Resultat:
0%
röster
2013-09-11, 09:01
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SquashLeverpastej
Okej, tack! Räknar kalorier, och protein, fett och kolhydrater i gram i ett program på min iPhone, där når jag proteinintaget tidigt men har svårt för de andra, vad behöver man det till egentligen? Är det för att må bra och klart eller?

Fett behövs för upptag av fettlösliga vitaminer samt god allmänhälsa och kroppsfunktion. Det klarar vi oss inte utan. Kolhydrater bidrar till god prestationsförmåga och är indirekt positivt för muskeltillväxten och resultaten på gymmet. Så ja, för att må bra och klart.
Citera
2013-09-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
En tanke är att satsa på lite riktigt kött som innehåller hela aminosyrekomplexet. Vassleprotein möjliggör snabbt upptag men det har inte på långa vägar lika högt biologiskt värde som kött har. Utan att granska ditt upplägg allt för noga så tycker jag det ser ut som att du får i dig den mesta energin från fett. Försök ligga på ett halvkilo magert kött (typ kyckling, torsk, lövbiff, 10% nötfärs) om dagen i stället för all denna mjölk och kvarg.

Kvarg består framförallt av kasein-protein, vilket är ganska jämställt med vassle. Finéssen med kvarg är snarare att proteinintaget sker väldigt långsamt över en längre period. Superbra att käka 250g innan man går och lägger sig dvs. Men inget man vill ska utgöra hela dagens proteinkvot.

Fettet bör i övrigt inte utgöra mer än 20-30% av totala energibehovet. Ett halvt paket bacon och något enstaka glas mjölk borde med andra ord räcka. Glöm inte komplettera med lite omega-3 också. Fettets funktion i kroppen är som bäst när man har en bra balans mellan fettsyrorna.

Ris är en bra kolhydratskälla. Kör på långkornigt (basmatiris) i stället för jasminris, då det har ett lägre gi-värde.. vilket är väldigt förmånligt när man tränar och vill bibehålla en så god insulinkänslighet som möjligt. Börja ät gröt till frukost (typ 100g havre). Du kan ligga på uppåt 300g kolhydrater.

Din energiuträkning ser bra ut i övrigt. Man får prova sig fram lite har jag märkt. Går du upp i fett vet du att du ska skära ner på käket. Känner du dig övertärnad och sliten ska du äta mer.

Det finns flera modeller man kan följa ang hur man ska fördela makronutrienterna. Men 20% fett. 30% protein och 50% kolhydrater brukar vara den en ganska vanlig riktlinje.

Sen skulle jag föreslå att du lägger upp träningen på 5-6 dagar i stället för 4. Fokusera på en eller två muskelgrupper per pass och se till att träna igenom allt ordentligt. Två övningar på varje muskelgrupp är en bra tumregel.

Exempel: Bendag; quadriceps- 3 set vardera på benspark/knäböj, hamstrings- 3 set vardera lårcurl och djupa set i benpressen... (exkluderat uppvärmningsseten)

Fokusera inte heller så mycket på hur tungt du kör utan tänk på att isolera muskelgrupperna i träningsmomentet. Korrekt utförande, långsamma repetitioner och 100% kontakt i muskeln genom hela rörelsen är det som bygger.

Tackar så hemskt mycket för din åsikt och hjälp! Jag visste inte om att kvarg är bra att ta som sista mål! Har lagt om så att jag äter 1 portion havregrynsgröt på morgon och ett ägg istället för kvarg på morgonen nu! I övrigt så tränar jag 2 muskelgrupper/pass på gymmet förutom ben då jag anser att det är en för stor muskelgrupp och tar för mycket tid!
Citera
2013-09-24, 16:34
Medlem
motarbetars avatar
tänkte se vad ni tycker om mitt matschema, bulkar nu och kommer så förbli ett halvår till iaf!

vikt för tillfället 85 kg.

