2013-10-14, 18:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Det är dumt å generalisera så här. I min bekantskapskrets finns flera par som levt lyckliga i många år där kvinnan har högre lön än mannen. Vi är alla olika som individer. Och vad är en relation värd om ena parten endast stannar pga tvång?

Ja, exakt. Alla borde, utan kostnad och motprestation, få sina grundläggande behov (och en del till) tillfredsställda av andra än ens livspartner.

Endast då kan man tala om en själslig gemenskap som inte smutsas av praktikaliter eller till och med tvång.
Citera
2013-10-14, 18:56
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Och vad vi du om vad som är naturligt? faktum är att det finns åtskilliga indikatorer på att vi är just polygama varelser. En del bi andra homosexuella, en del väldigt monogama andra poly fast samtidigt!

Vår frekvens på barnafödande har varit statisk väldigt länge, den går inte ner snarare lite upp. Du kan kolla scb. Giftemålen har mig veterligen snarare ökat än minskat.
men jag förstår fatkiskt inte varför det skulle vara så viktigt om folk lever i samboskap med barn och väljer att inte gifta sig så är ju inte det nån katastrof.

Du har helt fel. Vetenskapliga studier har med hjälp av genforskning konstaterat att människan har varit monogam åtminstone sedan järnåldern. De genetiska variationerna inom grupperna skulle blivit för stora annars och riskera att splittra eller gradvis utrota gruppen.

Läste ovan i det senaste numret Illusterad Vetenskap.

Vi dras till samma etnicitet, bakgrund och genmaterial. Rasism är m.a.o genetiskt och biologiskt samt helt naturligt i motsats till vad alla dårliberaler och HBTQ-aktivister anser.

Science hurts...
Citera
2013-10-14, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ja du, vi har varit polygama förr ex. Vår kamp för att vara monogama kanske släpper snart.

Ja och detta är ett enormt problem.

Monogami utvecklades för att bygga ett framgångsrikt, fredligt samhälle där varje man fick någon, detta för att var man kunde få ett värde pga ekonomisk trygghet.

Om vi tar bort monogamin kommer enbart vår sanna natur att visa sig: Harem kommer bildas då kvinnor är programmerade att söka sig till den elit av män som har högst status. Detta kommer resultera i en stor del män som är ensamma (även fulare kvinnor), vilket kommer skapa ett samhälle av djungelns lag och våldsamhet där ständiga uppror mot eliten förekommer.
Citera
2013-10-14, 18:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Skatten ska ju tas bort.

?
Citera
2013-10-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteLady
Du kan ej basera världsbilder på undantag - Detta är något vi ser i väldigt stor spridning världen över: Kvinnor föredrar män av status, så är det och även OM det finns ett par undantag i varje umgängeskrets så säger det i sig ingenting.

Vi måste ta reda på faktan, från denna faktan bygger man sedan ett samhälle som gör samtliga partner nöjda och som hjälper alla människor så gott som det går.

OM vi rättar hela samhället enbart efter vår naturliga uppsättning som däggdjur så kommer det inte vara särskilt vackert och jag kan garantera att det är ett samhälle du inte vill dina barn ska växa upp i.

kan inte vara så tror du att vi är mitt uppe i en process där våra preferenser ändras efter tillgång?
Om det inte finns män som tjänar mer pengar än kvinnan så du tror inte hon kan tänka sig en karl som tjänar ca 10 000 mindre? hellre det än evigt ensam kanske?
Samma för män om inga fotomodeller finns att tillgå med E-kupa, ankläppar och ben upp till armhålorna, du tror inte han kan nöja sig med en vanlig donna med B-kupa och högskolebetyg?
Citera
2013-10-14, 19:03
Bannlyst
Citat:
kan inte vara så tror du att vi är mitt uppe i en process där våra preferenser ändras efter tillgång?
Om det inte finns män som tjänar mer pengar än kvinnan så du tror inte hon kan tänka sig en karl som tjänar ca 10 000 mindre? hellre det än evigt ensam kanske?
Samma för män om inga fotomodeller finns att tillgå med E-kupa, ankläppar och ben upp till armhålorna, du tror inte han kan nöja sig med en vanlig donna med B-kupa och högskolebetyg?

Kan tänka sig - absolut, allt är bättre än inget.

Dock måste du förstå att lust, sexuell attraktion och begär skapas inte av ett "jaja låt gå då", det skapas av "JAG VILL HA", "JAG BEHÖVER" - känslan och det blir väldigt svårt att få den att infinna sig när det handlar om partners man egentligen inte tycker är sexiga men som man måste nöja sig med.
Citera
2013-10-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ja, du har fullständigt korrekt i att vi som art inte är särskilt monogam - Dock för att få ett så STABILT samhälle som möjligt måste vi ibland gå emot våran darwinistiska anda.

