2013-10-16, 22:03
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Såhär ser det ut för mig när jag öppnar .csv-filen:
http://www.imagebam.com/image/7da4cb282196074

Sådär har jag för mig att jag med fick till en gång, är det meningen att man ska kunna utläsa något av det där?
2013-10-16, 22:04
Medlem
RingRing2014s avatar
SVT har gjort en enkät där 95 moderata kommunalråd fick svara på olika frågor.

Trots Reinfeldts rabiata invandringspolitik så vågade hela 37,5% svara att de är för en minskning av asyl och anhöriginvandring.

Man förstår varför moderatväljare flyr till SD när Reinfeldt sitter vid rodret.

Mats Abrahamsson (M) uttalade sig i inslaget och säger följande:

"Med dom stora tal som vi tar idag så kommer vi få problem på sikt, det är en oerhört viktig fråga för vårt land att vi ska kunna diskutera även den frågan."

Otroligt skönt när politiker lyfter på locket till tryckkokaren i riksmedia. Den sverigevänliga vägen vinner mark för varje dag.

http://www.svtplay.se/video/1524407/16-10-19-30
Senast redigerad av RingRing2014 2013-10-16 kl. 22:09.
2013-10-16, 22:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
SVT har gjort en enkät där 95 moderata kommunalråd fick svara på olika frågor.

Trots Reinfeldts rabiata invandringspolitik så vågade hela 37,5% svara att de är för en minskning av asyl och anhöriginvandring.

Man förstår varför moderatväljare flyr till SD när Reinfeldt sitter vid rodret.

Mats Abrahamsson (M) uttalade sig i inslaget och säger följande:

"Med dom stora tal som vi tar idag så kommer vi få problem på sikt, det är en oerhört viktig fråga för vårt land att vi ska kunna diskutera även den frågan."

Den sverigevänliga vägen vinner mark..

Är det inte risk för att M på riksdagsnivå nu tar kommunpolitikerna i örat ungefär som man gjorde när vellinge kommun vägrade ta emot flyktingar då blev de tillrättavisade av M på riksdagsnivå eller om det var integrationsministern.

Det börjar bli mer rumsrent att tala om invandringen det är därför fler politiker vågar säga vad de tycker trots att många av dem riskerar att få motta omfattande kritik för sina uttalanden även om de på inget sätt är felaktiga utan bara återspeglar verkligheten.
2013-10-16, 22:13
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Sådär har jag för mig att jag med fick till en gång, är det meningen att man ska kunna utläsa något av det där?

Här har du mallen, så ser du vad varje kolumn betyder:

http://www.unitedminds.se/sites/unitedminds.se/files/Variabelf%C3%B6rteckning%20Open%20Opinion%20120531 _0.pdf

Till exempel så är siffrorna i kolumnen som heter Rdval det parti den svarande tänker rösta på. En 8a där och det är Sverigedemokraterna, en etta är Moderaterna, osv.
2013-10-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Retorisk styrka och slagfärdighet är förstås viktiga egenskaper för en partiledare.
Men utan bredd i partiprogrammet, stöd över linjen i kommun, landsting eller i riksdagen i form av duktiga medarbetare så kommer man inte tillräckligt långt.

Sd har snarare en för smal bredd av duktiga debattörer och representanter, det är ett större hinder än Åkessons retoriska färdigheter.

Stämmer till 100%.
Det är bättre i längden att satsa på en bra bred politik
än bra retorik med en ej genomtänkt smal politik.
Den som läser och lyssnar på Åkesson märker
att han och SD är mycket smartare än de flesta inser.
Senast redigerad av amalrik 2013-10-16 kl. 22:49.
2013-10-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Med tanke på att Farage har ett mycket större invandringsmotstånd (härom året sa nära 70% av britterna att de skulle rösta för helt stoppad invandring om de fick folkomrösta) och ett förkrossande EU-motstånd i ryggen, borde det gå väldigt mycket bättre för Farage än för Åkesson. Men UKIPs övriga politik drar åt det libertarianska hållet, och britter är ganska sossiga av sig traditionellt.

