2013-10-12, 01:22
Medlem
TheHorrors avatar
Jag har några frågor kring detta:

Hur skulle kvark och Preon massa se ut (om en bit var tagen från dessa kvark och preon stjärnor, om dom nu finns) för det mänskliga ögat?

Man talar om Planck lenght, dvs den kortaste distansen man vet (1.61619926 × 10-35 meter). Låt oss säga att vi hade en varelse som var 100 planck längder lång. Skulle denna varelse uppfatta tiden (1 sekund) så som vi människor gör?
Å andra sidan, skulle en varelse stor som solen uppfatta en sekund som snabbare än vad människr gör (rent dimensionsmässigt).
Citera
2013-10-12, 03:00
Medlem
MeanMEs avatar
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1922574.stm

Så ser nog en kvarkstjärna ut iaf.
Citera
2013-10-12, 03:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Gäller Caldwells distalsats fortfarande?
Citera
2013-10-12, 17:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1922574.stm

Så ser nog en kvarkstjärna ut iaf.
Lite anti-klimax på bilden
Citera
2013-10-12, 18:54
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Jag tänker på det som att vågfunktionen är tillståndsvektorn skriven i en viss bas. Vad betyder detta? Jo, Hilbertrummet är ett vektorrum, och har därför olika möjliga mängder av basvektorer. Och för ett vektorrum gäller ju följande: låt [; \{ e_i \} ;] vara en mängd basvektorer; då kan alla vektorer i rummet skrivas på formen
[; \psi = \sum_i \psi_i e_i ;],
vilket ju bara är vanlig linjär algebra. Konstanterna psi_i bestämmer psi unikt. Okej, sen till vårt Hilbertrum; där är mängden av basvektorer kontinuerlig (och Hilbertrummet är därmed oändligdimensionellt). Ett exempel på en sådan bas är basen bestående av alla "positions-tillstånd", dvs. tillstånd med en bestämd position i rummet (i.e. dirac-deltan, om du vet vad det är). Vi skriver ett sånt tillstånd som säg [; \mathbf{x} ;], där värdet på x kan ta alla olika positionstillstånd. Om vi vill kan vi skriva e_x där nu x är ett kontinuerligt index, istället för det tidigare e_i. Sen kan valfritt tillstånd psi utvecklas i denna bas, precis som i det diskreta fallet, men istället för summa får vi ta en integral eftersom basvektorerna är kontinuerliga. Så vi får
[; \psi = \int dx \psi(x) \mathbf{x} ;],
där nu psi(x) är den kontinuerliga motsvarigheten till c_i. Detta psi(x) är sen precis det vi kallar vågfunktionen. Självklart kan vi sen också byta bas och skriva vårt tillstånd i t.ex. tillstånd med bestämd rörelsemängd: detta basbyte är inget annat än fouriertransformen.

Hur fungerar detta rent formellt, ska inte alla baser för ett vektorrum ha samma kardinalitet? Eller kan vi ha en överuppräkenlig bas samtidigt som vi har en uppräknelig?
Citera
2013-10-12, 19:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Lite anti-klimax på bilden
Nu är jag inte den allsmäktige MeanME så jag kunde inte bättre .
Citera
2013-10-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Hur fungerar detta rent formellt, ska inte alla baser för ett vektorrum ha samma kardinalitet? Eller kan vi ha en överuppräkenlig bas samtidigt som vi har en uppräknelig?
Jag var nog inte tydlig nog: först tittade jag på ett exempel där vektorrummet hade en uppräknlig eller ändlig mängd basvektorer; och sen övergick jag till det vanliga kvantmekaniska hilbertrummet, dvs. L^2(R), vars basfunktioner är kontinuerliga och icke-uppräkernliga. Du har nog helt rätt; alla baser måste ha samma kardinalitet.
Citera
2013-10-14, 19:08
Medlem
Tvår frågor.

1. När man talar om sannolikheter i kvantfysiken, är det "riktig" slump? Om det skulle finnas ett till universum som är exakt likt vårt, skulle det kunna utvecklas annorlunda i tiden pga att universum följer kvantmekanikens sannolikhetsbaserade lagar? Tex. om jag i båda universumen skulle göra ett experiment där jag mäter en elektrons spinn, skulle jag kunna få olika resultat?

