2013-09-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FESKE
Är inbjuden på ett festligt evenemang där mörk kostym gäller. Kommer denna kostym att funka: http://tigerofsweden.com/se/item/nedvin-suit-t51641001/?t_type=src&t_type=cat

Tänkte använda mig av en vit skjorta med en röd slips med vita prickar,
http://www.hugosherr.se/sv/artiklar/amanda-christensen-slips-4.html

Kommer detta funka bra? Saknar näsduk, är det ett måste? Skulle behöva nya skor, kom gärna med råd!

Meermin eller Herring.

Jag är inte så förtjust i näsdukar, men det är jag ganska ensam om. Är du osäker fungerar en vit bra.
Citera
2013-09-29, 23:39
Medlem
Är bjuden på en examination på universitetet. Som gäst. Klädkoden lyder som följer:

Klädsel: Kavaj, enligt modern tolkning, det vill säga ”klädsel ett steg över/lite finare än vardag"

Aldrig hört denna utformning på klädkod. Vad förväntas egentligen?
Kan ju tillägga att jag inte tror de flesta kommer dyka upp i full kostym, men vad menar med formuleringen ovan? Uddakavaj? Fluga? Chinos? Hjälp!
Citera
2013-09-29, 23:43
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
Är bjuden på en examination på universitetet. Som gäst. Klädkoden lyder som följer:

Klädsel: Kavaj, enligt modern tolkning, det vill säga ”klädsel ett steg över/lite finare än vardag"

Kan ju tillägga att jag inte tror de flesta kommer dyka upp i full kostym, men vad menar med formuleringen ovan? Uddakavaj? Fluga? Chinos? Hjälp!
Tidigare betydde "kavaj" mörk kostym. Inbjudaren försöker troligtvis göra osäkra, man bör nämligen vara lite extra försiktig i akademiska sammanhang, en tjänst genom att förtydliga. Det som gäller är kostym, ljus skjorta och antingen slips eller fluga.
Citera
2013-09-30, 10:34
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

Standardtipset är att höra av sig till värden och helt enkelt fråga. SPontant låter det dock som kavaj.
Citera
2013-09-30, 11:04
Medlem
bleus avatar
Citat:

Som tidigare konstaterats åtskilliga gånger verkar det vara svårt att i dagens samhälle använda sig av vedertagna klädkoder. Då ska man hitta på något "nytt och fräscht" (modern tolkning wtf) för att förvirra sina gäster. Hör med dönickarna vad de har till försvar, annars skulle jag kört kostym, bruna skor, ljus skjorta och slips.
Citera
2013-09-30, 11:48
Medlem
Citat:

Har ett universitet skrivit den där meningen? Du får gärna avslöja om det är Lund, för då måste jag nog flytta.

Jag hade satsat på en hel kostym, men antagligen fungerar ett par bra uddabyxor med kavaj och slips lika bra.
Citera
2013-10-16, 18:35
Medlem
doughies avatar
Ponera att man ska på en tillställning där klädkoden är mörk kostym (och 99% ser för jävliga ut) är det då faux pas med cardigan under kostymen? Självklart i mörk färg och formell i övrigt. Anledningen är att det antas vara kallt och det kan förekomma stunder utomhus.
Citera
2013-10-16, 19:09
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Ponera att man ska på en tillställning där klädkoden är mörk kostym (och 99% ser för jävliga ut) är det då faux pas med cardigan under kostymen? Självklart i mörk färg och formell i övrigt. Anledningen är att det antas vara kallt och det kan förekomma stunder utomhus.
Är det inte bättre med ett ordentligt ytterplagg om man ska vara ute i kallt väder?
Citera
2013-10-16, 20:12
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Är det inte bättre med ett ordentligt ytterplagg om man ska vara ute i kallt väder?

Andras stilbrott ska inte tas för intäkt som fribiljett att begå andra stilbrott. Och jag håller med cst om att det vore bättre att ta med ett ytterplagg som du slänger på dig när du ska vara utomhus.
Citera
2013-10-16, 22:31
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Andras stilbrott ska inte tas för intäkt som fribiljett att begå andra stilbrott. Och jag håller med cst om att det vore bättre att ta med ett ytterplagg som du slänger på dig när du ska vara utomhus.

Självklart håller jag med om att det ej är en ursäkt, och det är väl därför jag hade det inom parentestecken. Självklart är ytterplagg det bästa, men jag tänkte på att det ibland kan vara lite snabba ryck in och ut. Cardigan var endast en tanke som slog mig.
Citera
2013-10-17, 17:28
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Kofta

Nu ska ju västar egentligen köpas tillsammans med kostymen, men om det inte finns att tillgå kanske man kan försöka para ihop någonting ändå.
Citera
2013-10-17, 18:19
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Nu ska ju västar egentligen köpas tillsammans med kostymen, men om det inte finns att tillgå kanske man kan försöka para ihop någonting ändå.

Ja, en väst hade kanske varit det bästa alternativet. Med tanke på att det är mörk kostym så är nog inte uddaväst så passande heller, om än kanske möjligen bättre än en cardigan. Värt att tillägga är att cardiganen knappt skulle synas då jag brukar knäppa den med endast mittenknapparna och att den då täcks av kavajen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in