2013-10-11, 23:26
Medlem
Hej!

Ny i börshandeln, ny i Flashback också för den delen även om jag läst ganska mycket här. Jag har varit intresserad av aktier och fonder länge men jag har inte lagt ner tid på att försöka lära mig förens för 2 månader sedan.

Jag har bra självdisciplin vad gäller pengar. bara det att jag inte har vetat vart jag ska förvara dom, hittills har det varit på ett sparkonto med i princip obefintlig ränta och till barnen (2st) har jag sparat i ett skåp hemma.

jag började för drygt två månader sedan att köpa aktiefonder via Länsförsäkringar, tanken var att tvinga mig själv att ta tag i att lära mig och det blir ju mer intressant när man har pengar att förlora eller kanske vinna. Jag har blivit otroligt intresserad och jag tycker att det är riktigt roligt men jag känner att jag har kört fast.

Nu har jag kommit till att jag har valt att använda isk hos Avanza efter en grundlig undersökning av både bank och kontotyp.

Jag intresserar mig mer och mer för aktier och jag har bestämt mig för att börja hålla på med det så snart jag känner att jag har lite mer kött på benen. Jag har läst jättemycket på olika hemsidor och sökt på alla ord jag kan tänka mig ha med aktier, fonder och börs att göra. Jag använder Aktiekunskap.nu, Aktiespararna.se m.fl. jag söker på nyheter om börsen dagligen och använder placera.nu bland annat för att få mer insyn i börsen och ekonomin.

Det känns nu som att jag inte lär mig så mycket mer genom att söka på google och läsa andras konversationer på forum för jag tror att jag har hyffsad koll på dom vanligaste frågorna. eller så är det jag som inte vet vad jag ska söka på mer.

problemet är att nu vill jag börja placera (eller åtminstone inom en snar framtid) men jag vet inte i vad. Fonder, hög risk eller låg risk, aktier stora bolag eller små bolag, rekommenderade eller inte? Ska man lyssna på Experter från alla håll?

Jag sparar definitivt långsiktigt och det handlar om:

Sparpengar (framförallt till buffert/trygghet och framtida handpenning till hus resor m.m.)
Jag har räknat med att alltid ha detta sparande och öka på det med pengar kvartalsvis och förhoppningsvis med avkastning.

Sparande till Barnen (tills dom är 20, 3år och 0år nu)

Pension

Jag har valt att använda isk till allt tills vidare om inte statslåneräntan höjs drastiskt eller avtalen försämras. dom problemen får jag ta ställning till då.

Jag vill egentligen inte prata om hur mycket pengar jag har då jag tycker det kan uppfattas som "kolla vad duktig jag är" eller så men någon kanske kan ha användning av ett ungefär iaf? det handlar om 100 000kr+ som jag vill investera, men det kanske är helt ointressant vilken summa?

Jag har riktat in mig på att läsa någon bok bland annat "Rich dad Poor dad" och kanske "Bli börsproffs på ett par timmar". dessa ska vara inriktad på nybörjare. jag har cirka 10 böcker till uppskriven för framtiden. Jag har även skaffat dokumentärer om finanskrisen -08 och någon om Warren Buffet. jag håller även på att försöka lära mig fundamental analys. och jag har tänkt och skrivit upp mycket bolag som jag tror mer eller mindre på (dom flesta väldigt välkända bolag). jag har dom i min bevakningslista.

Tar jag rätt väg eller hur ska jag bära mig åt? Jag har ingen som är intresserad av detta omkring mig och jag vet inte vart eller vem jag ska vända mig till för att lära mig. Ska jag investera i både aktier och fonder?
Vad är en vettig fördelning procentuellt av pengarna mellan fonder och aktier?
Hur många olika av varje ska man ha?
finns det bra nybörjarinvesteringar?
I fondväg så tycker jag inte att superlåg risk verkar vara intressant. Hittills har jag handlat med hög risk och haft pengarna delade i 9 olika fonder (olika världsdelar och branscher, jag har plussat på några och backat på några. Jag sålde dessa för att flytta pengarna till Avanza. så för tillfället har jag inget investerat.

