2013-10-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD har legat över 10% under så pass kort tid att man inte kan jämföra på det sättet. Naturligtvis har lägre siffror övervikt för ett parti som historiskt alltid legat under 10%. Det ligger ju i sakens natur.

Den aktuella diskussionen gällde frekvensen av 9,9.
När det gäller 9,9 eller 10,0 bör man då göra det jag anförde.
Det smala intervallet 9,9 till 10,0 visar tydligare och tidigare
på statistiska anomalier, än att blanda in in alla andra värden.
Bla på just det du själv anför.
Det stämmer att inget statistisk märkligt inträffat.
Antalet 9,9 är för lågt relativt 10,0.

Du utreder helt andra frågor dessutom
det bara förvirrar diskussionen.
Senast redigerad av amalrik 2013-10-11 kl. 16:03.
2013-10-11, 15:38
Medlem
Jimmie Åkesson om opinionsmätning av SD:
DN/Temo dissade och sänkte kanske SD 2006.

Citat:
Satis polito av Jimmie Åkesson (Asp & Lycke):
http://www.bokus.com/bok/9789198116205/satis-polito/
kan också lånas lätt och gratis som ebok.

Citat:
I DN/Temos opinionsmätning i juni 2006 noterades vi för "drygt 2,5 procent"
I efterhand har det visat sig att vi i den mätningen låg på hela 2,9 procent -
en ökning från "kring 1 procent" i april vilket får betecknas som exceptionellt.
Hade vi i det läget, strax före sommaren, fått en mediedebatt om den uppgången,
hade valet bara tre månader senare kunnat sluta helt på ett helt annat sätt.

DN/Temo lade stort utrymme på att bortförklara den exceptionella ökningen
genom att märkligt avrunda/manipulera nedåt från 2,9 procent till drygt 2,5 procent.
Samt dessutom flera märkliga kommentarer i syfte att bortförklara uppgången:

Citat:
http://www.dn.se/nyheter/politik/dott-lopp-mellan-blocken/
Det beror främst på en uppgång för Sverigedemokraterna, till drygt 2,5 procent,
efter att partiet legat på 1-1,5 procent tidigare i år.

- Det är ingen statistiskt säker förändring. Det mesta talar för att den är en tillfällig siffra, och den enda logiska förklaringen är att den beror på det mediegenomslag partiet fick för några veckor sedan efter Aftonbladets Ungt val, säger Nicklas Källebring.

Ungt val var en stor webbenkät bland ungdomar som Aftonbladet och webbsajten Lunarstorm gjorde, där Sverigedemokraterna fick nära 12 procent. Enkäten dömdes ut som oseriös av statsvetare och opinionsexperter, men den gjorde ändå att det invandringsfientliga partiet fick en omfattande publicitet i flera stora medier, främst Aftonbladet.

I valet 2006 fick SD 2,9 procent trots alla ansträngningar
från etablissemanget att sänka partiet.

Jimmie Åkesson illustrerar hur vissa medier/institut dissar/motarbetar SD genom:
censur/desinformation av resultat, ovetenskapliga gissningar och rena bortförkaringar.
Senast redigerad av amalrik 2013-10-11 kl. 16:20.
2013-10-11, 15:58
Medlem
RingRing2014s avatar
Bra, denna sköna kvalitetstråd är inte värd folieinlägg som tror att instituten trollar med just 9,9 vs 10,0. Krispy och Amalrik har nu visat med stor tydlighet att det inte finns något lurt, det råder jämnvikt. Så nu gräver vi ner folieinläggen och slutar tramsa om detta, låt nu tråden vara en hyfsat matnyttig och läsvärd kvalitetstråd för osäkra väljare inför 2014.

Senast redigerad av RingRing2014 2013-10-11 kl. 16:17.
2013-10-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Den aktuella diskussionen gällde frekvensen av 9,9.
När det gäller 9,9 eller 10,0 bör man då göra det jag anförde.
Det smala intervallet 9,9 till 10,0 visar tydligare och tidigare
på statistiska anomalier, än att blanda in in alla andra värden.
Bla på just det du själv anför.
Det stämmer att inget statistisk märkligt inträffat.
Antalet 9,9 är för lågt relativt 10,0.

Du utreder helt andra frågor dessutom
det bara förvirrar diskussionen.
Så sammanfattningsvis håller du med om att inget märkligt har inträffat, men måste ändå formulera det som en invändning för invändandets skull?

Ja, antalet undersökningar i 9,9-10,0-spannet är för litet. Därför sökte jag bredare efter tendensen att välja ,9 före ,0 och fann ingenting som talar för det generellt. Huruvida metoden är vetenskapligt optimal eller inte är av föga vikt så länge alternativet är det lösa påståendet "märkligt att 9,9 dyker upp så ofta" som baseras enbart på en känsla av att det är så.

Om en person säger "oj va många det var härinne, säkert 1000 pers!", en annan säger "nej, jag har snabbräknat dem och det är ungefär 700" och en tredje säger "din räknemetod är inte vetenskapligt optimal", innebär det då att 1000 är mer sant än 700?
2013-10-11, 16:32
Medlem
Från P1 Godmorgon världen:
Sverigedemokraterna och opinionsföretagens dilemma
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5671759
Citat:
-Jag med mitt antirasistiska engagemang tycker att det skulle vara svårt att jobba för Sverigedemokraterna, säger Stina Morian, före detta analyschef på opinonsföretaget Yougov, som valde bort Sverigedemokraterna som kund. Men, tillägger Morian;

-Jag tycker samtidigt att det är ett demokratiskt dilemma därför att de inte får tillgång till den information som andra har.

