Citat:
Ursprungligen postat av
Phosphoreign
Jag har inte det dära med LVU och placeringar på HVB hem och andra SIS-ställen.
Kommunen ska tydligen få pengar för att placera barn men på vilket sätt får dom det
är det avdrag från kostnaden för vårdplatsen?Vet att kommunen kan få upp mot 40 000 per dag.
och vårdkostnad på SIS hem kan vara runt 2500 per dygn.
Är rätt sjukt att det heter hem för vård och boende då barn är placerade där mot sin vilja utan att veta hur lång tid det är en stängd värld med hårda regler och tvång som man är fången i.Det som är vård är vanvård med kränkningar och övergrepp som både är fysiska,sexuella,verbala,känslomässiga och mentala.
Det är kollektiva bestraffningar.Påförande av skuld/skam,nervärderande och att sänka barnens självkänsla så lågt det går och att bryta ner dom så gott det går.Men även att öka doms medberoende utan att se till sina egna intressen och favorisering för att sänka självvärdet.
Det är dags att gemene man får veta vad "behandlingshem"är att det knappast är till att förbättra dom som anses har psykiska eller sociala problem.dom får massor av besvär,spår och ökade problem av en sådan vistelse..
Är rätt sjukt att samhällets vård skapar sjuka människor,arbetslösa,missbrukare och utslagna personer..
Det är folkets skattepengar,det är vad folket betalar för att skapa..
Vilka går egentligen med vinst eftersom psykopatiska sadister får runt 2000-3000 per dag för att bryta ner och kränka barn som redan har skadats tillräckligt..
Sedan placeras 20 000 årligen..det är sjukt i detta helvetet men det finsn en vilja och vinst bakom det..annars skulle det knappast pumpas ut så mkt pengar i den verksamheten..
Det är inte på det första stället som jag läser att kommuner får pengar för omhändertagande av barn, men jag blir lika arg varje gång jag läser det! Nej, Nej, Nej!!! Kommuner får inte några pengar för LVU-placerade barn, det är precis tvärtom. Det kostar kommunen mycket med pengar om ett barn blir placerat på ex institution. Blir barnen placerade i familjehem under LVU kostar det lika mycket som en SoL-placering. Om det däremot rör sig om ensamkommande flyktingbarn/ungdomar söker kommunen tillbaka pengarna från Migrationsverket.
Jag förstår inte var detta påstående kommer ifrån... Kom inte nu med några motkommentarer om att det inte är sant, för jag tror inte att min kommun är den enda som INTE får några pengar. Jag har god insyn i ekonomin på min kommuns socialtjänsten så jag vet vad jag talar om.