2013-10-14, 22:45
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Jag tycker det är skitsvårt att bestämma mig för vad jag tycker.

Mannen har ett kroppsspråk (i mitt tycke) som hotfullt, han är full och större än henne. Han har också en kompis där som är lika stor (han som springer fram till honom efteråt). Så hennes situation är ju rätt pressad.

Hon slutar ju även slå när han väl ligger. Frågan är vad som hänt innan. Felet verkar inte vara i hennes agerande utan snarare det faktum att hon är ensam där.

Hon är ju betydligt större än honom. Knappast ok att misshandla någon bara för att den är stor förövrigt.

Trodde det var en stor man först när jag såg videon. Hon är ju närmare två meter!
Citera
2013-10-14, 23:39
Medlem
Snook3ns avatar
Måhända att polisen är själv men att slå fjorton slag med sin batong samtidigt som hon bussar hunden på personen anser ju jag själv som en aning övervåld, läste på Aftonbladet precis att hon skäligen (osäker på stavning) misstänkts för misshandel medan hon själv yrkar på nödvärn.
Om det nu är så att hon blir dömd för misshandel måste hon väl bli av med sin tjänst? ja anser ju ändå att hon utsätter mannen för ganska grov polisbrutalitet han ser ju inte allt för hotfull ut egentligen....
Citera
2013-10-14, 23:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Mannen har ett kroppsspråk (i mitt tycke) som hotfullt, han är full och större än henne. Han har också en kompis där som är lika stor (han som springer fram till honom efteråt). Så hennes situation är ju rätt pressad.

Hon slutar ju även slå när han väl ligger. Frågan är vad som hänt innan. Felet verkar inte vara i hennes agerande utan snarare det faktum att hon är ensam där.

Det är inte hans kompis. Det är en kille som tillhör gänget som BO tidigare hamnat i bråk med.
Citera
2013-10-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tråkigt att se. Ser inte att mannen gör ett enda slag mot henne eller mot hunden. Han försvar sig inte ens utan tar bara emot. Tråkigt att se. Blir så tragikkomiskt när polisen säger att de jobbar med sin etik o att kvinnor är mycket "snällare" o bättre än män så därför är det perfekt med att kvotera in fler kvinnor.

Ja men mensande kvinnor ska man aldrig släppa ut på gatan...
Citera
2013-10-15, 00:28
Medlem
Okej, det är "några batongslag för mycket" och han verkar "snäll" och lugn ändå. Men vad går gränsen för några batongsslag och hur hotfull en person kan vara. Asså egentligen, enligt mig så tycker jag det inte är något fel på detta. Hur jävla normalt är det att trotsa en polis order? Folk har ju ingen respekt för polisen i Sverige längre och denna dom gör det ju bara ännu värre. Visst, han är full, men då ska han fan inte dricka så mycket. Att inte lyda order av en polis är inte "normal beteende" och då ska man fan få äta asfalt. Detta hade aldrig hänt i 95% av övriga länder i världen, där har de respekt för polisen. Men tyvärr följer korruption och andra negativa saker me den "respeketen" :/ Dessutom vill man ju inte vara rädd för polisen om man själv gjort något dumt :P Men hoppas ni förstår min tanke. Vad säger ni?
Citera
2013-10-15, 02:36
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttondown
Okej, det är "några batongslag för mycket" och han verkar "snäll" och lugn ändå. Men vad går gränsen för några batongsslag och hur hotfull en person kan vara. Asså egentligen, enligt mig så tycker jag det inte är något fel på detta. Hur jävla normalt är det att trotsa en polis order? Folk har ju ingen respekt för polisen i Sverige längre och denna dom gör det ju bara ännu värre. Visst, han är full, men då ska han fan inte dricka så mycket. Att inte lyda order av en polis är inte "normal beteende" och då ska man fan få äta asfalt. Detta hade aldrig hänt i 95% av övriga länder i världen, där har de respekt för polisen. Men tyvärr följer korruption och andra negativa saker me den "respeketen" :/ Dessutom vill man ju inte vara rädd för polisen om man själv gjort något dumt :P Men hoppas ni förstår min tanke. Vad säger ni?

