2013-10-15, 15:34
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

R'''kard har ingen aning om varför han har två påsar med något vitt pulver på sig. Han har
prövat narkotika vid ett tillfälle. Det var 10 år sedan och då prövade han Marijuana. Han
upptäckte direkt att detta inte var något för honom.
R....ard har ingen aning varför eller hur han kan ha kommit över narkotika.

Hmm, ja det verkar lite ..märkligt. Han är ute och festar och dricker rejält och har sett till att ha droger med sig men har ändå inte tagit något av innehållet?

Skulle han spara drogerna till framtiden men ville ändå bara ha de på sig under festkvällen, är han en stor knarklangarkung eller har de bara hamnat i hans fickor på något annat mystiskt sätt?`
Citera
2013-10-15, 16:41
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Hmm, ja det verkar lite ..märkligt. Han är ute och festar och dricker rejält och har sett till att ha droger med sig men har ändå inte tagit något av innehållet?

Skulle han spara drogerna till framtiden men ville ändå bara ha de på sig under festkvällen, är han en stor knarklangarkung eller har de bara hamnat i hans fickor på något annat mystiskt sätt?`

Misstänkt langare tydligen. Han fick ju bevars ett mystiskt SMS (på sin sönderslagna mobil?) som tydde på det (s.150, min fetning):

Citat:
FL: Du nämner sen att du är med och stoppar in honom i en radiobil…
KE: …mm….
FL: …var tar ni vägen sen då?
KE: Då åker vi med in på stationen, för jag vill se, jag se om han har några bitskador eller se
liksom, så att det inte är något…det tittar jag alltid på när jag har varit i en händelse där jag
använt hunden. Så jag åker med honom in och då sitter han därinne och sen försöker han
droppa knark under brit…eller stolen, men det ser ju kollegan, som håller på med
avvisiteringen och undrar varför han gör det och då bara nej, jag har håller inte på det, jag gör
inget sånt. Och sen avvisiteras han och sen då lägger dom upp alla hans prylar, för jag står ju
där, vi står ju där alla, dom två som tog in honom och jag står ju där för jag ska ju kolla sen
när avvisiterar honom, på skador. Då lägger dom alla hans grejer såhär då, då säger en av
kollegan, nu fick han ett SMS, det syns ju alltid på displayerna nuförtiden på dom här och så
ba…det står att har du någonting på dig, får jag köpa? eller något sånt där. Så då sa dom det
jaha, den här måste vi ta i beslag, för det är kanske så att han säljer något
och sen hittade dom
mer knark på honom då, förutom det han droppat.

Det märkliga är att den misstänkta narkotikaförsäljningen inte följs upp i det här materialet, annat än med namnet på den som skickade SMS:et. Har man bara struntat i att gå vidare eller behandlas det som ett separat ärende?
Citera
2013-10-15, 16:58
Medlem
Är det inte konstigt att påsarna innehåller så otroligt lite? 0,12 samt 0,15 gram. Vi snackar knappt en borre? Kokset är värt typ 100 spänn och amfetaminet 20 kronor. Vem är potentiell köpare?
Citera
2013-10-15, 17:25
Medlem
eternussermos avatar
Han minns alltså INGENTING, har ingen aning om nåt, inte ens när han ser filmerna, och han som såg så genomsnäll och ofarlig ut har dessutom narkotika på sig och går enligt vittnen bärsärk.

Sexig tribal, förresten...
Citera
2013-10-15, 17:30
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Många gånger där det kan vara intressant. Här känns det oerhört märkligt och frågan är om operatören på LKC har koll på i vilket ärende han gjorde en slagning.

Känns som att hen borde ha koll:

