2013-10-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Ditt jobb är att övervaka de intagna.
Har svårt att tro på uppskattningarna men det är subjektivt som du skriver.
Alla är kriminella på din arbetsplats.
Tror du att din arbetsplats/anstalt skulle vara tom utan utom-nordisk invandring?
På häktet så är jobbet att säkerställa att rättsprocessen framskrider på det sätt lagen dikterar.
På anstalten så är mitt jobb på papperet att:
1. Upprätthålla säkerheten
2. Underlätta en återanpassningen till den civila samhället för den intagne

Du skriver att du inte tror på mina uppskattningar - får jag fråga varför du inte gör det? Upplever du baserat på min posthistorik att jag är oseriös och överdriver eller har du personlig erfarenhet av livet i svenska fängelser?

Eller är det bara så att du är övertygad om att den extrema överrepresentation som jag beskriver inte existerar eftersom att det inte förs någon offentlig debatt om det?

Jan Guillo gjorde ett reportage i slutet av 90-talet där han beskriver hur han chokerades över hur otroligt stor andel av de intagna som hade en utomnordisk bakgrund. Det var alltså i ett Sverige som hade ca en miljon färre utomnordiska invandrare än det Sverige vi ser idag.
Citera
2013-10-15, 14:03
Medlem
Teh_Masterers avatar
Jag har blivit rekommenderad att söka jobb som plit av arbetsförmedlingen. Detta pga. att jag har väktarutbildning sedan lumpen och dokumenterad erfarenhet av kampsport. Men jag är verkligen inte intresserad av att bli plit, helt enkelt för att jag inte känner något maktbehov eller känner att "bestämma" över människor skulle vara något kul. Jag kommer förmodligen tvingas acceptera detta och börja jobba likt förbannat.

Min fråga i det hela är; hur behandlas plitar av de intagna? Är man, som intagen, trevlig mot trevliga plitar - eller är alla plitar smuts? Själv skulle jag beskriva mig som prestigelös och vill hellre behandla de intagna som människor som råkat begå ett felsteg, snarare än att hävda mig själv och spela Allan.

Jag är dock rätt lång och bred och kan se jävligt farlig ut. Kommer det att provocera intagna till att jävlas och hur ser "testen" ut som veteranerna gör mot färska plitar? Om någon skulle komma upp och bara namedroppa en familjemedlem till mig, eller något, för att psyka, skulle det nog göra mig sjukt orolig. Behöver jag oroa mig för att intagna inte lyssnar på mig om jag är trevlig, eller hur fungerar hela den aspekten?
Citera
2013-10-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Jag har blivit rekommenderad att söka jobb som plit av arbetsförmedlingen. Detta pga. att jag har väktarutbildning sedan lumpen och dokumenterad erfarenhet av kampsport. Men jag är verkligen inte intresserad av att bli plit, helt enkelt för att jag inte känner något maktbehov eller känner att "bestämma" över människor skulle vara något kul. Jag kommer förmodligen tvingas acceptera detta och börja jobba likt förbannat.

Min fråga i det hela är; hur behandlas plitar av de intagna? Är man, som intagen, trevlig mot trevliga plitar - eller är alla plitar smuts? Själv skulle jag beskriva mig som prestigelös och vill hellre behandla de intagna som människor som råkat begå ett felsteg, snarare än att hävda mig själv och spela Allan.

Jag är dock rätt lång och bred och kan se jävligt farlig ut. Kommer det att provocera intagna till att jävlas och hur ser "testen" ut som veteranerna gör mot färska plitar? Om någon skulle komma upp och bara namedroppa en familjemedlem till mig, eller något, för att psyka, skulle det nog göra mig sjukt orolig. Behöver jag oroa mig för att intagna inte lyssnar på mig om jag är trevlig, eller hur fungerar hela den aspekten?
Kan bara tala för hur majoriteten betedde sig där jag satt.Öppen anstalt.Att som man beter sig blir man bemött.Vi hadde några svin som trodde dom var rambo.Bland annat en fet gris vi kallade "knallpliten". En överspännd jävla stöddig idiot.Hadde han fått lov hadde han förmodligen gått omkring med cowboyboots och en magnum 45a i hölstret En sån idiot skulle inte få ha ett sådant jobb.Men dom allra flesta betedde sig bra och då gjorde vi/jag det också.
Citera
2013-10-15, 17:30
Medlem
Kan inte någon som suttit inne typ en gång max, dvs. ingen kåkfarare, berätta hur det var och hur det funkade att mucka?

Hur svårt är det att komma tillbaka till ett normalt liv när det gäller jobb, lägenhet osv.
Citera
2013-10-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Kan inte någon som suttit inne typ en gång max, dvs. ingen kåkfarare, berätta hur det var och hur det funkade att mucka?