06.15: 1-2 dl havregryn 1 msk linfrön

09.00: 2 ägg 1 avokado

12.00: 150 gram ris/potatis/fullkornspasta 300-350 gram kött/fisk/kyckling och oftast någon sorts sås

16.00: 1-2 dl havregryn

18.00 1 dl proteinshake efter träning

19.00 150 gram ris/potatis/fullkornspasta 300-350 gram kött/fisk/kyckling och oftast någon sorts sås. broccoli och sallad

21.00 250 gram kvarg 100-150 gram hallon

själv tycker jag att man kanske skulle slänga in lite mer kolhydrater och kanske lite mer fett?
Senast redigerad av motarbetar 2013-09-24 kl. 16:37.
Citera
2013-09-24, 17:11
Medlem
Apple.Jacks avatar
Åker vitaminerna ut ur potatisen om man skär ner den i tunna skivor och kokar den?
Citera
2013-09-24, 18:56
Medlem
Tjabba!

ska börja träna nu i dagarna igen och vill denna gång att maten ska bli betydligt mycket bättre, tidigare gånger jag
tränat så har jag trott att jag ätit mycket men nu i efterhand så är det inte alls det.

vet fortfarande inte vad och hur mycket jag ska äta, men har snappat upp lite här. Sen önskar jag gärna att ni hjälper så gott det går.

ålder: 22
längd: 1.87
vikt: 83

kommer träna 4/5 dagar i veckan.
Jobbar som bagare på fabrik, 15.000 bröd i timmen. Rasterna är enda gångerna vi verkligen tar det lugnt.
Vet inte vad för kaloribehov jag har för att stanna i vikt, men mitt jobb är nog medel på rörelseskalan.

vill växa så det knakar.

såhär kommer mina dagar se ut:

10.00 vaknar

10.15 börjar tillaga frukost (havregrynsgröt på 200 g havregryn, mjölk eventuellt en klick sylt. fyller på med ordentliga mackor, så många det krävs för att bli ordentligt mätt)

11.00 senast klar med frukosten

12.00>12.20 mellanmål (tips här! Kanske frukosten fast utan mackorna?)

12.34 buss till gymmet (pwon slinker ner här)

13.00 gym

14.30 (senast) klar på gymet

14.40 buss mot jobbet (gainern slinker ner här, gainer pro 4kg kör jag)
, ska rekommendationen följas?)

15.00 kliver in på jobbet, äter nu lunch (200 g (okokt) ris, 300 g kyckling filé med nån sås som ni gärna får tipsa om)

15.30 börjar jobba

17.00 rast, mellanmål havregryn med mjölk samt frukt

19.00 rast middag, samma som lunch?

20.00 kort rast, 15 min. Mellanmål, frukt?

22.00 slut

23.00 hemma äter ett ordentligt kvällsmål, havregryn/havregrynsgröt samt mackor

01.00 sovdags

Ändra om så mycket ni bara tycker jag borde.

FRÅGOR:

Tips på mellanmål?
Såsen till lunch, har ni nå tips?

gör bröd på jobbet så kan alltid fylla ut med det.
Citera
2013-09-25, 08:05
Medlem
Vad tycks för en kille som ska bulka och bygga muskler?

Ålder: 23
Vikt: 60-65kg
Längd: 1.83

Frukost:

Äggröra (4 ägg+2 msk vatten/mjölk) med 2 mackor+ost och ett glas mjölk

Mellanmål:

2 mackor+ost eller en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Middag/lunch:

2 kycklingfileer, 2dl långkornigt ris, lite hacka grönsaker och ett glas mjölk

Mellanmål:

2 mackor+ost och en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Kvällsmat:

Skulle det fungera?
Citera
2013-09-26, 15:28
Medlem
dangerousdangers avatar
Ålder: 20
Vikt: 57kg
Längd: 1.69

(Vill gå ner i vikt)

Frukost: Havrekligröt med kanel, två skivor egenbakat fullkornsbröd med smör och ost, kaffe

Lunch: Tomatsoppa

Mellanmål: Kvarg med gojibär, ett kokt ägg, te

Middag: Wookade grönsaker med sojabönor samt en klick kvarg

Kvällsmål: Ett kokt ägg och frukt

Vad tror ni om detta? För mycket? För lite? Lagom?
Citera
2013-10-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dangerousdanger
Ålder: 20
Vikt: 57kg
Längd: 1.69

(Vill gå ner i vikt)

Frukost: Havrekligröt med kanel, två skivor egenbakat fullkornsbröd med smör och ost, kaffe

Lunch: Tomatsoppa

Mellanmål: Kvarg med gojibär, ett kokt ägg, te

Middag: Wookade grönsaker med sojabönor samt en klick kvarg

Kvällsmål: Ett kokt ägg och frukt

Vad tror ni om detta? För mycket? För lite? Lagom?

