2013-10-12, 16:35
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det här med VM. Tror ni att folkgrupperna kommer komma närmare varandra, det vill säga att fler ser sig som bosnier (= stabilare i landet) ifall BiH går vidare och gör bra ifrån sig under VM eller kommer bosnierserberna/kroaterna att fortfarande vara ovilliga till samarbete och gemenskap?
För min egen del kan jag säga att jag hoppas det går bra för Bosnien i VM.
Blir ju också glad när Montenegro vinner matcher, jag håller väl på mina syd-slaviska f.d. "bröder" trots allt , och så klart även på Sverige.
Citera
2013-10-12, 17:16
Medlem
Messials avatar
Jag kan inte tänka mig att EU och USA skulle tillåta en muslimsk enklav mitt i Europa och i forna Jugoslavien.

Om de nu blir en delning, så kommer Republika Srpska bli självständigt och en suverän och oberoende stat, samt de som är Federationen idag, blir Bosnien Federatien - eller bara Federatien.

Milorad Dodik pratar sedan ett tag tillbaka om en framtida folkomröstning, gällande självständighet för Republika Srpska. Denna kommer hållas, endast formaliteter återstår enligt Milorad Dodik.
Enligt Milorad, så står inte befolkningen i Republika Srpska ut med denna situation längre, de vill ha frihet och ett eget land. De vill ha självständighet, så att de allesammans kan utveckla sin Republik, och föra den framåt.

Finns de någon sanning i detta, och om de är sant, hur långt har befolkningen i Republika Srpska och dess president hunnit i förberedelserna för folkomröstningen?
Senast redigerad av Messial 2013-10-12 kl. 17:20.
Citera
2013-10-12, 18:30
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Blir ju också glad när Montenegro vinner matcher, jag håller väl på mina syd-slaviska f.d. "bröder" trots allt , och så klart även på Sverige.
Fint skrivet. Själv hoppades jag på att samtliga fd Yu länder skulle delta i ett stort mästerskap samtidigt någon gång, det hade varit prestige till max, då hela världen hade fått skåda vilka idrottare som finns från den regionen. Tänk dig ett mästerskap med ALB-BiH-CG-HR-SRB-SLO-MAK. Tror det hade blivit en sån Eurovisionkänsla över det hela, lagen hade säkert hjälpt varandra om det andra laget är beroende det spelandes laget resultat. Korrupta jävlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Jag kan inte tänka mig att EU och USA skulle tillåta en muslimsk enklav mitt i Europa och i forna Jugoslavien.

Om de nu blir en delning, så kommer Republika Srpska bli självständigt och en suverän och oberoende stat, samt de som är Federationen idag, blir Bosnien Federatien - eller bara Federatien.

Milorad Dodik pratar sedan ett tag tillbaka om en framtida folkomröstning, gällande självständighet för Republika Srpska. Denna kommer hållas, endast formaliteter återstår enligt Milorad Dodik.
Enligt Milorad, så står inte befolkningen i Republika Srpska ut med denna situation längre, de vill ha frihet och ett eget land. De vill ha självständighet, så att de allesammans kan utveckla sin Republik, och föra den framåt.

Finns de någon sanning i detta, och om de är sant, hur långt har befolkningen i Republika Srpska och dess president hunnit i förberedelserna för folkomröstningen?

Dodik snackar mycket skit, för att vinna röster så att han kan slänga i mer pengarna i fickorna. Det fattar alla idag, det är inte bara Dodik utan samtliga politiker som "representerar sitt folk" gör det.
Citera
2013-10-12, 19:51
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Vart ligger gränsövergången för dessa två delar mellan Bosnien och Hercegovina? Hur ser Hercegovinas regering ut kontra Bosniens? Hercegovinas flagga?

Bosnien och Kosovos hokuspokus flaggor som EU hittat ger jag inte mycket för, kunde likaväl bett Hassan på gatan rita något roligt på ett godispapper

Gällande dragningen av gränserna mellan Hercegovina och Bosnien är det något man får förhandla sig fram till givetvis men man får nog utgå från historiska gränsdragningar som drogs i Paris 1862

Vran – Raduša – Vranica – Bitovnja – Bjelašnica – Treskavica – Zelengora – Maglić.

http://hr.wikipedia.org/wiki/Datoteka:Herzegovina_in_1862.png

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bosna_regija_update.jpg

http://hr.wikipedia.org/wiki/Hercegovina
Citera
2013-10-12, 21:01
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Hur skall man bryta ur något som aldrig suttit ihop, det finns en anledning till att det finns ett i mellan b och h

Bosnien (och) Hercegovina = två delar som inte sitter ihop och inte behöver brytas upp eftersom de alltid varit två delar

Har aldrig hört någom kallar sig Bosninenhercogivanare utan endast Bosnier, ungefär som en Tjeck eller Slovak aldrig kallar sig Tjeckoslovak

Så kommer det också att bli med Bosnien (och) Hercegovina som delas upp fredligt mellan Bosnier (musslisar) och Hercegovinare (Kroater)

Något som går in era inavlade fjortishjärnor
Vadå alltid har varit i två delar?