Ja, men nu ska ju inte polisen få slå på folk bara för att de inte "är så jävla normala".
Tror du inte att bristen på respekt beror på just sådant här agerande?

Man ska alltså få äta asfalt om man inte beter sig normalt. Fint samhälle hörru.

Jag är mest förvånad över bristen på civilkurage hos de som bara står och tittar på, hur kan man inte ens skrika åt henne att sluta?
Senast redigerad av OdCaBo 2013-10-15 kl. 02:38.
Citera
2013-10-15, 02:40
Medlem
CarolSeavers avatar
En milstolpe nådd; fängelse för misshandel nästa! Går FUP att få ut, eller är det speciella regler i internutredningar?
Citera
2013-10-15, 04:35
Medlem
MrInks avatar
Förmodligen ett av de mest korkade inlägg jag läst på Flashback.
Citat:

Mannen har ett kroppsspråk (i mitt tycke) som hotfullt, han är full och större än henne.
Någons kroppsspråk räcker knappast för att spöa skiten ur någon. Tänk efter. Inget förmildrande som ger henne rättigheten att slå han.
Citat:
Han har också en kompis där som är lika stor (han som springer fram till honom efteråt).
Nu var det inte hans kompis, men även om det var en kompis så hade det inte gett henne rätt att spöa BO.
Citat:
Så hennes situation är ju rätt pressad.
Så du menar att hon i preventivt syfte har rätt att grovt misshandla BO? Om hon var pressad kunde hon avlägsna sig och kalla på förstärkning, eller hota med pistol.
Citat:
Hon slutar ju även slå när han väl ligger.
Oj! Jamen då så!
Citat:
Frågan är vad som hänt innan.
Så hon får vara bödel menar du?
Citat:
Felet verkar inte vara i hennes agerande utan snarare det faktum att hon är ensam där.
Möjligt, men hon hade kunnat lämna situationen också.

Hoppas hon får 3-6 månaders fängelse och avsked. Det tycker jag är ett lämpligt straff.
Senast redigerad av MrInk 2013-10-15 kl. 04:40.
Citera
2013-10-15, 04:42
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bgbg
Hon lär frias. Hon kan ju bara hänvisa till någonting som hänt innan filmen började spelas in... "Filmen visar inte hela händelse".... Sen finns ju även den typiska "kårandan", precis som i så många andra grupper där man står upp för "sin grupp" även om någon objektivt sett har felat grovt. Problemet är att man i gruppen inte kan/vågar säga detta offentligt då risken för egen utfrysning från gruppen är stor...
Vad som händer före ska inte ha så stor betydelse, tycker jag. Hon ska vara tränad och utbildad att bli provocerad. Blev hon provocerad att i förebyggande och preventivt syfte spöa någon är hon inte lämplig att vara polis.
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Denna snut har Stora problem om hon inte kunde hantera denna situation på ett bättre sätt.

Jag hoppas att hon döms för misshandel.

Men jag tror att hon blir friad pga att hon kommer säga att hon kände sig hotad.
Jag tror hon blir fälld. I övrigt anser jag att du har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är många ungdomar som säger korkade saker till svenska Poliser. Bara för att ungdomarna inte är vuxna människor krävs det av Polisen att de agerar som vuxna människor med stort självförtroende, trygghet och lugn.

... denna Polis hade ingetdera och göres sig bäst på annan plats i samhället
Precis så. Bort med skiten.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Polisbrunetten har väl redan fått polisrabatt. En vanlig svensson som gjorde samma sak skulle ha blivit åtalad för misshandel och försök till grov misshandel.

