2013-10-15, 17:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Del 1 från min Meerminbeställning har anlänt, Rapello snuff på Hirolästen.

http://image.bayimg.com/98907ef0678b61dc06c6863a2e21fb5ee446692c.jpg
http://image.bayimg.com/36feeaa793a489032d49c43a318495c338475cbc.jpg
http://image.bayimg.com/8d8411c2daeb296fbf9e225e9fad7f9d62210435.jpg

Som vanligt fångar kameran inte riktigt färgen på mockan, den är lite brunare och mer fyllig i färgen. Än så länge riktigt nöjd med köpet, en slank derby som känns förhållandevis mångsidig till ledigare klädsel.

Apropå skoblock, vilken kombination av storlek på skor och block är det där?

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Att slipa ner skoblock är inget jag skulle rekommendera, har själv provat. Ceder må vara ett poröst material, men det handlar fortfarande om massiva block som tar väääldigt lång tid att minska volymen på, iaf med fil eller sandpapper. Och ger man sig på med raspen är det inte lätt att få det snyggt och jämnt i formen sen. Plus då att dammet som cst säger inte är nyttigt.

Provat för hand då antar jag? Till jul (har antagligen inte tid innan dess) tänkte jag gå loss ordentligt på några block för att försöka få dem mer lästanpassade, men då snackar vi med diverse slipmaskiner och munskydd och grejer.

Formen på Herrings block passar som regel mina långsmala skor väldigt bra, och då tänker jag inte bara på längd och bredd utan hur de långsamt sveper upp i höjdled, medan det på t.ex. Bexley blir mer kort och tvärt. Men inte fan att jag betalar 35 pund + 20 i frakt för block som rimligtvis borde vara billigare än de tvådelade.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-10-15 kl. 17:26.
Citera
2013-10-15, 17:28
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Apropå skoblock, vilken kombination av storlek på skor och block är det där?
Skorna är en uk8 och blocken herrstils 41or.
Citera
2013-10-15, 23:40
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Köpte precis ett par C&J Islay. Någon här som har erfarenhet av denna modell?

Jag har ett par i dark brown scotch grain. De går in i sin tredje vintersäsong nu. Är det något särskilt du undrar?
Citera
2013-10-16, 09:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Köpte precis ett par C&J Islay. Någon här som har erfarenhet av denna modell?

I övrigt mycket beklagligt att mod valt att ha en sko-tråd med över 3000 inlägg, istället för att låta åtminstone de större märkena ha egna trådar. För min del är enbart C&J-skor intressant och då vore det fint att ha en tråd att följa. Här drunknar man ju i diskussionen kring allehanda topend-märken.

Nu blir detta en metadiskussion, men även sådana bör få föras då och då om det finns behov.

Ja, det är ett problem med jättetrådar av den här sorten, och då finns det ju som bekant ytterligare en tråd med ca 10 000 inlägg som nu är låst och ersatt av denna. Gränsdragningen mellan vad som ska vara med i denna tråd och vad som inte hör hemma i den är emellertid inte speciellt svår att dra, utan det finns sedan ett par år tilbaka en etablerad praxis vad som utgör en kvalitetssko respektive vad som inte gör det. Ska det däremot till ytterligare gränsdragningar är risken att det blir problem, särskilt som vissa inlägg inte helt ovanligt handlar om både Loake och Berluti MTO, vilket gör att man för att inte splitta upp inlägget får välja tråd, och vilken tråd man än väljer blir det fel.

Därmed inte sagt att detta inte har diskuterats. Ett förslag jag själv hade i samband med starten av 2.0-tråden var att han en tråd om skovård, en om budgetskor och en för övriga, men det hade med största sannolikhet blivit ohållbart (vilke det också hade blivit med vilken annan uppdelning som helst är jag rädd för). Dessutom riskerar en framtida lågbudgettråd att drabbas av något slags brain-drain som det innebär att de som kan skor knappast kommer hänga där, utan diskutera i "finsko"-tråden [sic!] istället, vilket gör att de som ställer frågor i den förra tråden kommer att få sämre svar än vad annars varit fallet.