Jag tycker även att det är väldigt svårt att själv kunna avgöra sannolikheten för börsens utveckling genom att jag har liksom ingen erfarenhet om vad som oftast påverkar börsen positivt och tvärt om av alla världens stora händelser?

Jag kan ju tänka mig att det är en väldigt dålig tid att investera nu när många bolag verkar vara övervärderad enligt både experter och randoms i olika forum. samt krisen i Usa. men eftersom jag är en färsking så vet jag ju inte om det är såhär nyheterna om ekonomi och börs ser ut jämnt?

Jag vill tillägga att jag är inte ute efter att någon ska skriva några "säkra aktier eller fonder" för jag vet att det inte finns. Jag väntar mig heller inte att någon ska berätta för mig hur börsen ska gå framöver för det vet jag att det är omöjligt och jag är absolut bredd på att förlora pengar annars skulle jag inte ge mig in i detta.

alla tips och trix är välkommen om hur jag ska gå vidare för att få kunskap. även tips på fonder och aktier på väldigt lång sikt, även kort sikt såklart, det kan ju va roligt men någon spänn kanske . berätta gärna hur djup kunskap ni hade när ni började och hur stort kapital ni gick in med.

Det här blev visst en hel novell , Jag hoppas att många orkar läsa detta och skriver hejvilt!

Tack på förhand / Fastkörd
Citera
2013-10-11, 23:42
Medlem
hur mkt du tänker investera skall du behålla för dig själv. Sedan bör du vara försikt med fonder, det finns en tendens bland fonder att det blir dyrt och lite avkastning.

Ett vanligt tips är att du köper aktier i olika företag i olika bransher (lägg inte alla ägg i samma korg). Detta funkar också. Jag har följt börsen aktivt sedan 2003 och handlat på den också ,jag klarade mig helskinnad från börskraschen 2007-2008 men o andra sidan missade jag stora delar av uppgången därefter. Mitt råd hade varit nu att sätta pengarna på olika E sparkonton och vänta, för nu är börsen jäkligt högt värderad och du riskerar åka på nedgångar ett par år framåt.

Jag själv köpte SAS aktier för en tid sedan, de är idag +/-0 sedan jag köpte dom men i måndags så var de upp typ 10% så du förstår att det svänger.

angående pengarna till dina barn (du låter som en bra förälder) så avakta innan du sätter dessa på några aktier/fonder för jag tror på en stor dipp (men vad vet jag, du kommer få olika svar från alla) Men hurusom: ha inte pengarna i ett skåp hemma, utan sätt in dom på ett Espar konto du kontrollerar (såvida du inte är aktuell inom skatteverket och jagas av dessa för då tar de penganra)
Citera
2013-10-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vovven12
hur mkt du tänker investera skall du behålla för dig själv. Sedan bör du vara försikt med fonder, det finns en tendens bland fonder att det blir dyrt och lite avkastning.

Ett vanligt tips är att du köper aktier i olika företag i olika bransher (lägg inte alla ägg i samma korg). Detta funkar också. Jag har följt börsen aktivt sedan 2003 och handlat på den också ,jag klarade mig helskinnad från börskraschen 2007-2008 men o andra sidan missade jag stora delar av uppgången därefter. Mitt råd hade varit nu att sätta pengarna på olika E sparkonton och vänta, för nu är börsen jäkligt högt värderad och du riskerar åka på nedgångar ett par år framåt.

