2013-10-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Nu har jag blivit remiterad vidare, fick inte med mig papperen från båda testen pga av strul med skrivare.

Men fick titta och skriva av dom..

Hade lite bråttom så fick bara med lite siffror.

Test ett då det bara kollades testovärde :6.6 nmol

Test två kollades det mer värden:

Testosteron totallt: 8.8nmol,ref värde 7.6-31mnol

Lh: 5.2
Psa:0.8
Hb:163

Pshbg:12 ref 10-80

P-testreon/shbg: 0.70

Dr jenneqvist eller annat proffs kan någon tyda dessa siffror åt något håll!?

Ditt låga testo är under all kritik och dem borde sätta in behandling direkt utan vidare diskussion.
Ditt LH är bra och i mitten av ref men kommer nollas vid ev behandling. (Det är normalt)
Ditt psa (prostata) är lågt och bra.
Ditt SHBG är i lägsta spannet av ref och har troligen räddat dig från att må sämre än vad du gör. Desto högre värde - desto mindre fritt testo i blodet. Något att även hålla reda på vid ev behandling.
Ditt HB 163 är lite högt (övre ref 170) och kan få en endo att börja skruva på sig då Nebido är känt för att höja detta vilket inte är bra. Men så länge du inte går över 180 så är det ok.
Kanske dags att börja ändra kost och träningsvanor, om dem är undermåliga...
Citera
2013-10-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc
Ditt låga testo är under all kritik och dem borde sätta in behandling direkt utan vidare diskussion.
Ditt LH är bra och i mitten av ref men kommer nollas vid ev behandling. (Det är normalt)
Ditt psa (prostata) är lågt och bra.
Ditt SHBG är i lägsta spannet av ref och har troligen räddat dig från att må sämre än vad du gör. Desto högre värde - desto mindre fritt testo i blodet. Något att även hålla reda på vid ev behandling.
Ditt HB 163 är lite högt (övre ref 170) och kan få en endo att börja skruva på sig då Nebido är känt för att höja detta vilket inte är bra. Men så länge du inte går över 180 så är det ok.
Kanske dags att börja ändra kost och träningsvanor, om dem är undermåliga...

Borde jag sänka mitt hb värde genom fusk tills jag kommer till läkaren som ska övervaka mig?
Citera
2013-10-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Borde jag sänka mitt hb värde genom fusk tills jag kommer till läkaren som ska övervaka mig?

Nä, tycker nog inte du ska göra det. Hb't är trots allt under ref.värde. Dessutom kan du bara göra det genom att tömma dig på en halvliter blod, om du inte gör sånt redan genom blodgiveri...

De flesta som går på nebido blir blodgivare, vilket håller hb't nere.
Citera
2013-10-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc
Nä, tycker nog inte du ska göra det. Hb't är trots allt under ref.värde. Dessutom kan du bara göra det genom att tömma dig på en halvliter blod, om du inte gör sånt redan genom blodgiveri...

De flesta som går på nebido blir blodgivare, vilket håller hb't nere.

Det där med att bli blodgivare, är det något man tar ställning till själv eller brukar läkaren föreslå det?
Citera
2013-10-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Det där med att bli blodgivare, är det något man tar ställning till själv eller brukar läkaren föreslå det?

Om läkaren är duktig på sitt ämne så brukar han föreslå det. Om du inte skulle få lämna blod pga sjukdom eller dylikt så föreslår dem en tömning på samma sätt som hos blodcentralen med skillnaden att det åker i vasken.
Citera
2013-10-13, 19:31
Medlem
Hej alla, ny uppdatering.

Det blir ingen uppladdningsdos (efter 6 veckor från första injektionen) för min del. Läkaren tyckte inte det var nödvändigt. Trots att jag la fram behandlingsriktlinjer från SAF samt rekommendationer från Bayer (nebido.com). Min läkare menade på att min testosteronnivå kunde bli för hög och att testosteronet därmed börjar aromatiseras till östrogen med biverkningar som följd ex. gynekomasti. Så jag får lita på min läkares ord och hoppas på att jag uppnår steady-state inom inte allt för lång tid, trots att jag önskar att jag fått en ny injektion om några veckor, men men. Jag får se det hela positivt att jag äntligen har påbörjat en behandling och hoppas innerligt att detta kommer förbättra mitt mående.

För övrigt kan jag nämna att jag börjat känna mig lite piggare, inte den massiva trötthet som jag upplevt innan. Nästa injektion kommer alltså bli om ca 9 veckor (12 veckor från första injektionen) som jag ser fram emot.

