2012-12-02, 21:34
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Mja. Det glimmrar till iaf. Ett tag sedan nu dock. "Hardcore" är en personlig favorit [som jag yppat lite då och då här på forument].

Nåväl, det har inte med det att göra. Lundberg torde ju närmast ses som en representant för anti-intellektualismen i litteratursverige. D.v.s. att han med en fot i en egen kunskap vad gäller litteratur och den andra i det gemena.

Det som talar för honom är väl att han visar att man kan ha en arbetarbakgrund och ändå skriva "fin" poesi.
Citera
2012-12-02, 21:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Knut Ahnlund är som sagt död. Därmed är stol nr 7 ledig. Ahlund deltog inte aktivt sedan 2005 men han var fortfarande medlem. Sådana är reglerna.

Vem ska då inta stol nr 7? Som alltid har jag min dark horse-kandidat: Erik Andersson.

http://lennart-svensson.blogspot.se/2011/07/det-borjar-bli-dags-for-inval-av-en-ny.html

Andersson är akademifähig. Men det kanske inte räcker. Han har möjligen uppehållit sig för länge i Västsverige/Göteborg för att gynna en dylik karriär. Akademin och Horace, som jag ser som spindeln i nätet, är stockholmstenderad.

Men vad vet man. Andersson var redaktör för Ord&Bild ett bra tag, kanske uppehöll han sig i Stockholm då. Kanske knöt han Ovärderliga Kontakter på denna post. Allt kan hända. Möjligen är Andersson för smart. Eller så kan han, tack vare sin bredd och sitt djup, vara ett framtida sekreterarämne. Han är förvisso en trevlig prick också, han har ett visst gemyt.

Han fick mycket fina vitsord för sin nyöversättning av James Joyce Ulysses. Det är säkert meriterande i detta sammanhang och inget som går förbi akademiledamöterna. Absolut en dark horse.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker fortfarande att det skulle vara roligt om det svenskspråkiga Finland fick en representant i Akademien.

Det har jag också tyckt länge, men det tycks inte intressera akademien.
Senast redigerad av mishima 2012-12-02 kl. 21:44.
Citera
2012-12-02, 21:51
Medlem
Ja, ok. Kör på det.

Dessutom vore det en värdig stol för Lundberg då han mer eller mindre notoriskt blir ovän med folk och startar bråk.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det som talar för honom är väl att han visar att man kan ha en arbetarbakgrund och ändå skriva "fin" poesi.
Citera
2012-12-03, 15:46
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker fortfarande att det skulle vara roligt om det svenskspråkiga Finland fick en representant i Akademien.

Även jag håller med om detta. Det finlands-svenska får alltför liten uppmärksamhet häröver.
Citera
2012-12-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Även jag håller med om detta. Det finlands-svenska får alltför liten uppmärksamhet häröver.
Finns det nån nu levande finlandssvensk som kan vara aktuell? De har ju en fatastisk historia - Gunnar Björling, Elmer Diktonius, Rabbe Enckell... Ingen satt i akademien. Finns det någon nu?
Citera
2012-12-04, 00:46
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag gissar ånyo på Aris Fioretos men jag hoppas, liksom förra gången det var aktuellt, att det blir Jan Stolpe, för att ytterligare understryka översättarens viktiga arbete som kulturförmedlare.
Citera
2012-12-06, 09:46
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag gissar ånyo på Aris Fioretos men jag hoppas, liksom förra gången det var aktuellt, att det blir Jan Stolpe, för att ytterligare understryka översättarens viktiga arbete som kulturförmedlare.
Båda vore utsökta inval.
Citera
2012-12-06, 10:04
Medlem
etkanoukias avatar
Om man vill vara lite lagom skälmsk och vanvördig i det att man nyttjar sina finkulturella referenser, skulle man också kunna spekulera i vem som står härnäst på tur och vem som flyttar pjäserna...
Citera
2013-03-07, 20:59
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Sara Danius på 7:an. Då får nog Aris byta lärosäte för att komma på fråga.
Citera
2013-03-07, 21:54
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Sara Danius på 7:an. Då får nog Aris byta lärosäte för att komma på fråga.
Det var som fan!
Oväntat.
Danius har varit lite på tapeten på senaste tiden. När Bodegårds nyöversättning av Madame Bovary kom så skrev hon ett förord som också, aningen förkortat, trycktes i DN. Vidare så har hon varit redaktör för den uppmärksammade estetik-antologin Aisthesis (Nya Doxa). Hon skrev också en text för en utställning på moderna museets Proust-Benjamin: om fotografin.
Inom kort kommer två nya böcker till av henne:
Näsa för nyheter: essä om James Joyce och Den blå tvålen: Romanen och konsten att göra saker och ting synliga .

Hennes avhandling från 1998 heter The senses of modernism: technology, perception, and modernist aesthetics .
Citera
2013-03-07, 22:59
Medlem
Weejays avatar
Väldigt oväntat val... (okej inte lika oväntat som Riad)
Jag trodde på Aris Fioretos, men hoppades på Stolpe...

Men Sara Danius blir nog bra.
Citera
2013-10-13, 18:13
Medlem
Weejays avatar
Vem kan tänkas ersätta Ulf Linde på stol 11?

Jag skulle vilja se PO Enquist eller Stig Larsson... dock lär väl inte det hända...
Senast redigerad av Weejay 2013-10-13 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in