Hur fan tror du ett darwinistiskt samhälle skulle se ut? Det ska jag beskriva för dig här:

Djungelns lag skulle råda, bara de absolut starkaste männen skulle få reproducera. De svaga männen och de fula kvinnorna skulle vara bottenskrap, det skulle vara ett oerhört DESTRUKTIVT och bakåtsträvande icke-modernt o-civiliserat ondskefullt samhälle.

Dit vill vi inte, och det är därför vi i väst avancerat så oerhört mycket som civilisation de senaste hundra åren - för att vi skapade ett system som "höll oss i schack" som människor.
Spot on! De samhällen som är mycket polygama, speciellt i västra afrika präglas av våld och anarki. Så monogamin som norm är något som utvecklats mot vår biologi för att få ett välfungerade stabilt samhälle.
Citera
2013-10-14, 19:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Enligt någon datingsajts enkät bland kunderna anser de kvinnliga kunderna att 80 % av männen på sajten ligger under genomsnittet i attraktivitet. Man får anta att de själva anser sig ligga på snittet i attraktivitet.

Helt klart bidrar omfördelning av resurser från män till kvinnor till att männens attraktivitet försvagas och kvinnors kräsenhet ökar.
Citera
2013-10-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ja och detta är ett enormt problem.

Monogami utvecklades för att bygga ett framgångsrikt, fredligt samhälle där varje man fick någon, detta för att var man kunde få ett värde pga ekonomisk trygghet.

Om vi tar bort monogamin kommer enbart vår sanna natur att visa sig: Harem kommer bildas då kvinnor är programmerade att söka sig till den elit av män som har högst status. Detta kommer resultera i en stor del män som är ensamma (även fulare kvinnor), vilket kommer skapa ett samhälle av djungelns lag och våldsamhet där ständiga uppror mot eliten förekommer.

ehh? nej monogami kom nog ungefär samtidigt med religionerna och handlar om ägande och kontroll av reproduktionen.
Idag har vi koll över reproduktionen ändå, så du behöver inte "äga" en person.

men fine då kan de fula ha skoj med varandra istället.
varför ska en ful man ha rätt till en vacker kvinna bara för att han vill ha den statusen? Hon har väl all rätt attraheras och vara med den hon vill vara med. Och jag ser då inga harem. Jag ser folk som har sex med folk och som bildar par när de vill och separerar när de vill.
Citera
2013-10-14, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yubed
Spot on! De samhällen som är mycket polygama, speciellt i västra afrika präglas av våld och anarki. Så monogamin som norm är något som utvecklats mot vår biologi för att få ett välfungerade stabilt samhälle.

Precis. Om vi går mot polygami så kommer vi även att gå emot ökad våldsamhet, ett oerhört rått samhälle.

Varför? För med ökad polygami så blir det ett litet antal män som en majoritet av kvinnor kommer reproducera om - Tävlan om denna position av toppen kommer vara väldigt våldsam och nya såkallade "alfa-hannar" kommer ständigt bytas ut (bli dödade) där andra tar platsen, reproducerar och sedan blir dödade av en yngre starkare alfa.

Monogami är optimalt för ett fredligt och ständigt utvecklade samhälle där ALLA känner dom kan bidra - och få belöning för det (män jobbar, får värde pga pengar och därmed en kvinna).
Citera
2013-10-14, 19:09
Medlem
Citat:
Kan tänka sig - absolut, allt är bättre än inget.

Dock måste du förstå att lust, sexuell attraktion och begär skapas inte av ett "jaja låt gå då", det skapas av "JAG VILL HA", "JAG BEHÖVER" - känslan och det blir väldigt svårt att få den att infinna sig när det handlar om partners man egentligen inte tycker är sexiga men som man måste nöja sig med.
jepp och ändå tycker du det ska vara fullt ok tvinga in kvinnor i att "måsta nöja sig"
Citera
2013-10-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Enligt någon datingsajts enkät bland kunderna anser de kvinnliga kunderna att 80 % av männen på sajten ligger under genomsnittet i attraktivitet. Man får anta att de själva anser sig ligga på snittet i attraktivitet.

Helt klart bidrar omfördelning av resurser från män till kvinnor till att männens attraktivitet försvagas och kvinnors kräsenhet ökar.

Nu har jag faktiskt aldrig varit inne på nån datingsite, men handlade inte kvinnornas åsikter kring attraktion kring utseendet? Står det utskrivet vad han tjänar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in