Jag själv köpte SAS aktier för en tid sedan, de är idag +/-0 sedan jag köpte dom men i måndags så var de upp typ 10% så du förstår att det svänger.

angående pengarna till dina barn (du låter som en bra förälder) så avakta innan du sätter dessa på några aktier/fonder för jag tror på en stor dipp (men vad vet jag, du kommer få olika svar från alla) Men hurusom: ha inte pengarna i ett skåp hemma, utan sätt in dom på ett Espar konto du kontrollerar (såvida du inte är aktuell inom skatteverket och jagas av dessa för då tar de penganra)

Jag har ju läst mycket nyheter och förstått att det har gått riktigt bra framför allt i år. det är nog mycket därför jag är så osäker och inte vågar investera. problemet är att jag känner mig så stressad att lära mig för jag vill inte "plugga" så mycket att jag tappar intresset.

jag kan ju tänka mig att det rent ut sagt är idiotiskt att gå in med allt man äger till en början och jag börjar förstå att många företag är orimligt högt värderade.

tycker du att det skulle vara dumt att köpa typ hm, clas ohlsson, betsson eller något annat stort företag för 10 000 spänn bara för att lära sig eller ska jag låta bli och gå in med allt när börsen rasat och börjat visa bra tendenser att gå upp?

hm verkar folk vara eniga om att det är högt värderat men samtidigt så har dom ju öppnat webshop i Usa, öppnat sin första butik söder om ekvarton och även cheap monday som ägs av hm är på väg in i kina.

Jag kanske kollar på fel saker och helt enkelt ska ligga lågt.

Tack för att du läste och svarade! / en som inte e jagad av skatteverket ;P
Citera
2013-10-12, 00:32
Medlem
Min ide för barnen.( bebis 6 månader) En stor grundsumm på ett fastränte lonto på lång bindningstid. Månads Sparandei aktier som är långtidstabila med bra p/e (låg). Dvs h/m sca telia skanska mm inom oliks brancher. Sen en mindre summa på lite högriskare som förvaltas mer aktivt. Hur låter den planen? Väntar dock till nästa år då usa samt december känner jag inte bra för
Senast redigerad av sven12 2013-10-12 kl. 00:34.
Citera
2013-10-12, 01:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Gör det enkelt för dig. Sparar du på lång sikt bör du absolut använda börsen. Använd då exempelvis ett månadssparande i fonden Avanza Zero, så får du en bra och gratis grundportfölj. Detta är bra till dina yngsta barn.

Pensionsspara till dig själv i samma fond, så får du hänga med på börsen i långa loppet, vilket inte lär vara dåligt.

När kapitalet växt kan du byta till investmentbolag och enskilda aktier.

Köp och behåll gäller som regel i största allmänhet.
Citera
2013-10-12, 16:22
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Månadsspar via autogiro i Avanza Zero. Med din tidshorisont spelar det ingen roll när du börjar spara, öka månadssparet de år som börsen går ner om du har utrymme, och luta dig tillbaka. Pengar som är avsedda för att användas med relativt kort varsel och som inte får förloras sätter du på ett korträntekonto. Spiltans korträntefond kostar 0,10% i förvaltning, och har avkastat 3% årligen de senaste fem åren. 2,5% senaste året, vilket är ett bra substitut till värdelösa sparkonton när räntan är låg som nu.

Svårare än så ska det inte behöva vara, särskillt inte om du inte har ett brinnande intresse och vill hålla på med aktiehandel mer aktivt.
Citera
2013-10-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starby7
Jag har ju läst mycket nyheter och förstått att det har gått riktigt bra framför allt i år. det är nog mycket därför jag är så osäker och inte vågar investera. problemet är att jag känner mig så stressad att lära mig för jag vill inte "plugga" så mycket att jag tappar intresset.

jag kan ju tänka mig att det rent ut sagt är idiotiskt att gå in med allt man äger till en början och jag börjar förstå att många företag är orimligt högt värderade.

tycker du att det skulle vara dumt att köpa typ hm, clas ohlsson, betsson eller något annat stort företag för 10 000 spänn bara för att lära sig eller ska jag låta bli och gå in med allt när börsen rasat och börjat visa bra tendenser att gå upp?

hm verkar folk vara eniga om att det är högt värderat men samtidigt så har dom ju öppnat webshop i Usa, öppnat sin första butik söder om ekvarton och även cheap monday som ägs av hm är på väg in i kina.

Jag kanske kollar på fel saker och helt enkelt ska ligga lågt.

