2013-09-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revit
En fråga som är off-topic;

Jag gifte mig med min flickvän i hennes hemland Nicaragua för inte så länge sen och vi ska nu söka uppehållstillstånd för henne och hennes 5-åriga son i Sverige (Webb-ansökan).

Jag har alla relevanta dokument som behövs till detta men de behöver översättas från spanska till svenska/engelska.

Jag har ringt två gånger till Migrationsverket angående detta och fått två olika svar på hur det ska gå till. Den jag pratade med första gången sade att det var okej att översätta på egen hand medan den andra sade att jag behövde kontakta en auktoriserad översättare/tolk.

Så jag undrar hur ni andra, som varit i samma sits, har gått tillväga gällande översättning av dokument.

Migrationsverket kommer garanterat i slutändan vilja att översättningen är gjort av en auktoriserad översättare. Mitt råd är att få alla dokument översatta och stämplade i Nicaragua (se även till att få auktoriserade stämplar och underskrifter på kopiorna!!), för gör ni det i Sverige så kommer det kosta hutlöst mycket!
Citera
2013-09-30, 15:14
Medlem
Auktoriserad översättare skulle jag sätta en slant på.

Här i Sverige kan du gå in på kammarkollegiets hemsida och klicka dig fram till vilka auktoriserade det finns från spanska till svenska.
Citera
2013-10-13, 14:42
Medlem
Vi skickade ansökan elektroniskt 7:e Okt. Han ringde idag till ambassaden och fick tid om tre månader, dvs 15:e Jan. Tror det beror på trycket på ambassaden, samt att det är national holiday här nu i ca en vecka, plus jul och nyår sen.

Måste man få alla kopior av papper certifierade?

Vi ville gifta oss innan ansökningen, men pappren drog ut på tiden för idioterna på Skatteverket glömde antingen stämpel eller underskrift TRE gånger, och varje gång drog det ut på tiden ca en vecka, vartefter allt annat också drog ut på tiden (tror min hindersprövning har hunnit gå ut under tiden också!) Vi blev otåliga och skickade in ansökan nu. Men vad händer om man gifter sig under tiden då?
Ringde Migverket ang. detta och de sa "vi tar beslut på den information som gavs på ansökningen". Är det bäst att vänta med att gifta sig? För om man gifter sig måste man ju lämna in femtio till papper, samt att de säkert vill höra med Skatteverket också...

Till de som väntar på intervju, jag hoppas att ni har ringt ambassaden och beställt en tid, för de kontaktar er inte självmant. Ha ärendenumret till hands.

Angående översättningar, jag har översatt en del, och tror på att man gör det hellre i den andre personens hemland, och översätt till engelska, inte svenska. Anledningen till detta är att översättning till svenska (mindre vanligt språk) kostar mycket mer. Översättningar i Sverige kostar minimum 1500 för en sida. Det kostar oftast mindre i andra, icke-europeiska länder, t o m i USA. Det kostar oftast mindre och är lättare att få certifiering på det också sen. För jämförelse, översatte jag ett standardpapper från Skatteverket i Sverige för 1500SEK, tog en vecka och blev föresenat ytterligare en vecka på posten. Min karl översatte ett likvärdigt papper i sitt hemland på två timmar för 250SEK.
Citera
2013-10-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Vi skickade ansökan elektroniskt 7:e Okt. Han ringde idag till ambassaden och fick tid om tre månader, dvs 15:e Jan. Tror det beror på trycket på ambassaden, samt att det är national holiday här nu i ca en vecka, plus jul och nyår sen.

Måste man få alla kopior av papper certifierade?

Vi ville gifta oss innan ansökningen, men pappren drog ut på tiden för idioterna på Skatteverket glömde antingen stämpel eller underskrift TRE gånger, och varje gång drog det ut på tiden ca en vecka, vartefter allt annat också drog ut på tiden (tror min hindersprövning har hunnit gå ut under tiden också!) Vi blev otåliga och skickade in ansökan nu. Men vad händer om man gifter sig under tiden då?
Ringde Migverket ang. detta och de sa "vi tar beslut på den information som gavs på ansökningen". Är det bäst att vänta med att gifta sig? För om man gifter sig måste man ju lämna in femtio till papper, samt att de säkert vill höra med Skatteverket också...

Till de som väntar på intervju, jag hoppas att ni har ringt ambassaden och beställt en tid, för de kontaktar er inte självmant. Ha ärendenumret till hands.

