Citat:
Ursprungligen postat av
convictedfelon
Ditt jobb är att övervaka de intagna.
Har svårt att tro på uppskattningarna men det är subjektivt som du skriver.
Alla är kriminella på din arbetsplats.
Tror du att din arbetsplats/anstalt skulle vara tom utan utom-nordisk invandring?
Självklart skulle den inte vara det. Däremot så skulle vi kunna stänga en betydande andel av våra fängelser, alternativt lägga mer resurser på varje intagen.
När jag pratar med mina kollegor som arbetat inom verket sedan 80-talet så berättar dom om en helt annan tid. En tid när kriminalvårdare tjänade åtminstone lika mycket som polisen, i vissa fall mer (och därmed attraherande mer kompetent personal). En tid när varje kriminalvårdare verkligen hade tid att lägga resurser på att se varje intagen, istället för att bara löpande-band-hantera alla förfrågningar, som läget är idag. Jag håller till fullo med om kritiken mot kriminalvården, från de intagna, där man anser att det inte sker någon rehabilitering utan enbart förvaring. Regelverket motverkar sig självt, ty det står att man ska se varje intagen som en unik individ, fast samtidigt som motverkar nästan alla förhållningsregler individanpassat arbete och individuella bedömningar.
De äldre menar att kriminalvården förändrades drastiskt under mitten på 90-talet. Det behöver inte ha berott på den omfattande invandringen, men det blir svårt att hävda att den inte har påverkat, eftersom att anslagen inte på långa vägar har följt ökningen av antalet intagna och deras behov (högsäkerhetsavdelningar, särskilda handlingsplaner mot organiserad brottslighet och ett stort behov av tolkar för 1000 / timme - samtliga som direkt går att härleda till utomnordisk invandring). För mig och antagligen de flesta kriminalvårdare och poliser så är organiserad brottslighet synonymt med invandrare, med möjligtvis HA som det enda undantaget.