Så trots att det är svåröverblickbart har jag smått enväldigt kommit fram till att en stor tråd för närvarande är den bästa lösningen.
Citera
2013-10-16, 10:22
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu blir detta en metadiskussion, men även sådana bör få föras då och då om det finns behov.

Ja, det är ett problem med jättetrådar av den här sorten, och då finns det ju som bekant ytterligare en tråd med ca 10 000 inlägg som nu är låst och ersatt av denna. Gränsdragningen mellan vad som ska vara med i denna tråd och vad som inte hör hemma i den är emellertid inte speciellt svår att dra, utan det finns sedan ett par år tilbaka en etablerad praxis vad som utgör en kvalitetssko respektive vad som inte gör det. Ska det däremot till ytterligare gränsdragningar är risken att det blir problem, särskilt som vissa inlägg inte helt ovanligt handlar om både Loake och Berluti MTO, vilket gör att man för att inte splitta upp inlägget får välja tråd, och vilken tråd man än väljer blir det fel.

Därmed inte sagt att detta inte har diskuterats. Ett förslag jag själv hade i samband med starten av 2.0-tråden var att han en tråd om skovård, en om budgetskor och en för övriga, men det hade med största sannolikhet blivit ohållbart (vilke det också hade blivit med vilken annan uppdelning som helst är jag rädd för). Dessutom riskerar en framtida lågbudgettråd att drabbas av något slags brain-drain som det innebär att de som kan skor knappast kommer hänga där, utan diskutera i "finsko"-tråden [sic!] istället, vilket gör att de som ställer frågor i den förra tråden kommer att få sämre svar än vad annars varit fallet.

Så trots att det är svåröverblickbart har jag smått enväldigt kommit fram till att en stor tråd för närvarande är den bästa lösningen.
I det allmänna forumet finns det ju en tråd om skovård samt en tråd om skor (som rymmer allt från Scorett till kvalitetsskor i budgetsegmentet). Uppdelningen finns alltså redan. Diskussionerna i de trådarna kanske inte är alltför givande för de mer avancerade skribenterna men som insteg för de mindre införlivade och kanske inte alltför intresserade forumiterna duger de gott.
Citera
2013-10-16, 14:58
Medlem
Citat:

OK, ja det var ju skönt att det åtminstone fanns ett noga övervägande av beslutet ifråga. Jag utgår då ifrån att jag (och alla andra) får acceptera beslutet och att det inte är mycket mer att diskutera på den punkten.
Citera
2013-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Jag har ett par i dark brown scotch grain. De går in i sin tredje vintersäsong nu. Är det något särskilt du undrar?

Tänkte mest förhöra mig kring nöjdhetsgraden, och evewntuellt om du har något att säga om kvalitet och skötsel.

En mer konkret fråga - Vilken typ av byxor bär du till dem?
Citera
2013-10-16, 20:13
Medlem
Grytters avatar
Tog en gruppbild på skor som slutas användas inför höst snart:

http://cdn.styleforum.net/9/92/922ef58f_photo1.jpeg
Citera
2013-10-16, 20:18
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
OK, ja det var ju skönt att det åtminstone fanns ett noga övervägande av beslutet ifråga. Jag utgår då ifrån att jag (och alla andra) får acceptera beslutet och att det inte är mycket mer att diskutera på den punkten.

Inte som det är nu, nej, om det inte är så att du eller någon annan kommer på någon helt revolutionerande indelningsgrund. Jag är givetvis inte bättre än att jag kan ändra mig, men än så länge lyser dessa grunder med sin frånvaro.
Citera
2013-10-16, 20:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter

Platta skosnören?
Citera
2013-10-16, 20:20
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Platta skosnören?

jag har både och jag ville testa med platat :P
Citera
2013-10-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter

Vad är det för fabrikat på dessa då?

Själv tänkte jag precis gå och köpa ett par C&J monks i mocka. Visst funkar det en torr och snöfri höst/vinterdag? (Där jag bor pendlar temperaturen ca 10 grader till max någon minusgrad mellan oktober och mars)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in