Angående översättningar, jag har översatt en del, och tror på att man gör det hellre i den andre personens hemland, och översätt till engelska, inte svenska. Anledningen till detta är att översättning till svenska (mindre vanligt språk) kostar mycket mer. Översättningar i Sverige kostar minimum 1500 för en sida. Det kostar oftast mindre i andra, icke-europeiska länder, t o m i USA. Det kostar oftast mindre och är lättare att få certifiering på det också sen. För jämförelse, översatte jag ett standardpapper från Skatteverket i Sverige för 1500SEK, tog en vecka och blev föresenat ytterligare en vecka på posten. Min karl översatte ett likvärdigt papper i sitt hemland på två timmar för 250SEK.

Att gifta sig SKA inte längre spela någon roll för Migrationsverkets beslut om TUT/PUT utan en generell seriositetsprövning av relationen ska ske för alla ansökningar och då lär ett giftermål numera inte längre tas som ett seriositetstecken i sig vilket är sunt tycker jag.
Att översätta dokument till Engelska i länder där prisnivån är lägre än i Sverige (de flesta) är såklart ett bra, generellt råd.
Citera
2013-10-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel

Hur lyckades ni boka intervju så snabbt? Vilket land gäller det? När jag ringde ambassaden i Indien så sa de att det var konstigt att de inte fått vårt ärende än (efter mer än 4 mån), och att de har tid för intervju på en gång om vi vill, men de kan inte boka intervju förrän de får vårt ärende skickat till sig av MV. Har kontaktat MV och förklarat detta, men får bara till svar att ärendena handläggs i datumordning och att de kommer skicka vårt ärende till ambassaden om några månader.. Så jag förstår inte hur ni som fått intervju tidigare har lyckats? Uppenbarligen handlägger de inte fallen i kronologisk ordning.
Citera
2013-10-17, 12:30
Medlem
Ansökte du via blankett eller över webben?
Citera
2013-10-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saken84
Ansökte du via blankett eller över webben?

Via webben i början av juni.
Citera
2013-10-17, 12:50
Medlem
Okej. Ja det där är mysko. Vi sökte 17:e juni. Fick intervju tid ca 2 månader senare. Intervjun genomfördes 25:e September. Min flickvän höll kontakten med en annan tjej som hade intervju samma dag. Hon fick besked 4 dagar senare. Tar det väldigt lång tid för oss så är det väldigt konstigt. Men vet du var i Sverige ditt ärende kommer hamna? Kanske hamnat hos någon enhet som fått fler ärenden än andra och blivit som en förstoppning
Citera
2013-10-17, 13:28
Medlem
Citat:
Okej. Ja det där är mysko. Vi sökte 17:e juni. Fick intervju tid ca 2 månader senare. Intervjun genomfördes 25:e September. Min flickvän höll kontakten med en annan tjej som hade intervju samma dag. Hon fick besked 4 dagar senare. Tar det väldigt lång tid för oss så är det väldigt konstigt. Men vet du var i Sverige ditt ärende kommer hamna? Kanske hamnat hos någon enhet som fått fler ärenden än andra och blivit som en förstoppning

När fick ni handläggare tilldelad? Fick ni det redan innan intervjun? Misstänker som du säger att i vårt fall har de skickat ärendet till ett kontor som har fått fler ärenden än andra kontor..
Citera
2013-10-17, 14:03
Medlem
Jag vet inte ens om vi fått en handläggare. Jag fick ett nummer till en handläggare av ambassaden men när jag frågade kundtjänst så va han bara en assistent. Jag tror vårt ärende hamnar i Västerås
Citera
2013-10-17, 14:07
Medlem
glemmys avatar
"Roligt" besked för oss som fortfarande väntar.
Nu är medelväntetiden för sökande 10 månader (istället för 7 mån eller 5, som det var när jag sökte). I den här takten kommer beslutet aldrig komma

Börjar likna en fars det här.
Citera
2013-10-17, 14:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens om vi fått en handläggare. Jag fick ett nummer till en handläggare av ambassaden men när jag frågade kundtjänst så va han bara en assistent. Jag tror vårt ärende hamnar i Västerås

Konstigt att det fungerar så olika på de olika kontoren. Vårt ärende har hamnat i Uppsala, och de är tydligen dränkta i ansökningar enligt de själva. MV påstår hela tiden att det inte ska spela någon roll vilket kontor ärendet ligger hos, men verkligheten verkar vara helt annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in