Hercegovina har alltid vart bosniskt mark och enda anledningen det heter Hercegovina idag är tack vare turkarna.

Mer att läsa här
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Bosnian_uprising

Notera att Hercegovina har aldrig varit självständigt och har funnits i 130 år medan Bosnien har funnits över 800 år.

Vet inte om det är sant eller inte men jag har hört att Montenegro måste ge Bosnien Sutorina innan de går in i EU. Jag vet att både Komsic och Izetbegovic har krävt att Sutorina ska ges tillbaka.
Senast redigerad av Tvrtko 2013-10-12 kl. 21:11.
Citera
2013-10-12, 21:19
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ditt rövslickeri är noterat.

BiH proposal would ban fighting in foreign wars

Ganska intressant förslag. Vad tycker ni?
Citera
2013-10-12, 23:17
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko

BiH proposal would ban fighting in foreign wars

Ganska intressant förslag. Vad tycker ni?
Även ditt pms är noterat. Grabben ger er lyckönskningar och du svarar på detta dryga sätt? Kan du inte ta emot ett helt normalt inlägg på ett helt normalt sätt är du tamefan inte normal.
För övrigt hoppas jag ni åker ut snabbare än snabbt.
Citera
2013-10-12, 23:27
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Hur kan det vara rövslickeri på ett anonymt forum?
Som sagt... tänk lite.. innan du skriver.
ajd sad na spavanje sinko
Citera
2013-10-13, 00:17
Medlem
Messials avatar
Undrar samma sak, jag antar att du inte är bosniak och muslim, antingen serb från Bosnien och Hercegovina - eller serb från Serbien. Om du är någonting utav dessa, och stödjer Serbien i diverse idrottssammanhang, så "rövslickar" du inte om du önskar Bosnien och Hercegovina lycka i ett eventuellt VM. Låter också konstigt då "Tvrtko" själv är bosnier/bosniak.

Hmm. Jaja, vem bryr sig. Tänk hur mycket tid man spenderar på Flashback, och hur mycket man tjafsar och ibland bråkar, när man kunde ha lagt mer tid på den egna familjen och vänner.

Vi har de så bra i Sverige, att vi hinner tänka på krig och politik - medans de som bor i forna Jugoslavien, kämpar för och överleva dagen, och i vissa fall arbetar hela dagen och gör annat efter jobbet. De hinner inte "ogilla" och diskutera vad som hände, och vem som gjorde vad.

Dunia, nu skall vi inte dra alla bosniaker över en kam, de finns alltid goda och onda i varje folkgrupp. En enstaka person kan inte representera vad en hel folkgrupp och ett helt land tycker och tänker.

Citat:
Hur kan det vara rövslickeri på ett anonymt forum?
Som sagt... tänk lite.. innan du skriver.
ajd sad na spavanje sinko
Citera
2013-10-13, 02:34
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Dunia, nu skall vi inte dra alla bosniaker över en kam, de finns alltid goda och onda i varje folkgrupp. En enstaka person kan inte representera vad en hel folkgrupp och ett helt land tycker och tänker.
Ibland skriver du vettiga saker, när du är nykter.
Citera
2013-10-13, 03:52
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Även ditt pms är noterat. Grabben ger er lyckönskningar och du svarar på detta dryga sätt? Kan du inte ta emot ett helt normalt inlägg på ett helt normalt sätt är du tamefan inte normal.
För övrigt hoppas jag ni åker ut snabbare än snabbt.
Jag har mina anledningar. Jag har sett personens gamla inlägg och vet vad han tycker och tänker. Att han önskar bosnien någon lycka tror jag knappast sedan behöver vi inte lyckönskningar från en person som stödjer en delning av bosnien.
Citera
2013-10-13, 09:27
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Bosnien och Kosovos hokuspokus flaggor som EU hittat ger jag inte mycket för, kunde likaväl bett Hassan på gatan rita något roligt på ett godispapper

Gällande dragningen av gränserna mellan Hercegovina och Bosnien är det något man får förhandla sig fram till givetvis men man får nog utgå från historiska gränsdragningar som drogs i Paris 1862

Vran – Raduša – Vranica – Bitovnja – Bjelašnica – Treskavica – Zelengora – Maglić.

http://hr.wikipedia.org/wiki/Datoteka:Herzegovina_in_1862.png

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bosna_regija_update.jpg

http://hr.wikipedia.org/wiki/Hercegovina

Här får du en gratis historie lektion, jag ser att du behöver det ohyggligt mycket, det kanske kan hjälpa dig vidare i livet.

Hercegovina har införlivats med Bosnien runt år 1300 av Kung Tvrtko I av Bosnien ur det som var det serbiska riket Raska/Hum. De folkslag som i största allmänhet omnämns i förstahandskällor ifrån medeltiden i just Hercegovina är "Serber" och "Vlaher" du får utan min hjälp räkna fram vilka du tillhör. Hamnar man lite västerut så talar man om "Bosnjani". Det är alltså orimligt från dig som påstår att du är kroat hävda någon rätt till Hercegovina i ditt fantasi scenario om Bosniens upplösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in