• 1
  • 2
2013-10-14, 19:30
Medlem
Känner själv en stor maktlöshet/sorg och vi är även rädda för socialtjänstens maktfullkomlighet.
Agerandet/motdraget från socialtjänsten blev att de hotade mitt barn med umgängesrestriktioner oss emellan. Men dessa restriktioner verkar SIS hemmet ha satt stopp för. Åtminstone för tillfället....

Undrar om någon varit med om att en polisanmälan på tjänstefel av socialtjänsten ens tas seriöst av polismyndigheten?
Citera
2013-10-14, 19:37
Medlem
Kattafankens avatar
Jag lider med dig.

Tyvärr tror jag inte att myndigheter tar anmälningar mot andra myndigheter på allvar i Sverige. Jag vet inte vad du har för bevis, eller ens om polisen tänker göra sig besväret att ta del av dem, men se till att lämna in alla dina bevis omedelbart.
Citera
2013-10-14, 20:28
Medlem
Kattafanken, jag tror att du har rätt. Vi ska IVO anmäla men jag tycker inte att det räcker i mitt barns fall.

Läskigt hur rättslösa barnen är......hade vi inte engagerat en egen barnombudsman (som är med mitt barn från och med nu på de få möten som soc har med dottern) hade soc fått igenom restriktioner i umgänget genast/med omedelbar verkan. SIS hemmen/behandlingshemmen gör ju som soc vill. Men i detta fall fick vi alltså stöd av självaste hemmet och det är nog inte alls vanligt att de säger emot sin uppdragsgivare. Då det handlar om pengar i slutändan och hemmet vill ju fylla sin celler med unga människor.

Någonstans känner jag att det goda ska vinna och att vi får rätt i vår anmälan till IVO. Då kan det vara bra att det finns en polisanmälan tänker jag, även fast den blir nerlagd??...Vad man nu kan göra med det i efterhand???
Citera
2013-10-23, 12:22
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag lider med dig.

Tyvärr tror jag inte att myndigheter tar anmälningar mot andra myndigheter på allvar i Sverige. Jag vet inte vad du har för bevis, eller ens om polisen tänker göra sig besväret att ta del av dem, men se till att lämna in alla dina bevis omedelbart.

I praktiken kan du inte anmäla en tjänsteman! Få svenskar vet att grundlagen ändrades 1974 -tack vare Palme och Company- som innebär att i tjänstemannaansvaret har avskaffades! Sverige är ett av få modern samhälle där man har medvetet byggt in ett hierarkisk system där myndighetsövergrepp ger ingen konsekvens för den som förgriper sig på en enskild medborgare... ..

Jag länkar två tänkvärda länkar. Tyvärr den ena är tyskspråkig men försök hitta möjlighet att översätta! Vill tillägga att den är skriven 1983. Alltså problemet var djupt redan för 30 år sedan...
Den andra är en utmärkt formulerad beskrivning om hur läget är egentligen:

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14019042.html

http://www.danielhammarberg.se/annat-material/
Citera
2013-10-23, 23:28
Medlem
SingleStars avatar
Polisanmälan kastas i papperskorgen, gör en JO-anmälan, anmäl även till socialstyrelsen och påpeka att de saknar kunskap om sitt arbete. I alla överklaganden så skriver du ut hemadress, hemmavaranda barn för socialtanten. Skriv också att hon lir i mjugg och ser allmänt pårökt ut.

Jag skulle inte se det som problematiskt om någon kunde skjuta av lite skadedjur.
Citera
2013-10-24, 10:04
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Polisanmälan kastas i papperskorgen, gör en JO-anmälan, anmäl även till socialstyrelsen och påpeka att de saknar kunskap om sitt arbete. I alla överklaganden så skriver du ut hemadress, hemmavaranda barn för socialtanten. Skriv också att hon lir i mjugg och ser allmänt pårökt ut.

Jag skulle inte se det som problematiskt om någon kunde skjuta av lite skadedjur.

Det är ett bra förslag! Jag bara undrar -efter lite inblick hur systemet fungerar/inte fungerar- om Socialstyrelsen efter utredning hänvisar tillbaka till sociala myndigheter som kan skylla på sekretess.?.... Vad gör man då? Cirkeln är sluten..........(???!!!!?)
Citera
2013-10-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Det är ett bra förslag! Jag bara undrar -efter lite inblick hur systemet fungerar/inte fungerar- om Socialstyrelsen efter utredning hänvisar tillbaka till sociala myndigheter som kan skylla på sekretess.?.... Vad gör man då? Cirkeln är sluten..........(???!!!!?)
Idag har jag varit på ett soc möte och den nya tanten säger att de skall granska sig själva. Det finns en eventuellt en grund för Lex Sara. Den nya soc säger att jag ska göra en IVO eller JO anmälan.

Ringde till polisen och ärendet avseende tjänstefel soc ligger hos en åklagare. Det kommer att bli ett förhör med mig.

Ge mig styrka, jag kommer att kämpa för min unge tills jag dör!!!!
Citera
2013-10-25, 00:35
Medlem
Citat:
I praktiken kan du inte anmäla en tjänsteman! Få svenskar vet att grundlagen ändrades 1974 -tack vare Palme och Company- som innebär att i tjänstemannaansvaret har avskaffades! Sverige är ett av få modern samhälle där man har medvetet byggt in ett hierarkisk system där myndighetsövergrepp ger ingen konsekvens för den som förgriper sig på en enskild medborgare... ..

Jag länkar två tänkvärda länkar. Tyvärr den ena är tyskspråkig men försök hitta möjlighet att översätta! Vill tillägga att den är skriven 1983. Alltså problemet var djupt redan för 30 år sedan...
Den andra är en utmärkt formulerad beskrivning om hur läget är egentligen:

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14019042.html

http://www.danielhammarberg.se/annat-material/
Tack för länken till Hammarberg. Otäckt vad jag känner igen mig och mitt barn i detta.
Citera
2013-10-26, 01:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Socialstyrelsen kan påpeka att man inte har kompetens nog för jobbet.
Citera
2013-10-27, 18:23
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Socialstyrelsen kan påpeka att man inte har kompetens nog för jobbet.

Och vad händer efter denna "påpekande"..........Jag menar rent praktiskt!
Citera
2013-10-27, 18:48
Medlem
Citat:

JO anmälan gjord igår på nätet. Känns väldigt bra att den är gjord!
Citera
2013-10-27, 18:57
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Och vad händer efter denna "påpekande"..........Jag menar rent praktiskt!

Sparkad snett uppåt.

Precis det som händer i börsbolagens styrelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in