• 1
  • 2
2013-10-12, 02:11
Medlem
jesuisfous avatar
Hej hej!

Har på något konstigt sätt fått springmask. Umgås aldrig nära barn eller någon med barn, men ändå... noga med hygien, spritar ofta händerna. Nåja! Fick det och jag såg den första masken typ 5-7 dagar (något sånt) efter att det börjat klia... Jag tror jag förträngde tanken på att det kunde vara jäkla MASKAER som kliade. Men jag antar att jag spridit runt ägg under den tiden =(

I alla fall, jag sprang till apoteket och köpte vanquin, tog 8 tabletter (väger 65 kg) och hoppades på det bästa. Jag har duschat två gågner om dagen, spritat ner hemmet, mig själv, tvättar KONSTANT... naglarna är jättekorta. Osv osv... Maskarna försvann inte på två dagar av vanquin, så jag gick till vårdcentralen, akuttid, och förklarade och fick då vermox utskrivet. Jag frågade om jag verkligen bara skulle ta det som engångsdos (fast jag fick MAXdosen, två tabletter i tre dagar) och inte upprepa efter två veckor? NEJ, sa hon, det här var så starkt så det försvinner... Jag tog upp det med ägg som kläcks sen och så,nej det här dödar äggen, sa hon. Amatör, det stämmer ju inte, står ju i fass ju

Aja. Jag får springa dit igen och be henne om mer vermox sen, men hon sa att jag bara skulle komma tillbaka "om de inte försvunnit efter tre dagar." Men hallå, äggen då som kommer kläckas om två veckor? Och hur som helst så fungerar inte vermox heller! Nu är det dag tre efter att jag tog första vermox-dosen och dessutom mer än fem dygn sedan jag åt vanquin. De lever fortfarande! Ja, jag har sett en nyligen! Jag är jätteäcklad och dessutom finns det en person jag vill vara intim med... Men mest är det att det är så äckligt! Har googlat, men hittar inget; kan man trycka upp en vanquin-tablett i rumpan (en bit) eller kanske försöka lösa up den först i öh alkogel? (Har ingen annan sprit.) Fungerar det på samma sätt där, eller är det helt onödigt? Jag har INGEN bättre idé här...
Citera
2013-10-12, 02:25
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesuisfou
Hej hej!

Har på något konstigt sätt fått springmask. Umgås aldrig nära barn eller någon med barn, men ändå... noga med hygien, spritar ofta händerna. Nåja! Fick det och jag såg den första masken typ 5-7 dagar (något sånt) efter att det börjat klia... Jag tror jag förträngde tanken på att det kunde vara jäkla MASKAER som kliade. Men jag antar att jag spridit runt ägg under den tiden =(

I alla fall, jag sprang till apoteket och köpte vanquin, tog 8 tabletter (väger 65 kg) och hoppades på det bästa. Jag har duschat två gågner om dagen, spritat ner hemmet, mig själv, tvättar KONSTANT... naglarna är jättekorta. Osv osv... Maskarna försvann inte på två dagar av vanquin, så jag gick till vårdcentralen, akuttid, och förklarade och fick då vermox utskrivet. Jag frågade om jag verkligen bara skulle ta det som engångsdos (fast jag fick MAXdosen, två tabletter i tre dagar) och inte upprepa efter två veckor? NEJ, sa hon, det här var så starkt så det försvinner... Jag tog upp det med ägg som kläcks sen och så,nej det här dödar äggen, sa hon. Amatör, det stämmer ju inte, står ju i fass ju

Aja. Jag får springa dit igen och be henne om mer vermox sen, men hon sa att jag bara skulle komma tillbaka "om de inte försvunnit efter tre dagar." Men hallå, äggen då som kommer kläckas om två veckor? Och hur som helst så fungerar inte vermox heller! Nu är det dag tre efter att jag tog första vermox-dosen och dessutom mer än fem dygn sedan jag åt vanquin. De lever fortfarande! Ja, jag har sett en nyligen! Jag är jätteäcklad och dessutom finns det en person jag vill vara intim med... Men mest är det att det är så äckligt! Har googlat, men hittar inget; kan man trycka upp en vanquin-tablett i rumpan (en bit) eller kanske försöka lösa up den först i öh alkogel? (Har ingen annan sprit.) Fungerar det på samma sätt där, eller är det helt onödigt? Jag har INGEN bättre idé här...

