Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Tvivlar på att just den där bössan skulle klara av storvilt i den utsträckning som krävs enligt lagen.
Den skjuter en .357 kula i 800 fps, vilket innebär ca 240 meter i sekunden.
Fullt tillräckligt för att vara dödligt men inte tillräckligt med anslagskraft för att kunna räknas som klass 1 vapen.
Kanske, möjligen, att den kan räknas som klass 3 vapen, vilket kräver 200 joules energi vid 100 meter.
Öööööh ok vart i min text skriver jag att det är ett klass1 vapen?
Skrev jag någonstans att detta skulle vara lagligt?
Uttalandet som jag svarade på var att man möjligen kunde slå ihjäl en älg med bössan (eller vad det nu va)
Har inte påstått att detta är ett klass 1 vapen eller att med lagen på sin sida kan i Sverige jaga högvilt!
Påängen jag Ville få fram var just att det KAN jagas högvilt med ett luftvapen!
Detta sker bevisligen i länder med lägre ställda krav än vad Sverige tillämpar........
Skjuter man en fullvuxen sugga med ett luftgevär så kan jag garantera att man även fäller en älg med ett välplacerat skott....
Jag kan garanterat fälla en 20 taggare med min win 222, sedan om detta skulle ske med lagen på min sida eller vilken klass vapnet tillhör hör inte in i diskussionen!
Inom rätt avstånd och placering av skott så kan jag fälla alla landgående däggdjur även med min 22:a.
Att avfärda luftvapen som leksaker idag kan man enligt min mening inte göra, dessa PCP gevär är så pass kraftfulla att du fäller hjortar grisar mm mm inom rimliga avstånd!
Sedan påstår jag inte att dom är effektiva upp mot 100-150m men även detta hör inte in i diskussionen!
Kan man fälla en älg med ett luftgevär?
Mitt svar är ett solklart JA........
De som påstår annat bör nog läsa på lite.