Om jag får lite artistiskt utrymme att spekulera fritt, så tror jag att en central skillnad mellan situationen i Sverige och UK har att göra med pluralismen i media.

I Sverige är bokstavligen all MSM totalt PK- och kulturmarxistinfesterad. Den svenska mediekonsumenten som förlitar sig på MSM som sin nyhetsförmedlare får endast den PK-tillrättalagda verkligheten serverad utan undantag.

Även om situationen är snarlik i UK med BBC / Guardian etc så finns det faktiskt i UK även MSM som inte är lika PK (e.g. Daily Mirror, Channel 4 etc). Detta gör att britterna inte är lika "mentalt handikappade och hjärntvättade" (för att parafrasera våra kära stridshingst) som svenskarna.

Citat:
Det engelska valsystemet med enmansvalkretsar och relativ majoritetsfördelning av det enda mandatet i varje valkrets innebär att ett parti som UKIP med ca 10-15%, varav många kommer direkt från ett mittenslirande Torries effektivt hotar att krossa Torries i nästa val.

Det räcker att den kandidat som får mest röster i en valkrets tar den enda platsen - om 4 partier ställer med kandidater i en valkrets så kan en kandidat ex vinna om den får 26% av rösterna och de andra får 24,5% vardera.

Inte så konstigt att Tories och Labour nu tävlar i att triangulera ut Ukip i Eu kritik, hårdare migrationspolitik, tough on crime etc.
Som du säkert känner till anses valsystem med enmansvalkretsar var extremt ofördelaktiga mot mindre partier och gynna situationer med två dominerande partier (ex Labour och Tories).

I ett sådant system kan ettt parti i teorin få 20% av de totala rösterna i landet och ändå inte få en endaste plats i parlamentet. När det gäller UKIP så spekulerade de politiska journalisterna att det var osäkert om partiet skulle vinna en endaste plats i parlamentet trots opinionsresultat på ca 20%.

Att etablissemanget är hypernervöst beror dock på att samma system som har hållit dem vid makten i alla dessa år mycket riktigt kan i ett enda ögonblick utplåna dem. Detta förutsätter dock att det nya partiet överstiger den kritiska gränsen.

Citat:
Att Alliansväljare i sådan mängd lämnar alliansen för Sd att alliansen varken kan vinna valet 2014 eller framtida val om de inte antingen öppnar för samarbete med Sd eller att de försöker återerövra de rösterna innebär sannolikt att Sd väljaren kommer att få gehör för sina frågor.[/b]
.

Detta är något som SD verkligen borde basunera ut och sätta strålkastarljuset på, vilket skulle ge en och annan Alliansväljare en rejäl tankeställare.

För att dra en parallell till UK, så har Farage öppet sagt att så länge Cameron är PM finns inga förutsättningar för ett samarbete mellan Tories och UKIP.

Gissa vad som kommer att hända med Cameron om Tories förlorar valet samtidigt som UKIP går kraftigt framåt.

Nu har ju vår kära stridshingst själv sagt att han aldrig under några som helst omständigheter kommer att samarbeta med SD. Därmed har han ju själv tacksamt satt up måltavlan på sin rygg utan att Åkesson har behövt göra ett utspel i frågan.
2013-10-16, 23:25
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja man är väl en typisk SD väljare då..
Brukar få ut drygt 25-26000 i månaden...

Det är intressant, dejtar du någon just nu?

Ja tack till Sd ligger en bit över 63 000 nu, kan vi hoppas på 75 000 till valet och kanske att man går om Nej tack runt 2016.

Verkar som FB får fler medlemmar fortare nu, det är bra för det betyder att fler blir upplysta.
2013-10-16, 23:35
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Kul att SD ökar, eller åtminstonde inte tappar, i opinionen.

Jag tror att de flesta SD-röstarna har tagit Ullenhag på orden "Det handlar om vilket Sverige vi vill ha". Varje gång han säger det så tänker jag "Damn right" och hoppas att några nya vaknar upp ur sin PK-koma.