Citat:
14: 31-9210 anropar LKC
LKC: 31-9210 kom.
31-9210: Ja hjälp med en mfp slagning Brunnsgatan Malmskillnadsgatan eller fel Regeringsgatan Brunnsgatan är vi på, kom.
LKC: Kör på, kom.
31-9210: 82****-****, kom.
LKC: Då är det en T*rd Ri*ard Sp**k och han är skriven uppe i Norrbotten, blir det Södra Sunderbyn och han är inte efterlyst. Dock förekommer han i BR med ett avsnitt 2011-04-25 fick han en penningbot 2 800 för hastighetsproblematik. Kom.
31-9210: Ja det är uppfattat, ja men då återkommer vi med vad som händer på platsen det är måste vara ett misshandelsbrott och ett skadegörelsebrott här och den personen vi har då är den misstänkte, kom.
LKC: Då gör jag så här då lägger jag upp den unge herr Sp**k som utpekad person, kom.
31-9210: Ja det är bra det. Ja vi har ju Nacka bilen här också så alla är samlade nu, kom.
LKC: Fattat, för kännedom då den unga herr Sp**k då förra året hade han en taxerad inkomst på endast 193 000 riksdaler då för kännedom, kom.
31-9210: Ja tack för det.
LKC: Tack klart slut.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-15 kl. 17:32.
Citera
2013-10-15, 17:33
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
jag håller med dig i det faktum att det här är övervåld, och bör straffas som sådant, men jag ska rätta dig i lite faktafel du faktiskt gör, och skriva min bild av det hela.

Du säger att personens kroppsspråk inte är en orsak nog att agera mot honom med batongen (du kanske menade att ett par slag är ok, men att "spöa skiten" ur honom, infattar övervåldet. in that case, fine).

I filmen så hotar inte personen bara polisen, utan också alla personer runt med det faktum att han hävdar att han ska spränga gatan. Nog för att det med störst sannolikhet är bullshit, och att det hotet inte bör tas med alltför stor vikt med tanke på hans tillstånd. Däremot, så provocerar han ju fram polisens agerande, dels med hotet, och dels med det faktum att han inte lyssnar på instruktionerna. Det faller under ohörsamhet mot ordningsmakten.

Det enda som faktiskt gör det här till att i min mening kunna vara lite överdrivet, är det att när han faller, så slår hon tydligt två slag som inte skulle ha behövts. Hon skulle istället dragit undan hunden omedelbart. Det som också gör denna situation lite svår, är att hon befinner sig ensam mot denna person. Visst, det kanske hon inte ska göra, men nu gör hon det. denna person hotar då henne, och provocerar tydligt fram en reaktion.

Visst, folk kanske tycker att hon inte ska låta sig provoceras, men samtidigt så är jag av den åsikten att hon inte gör det heller. Hon går in och tar kommandot över situationen. Hon kunde säkert spara in på ett par batongslag, eller kanske gjort visa justeringar, men sådant är det som kommer med erfarenhet och rutin. Vi kan nog vara överens om att hade de varit fler så hade denna situation sett mycket lugnare ut, och mycket mer rutinmässigt.

Sen att hon skulle "lämnat" situationen, nej. Så ska nödvändigtvis inte vår polis arbeta. Det ska vara förnuftiga, och inte provocera fram onödigt bruk av våld, men det ska heller inte backa, om det inte befinner sig i ett numerärt underläge, där det är en överhängande risk att folk vänder sig mot dem.

Kort:

förutom ett par batongslag som var onödiga, så agerade inte denna polis så fel som man kan tro. Kan vara så att vissa poliser hade valt att sköta det "snyggare" och "lugnare", men det innebär inte heller att detta sätt nödvändigtvis är fel. Vi får se vad som sker i detta ärende. Av de föreskrifter, lagar och regler som gäller, för både polis och dess yrkesutövande och svensk lagstiftning, så är det inte helt säkert att detta fall blir "lättlöst".
"Spränga gatan" förstår vem som helst att han inte kommer att göra. Hon provoceras för lätt.

Jag ska erkänna att jag varken sett filmen är läst FUPen. Så jag kanske gör bäst i att hålla tyst. Mitt svar baserades helt på det inlägget jag svarade på. Men jag håller med dig i ditt ovanstående inlägg. Bra svar.
När jag läser ditt svar så får jag känslan av att hon på sin höjd döms för ringa misshandel.

Poliser borde få bära elpistol och pepparspray. Då hade detta inte varit lika allvarligt.
Under alla mina år som väktare och ordningsvakt har jag aldrig någonsin hamnat i en hotfull situation där jag behövt använda våld av något slag. Inte ens när jag kört ut fyllon från varuhus, jagat snattare och inbrottstjuvar osv. Jag bara hotar med pepparspray och ber dem lägga sig ner. Försökte de springa ifrån mig joggade jag efter 2-300 meter, sedan gav de upp, för de insåg att de aldrig springer ifrån mig. De bara stannar och lägger sig ner på mitt kommando. Jag borde fan ha blivit polis istället.
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jo, man tar sig för pannan! Vad har polisen för nytta av veta vad en misstänkt har för taxerad inkomst??
Den uppgiften är för åklagare och domstol senare om det skulle bli dagsböter.
Citera
2013-10-15, 18:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Är det inte konstigt att påsarna innehåller så otroligt lite? 0,12 samt 0,15 gram. Vi snackar knappt en borre? Kokset är värt typ 100 spänn och amfetaminet 20 kronor. Vem är potentiell köpare?