Och Sverigedemokraterna har nu tvingats vända sig utanför Sveriges gränser för att få hjälp.
2013-10-11, 17:57
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohämmad
Från P1 Godmorgon världen:
Sverigedemokraterna och opinionsföretagens dilemma

Mycket intressant...

"Och Sverigedemokraterna har nu tvingats vända sig utanför Sveriges gränser för att få hjälp."

Och detta endast för att SD vill minska invandringen. Inget annat. Ett parti som vill minska invandringen får kalla handen av alla svenska opinionsinstitut.
2013-10-11, 18:10
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Mycket intressant...

"Och Sverigedemokraterna har nu tvingats vända sig utanför Sveriges gränser för att få hjälp."

Och detta endast för att SD vill minska invandringen. Inget annat. Ett parti som vill minska invandringen får kalla handen av alla svenska opinionsinstitut.

Jag är ingen konspirationsteoretiker, men jag tycker att det är anmärkningsvärt att de gör på det viset. Undersökningarna ska vara neutrala (om de ska ha något värde, i alla fall) och om företaget som utför dem tar ställning åt något håll tycker jag att trovärdigheten som neutral undersökare undermineras. Men det är ju bara jag, en dödsknarkande näthatarflashbackrasist. Jag tycker ju fel i en annan fråga, så då har jag förmodligen fel om allt.
2013-10-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Jimmie Åkesson om opinionsmätning av SD:
DN/Temo dissade och sänkte kanske SD 2006.

DN/Temo lade stort utrymme på att bortförklara den exceptionella ökningen
genom att märkligt avrunda/manipulera nedåt från 2,9 procent till drygt 2,5 procent.
Samt dessutom flera märkliga kommentarer i syfte att bortförklara uppgången:

I valet 2006 fick SD 2,9 procent trots alla ansträngningar
från etablissemanget att sänka partiet.

Jimmie Åkesson illustrerar hur vissa medier/institut dissar/motarbetar SD genom:
censur/desinformation av resultat, ovetenskapliga gissningar och rena bortförkaringar.

Nyliberalen Tove Lifvendahl har knappt hunnit skriva sin ledare i SvD där hon förtydligade att i massinvandringens Sverige finns det inte utrymme till den förlegade välfärdsstaten, och nu har vi alltså med Jimmie Åkesson som källa ett exempel på att media och opinionsinstitut mörklade en ökning för SD:s del.

Vilken långsökt och bisarr konspirationsteori kommer man få bekräftad nästa gång?

/SD-trollet
2013-10-11, 18:54
Medlem
Opinonsinstituten är en del av den enorma semitotalitära mångkulturella apparaten.
Deras analyser av resultaten är i regel starkt färgade av detta.

Flera av instituten tex Novus och Sifo vägrar att granska sina
telefonundersökningarna som gett osannolikt låga utfall för SD relativt valresultat.
Novus VD Sjöström har tvärtom påstått, utan fakta, att webbmätningarna från
Sentio, UnitedMinds och YouGov kraftigt övervärderat SD.
Detta trots att valresultat och flera webbmätningar från Novus och Sifo
indikerar att det är telefonundersökningarna systematiskt undervärderar SD.
2013-10-11, 21:52
Medlem
TheBurdens avatar
YouGov ville inte samarbeta med SD:
Citat:
Stina Morian är före detta analyschef på YouGov. I april i år deklarerade hon öppet sitt demokratiförakt och hat mot Sverigedemokraterna i en insändare i Hallandsposten. Nu är det åter igen SD Morian beklagar sig över i Sveriges radio.

Mellan 2011 och 2012 redovisade YouGov ett kraftigt försämrat resultat; finansnettot gick från knappt 1,8 miljoner till 520 000 kronor. Många blev avskedade, däribland Stina Morian som ett flertal gånger ogenerat stoltserat med sitt SD-hat.
http://avpixlat.info/2013/10/11/yougov-ville-inte-samarbeta-med-sd/

Sverigedemokraterna och opinionsföretagens dilemma:
Citat:
-Jag med mitt antirasistiska engagemang tycker att det skulle vara svårt att jobba för Sverigedemokraterna, säger Stina Morian, före detta analyschef på opinonsföretaget Yougov, som valde bort Sverigedemokraterna som kund. Men, tillägger Morian;
-Jag tycker samtidigt att det är ett demokratiskt dilemma därför att de inte får tillgång till den information som andra har.
2013-10-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
YouGov ville inte samarbeta med SD:

http://avpixlat.info/2013/10/11/yougov-ville-inte-samarbeta-med-sd/

Sverigedemokraterna och opinionsföretagens dilemma:

Stina Morian twittrar om SD-bojkott:
"stinamorian@stinamorian 3h
Kommer ut som antirasist i god morgon världen på söndag"

stinamorian@stinamorian 4h
det är och var inte lätt.
Personligen tror jag det skulle skada YGs varumärke att jobba med SD,
affärer är ändå avgörande.
2013-10-12, 01:47
Medlem
White Christmass avatar
När vi ändå talar om företag och myndigheter som inte tror på demokrati så kan ju även Lärarförbundet nämnas. Man ju fundera på vad det är som lärs ut i skolorna egentligen, är det positiva tankar om Sverige och det fantastiska som svenskar har byggt upp eller lärs det ut att massinvandring och mångkultur är det bästa som någonsin har hänt Sverige?

Lärarförbundet med 230 000 medlemmar nekar SDU att komma och debattera, alla andra partier får komma fast flera är mycket mindre i medlemsantal. Sånt här kommer slå tillbaka i opinionen, fler och fler ser igenom skendemokratin Sverige.

http://sdu.nu/2013/10/03/lararforbundet-stoppar-sdu-fran-debatt/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in