Har inte haft det på evigeter men då jag hade det fungerade vanquin. Det här låter en aningen dodgy! Prova att prata med infektionskliniken på sjukhuset i din stad
Citera
2013-10-12, 02:34
Medlem
Sunghirs avatar
Då är väl smittkällan eliminerad i hemmet tack vare spritandet och medicinkäkandet, men kan smittkällan finnas på typ arbetsplatsen? Nån smutsig handduk på toaletten och sånt...
Citera
2013-10-12, 02:45
Medlem
Jag tror att den har traden kan erbjuda lite vagledning och tips..

https://www.flashback.org/t1823689

Citera
2013-10-12, 03:29
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det kanske inte är just springmask, och att det är därför dessa medel inte fungerar. Det kan vara en annan typ av mask.
Citera
2013-10-12, 03:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Då är väl smittkällan eliminerad i hemmet tack vare spritandet och medicinkäkandet, men kan smittkällan finnas på typ arbetsplatsen? Nån smutsig handduk på toaletten och sånt...

Har TS bytt sängkläder? Allt du kommer i kontakt med ska in i tvättmaskinen på hög temperatur... resten ska spritas... På arbetsplatsen så undviker du allt som kan ge dig smittan åter...
Citera
2013-10-12, 03:53
Medlem
NovaOculuss avatar
Om du har kliniskt rena händer etc, då kan det vara ägg i det du äter, det är så det sprids ibland. Dessutom behöver du inte medicinera mot skiten, det går bort av sig självt.
Citera
2013-10-12, 09:37
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir

Tvätta händerna så klarar du dig, svårare än så är det inte!
Citera
2013-10-12, 14:49
Medlem
jesuisfous avatar
OKej, tack för svaren, men jag måste förklara lite...

SJÄLVKLART tvättar jag även sängkläderna, tvättar ALLT; har bytt jacka, använder inte soffkuddarna i soffan längre... Och SJÄLVKLART tvättar jag händerna konstakt och spritar dem. Jag är student så jag är inte på någon arbetsplats och inte så ofta i offentliga lokaler heller. Är riktigt noga med hygienen på offentliga toaletter, har alltid varit.

Spelar roll med det nu, det mysko är ju att själva maskarna inte dör som dem ska. Jag vet att man kan bli återinfekterad av ägg, jag vet... Det är det här att maskj*vlarna inte dör, när de ska det. Och det är nog garaanterat springmask, för jag har läst om alla andra parasitmaskar som finns eller KAN finnas här i Sverige och det finns ingen annan som är i denna storleken samt rör sig mycket vid ändtarmsöppningen (usch )

Jag delade i alla fall ett vanquin-piller igår (samt tog sju stycken till oralt) och stoppade upp det där bak. Haha. Ja, men det kanske dödar maskarna från det hållet i bästa fall. Vet inte hur bra det fungerar dock, men värt att testa.
Citera
2013-10-12, 15:21
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Dessutom behöver du inte medicinera mot skiten, det går bort av sig självt.

Låter mycket konstigt eftersom dom hela tiden lägger ägg som kläcks. Så detta tror jag inte på.

TS: Jag har läst lite om resistens, vet att det kan hända på t.ex hästar men vet inte så mycket om människor. Men det kanske är något sådant du är med om nu?

Citat:
Vad är resistens?
Resistens är en nedsatt känslighet hos mikroorganismer, i detta fall maskar, mot avdödande medel (avmaskningsmedel). I varje population av maskar finns det alltid individer som är okänsliga och överlever en avmaskning. Vid täta/opåkallade avmaskningar gynnas dessa individers fortplantning, eftersom de känsliga individerna slås ut gång på gång innan de hinner föröka sig. Till slut blir det övervikt av de okänsliga maskarna. Då föreligger resistens.

Prova lite andra metoder, husmorsråd och så vidare. Det kanske kan hjälpa dig. Jag vet att stora mängder vitlök är bra mot parasiter bland annat.
Citera
2013-12-04, 03:14
Medlem
Flandmans avatar
Har hört att råa röbetor ska vara bra. Tydligen ska det vara samma röda färgämne i dom som i Vanquin.
Dvs det röda ämnet som tar död på kräken.

Har även hört att det har funkat för flera att köra Vanquin 4 gånger / 4 veckor.
Istället för att köra 1 gång vänta 2 veckor sedan igen.
Senast redigerad av Flandman 2013-12-04 kl. 03:18.
Citera
2013-12-20, 23:27
Medlem
Hej jag lider av springmask med tydligen så är det en mask som lägger mikroskopiska ägg i ändtarmen under natten. Det får man främst av damm, smuts och om man inte rengör torkar sig ordentligt i änden. Det är inget farligt, men om man inte behandlar det blir det bara mer o mer maskar i tarmen. Klådan kommer när masken irriterar där inne.

Köp Vanquin som hjälper mot det. Om man är barn 12-13 tar du 4 tabletter på en gång och sedan väntar du 2 veckor o senare tar du de 4 sista. Om du däremot är vuxen tar du 8 tabletter och gör samma sak igen.

Det jag undrar är om man kan äta sockerarter som mat o dryck, har ni något svar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in