2013-10-14, 16:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Polisen anser att mannen som gick på gatan förmodligen talade tyska, inte Gerry, det kan man ställa sig frågande till hur polisen de facto kunde veta det.

Jag talar själv 4 språk flytande och har vänner, både svenska och engelska, som är högutbildade och som talar flera språk, vanligtvis tyska eller franska.

Det är ingen högoddsare att Gerry pratar fler språk. Chansen för att det skulle vara tyska är väldigt hög. Dock begriper jag inte relevansen i detta då jag inte förstått hur de kom fram till "tysk koppling".

Du menar att kidnappningen var planerad eller hur kunde kidnapparna veta att Madde skulle vara ensam på sitt rum, vid just denna sena tidpunkt, sent för småbarn att vara ensamma utan föräldrar, och som dessutom var utrustad med narkosvätska.

Men, hur skulle de förklara att de inte märkte att hon var försvunnen förrän under natten, eller hur skulle de förklara att Madde blev kidnappad när de själva var på hotellrummet.

De var läkare, självklart förstod de att de snabbt behövde få ut kroppen så inte liklukten skulle få fäste, vilket den fick i allafall. De är även tillräckligt smarta för att förstå att ingen skulle gå på att de väntade flera timmar med att anmäla sin treåring försvunnen.

De kunde knappast anmäla henne försvunnen förrän hon var ute ur hotellrummet.

Abslout, men hade det inte sett konstigt ut om de ett par dagar efter hennes försvinnande drog på resa till Spanien i en hyrbil. De hade nog inget annat val än att vänta ut den värsta stormen så att de kunde flytta flickan med hjälp av bilen.

Det här heltidsjobbet som de lagt ned på att "söka" efter sin flicka har varit deras räddning. Hade detta inte fått så stor uppmärksamhet så hade de varit inlåsta i Portugal för länge sedan.

Sedan kanske detta är deras sätt att ge tillbaka till Madde, de tog hennes liv och lägger nu själva ned hela sina liv på att hedra henne. Kanske någon form av botgöring samtidigt som de kan behålla sina andra två barn.

Att hon är död är nog ganska säkert.

Jag har sett flera intervjuer med paret och detta tillsammans med deras handlingar och annan information kring fallet gör mig fullkommligt övertygad om att de är skyldiga. Dock tror jag inte det var avsiktligt utan handlar om vårdslösthet som ledde fram till hennes död.

Uppenbarligen finns det något som kommit fram, som gör att polisen ser en "tysk koppling", något som inte (vad jag känner till) framkommit (än).

Att fadern talar tyska är kanske ingen högoddsare, men att det de facto är så, vet vi väl inte?

Ang. det jag fetmarkerat. Läs mitt inlägg ovan (#2091)

Att det markerades för liklukt kan förklaras med att de båda var läkare och att denna lukt, som kan ha funnits på deras kläder, saker, kan ha kontaminerat föremål i lägenheten.

Hur menar du att de inte märkte att Madeleine var försvunnen förrän under natten? Det märkte de väl under kvällen? Hur menar du med din följande fråga i ditt inlägg?

Men om du menar att de inte kunde anmäla M försvunnen förrän hon var ute ur hotellrummet, hur ställer du dig då till att det var fadern som vittnena såg (vid 22-tiden)? Och - tog det verkligen flera timmar innan M anmäldes försvunnen?
Citera
2013-10-14, 16:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
fast du vet väl att polisen går inte ut med all bevisning? Det skulle förstöra utredningen och förvarna evetuella förövare.

Jag tror att det är en liga som håller på med trafficking som har gjort det. Att slussa henne från Portugal till Afrika hade gått på nolltid, sen är man safe. Praia da Luz är vid Afrika. Undrar varför de inte tar barn från norra Portugal.

Skulle vara intressant att se om flera barn försvunnit från södra Portugal 2007.

Förvisso, men de går inte heller ut med lögner och säger att det inte finns bevisning om det finns.

Ja, en vit blond treåring som söks över hela världen skapar förodligen ingen uppmärksamhet i Afrika.

Det är väldigt ovanligt att ligor kidnappar turisters småbarn från semesterorter.

Barn försvinner hela tiden, av olika skäl, men ingen är ju så viktig som Madde.
Citera
2013-10-14, 16:08
Medlem
Citat:
De var läkare och inte obducenter. Vet du överhuvudtaget om de kom i kontakt med lik när de arbetade eller tror du att alla läkare automatiskt gör det.

Tror du även att det är normalt att personer som arbetar med lik tar med sig liklukt på jeans och t-shirt när de far på semester.