He he tack för klargörandet. Tja, och inget hade han i blodet, så det ser jävligt skumt ut måste jag säga. Däremot är det ju bra för syns skull att han då är misstänkt för narkotikabrott eftersom han är målsägare då det gäller polisvåld.
Citera
2013-10-15, 19:22
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Full, aggressiv svenne som slagit en man, en kvinna, bilar o skyltfönster. Nåja, hahaha....kom igen liksom...
Citera
2013-10-15, 19:34
Medlem
eternussermos avatar
Läser vidare, han har alltså slagit två personer, E-M och Ni*las samt hotat att döda dem.
Han har också innan filmandet slagit på rutan till polisbilen där poliskvinnan sitter. Får efter gripandet ett sms med "har du på dig" från Ru*ert Pu*kin. Vittnet Ni*las påstod att han såg ut att vara "hög" och väldigt påverkad av narkotika. Säger också,

"Mannen var sedan mycket upp och ned i humöret. Ena sekunden lugn och i nästa sekund
stökig och aggressiv. Ni*las har stött på många narkotika påverkade personer i sitt jobb."
"Mannen hade tom blick, han var aggressiv. Ni*las kände att vad som helst
kunde hända."

Ett annat ögonvittne, O*a, tyckte att det såg ut som att GM verkade påverkad, eller drabbad av en psykos och vittnar om vad som hänt innan "De försöker sedan att lugna ner mannen som är väldigt snurrig och påverkad. O*a säger att han kan ha fått någon psykos. Mannen talar helt osammanhängande, han springer ut ur porten och upp för backen på Brunnsgatan mot Regeringsgatan.

Ögonvittnet Ro*ert om händelserna innan filmen:

"Personen som är i trappan kommer ut. Det är en kille, han skriker och springer snabbt ur
porten. Han verkar rabiat och drar av sig en blå skjorta som han slänger på gatan. Han går
Brunnsgatan upp mot Regeringsgatan. Brunnsgatan är enkelriktad och på höger sida står det
parkerade bilar. Killen går bärsärk på bilarna. Han slår och sparkar. Robert tycker killen ej
verkar känna av smärta. Han pratar med Norrländsk dialekt och verkar påverkad av alkohol
eller något annat. Ro*ert ser att killen blöder från höger hand/arm. Killen slår både med
armbåge/hand mot bilarna."

GM=RS, minns, som sagt, precis ingenting.
Senast redigerad av eternussermo 2013-10-15 kl. 19:53.
Citera
2013-10-15, 19:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Läser vidare, han har alltså slagit två personer, E-M och Ni*las samt hotat att döda dem.
Han har också innan filmandet slagit på rutan till polisbilen där poliskvinnan sitter. Får efter gripandet ett sms med "har du på dig" från Ru*ert Pu*kin. Vittnet Ni*las påstod att han såg ut att vara "hög" och väldigt påverkad av narkotika. Säger också,

"Mannen var sedan mycket upp och ned i humöret. Ena sekunden lugn och i nästa sekund
stökig och aggressiv. Ni*las har stött på många narkotika påverkade personer i sitt jobb."
"Mannen hade tom blick, han var aggressiv. Ni*las kände att vad som helst
kunde hända."

Ett annat ögonvittne, O*a, tyckte att det såg ut som att GM verkade påverkad, eller drabbad av en psykos och vittnar om vad som hänt innan "De försöker sedan att lugna ner mannen som är väldigt snurrig och påverkad. O*a säger att han kan ha fått någon psykos. Mannen talar helt osammanhängande, han springer ut ur porten och upp för backen på Brunnsgatan mot Regeringsgatan.

