2013-10-16, 14:44
Medlem
Tapeterna var väl inte så farliga. Det runda fönstret och spottarna, stegen med tidningar, köksstolarna osv, osv. Tanten har gått på alla inredningstrender.
Äckligt sa Bull.
Citera
2013-10-16, 16:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Man undrar ju lite om dom är helt färgblinda eller om de verkligen tyckte att det blåa kaklet passade in i köket
Blått kan va en riktigt snygg färg men i det köket var det otroligt malplacerat, tycker generellt många använder för mörka färger i bostäder, blir lätt mörkt, trist och trångt.
Citera
2013-10-16, 17:17
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blått kan va en riktigt snygg färg men i det köket var det otroligt malplacerat, tycker generellt många använder för mörka färger i bostäder, blir lätt mörkt, trist och trångt.

Blått kan givetvis fungera, men inte i ett sådant hus och definitivt inte i kombination med en sådan tapet. De har ju totalt våldtagit charmen med ett sekelskiftes hus med fula tapeter och ett kök som får en att bli spyfärdig.

Dock ser ju huset ut att vara i bra skick så med en lätt ytrenovering skulle det säkert bli jättebra.
Citera
2013-10-16, 18:08
Medlem
Citat:
Blått kan givetvis fungera, men inte i ett sådant hus och definitivt inte i kombination med en sådan tapet. De har ju totalt våldtagit charmen med ett sekelskiftes hus med fula tapeter och ett kök som får en att bli spyfärdig.

Dock ser ju huset ut att vara i bra skick så med en lätt ytrenovering skulle det säkert bli jättebra.

Blått kan naturligtvis fungera även i ett sådant hus, men inte på det där sättet, utan i form av möblering och dekorationer eller i badrummet etc.
Typ såhär: http://www.skonahem.com/Global/Skonahem/inspirerande-hem/hemreportage/pa-historisk-grund/VD9V0049.jpg

Jag tror man ska köpa sådana här hus som är i den här tråden om man vill göra ett klipp. Många gånger räcker det som du säger med en ytskicksrenovering för att få huset att bli normalt och säkert öka en hel del i värde!
Senast redigerad av kramiz1 2013-10-16 kl. 18:10.
Citera
2013-10-16, 18:26
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1

Jag tror man ska köpa sådana här hus som är i den här tråden om man vill göra ett klipp. Många gånger räcker det som du säger med en ytskicksrenovering för att få huset att bli normalt och säkert öka en hel del i värde!

Ja, eller så kan folk sluta att tänka så förbannat mycket på pengar och bostäder som investeringsobjekt, och istället utforma ett hus som dom själva trivs med?

Det som är så sorgligt med det citerade exemplet är ju just att det är det som säljarna tror att dom har gjort. Renoverat alla ytskikt för att dom tror att det får huset att öka i värde. Istället kommer nästa ägare att lägga ned lika mycket till för att behöva göra en beboelig inredning av det hela. Det skär i hjärtat på mig, eftersom det handlar om kapitalförstöring...

Det är ganska tydligt av alla exempel i tråden att det svenska folket lider av renoveringslusta. Villaägarna har uppenbarligen ganska mycket tid och pengar att plöja ned i sina boenden. Och med den fullständigt sinnessjuka bostadsmarknaden vi har i landet pressas priserna upp till astronomiska värden. Nånstans känns det som att väsentliga värden, andra värden än ekonomiska, går förlorade...

Folk är uppenbarligen väldigt trendkänsliga i det här landet. Det finns exempel på alla rådande trender just nu. Men av dom nyrenoverade objekten är det väldigt få som är personliga. Boenden har blivit statusobjekt utformade efter en mall. Antagligen hämtad från manualen till hur man bygger sitt eget personliga varumärke. Hus och inredning har blivit markörer, där det uppenbarligen har mindre betydelse om köket är praktiskt utformat än att det ser snyggt ut på bild.

När folk färgkoordinerar fotografierna på sina barn, så att porträtten ska stämma överens med inredningen, ja då har det gått jävligt långt. Nånting är ruttet i det här landet...
Citera
2013-10-16, 18:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Absolut, blått är en snygg färg men mörkblått tycker jag inte riktigt passar på större ytor, ljusblått däremot kan göra sig bra ihop med vitt och vissa andra ljusa färger.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är ganska tydligt av alla exempel i tråden att det svenska folket lider av renoveringslusta.
Martin timell-sjukan skulle man kunna kalla det.

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Blått kan naturligtvis fungera även i ett sådant hus, men inte på det där sättet, utan i form av möblering och dekorationer eller i badrummet etc.
Typ såhär: http://www.skonahem.com/Global/Skonahem/inspirerande-hem/hemreportage/pa-historisk-grund/VD9V0049.jpg
Mer diskret blå färg än mosaiken hade.
Citera
2013-10-16, 19:17
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Men, snälla nån....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-aker-nassjo-kommun-karinlundsgatan-2-5728271

Varför har man en fåtölj bredvid tvättmaskinen?
Citera
2013-10-16, 19:29
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yodadog
Varför har man en fåtölj bredvid tvättmaskinen?

Ungjävlar som härjar? Föreställ dig hur det måste vara om man föredrar tvättmaskinen som sällskap före hela huset fullt av ungar...
Citera
2013-10-16, 19:59
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ungjävlar som härjar? Föreställ dig hur det måste vara om man föredrar tvättmaskinen som sällskap före hela huset fullt av ungar...

Låter som ett logiskt alternativ. Hade jag haft en unge som varit lika dampig som mitt ena syskonbarn hade jag också valt tvättmaskinen som sällskap.
Citera
2013-10-16, 20:17
Medlem
Skojar ni eller? Fåtöljen står vid badkaret, det är vanligt att ha relaxavdelning vid badkar eller bastu. Här är det komprimerat och tvättmaskinen står utmed. Finns det nu "ungjävlar som härjar" så kan det behövas uppsikt från någon vuxen när de badar och fåtöljen är ju utmärkt då.
Citera
2013-10-16, 20:23
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Nu ni.. ska ni få se.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=23901893

En orgie i mönstertapet och heltäckningsmattor..

Det finns så otroligt mycket att säga att jag ja.. inte riktigt vet vad jag ska säga.. Det ser väldigt övermöblerat ut, framförallt med tanke på fåtöljen som står framför trappan och den där malplacerade bänken som inte får plats mellan två valv men står där ändå..

Och som sagt den där tapten med pioner på som de verkligen verkar ha gillat då den typ täcker större delen av husets väggar (och tak).. Badrummet!! Notera att det tom är tapet på rören till handfatet, det är hardcore.

Tiden ser ju ut att ha stannat lite, jag är inte tillräckligt bra på sånt här för att kunna peka ut ett årtal men allt ser väldigt gammalt ut. Även om det är gräsligt så är det ändå väldigt prydligt, källaren blir ju en ganska hård kontrast mot det med.

De stora åttkantiga speglarna över den ljusbruna soffan hade iaf gärna fått följa med hem till mig.. inte för att jag vet var jag skulle gjort av dem men gillar dem skarpt

Underbart! Ohyggligt! Jag gillar norskan, som talar om "oppussingsbehov", som låter mycket skojigare än "renovering".

Att inte tala om "prisantyding"!
Citera
2013-10-16, 20:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Underbart! Ohyggligt! Jag gillar norskan, som talar om "oppussingsbehov", som låter mycket skojigare än "renovering".

Det värsta är att det där huset är så jävla rätt. Släng in tio random hipsters och dom kommer att få multipla orgasmer redan i entrén... Man skulle kunna ha världens fest där utan att behöva ändra på någonting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in