Hur svårt är det att komma tillbaka till ett normalt liv när det gäller jobb, lägenhet osv.
Hur det funkade att mucka.Jag har suttit en gång.Att mucka var inga konstigheter.Jag muckade en söndag.Väntade dock i 2 timmar för att snylta på kriminalvårdens brunch först och slippa köpa frukost.Bara att ta sina prylar och gå till centralvakten.Dom kollade igenom mina prylar lite snabbt.Lämna nyckeln till rummet.Få ut plånbok mobil pengar mm.Tog minndre än en kvart.Jag satt minndre än ett år och betalade helatiden a kassan så när jag kom ut var jag"kvar i systemet" fick jobb efter 2 veckor genom kontakter.Bostad löste sig även det eftersom jag är snål och hadde skapliga besparingar.
Citera
2013-10-15, 21:43
Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd men.
När man väl fått en dom, hur lång tid tar det innan man ska inställa sig?
Är det en månad eller kan det ta flera månader?
Har en vän som åkt tid för några småfall utav bedrägeri men inte fått någon dom än, så undrar bara!
Citera
2013-10-16, 04:58
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneUnser
Vet inte om detta är rätt tråd men.
När man väl fått en dom, hur lång tid tar det innan man ska inställa sig?
Är det en månad eller kan det ta flera månader?
Har en vän som åkt tid för några småfall utav bedrägeri men inte fått någon dom än, så undrar bara!
går att läsa på kriminalvårdens hemsida! 3 månader är praxis!
Citera
2013-10-16, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
går att läsa på kriminalvårdens hemsida! 3 månader är praxis!

Kan man förhandla om tiden och få den framskjute en månad eller två pga att avsluta ett projekt i sitt arbete?
Citera
2013-10-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan man förhandla om tiden och få den framskjute en månad eller två pga att avsluta ett projekt i sitt arbete?

Ja, du kan söka uppskov om du har en vettig anledning, jobb,sjukdom och liknande.

Som du skriver här, så är jag ganska säker på att du får det.
Citera
2013-10-16, 18:50
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
Jag har skrivit en del i min tråd "fråga pliten / kriminalvårdaren"...

De anstalter och häkten jag har jobbat på har haft uppskattningsvis 70% med utländsk bakgrund. Det är en högre överrepresentation av människor med utländsk bakgrund på säkerhetsavdelningarna, kanske uppemot 80-90% och en lägre överrepresentation på lågsäkerhetsavdelningarna där det nästan är 50% "svenskar" och 50% "invandrare".

Har dock enbart arbetat på låsta anstalter/häkten med ganska hög säkerhet, och skulle gissa att överrepresentationen av människor med utländsk bakgrund är mindre på lägre klassade anstalter/häkten.

Det beror nog mycket på var i landet man befinner sig också. I södra delarna av landet märker man av närheten till kontinenten på ett annat sätt - mycket smuggling och liknande. Det ger också många ganska korta straff till utländska medborgare - främst balter, polacker, ryssar och östeuropéer. Dessutom finns det där en hel del gängkriminalitet som, precis som du säger, till stor del är personer med icke-svensk bakgrund som står för. Det ger en stor andel invandrare/utlänningar i anstalt och häkte. Däremot skulle jag inte säga att andelen är så stor som du skriver här, enligt min uppfattning.

I norra Sverige däremot är det inte ovanligt med helt svenska avdelningar eller enbart enstaka personer som inte är svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer

Jobbet handlar inte om att bestämma över folk eller att ha ett maktbegär. Det finns helt klart plitar som har den inställningen och som jävlas för att jävlas kan typ. Dessa behandlar också ofta ganska dåligt av intagna, som man vill bli behandlad och så vidare.. Som du beskriver dig själv tror jag att du hade klarat av jobbet alldeles utmärkt, utan att bli illa omtyckt eller liknande. "Testen" brukar oftare vara rent arbetsrelaterade - man ber om saker som man vet att man inte får eller liknande, eller ställer obekväma/komplicerade frågor som de förutsätter att du inte ska kunna svara på. Så länge du inte jävlas med intagna brukar intagna inte jävlas med dig..
Citera
2013-10-18, 20:22
Medlem
Någon som vet något om anstalten i Gävle? Är den bra?
Var väl upplopp eller liknande där för något år sedan?
Citera
2013-10-19, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanHopp
Någon som vet något om anstalten i Gävle? Är den bra?
Var väl upplopp eller liknande där för något år sedan?
Är väl en behandlingsanstalt?
När jag satt så var det ett par livstidare som sökte dit.
De jag tänker på gillade inte tanken på att åka dit men det var tydligen pga generösa permisar o frigångar etc.
Det var ganska länge sedan de slog sönder den anstalten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in