2013-10-10, 16:29
Medlem
dangerousdangers avatar
Om jag flyttar in i en lägenhet i slutet av november och flyttar ut i slutet av januari, hur många månaders hyra ska jag då normalt betala? Behöver jag betala hyran för november?
Citera
2013-10-10, 16:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dangerousdanger
Om jag flyttar in i en lägenhet i slutet av november och flyttar ut i slutet av januari, hur många månaders hyra ska jag då normalt betala? Behöver jag betala hyran för november?

När du flyttar in spelar ingen roll, det intressanta är Vilket datum står på kontraktet? När sade du upp kontraktet? Var det ett tidsbegränsat kontrakt eller ett tillsvidarekontrakt? (Detta har ju även inverkan på hur lång uppsägningstiden är)
Citera
2013-10-10, 16:32
Medlem
kinesarsles avatar
Det beror lite på och är svårt att svara på utan mer detaljer. Normalt sker inflyttning klockan 12:00 den 1:a i månaden. Varför flyttar du in tidigare?
Citera
2013-10-10, 16:34
Medlem
dangerousdangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det beror lite på och är svårt att svara på utan mer detaljer. Normalt sker inflyttning klockan 12:00 den 1:a i månaden. Varför flyttar du in tidigare?

Det är i andra hand och uthyrningen gäller under en kortare period, alltså från slutet av november till slutet av januari.
Citera
2013-10-10, 16:37
Medlem
miikoss avatar
Oftast så.

Hyran betalas ifrån första dagen man bor. Brukar även krävas att man betalar för att få ut nycklarna?

Eller är det så att man flyttar in tidigare för att man har fått nycklarna av tidigare hyresgäst? Då brukar standard vara att betala dagshyra till personen har bott där innan.

Man bor med andra ord aldrig gratis, om det ej är avtalat.
Citera
2013-10-10, 16:38
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

När man inte flyttar in den förste så brukar man specificera vilket hyra som skall utgå för den perioden om det annars talas om månadshyra i avtalet.
Det borde ju stå något om avtalstiden i kontraktet?

Står det att kontraktet gäller fr.om. den 25 november och det sedan skall betalas månadshyra är det bara hyra för dessa dagar i november du skall betala och inte för hela månaden.
Citera
2013-10-10, 16:41
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det är i andra hand och uthyrningen gäller under en kortare period, alltså från slutet av november till slutet av januari.
Då beror det helt enkelt på vad ni har kommit överens om.
Citera
2013-10-12, 20:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
När man inte flyttar in den förste så brukar man specificera vilket hyra som skall utgå för den perioden om det annars talas om månadshyra i avtalet.
Det borde ju stå något om avtalstiden i kontraktet?

Står det att kontraktet gäller fr.om. den 25 november och det sedan skall betalas månadshyra är det bara hyra för dessa dagar i november du skall betala och inte för hela månaden.
Finns en situation värd att pålysa, vilken också är skrivet i JB.

Om inget annat avtalats så ska inflytt vara klockan 12:00 den 1:a i månaden. Men infaller den 1:a på en lördag eller helgdag så är det istället på nästkommande vardag klockan 12. Dvs: inflytt är klockan 12:00 den första vardagen i månaden. Vid utflytt gäller samma sak. Ute innan klockan 12:00 första vardagen i månaden.

Och det finns inget som säger specifikt att man kompenseras med mindre hyra för de dagarna på månaden man inte haft tillträde om man ex flyttar in den 10:e. Utan det måste noteras och avtalas om.
Citera
2013-10-12, 20:46
Medlem
Normalt är att man betalar hyran i förskott, men detta är inget som är lagstadgat, du och din hyresvärd kan avtala precis hur ni vill om hur, när och vad hyran ska betalas. Rent lagligt kan du betala din hyresvärd med saker, men det är nog inte många som vill ha en sådan deal som hyresvärd, och det är lagstadgat att värden kan kräva svensk valuta, men ni får avtala om annan betalning.

Som sagts så måste du se till att det finns ett avtal på papper (eller inspelat/bevittnat muntligt avtal där vittnet är annan än er själva, mailkonversationer räknas som bevis för avtalet) där ni båda har var sin kopia underskriven av er båda där det står inflyttningsdatum, utflyttningsdatum, hyra samt att du bara betalar för de dagar i november som du hyr. Och du ska givetvis bara betala de månader du hyr, vilket i detta fallet är 2 månader + de dagar i november som du hyr.
Citera
2013-10-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Normalt är att man betalar hyran i förskott, men detta är inget som är lagstadgat, du och din hyresvärd kan avtala precis hur ni vill om hur, när och vad hyran ska betalas. Rent lagligt kan du betala din hyresvärd med saker, men det är nog inte många som vill ha en sådan deal som hyresvärd, och det är lagstadgat att värden kan kräva svensk valuta, men ni får avtala om annan betalning.

Som sagts så måste du se till att det finns ett avtal på papper (eller inspelat/bevittnat muntligt avtal där vittnet är annan än er själva, mailkonversationer räknas som bevis för avtalet) där ni båda har var sin kopia underskriven av er båda där det står inflyttningsdatum, utflyttningsdatum, hyra samt att du bara betalar för de dagar i november som du hyr. Och du ska givetvis bara betala de månader du hyr, vilket i detta fallet är 2 månader + de dagar i november som du hyr.

Inte lagstadgat?
JB12:12
har avtal ej träffats om tiden för betalning av hyra som skall utgå
i pengar, skall hyran betalas senast sista vardagen före varje
kalendermånads början eller, om hyran beräknas för kortare tid än en
månad, senast sista vardagen före början av den tid för vilken hyran
beräknas. För bostadslägenhet får dock den hyra som belöper på en annan
kalendermånad än den första betalas senast sista vardagen före månadens
början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag.

Det är lagstadgat, men går att förhandla om till andra datum.
Citera
2013-10-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Inte lagstadgat?
JB12:12
har avtal ej träffats om tiden för betalning av hyra som skall utgå
i pengar, skall hyran betalas senast sista vardagen före varje
kalendermånads början eller, om hyran beräknas för kortare tid än en
månad, senast sista vardagen före början av den tid för vilken hyran
beräknas. För bostadslägenhet får dock den hyra som belöper på en annan
kalendermånad än den första betalas senast sista vardagen före månadens
början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag.

Det är lagstadgat, men går att förhandla om till andra datum.
Det där är lagstandarden för om inget annat avtalas, men det är inget krav att det måste vara så som du säger själv då man kan avtala om det. Och det var det jag syftade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in