Citat:
Ursprungligen postat av
Hoyler
jag håller med dig i det faktum att det här är övervåld, och bör straffas som sådant, men jag ska rätta dig i lite faktafel du faktiskt gör, och skriva min bild av det hela.
Du säger att personens kroppsspråk inte är en orsak nog att agera mot honom med batongen (du kanske menade att ett par slag är ok, men att "spöa skiten" ur honom, infattar övervåldet. in that case, fine).
I filmen så hotar inte personen bara polisen, utan också alla personer runt med det faktum att han hävdar att han ska spränga gatan. Nog för att det med störst sannolikhet är bullshit, och att det hotet inte bör tas med alltför stor vikt med tanke på hans tillstånd. Däremot, så provocerar han ju fram polisens agerande, dels med hotet, och dels med det faktum att han inte lyssnar på instruktionerna. Det faller under ohörsamhet mot ordningsmakten.
Det enda som faktiskt gör det här till att i min mening kunna vara lite överdrivet, är det att när han faller, så slår hon tydligt två slag som inte skulle ha behövts. Hon skulle istället dragit undan hunden omedelbart. Det som också gör denna situation lite svår, är att hon befinner sig ensam mot denna person. Visst, det kanske hon inte ska göra, men nu gör hon det. denna person hotar då henne, och provocerar tydligt fram en reaktion.
Visst, folk kanske tycker att hon inte ska låta sig provoceras, men samtidigt så är jag av den åsikten att hon inte gör det heller. Hon går in och tar kommandot över situationen. Hon kunde säkert spara in på ett par batongslag, eller kanske gjort visa justeringar, men sådant är det som kommer med erfarenhet och rutin. Vi kan nog vara överens om att hade de varit fler så hade denna situation sett mycket lugnare ut, och mycket mer rutinmässigt.
Sen att hon skulle "lämnat" situationen, nej. Så ska nödvändigtvis inte vår polis arbeta. Det ska vara förnuftiga, och inte provocera fram onödigt bruk av våld, men det ska heller inte backa, om det inte befinner sig i ett numerärt underläge, där det är en överhängande risk att folk vänder sig mot dem.
Kort:
förutom ett par batongslag som var onödiga, så agerade inte denna polis så fel som man kan tro. Kan vara så att vissa poliser hade valt att sköta det "snyggare" och "lugnare", men det innebär inte heller att detta sätt nödvändigtvis är fel. Vi får se vad som sker i detta ärende. Av de föreskrifter, lagar och regler som gäller, för både polis och dess yrkesutövande och svensk lagstiftning, så är det inte helt säkert att detta fall blir "lättlöst".
"Spränga gatan" förstår vem som helst att han inte kommer att göra. Hon provoceras för lätt.
Jag ska erkänna att jag varken sett filmen är läst FUPen. Så jag kanske gör bäst i att hålla tyst. Mitt svar baserades helt på det inlägget jag svarade på. Men jag håller med dig i ditt ovanstående inlägg. Bra svar.
När jag läser ditt svar så får jag känslan av att hon på sin höjd döms för ringa misshandel.
Poliser borde få bära elpistol och pepparspray. Då hade detta inte varit lika allvarligt.
Under alla mina år som väktare och ordningsvakt har jag aldrig någonsin hamnat i en hotfull situation där jag behövt använda våld av något slag. Inte ens när jag kört ut fyllon från varuhus, jagat snattare och inbrottstjuvar osv. Jag bara hotar med pepparspray och ber dem lägga sig ner. Försökte de springa ifrån mig joggade jag efter 2-300 meter, sedan gav de upp, för de insåg att de aldrig springer ifrån mig. De bara stannar och lägger sig ner på mitt kommando. Jag borde fan ha blivit polis istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarolSeaver
Jo, man tar sig för pannan! Vad har polisen för nytta av veta vad en misstänkt har för taxerad inkomst??
Den uppgiften är för åklagare och domstol senare om det skulle bli dagsböter.