2. Lär inte inträffa.
En vanlig Svensson skulle dömas för mordförsök, tamejfan.
Citera
2013-10-15, 05:28
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
text123pusskram

jag håller med dig i det faktum att det här är övervåld, och bör straffas som sådant, men jag ska rätta dig i lite faktafel du faktiskt gör, och skriva min bild av det hela.

Du säger att personens kroppsspråk inte är en orsak nog att agera mot honom med batongen (du kanske menade att ett par slag är ok, men att "spöa skiten" ur honom, infattar övervåldet. in that case, fine).

I filmen så hotar inte personen bara polisen, utan också alla personer runt med det faktum att han hävdar att han ska spränga gatan. Nog för att det med störst sannolikhet är bullshit, och att det hotet inte bör tas med alltför stor vikt med tanke på hans tillstånd. Däremot, så provocerar han ju fram polisens agerande, dels med hotet, och dels med det faktum att han inte lyssnar på instruktionerna. Det faller under ohörsamhet mot ordningsmakten.

Det enda som faktiskt gör det här till att i min mening kunna vara lite överdrivet, är det att när han faller, så slår hon tydligt två slag som inte skulle ha behövts. Hon skulle istället dragit undan hunden omedelbart. Det som också gör denna situation lite svår, är att hon befinner sig ensam mot denna person. Visst, det kanske hon inte ska göra, men nu gör hon det. denna person hotar då henne, och provocerar tydligt fram en reaktion.

Visst, folk kanske tycker att hon inte ska låta sig provoceras, men samtidigt så är jag av den åsikten att hon inte gör det heller. Hon går in och tar kommandot över situationen. Hon kunde säkert spara in på ett par batongslag, eller kanske gjort visa justeringar, men sådant är det som kommer med erfarenhet och rutin. Vi kan nog vara överens om att hade de varit fler så hade denna situation sett mycket lugnare ut, och mycket mer rutinmässigt.

Sen att hon skulle "lämnat" situationen, nej. Så ska nödvändigtvis inte vår polis arbeta. Det ska vara förnuftiga, och inte provocera fram onödigt bruk av våld, men det ska heller inte backa, om det inte befinner sig i ett numerärt underläge, där det är en överhängande risk att folk vänder sig mot dem.

Kort:

förutom ett par batongslag som var onödiga, så agerade inte denna polis så fel som man kan tro. Kan vara så att vissa poliser hade valt att sköta det "snyggare" och "lugnare", men det innebär inte heller att detta sätt nödvändigtvis är fel. Vi får se vad som sker i detta ärende. Av de föreskrifter, lagar och regler som gäller, för både polis och dess yrkesutövande och svensk lagstiftning, så är det inte helt säkert att detta fall blir "lättlöst".
Senast redigerad av Hoyler 2013-10-15 kl. 05:41.
Citera
2013-10-15, 05:41
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
http://www.dn.se/sthlm/har-slar-polisen-berusad-man/
Tror jag aldrig har blivit så här illa berörd av ett videoklipp. Ni som har varit med förr, är detta beteende representativt för kvinnliga poliser?

Kvinnliga Poliser är ju klenare och då blir det så här.
Sen var det inget speciellt, larvigt hela grejen, ett korkat fyllo som borde fått mer, de där slagen tog ju knappt alls, var som lätta smekningar, hade de tagit på riktigt så hade snubben skrikit som en stucken gris då benen i armarna hade haft frakturer.

Polistanten kommer gå helt fri om fallet inte redan är avklarat.

Inget övervåld har förekommit. Faan vad lama folk är.
Citera
2013-10-15, 09:42
Bannlyst
Anser fortfarande att den kvinnliga polisen (vi vet ju vad hon heter) gjorde rätt sak
men på fel sätt. Men eftersom det nu är åtal lär väl chansen att åklagaren vinner och
får henne helt eller delvis fälld vara minst 75 %.

Vi får se om offrets hemligstämpel försvinner men polisens personuppgifter lär nog
fortsätta vara skyddade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in