Mvh
M. Stark
Citera
2013-10-13, 20:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinstark

Det blir ingen uppladdningsdos (efter 6 veckor från första injektionen) för min del. Läkaren tyckte inte det var nödvändigt. Trots att jag la fram behandlingsriktlinjer från SAF samt rekommendationer från Bayer (nebido.com). Min läkare menade på att min testosteronnivå kunde bli för hög och att testosteronet därmed börjar aromatiseras till östrogen med biverkningar som följd ex. gynekomasti. Så jag får lita på min läkares ord och hoppas på att jag uppnår steady-state inom inte allt för lång tid, trots att jag önskar att jag fått en ny injektion om några veckor, men men. Jag får se det hela positivt att jag äntligen har påbörjat en behandling och hoppas innerligt att detta kommer förbättra mitt mående.

För övrigt kan jag nämna att jag börjat känna mig lite piggare, inte den massiva trötthet som jag upplevt innan. Nästa injektion kommer alltså bli om ca 9 veckor (12 veckor från första injektionen) som jag ser fram emot.

Mvh
M. Stark

Jag är helt mållös, gyno Din läkare är inkompetent! Se till att skaffa dig en ny läkare omgående samt framför ditt missnöje för vårdchefen om denna idiots inkompetens, eller nöj dig med att vara en försökskanin. Din läkare har tydligen prestige-issues och kan inte ta till sig fakta och detta ta mig fan beklagligt. Du kommer inte må något vidare bra om några veckor utan dippa rätt så rejält med sämre välmående och fysisk funktion som resultat av denna idiots teori om hur TRT-behandling fungerar.

/ Leffe
Citera
2013-10-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinstark

Mvh
M. Stark

Gyno!?! Det är möjligt om du hade fått en nebido salva i veckan!
Bra att du ändå försöker vara positivt inställd men den här läkaren bådar inte gott för din framtid...
Citera
2013-10-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du kan absolut ta ett peakvärde så ber du om att få ta ett prov till runt vecka 8 strax innan nästa injektion. Återkoppla nästa vecka hur du upplever injektionen du fick idag.

/ Leffe

Det har nu gått snart 3 veckor sedan Nebido #7 och känner endast en förhöjd libido (inte så dumt iofs). Min husläkare tog inga blodprover utan kontaktade min androlog och skickade en remiss enligt hans sköterska. Skickar man remiss till en instans man redan är patient på? Får se när jag får komma, vad blodproven visar osv.

Jag vet att det kan ta upp emot 1 år för Nebido att nå steady state, vilket bl a Neo.Havoc berättat. Problemet är bara att den 7 november ska jag ta min Nebido #8 och efter det så har det gått 1 år. jag har sedan Nebido #4, 6 veckors intervaller. Är det inte konstigt att jag inte får igång detta. Finns det fall där man behöver mer testo än Nebido var 6:e vecka om man är riktigt trög som jag verkar vara? Och kan man göra något fel så man inte tillgodoser sig Nebidon?
Senast redigerad av MrMessenger 2013-10-14 kl. 11:42.
Citera
2013-10-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag är helt mållös, gyno Din läkare är inkompetent! Se till att skaffa dig en ny läkare omgående samt framför ditt missnöje för vårdchefen om denna idiots inkompetens, eller nöj dig med att vara en försökskanin. Din läkare har tydligen prestige-issues och kan inte ta till sig fakta och detta ta mig fan beklagligt. Du kommer inte må något vidare bra om några veckor utan dippa rätt så rejält med sämre välmående och fysisk funktion som resultat av denna idiots teori om hur TRT-behandling fungerar.

/ Leffe

Det är väl möjligt att gyno utvecklas även på Nebido?
Skulle hans nya testohalt vara stort överlägsen den naturella så är det väl en potentiell risk att detta aromatiseras -> östro -> BT!
Citera
2013-10-14, 13:46
Medlem
Tänkte på de idag när jag fick sprutan. Fick den inte i skinkan denna gång utan en bit högre upp på sidan, Är det sagt var man ska ta den exakt eller kan det variera??

Hon frågade om ja ville ligga eller stå upp också, har själv alltid fått ligga ner hittills, kanske inte de spelar roll heller?

Kanske lite dumma frågor
Citera
2013-10-14, 13:51
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Tänkte på de idag när jag fick sprutan. Fick den inte i skinkan denna gång utan en bit högre upp på sidan, Är det sagt var man ska ta den exakt eller kan det variera??

Hon frågade om ja ville ligga eller stå upp också, har själv alltid fått ligga ner hittills, kanske inte de spelar roll heller?

Kanske lite dumma frågor

Man ska helst sätta där du beskriver nu. För att undvika ichiasnerven och jag inte minns helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in