Idag hände det någonting som inte fick hända, bilen slutade att driva även om det gick att ändra växeln. Det jag fick göra var att använda mig av mobilitetsgarantin för att bärga bilen till närmaste VW återförsäljare. Efter 6 timmar ringde jag (dom lovade att ringa upp mig men det gjorde de aldrig) för att kolla statusen på felsökningen. Svaret var att växellådan måste bytas ut och det kan ta 1-2 veckor pga lagerbrist.
Det var väl tur att det hände just idag och inte om en månad när garantin gått ut? Bilen har rullat mellan 10000-11000 mil och är av årsmodell 2012.
Hur länge kan detta fortsätta? VW har enorma problem med sina växellådor och det kan närsomhelst sluta fungera, dvs 1 dag efter att garantin gått ut.
Sjukt trött på VW och deras kvalitetsproblem.. Rost, topplock, framvagnsdetaler samt växellådor rang:.
Någon mer som har haft dessa problem?
Märke: VW Touran
Årsmodell: 2012
Miltal: 10000-11000 mil
Bränsle: Diesel
Senast redigerad av aaaanders00 2013-10-14 kl. 16:24.
Är lådan i Audi bilar också dsg, eller är detta en egen utvecklad låda just för Audi?
VW har väl haft problem med lådan i bra många år? Borde man inte hittat felet? Synd för det är en fin låda.
Det verkar som att det är lite 50/50 om man har tur eller inte. Vet en vars låda paja efter några dagar, en annan har kört 23000 mil utan problem.
Nej det är en egen konstruktion i Audi. Dom är av dubbelkopplingstyp men där slutar likheterna ungefär.
Eller ja Audi A1, A3 och TT med tvärställd motor har VW DSG typ medans resten har egen låda som dom kallar S-tronic.
Nej det är en egen konstruktion i Audi. Dom är av dubbelkopplingstyp men där slutar likheterna ungefär.
Eller ja Audi A1, A3 och TT med tvärställd motor har VW DSG typ medans resten har egen låda som dom kallar S-tronic.
Stämmer det verkligen? Q3 och ev. Q5 lär ju samma dsglåda som Tiguan.
Wikipedia:
Audi använde från början uttrycket DSG, men döpte sedan om växellådstypen till "S tronic".
Audi TT
Audi A1
Audi A3
Audi S3
Audi A4 (B8)
Audi S4 (B8)
Audi A5
Audi A7
Audi A8 (D4)
Audi Q5
Dom har lovat mig att ringa tre gånger men aldrig ringt, alltid jag som fått ringa och kolla.
Kommer dom köra detta som goodwill när garantin gått ut måntro? Lär bli många lådor som rasar efter garantin gått ut.
Tvivlar starkt på att de tar en havererad växellåda som goodwill efter att garantin gått ut. Jag är grymt nöjd över att det hände idag och inte den 28 november.
Frågade receptionisten hur mycket en ny växellåda kostar inklusive arbete... De skulle ha ca 67000 kr om nu garantin hade gått ut.
Läste en artikel där Volkswagen har förlängt garantin med ett par år och upp till 16 000 mil.
Stod också att VW har gett en order till japanerna om 1 miljon växellådor så DSG kanske är på väg ut.
Läste en artikel där Volkswagen har förlängt garantin med ett par år och upp till 16 000 mil.
Stod också att VW har gett en order till japanerna om 1 miljon växellådor så DSG kanske är på väg ut.