Ögonvittnet Ro*ert om händelserna innan filmen:

"Personen som är i trappan kommer ut. Det är en kille, han skriker och springer snabbt ur
porten. Han verkar rabiat och drar av sig en blå skjorta som han slänger på gatan. Han går
Brunnsgatan upp mot Regeringsgatan. Brunnsgatan är enkelriktad och på höger sida står det
parkerade bilar. Killen går bärsärk på bilarna. Han slår och sparkar. Robert tycker killen ej
verkar känna av smärta. Han pratar med Norrländsk dialekt och verkar påverkad av alkohol
eller något annat. Ro*ert ser att killen blöder från höger hand/arm. Killen slår både med
armbåge/hand mot bilarna."

GM=PS, minns, som sagt, precis ingenting.

'De här sk vittnena påstår att mannen är knarkpåverkad, och det är inte mannen eftersom man tagit prover på honom. Vittne är inte alltid så trovärdiga som man hoppas på, men som tur är finns det en film, och det finns regler för hur en polis ska använda sin batong och var polisen ska slå.

GM i detta fallet är poliskvinnan det är alltså hon som står åtalad misstänkt för misshandel alt tjänstefel.

Citat:
Gärning poliskvinnan har natten till den 12 juli 2013 å Brunnsgatan i Stockholm
under sin tjänstgöring som polis vid Polismyndigheten i Stockholms län i
samband med att hon skulle gripa misshandlat målsägande genom att låta sin tjänstehund gå till angrepp och bita honom vilket förorsakat smärta och bit- och sårskador över höger ljumske och omedelbart därefter tilldela över tio slag med batong på hans armar, ben, rygg och
mage vilket förorsakat smärta, svullnader och blåmärken.
Alternativt har poliskvinnan vid tillfället av oaktsamhet vid sin myndighetsutövning åsidosatt vad som gällt för uppgiften genom att använda ovan beskrivet våld för att genomföra tjänsteåtgärden trots att andra medel inte varit otillräckliga försvarligt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-15 kl. 19:43.
Citera
2013-10-15, 19:49
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
'De här sk vittnena påstår att mannen är knarkpåverkad, och det är inte mannen eftersom man tagit prover på honom. Vittne är inte alltid så trovärdiga som man hoppas på, men som tur är finns det en film, och det finns regler för hur en polis ska använda sin batong och var polisen ska slå.
Det är inte "så kallade" vittnen, det är vittnen! Vittnesutsagorna visar en bild som vi inte kan se av en kort film och som för mig gör att det klarnar, mannen var otillräknelig och inte den gulliga killen som en del tror. Jag tycker våldet ligger långt inom ramen för vad som ska få användas och tror att åklagaren har fallit för mediatrycket.
Citera
2013-10-15, 19:53
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk

Poliser borde få bära elpistol och pepparspray. Då hade detta inte varit lika allvarligt.
Under alla mina år som väktare och ordningsvakt har jag aldrig någonsin hamnat i en hotfull situation där jag behövt använda våld av något slag. Inte ens när jag kört ut fyllon från varuhus, jagat snattare och inbrottstjuvar osv. Jag bara hotar med pepparspray och ber dem lägga sig ner. Försökte de springa ifrån mig joggade jag efter 2-300 meter, sedan gav de upp, för de insåg att de aldrig springer ifrån mig. De bara stannar och lägger sig ner på mitt kommando. Jag borde fan ha blivit polis istället.
Den uppgiften är för åklagare och domstol senare om det skulle bli dagsböter.

Faktum är att snuten i det här fallet var utrustad med pepparspray. Hon ville bara inte använda den, som framgår av förhöret (s.152):

Citat:
Adv: Jag har en fråga, eftersom jag vet att det har varit uppe på tapeten, har du pepparspray?
KE: Ja.
Adv: Som du är utrustad med, hade du kunnat använda det?
KE: Nej.
Adv: Och berätta varför?
KE: För det första så, så vet man inte alls, människor är påtända, så brukar det inte få effekt
av pepparspray många gånger pga. att, ja det är någonting med nervbanorna (ohörbart). Sen
är pepparspray framtaget i USA för brevbärarna för och spraya på hundar, så att hade jag
använt det här, så hade kunnat sluta antingen att min hund hade blivit utslagen och inte
kunnat hjälpt mig alls, alternativet är att hon hade blivit förblindad och jättearg och bitit mig
och alla runt omkring, så det fanns inget alternativ och använda pepparspray.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in