Tack för att du läste och svarade! / en som inte e jagad av skatteverket ;P

mitt råd hade varit: .ligg lågt ett tag. Gör som så att du väljer tex på måndag att köpa en fiktiv samling aktier i olika företag du tror på. Skriv tex in dessa i ett excelark hur många och till vilken kurs du fiktivt köper aktierna. Vänta sedan några månader och se hur det gått. Det är en bra övning i "början". Nu tror jag verkligen inte börsen kommer dra iväg någonting utan snarare nedåt (men visst, jag kan ha fel).
Citera
2013-10-13, 19:35
Medlem
Uppskattar alla svar hittills jättemycket, Tack!

bra för mig att få lite spridda förslag och idéer. Ni verkar alla vara eniga om att gå mer in i själva handeln är mitt bästa "nästa steg" (köpa eller hålla koll på). Många bra förslag på de olika sparformerna jag skrev upp.

jag vet att första inlägget jag skrev är väldigt grötigt och frågor både här och där. Jag skrev bara ner allt som va i min skalle. men jag undrar om ni tycker det är bra att läsa böcker, tex dom jag skrev?

och jag är även nyfiken på hur ni kom till skott och hur mycket ni gick in med? vilket sätt lärde ni er absolut mest på? (antar handel)

Väldigt glad för tiden ni lagt ner på mig
Citera
2013-10-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starby7
Uppskattar alla svar hittills jättemycket, Tack!

bra för mig att få lite spridda förslag och idéer. Ni verkar alla vara eniga om att gå mer in i själva handeln är mitt bästa "nästa steg" (köpa eller hålla koll på). Många bra förslag på de olika sparformerna jag skrev upp.

jag vet att första inlägget jag skrev är väldigt grötigt och frågor både här och där. Jag skrev bara ner allt som va i min skalle. men jag undrar om ni tycker det är bra att läsa böcker, tex dom jag skrev?

och jag är även nyfiken på hur ni kom till skott och hur mycket ni gick in med? vilket sätt lärde ni er absolut mest på? (antar handel)

Väldigt glad för tiden ni lagt ner på mig

så svårt ska den inte vara. du ska sätta in pengar som du kan vara utan. du ska inte sätta in i aktier med pengar du kan behöva inom en snar framtid. tänk på att dina pengar som du ska satsa kan svänga mycket med tiden.

barnen-börja månadsspara. antingen i fonder, fråga dig själv, vill du betala för förvaltningsavgiften? vilka fonder? jag köra bara svenska småbolagsfonder på min pmm och tjänstepension. dock kan detta alt. svänga mkt på börsen. vill du att de ska svänga mindre väljer du en globalfond. till barnen kan du exempelvis välja en sverigefond, tillväxt och en globalfond. lyssna inte på bankens råd. alltså storbankerna. de är försäljare.

ett annat bra alternativ-kan vara att månadsspara i aktieinvest basportfölj. slagit index sedan start och du betalat endast courtage. dom tar endast 10 kr vid månadsspar. och vid byten.

till dig själv- jag sparar i stockholmsbörsens största investmentbolag. kolla in dessa. inte så mycket till förvaltningsavgift. men de flesta slår index på lång sikt. kan också vara ett alt. till barnen.

sätt inte in alla pengar på en omgång. vill du sprida risken så mkt som möjligt. så sätter du in varje månad under exempelvis 2-3 års tid. sedan säljer du inte. läs på om dessa bolag och se vilka du gillar. enskilda aktier-vilka aktier gillar du? vill du äga dessa under väldigt lång sikt? tror du på deras produkt? skaffa dig en egen uppfattning om bolaget. typ HM, bra aktie. väldigt stor del av marknaden. har du sett en HM butik utan kunder? köp i stora bolag på large cap.

men jag tycker investmentbolag är en riktigt bra ide. lundberg, investor, latour, kinnevik, melker shörling. berkshire hathaway så får du många stora företag i världen och usa. typ coca-cola, american express.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in