2. När man talar om sammanflätning poängterar man att detta inte går att använda för att skicka information snabbare än ljushastigheten. Detta är bra eftersom det annars skulle kunna förstöra kausualitet. Finns det något bra exempel på hur man skulle kunna förstöra orsak-verkan genom att skicka information snabbare än ljuset?
Citera
2013-10-14, 20:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheldonCooper
Tvår frågor.

1. När man talar om sannolikheter i kvantfysiken, är det "riktig" slump? Om det skulle finnas ett till universum som är exakt likt vårt, skulle det kunna utvecklas annorlunda i tiden pga att universum följer kvantmekanikens sannolikhetsbaserade lagar? Tex. om jag i båda universumen skulle göra ett experiment där jag mäter en elektrons spinn, skulle jag kunna få olika resultat?

2. När man talar om sammanflätning poängterar man att detta inte går att använda för att skicka information snabbare än ljushastigheten. Detta är bra eftersom det annars skulle kunna förstöra kausualitet. Finns det något bra exempel på hur man skulle kunna förstöra orsak-verkan genom att skicka information snabbare än ljuset?
Är okunnig så ta inte mitt ord för det men:

1. Ja, enligt kvantmekaniken är framtiden i verklig mening icke-deterministisk. Se Multiversum:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&v ed=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fw iki%2FMultiversum&ei=9zdcUrDXNsrO4QTqmoGoBg&usg=AF QjCNG0cqw1lMvPxUN7UPGDnTqVJljuFA&sig2=qn5UEOCV7uJt Wz2hWSX5mQ&bvm=bv.53899372,d.b

2. Information kan inte färdas snabbare än ljuset, men det finns teorier om maskhål, som agerar som teleportörer, vilket teoretiskt skulle få en att resa snabbare än ljuset.
Citera
2013-10-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Är okunnig så ta inte mitt ord för det men:

1. Ja, enligt kvantmekaniken är framtiden i verklig mening icke-deterministisk. Se Multiversum:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&v ed=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fw iki%2FMultiversum&ei=9zdcUrDXNsrO4QTqmoGoBg&usg=AF QjCNG0cqw1lMvPxUN7UPGDnTqVJljuFA&sig2=qn5UEOCV7uJt Wz2hWSX5mQ&bvm=bv.53899372,d.b

2. Information kan inte färdas snabbare än ljuset, men det finns teorier om maskhål, som agerar som teleportörer, vilket teoretiskt skulle få en att resa snabbare än ljuset.

Du missförstår min fråga. Antag att jag har ett sätt att skicka information snabbare än ljuset. Hur utnyttjar jag detta för att få verkan att ske före orsak?
Citera
2013-10-14, 21:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du missförstår min fråga. Antag att jag har ett sätt att skicka information snabbare än ljuset. Hur utnyttjar jag detta för att få verkan att ske före orsak?
I och med att du kan skicka information snabbare än ljuset, har du redan fått en verkan att ske före orsak.
Citera
2013-10-14, 21:25
Medlem
Citat:
Tvår frågor.

Det beror på vilken tolkning man väljer att tro på. De vanligaste eller mest populära varianterna är i stil med den s.k. Köpenhamnstolkningen, där slumpen är äkta slump. Men det finns andra tolkningar, som många-världar tolkningen eller Bohmsk mekanik, där slumpen är skenbar. Det finns dock ett resultat (Bells olikheter) som bevisar att om man vill ha determinism får man ge upp lokalitet, något de flesta fysiker inte vill göra och därför är tolkningar med äkta slump mest populära.
Citat:
Ja visst, det är enkelt. Säg att du i ditt referenssystem skickar en signal mellan händelse A och händelse B som färdas snabbare än ljuset. Uppenbarligen måste t_B > t_A, dvs. signalen måste skickas innan den anländer. Problemet är bara att om signalen går snabbare än ljuset, finns det ett annat referenssystem där man istället har t'_B < t'_A; så i det referenssystemet anländer signalen vid B innan den lämnar A! Detta är precis ett exempel på hur orsak-verkan går åt skogen om man skickar information snabbare än c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in