Eftersom det förmodligen var den sista personen som dödade Madde så var denne tvungen att gå tillbaka till sällskapet och hålla god min tills de kunde återvända till rummet för att ta hand om liket.

Sannolikt placerades hon bakom soffan, så inte hennes syskon eller någon annan skulle se henne om de kikade in i rummet, och där fick hon ligga tills Gerry bar iväg henne.

Kanske det var mamman som gav henne det som dödade henne och sedan pappan som upptäckte henne död när han var in på rummet sista gången.

Hade inte portugisiska polisen blivit så motarbetade av politiska påtryckningar så hade de förmodligen löst detta fall.

Jag sa inte att de kom i kontakt med lik i jobbet. Jag sa att de vet hur man ska göra för att inte få cadaverine på kläder och annan omgivning.

Hade föräldrarna gjort det så hade de inte fått liklukt överallt. SPECIELLT inte 23 dagar senare, när de kan tänka klart.
Citera
2013-10-14, 16:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Du är inne på att en annan hotellgäst är skyldig antar jag då du pratar om flera dagars iakttagelser eller kanske någon som arbetar på hotellet.

Då borde detta fall ha varit löst redan inom en vecka.

Det finns ingenting som talar för att någon utomstående skulle fört i väg henne, ingen teknisk bevisning, inga vittnesmål som kan anses vara tillförlitliga och inga andra spår eller tecken på detta.

Tvärtom talar alla omständigheter för att föräldrarna är skyldiga, teknisk bevisning, deras handlande, deras beteende och deras ovilja att samarbeta med polisen.

Stackars Madde som har så fruktansvärt hemska föräldrar som numera även skor sig på hennes död.

Familjens lägenhet låg väl helt synlig från vägen, som passerade hotellbyggnaden? Nej, jag menar inte att det behöver ha varit en annan hotellgäst (vid just deras hotell) eller en anställd vid deras hotell. Av bl a just den anledningen.

Hur kan du bedöma att de vittnesutsagor som finns, inte är tillförlitliga?

Att Maddie hade "så fruktansvärt hemska föräldrar" kanske man kan vänta med att kategoriskt fastslå, till dess de (ev.) döms? Man ska, som bekant, betraktas som oskyldig tills man är dömd.

Jag kontrar med då med att: "Stackars alla (oskyldiga) som döms av allmänheten, innan de dömts i domstol".
Citera
2013-10-14, 16:13
Medlem
Citat:
Förvisso, men de går inte heller ut med lögner och säger att det inte finns bevisning om det finns.

Ja, en vit blond treåring som söks över hela världen skapar förodligen ingen uppmärksamhet i Afrika.

Det är väldigt ovanligt att ligor kidnappar turisters småbarn från semesterorter.

Barn försvinner hela tiden, av olika skäl, men ingen är ju så viktig som Madde.

Afrika är korrupt, laglöst och har hon hamnat där så kan du glömma att hon kommer att hittas. Tror även att hon dödades så fort mediacirkusen började, för som jag skrev tidigare, vem vill vara den stackaren som påträffas med Maddie McCann?

Och ja, jag VET att barn kidnappas i mycket större utsträckinging i sydeuropa än vad man tror i väst.

Som jag sa tidigare, hade detta hänt i England, hade jag också satsat mina slantar på föräldrarna. Men det är annorlunda där nere.
Citera
2013-10-14, 16:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag sa inte att de kom i kontakt med lik i jobbet. Jag sa att de vet hur man ska göra för att inte få cadaverine på kläder och annan omgivning.

Hade föräldrarna gjort det så hade de inte fått liklukt överallt. SPECIELLT inte 23 dagar senare, när de kan tänka klart.

Uppenbarligen så visste de inte det eller så var de för upprörda för att tänka på att inte sprida likdoften.

Mamman hade det på sina jeans och sin t-shirt. Vidare fanns det på gosedjuret, i rummet och senare i hyrbilens skuff.

Det finns ingen naturlig förklaring i världen som kan förklara att det finns likdoft på alla dessa saker och platser.

Kontaminering på grund av att de arbetade som läkare är den sämsta förklaring jag någonsin hört.
Citera
2013-10-14, 16:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Familjens lägenhet låg väl helt synlig från vägen, som passerade hotellbyggnaden? Nej, jag menar inte att det behöver ha varit en annan hotellgäst (vid just deras hotell) eller en anställd vid deras hotell. Av bl a just den anledningen.

Hur kan du bedöma att de vittnesutsagor som finns, inte är tillförlitliga?

Att Maddie hade "så fruktansvärt hemska föräldrar" kanske man kan vänta med att kategoriskt fastslå, till dess de (ev.) döms? Man ska, som bekant, betraktas som oskyldig tills man är dömd.