Det tåls att säga det igen, det är inte tack vare SD som de ökar. Det är tack vare de resterande partierna. Så länge de fortsätter med sitt usla arbete så behöver SD inte göra något annat än att ta emot nya sympatisörer med öppna armar.
2013-10-17, 00:43
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Är det inte risk för att M på riksdagsnivå nu tar kommunpolitikerna i örat ungefär som man gjorde när vellinge kommun vägrade ta emot flyktingar då blev de tillrättavisade av M på riksdagsnivå eller om det var integrationsministern.

Det börjar bli mer rumsrent att tala om invandringen det är därför fler politiker vågar säga vad de tycker trots att många av dem riskerar att få motta omfattande kritik för sina uttalanden även om de på inget sätt är felaktiga utan bara återspeglar verkligheten.

Jag hoppas att Fredrik Stridshingst tar dom i örat och att det kommer fram i media, det skulle skjutsa ytterligare några upprörda M-väljare i SD-riktning.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-10-17 kl. 00:47.
2013-10-17, 00:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Jag hoppas att Fredrik Stridshingst tar dom i örat och att det kommer fram i media, det skulle skjutsa ytterligare några upprörda M-väljare i SD-riktning.

Nja. Som ledare för ett 30%-parti kan Reinfeldt hålla på och stödda sig mot kommunpolitiker. Med 24% i ryggen blir det knepigare. När det inom kort börjar närma sig 18% blir det Reinfeldt själv som blir tagen i örat.
2013-10-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja. Som ledare för ett 30%-parti kan Reinfeldt hålla på och stödda sig mot kommunpolitiker. Med 24% i ryggen blir det knepigare. När det inom kort börjar närma sig 18% blir det Reinfeldt själv som blir tagen i örat.
Moderata kommunalråd har gudskelov inte hängt med i "nya moderaterna"-omstöpningen. Det är samma gubbar som Billström berättade att han åkt runt och lyssnat på i samband med att han snackade om volymer. De kommer nu att stå på kö för att berätta att alla deras väljare hotat rösta på SD om M inte skärper sig.
2013-10-17, 03:45
Medlem
RingRing2014s avatar
Nattens statistikblänkare från United Minds excelfil:

Det har ju skrivits en del om att LO-medlemmar gillar SD. Så jag filtrerade fram just vad LO-medlemmar skulle rösta på. Detta är från den senaste mätningen UM har rådata för, dvs den gamla hederliga mars-mätningen.

Vilket parti skulle LO-medlemmar rösta på om det vore val idag (mars 2013)? I LO ingår kommunalarbetarförbundet, hotell och restaurangfacket, byggarbetarförbundet, elektrikerförbundet, metall, livsmedelsarbetarförbundet, transport mm.

M 8,0%
Fp 4,5%
C 0,9%
Kd 3,6%
S 44,6%
V 9,8%
Mp 5,4%
Sd 23,2%

Drygt 16% av de tillfrågade LO-medlemmarna var tveksamma, ville ej uppge, skulle inte rösta eller tänkte rösta blankt eller på annat parti.

Jag gjorde samma sak med TCO-medlemmarna. Det är alltså tjänstemännens riksorganisation, typ Lärare, Journalister, Polis, Försvarsanställda, Teaterförbundet, Vårdförbundet mm.

M 23,6%
Fp 10,4%
C 1,9%
Kd 0,9%
S 23,6%
V 15,1%
Mp 8,5%
Sd 15,1%

Knappt 12% av de tillfrågade TCO-medlemmarna var tveksamma, ville ej uppge, skulle inte rösta eller tänkte rösta blankt eller på annat parti.

Och till sist SACO, Sveriges akademiker. De välutbildade, som t ex arkitekter, ingenjörer, läkare, lärare, naturvetare, bibliotekarier, jurister, ekonomer mm

M 31,5%
Fp 7,4%
C 5,6%
Kd 0,0%
S 25,9%
V 9,3%
Mp 11,1%
Sd 9,3%

Knappt 16% av de tillfrågade SACO-medlemmarna var tveksamma, ville ej uppge, skulle inte rösta eller tänkte rösta blankt eller på annat parti.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-10-17 kl. 04:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in