Helt seriöst, du har anorexia. 57 kilo? Du borde sikta på att gå upp MINST 10kg. Jag tycker även att du borde äta normalt och motionera istället för att banta. Äta rätt och motionera kommer du må bäst av. Att inte träna och banta istället får dig att må galet dåligt och är sämsta tänkbara sätt att gå ner i vikt.
Citera
2013-10-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Vad tycks för en kille som ska bulka och bygga muskler?

Ålder: 23
Vikt: 60-65kg
Längd: 1.83

Frukost:

Mellanmål:

2 mackor+ost eller en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Middag/lunch:

2 kycklingfileer, 2dl långkornigt ris, lite hacka grönsaker och ett glas mjölk

Mellanmål:

2 mackor+ost och en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Kvällsmat:

Skulle det fungera?

För det första tycker jag att du äter alldeles för mycket mackor. För det andra finns det ingen anledning att dricka en gainer till frukost. Ät ordentlig, riktig mat istället. Tips är havregrynsgröt tillsammans med 3% mjölk och något mer. Jag fick ett bra tips en gång att om du gillar kvarg så är det bäst att äta som sista måltid eftersom kvarg ger ett kontinuerligt långsamt proteinintag under en lång tid.
Citera
2013-10-12, 19:06
Medlem
Hejsan alla flashbackare, behöver lite hjälp nu då min vän som är PT inte vill hjälpa mig gratis vänder jag mig till er,

Jag går just nu på nutrilett pulver 650kcal per dag gjort det i 15 dagar 6 dagar kvar, nu efter detta så behöver jag era råd om hur jag ska äta (3 scenarion)

Stats,
Längd 180cm
vikt 86kg (vägde 92,5kg för 15 dagarsedan,)
ålder: 20
styrka; nja sådär är väll inte datanörds klen är väll något mellanting.

Scenario 1, Om jag vill gymmar 4-5 dagar veckan vad bör jag äta? vill helst gå ner ett par kilon runt 76-78kg, men om jag förvandlar dö vikten till muskler spelar ingen roll de e bara plus.
så frukost/mellanmål/lunch/mellanmål/middag vad gäller här?

Scenario två, Gymmar 2-3 dagar i veckan mest för att gå ner i vikt men bygga lite muskler om möjligt?

frukost/mellanmål/lunch/mellanmål/middag

Scenario 3, Gymmar ingeting rör mig med någon promenad,

frukost/mellanmål/lunch/mellanmål/middag,

Jag undrar nu vad jag ska äta vad för ungefärliga kalori intag bör jag ligga på i de olika scenariona, mål vikten är 76-78 eller 80 kg med muskler.

Åker iväg till Thailand i ett halvår om en månad så kan bli svårt att få tag på kvarg etc, så alternativ till detta är även tacksamt,

Jag hoppas ni förstår mina frågor och hoppas ni kan hjälpa mig och inte skälpa mig!

MvH Niclas
Citera
2013-10-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hejsan alla flashbackare, behöver lite hjälp nu då min vän som är PT inte vill hjälpa mig gratis vänder jag mig till er,

Jag går just nu på nutrilett pulver 650kcal per dag gjort det i 15 dagar 6 dagar kvar, nu efter detta så behöver jag era råd om hur jag ska äta (3 scenarion)

Stats,
Längd 180cm
vikt 86kg (vägde 92,5kg för 15 dagarsedan,)
ålder: 20
styrka; nja sådär är väll inte datanörds klen är väll något mellanting.

MvH Niclas

Du hade ju kunnat lägga ner lite tid och försökt komponera ihop ett eget kostschema så hade vi kunnat kollat in det och gett synpunkter.

Att någon ska skriva ett helt schema för din skull känns osannolikt
Citera
2013-10-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du hade ju kunnat lägga ner lite tid och försökt komponera ihop ett eget kostschema så hade vi kunnat kollat in det och gett synpunkter.

Att någon ska skriva ett helt schema för din skull känns osannolikt

Ja det hade jag gärna gjort men har absolut ingen som helst kunskap inom detta område, därför jag ber om eran hjälp ! får väll försöka komma i kontakt med någon dietist eller något har ingen aning faktiskt, vet att det e folk här som sitter på denna typ av kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in