Jag kontrar med då med att: "Stackars alla (oskyldiga) som döms av allmänheten, innan de dömts i domstol".

Jag bedömer att alla vittnesutsagor hittills inte är tillförlitliga därför att ingen av dessa utsagor har kunnat styrkas.

Du har rätt, alla ska ses som oskyldiga tills de har dömts i rätten, men i detta fall är det så uppenbart att de är skyldiga.

Jag anser inte att de är hemska för att de oavsiktligt hade ihjäl flickan. Det var säkert aldrig deras mening och var förmodligen en olycka.

Det är deras handlande efteråt som är hemskt.
Citera
2013-10-14, 16:24
Medlem
Citat:
Uppenbarligen så visste de inte det eller så var de för upprörda för att tänka på att inte sprida likdoften.

Mamman hade det på sina jeans och sin t-shirt. Vidare fanns det på gosedjuret, i rummet och senare i hyrbilens skuff.

Det finns ingen naturlig förklaring i världen som kan förklara att det finns likdoft på alla dessa saker och platser.

Kontaminering på grund av att de arbetade som läkare är den sämsta förklaring jag någonsin hört.

Fast dessa uppgifter kommer från en person som redan i ett annat tidigare fall blivit fälld(?) för att ljuga och trixa med bevis.

Fråga bara dig själv om det är logiskt att två läkare gör dessa enorma misstag som inte ens aspie-bönder uppe i Boden gör?
Tänk på att hyrbilen var hela 23 dagar senare, då kunde de väl tänka klart?

Hade föräldrarna gjort det så hade nog bevisningen sett helt annorlunda ut.
Citera
2013-10-14, 16:28
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Tror inte det. Man kunde iaf inte hitta något främmande DNA eller fibrer på fönstret. Har för mig att man slutligen kom fram till att dom var orörda.

Nej, ett fönster var öppet. Åtminstone enligt mamman. Trots det kunde inga andra avtryck än mammans egna hittas på fönstret.
Inte ens spår efter handskar.
Citera
2013-10-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej, ett fönster var öppet. Åtminstone enligt mamman. Trots det kunde inga andra avtryck än mammans egna hittas på fönstret.
Inte ens spår efter handskar.

Hur kan skinnhandskar lämna spår? Eller även plasthandskar?
Citera
2013-10-14, 16:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Fast dessa uppgifter kommer från en person som redan i ett annat tidigare fall blivit fälld(?) för att ljuga och trixa med bevis.

Fråga bara dig själv om det är logiskt att två läkare gör dessa enorma misstag som inte ens aspie-bönder uppe i Boden gör?
Tänk på att hyrbilen var hela 23 dagar senare, då kunde de väl tänka klart?

Hade föräldrarna gjort det så hade nog bevisningen sett helt annorlunda ut.

Alla gör misstag, så även läkare som sitter med en död treårig dotter i knät och snabbt behöver lösa problemet då de av olika skäl inte ville åka fast.

Att de hyrde bilen 23 dagar senare var nog genomtänkt, allt annat hade sett märkligt ut. Efter att flickan legat ute i 23 dagar så var det nog svårt att inte få likdoft både på sig själva ochpå allt annat som kom i kontakt med liket. Det räcker med att det hamnade på utsidan av väskan eller plasten som de lade in henne i innan de placerade henne i skuffen.

Jag anser inte att dessa personer, som är läkare, är mer kompetenta än gemena man att dölja spår efter ett mord. Dessutom så anser jag inte heller att dessatv personer är så speciellt smarta heller.

Men om de hade varit kriminaltekniker så hade jag köpt ditt resonemang.
Citera
2013-10-14, 16:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag bedömer att alla vittnesutsagor hittills inte är tillförlitliga därför att ingen av dessa utsagor har kunnat styrkas.

Du har rätt, alla ska ses som oskyldiga tills de har dömts i rätten, men i detta fall är det så uppenbart att de är skyldiga.

Jag anser inte att de är hemska för att de oavsiktligt hade ihjäl flickan. Det var säkert aldrig deras mening och var förmodligen en olycka.

Det är deras handlande efteråt som är hemskt.

Vittnesutsagorna kommer - vad jag förstår - från två av varandra oberoende källor. Hur menar du att deras utsagor ska kunna styrkas? (Har du generellt samma uppfattning i andra brottfall också?)

Dina yttranden är kategoriska. För dig är det "bevisat" att föräldrarna är skyldiga, för mig är det inte bevisat (utan att påstå att det inte skulle kunna vara så, även om det inte är det mest sannolika för mig). Vi tänker lite olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in