2013-10-12, 00:51
Medlem
Undrar om någon här vet några synonymer för "inte minst"?
Citera
2013-10-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
i synnerhet
Citera
2013-10-12, 01:12
Medlem
AldenGs avatar
För att inte tala om...?
Citera
2013-10-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
i synnerhet

Jag kanske har fel, men det känns lite som att "i synnerhet" / framförallt / främst o.s.v. har en mycket starkare tyngd på det efterkommande, medan "inte minst" likställer det efterkommande med det tidigare. För mig är de därför inte desamma.
Citera
2013-10-12, 01:15
Medlem
Citat:
Jag kanske har fel, men det känns lite som att "i synnerhet" / framförallt / främst o.s.v. har en mycket starkare tyngd på det efterkommande, medan "inte minst" likställer det efterkommande med det tidigare. För mig är de därför inte desamma.
Ge exempel.
Citera
2013-10-12, 09:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är olika sätt att understryka något i en jämförelse. Det är i stort sett bara stilnivån som skiljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Ge exempel.

Det är inte meningsfullt att försöka hitta skillnader i uttryck som till 95 % är varandra överlappande.
Citera
2013-10-12, 10:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det uttrycket är ofta en lågstämd påminnelse om att det kommande hävdar sig väl vid jämförelse. Frasen »inte minst« kan förstås vara en medveten underdrift (litotes). Termen »synonym« är så vagt definierad att man sällan kan svara ja eller nej på frågan om två ord/fraser är synonymer. Till sist har påstådda synonymer olika stilnivå och olika potential i utmejslade alster. Inte minst är antalet stavelser och vokalerna viktiga för rim, reson och meter.

Språkbankens Korp har 65+ khit på >inte minst< så det är bara att se hur verkligheten beter sig.

Ref. http://spraakbanken.gu.se/korp/#search=word|inte+minst

– De folkvalda arbetar ständigt för större rättvisa åt alla, inte minst när valet närmar sig.

Frasen »i synnerhet« tar lite udden av ironin med underdriften i »inte minst«.
Citera
2013-10-12, 12:29
Medlem
Tack egon2b, HerrGickhan och Tesco för era svar och intressant läsning.

För att svara på det Tesco efterfrågade, så menade jag ungefär så här:

Jag tycker om att arbeta med människor, i synnerhet/framförallt/främst med barn.

I den meningen får jag en känsla av att oavsett vilket ord man använder av de tre så faller en större tyngd på ordet barn än det föregående människor.

I denna mening däremot: Jag tycker om att arbeta med människor, inte minst med barn, så känns det som att graden av "tycka om" -det jag nämnde med tyngd- är ungefär densamma över barn som över människor.

Det är möjligt att känslan(om jag får använda det ordet) kommer ifrån den ordagranna läsningen av "inte minst" istället för som ett uttryck.

Förstår ni hur jag resonerar, har jag missförstått det helt?
Citera
2013-10-12, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
– De folkvalda arbetar ständigt för större rättvisa åt alla, inte minst när valet närmar sig.

Frasen »i synnerhet« tar lite udden av ironin med underdriften i »inte minst«.

Du menar att det går från ironi till sarkasm då?

Citat:

Jag förstår hur du menar, men du ska inte se uttrycken som ordagranna översättningar. Kontexten säger mer än uttrycken i sig själva. De är alla uttryck för att lyfta upp/ut något i förhållande till en mängd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-10-12 kl. 12:42.
Citera
2013-10-12, 13:25
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Tack egon2b, HerrGickhan och Tesco för era svar och intressant läsning.

För att svara på det Tesco efterfrågade, så menade jag ungefär så här:

Jag tycker om att arbeta med människor, i synnerhet/framförallt/främst med barn.

I den meningen får jag en känsla av att oavsett vilket ord man använder av de tre så faller en större tyngd på ordet barn än det föregående människor.

I denna mening däremot: Jag tycker om att arbeta med människor, inte minst med barn, så känns det som att graden av "tycka om" -det jag nämnde med tyngd- är ungefär densamma över barn som över människor.

Det är möjligt att känslan(om jag får använda det ordet) kommer ifrån den ordagranna läsningen av "inte minst" istället för som ett uttryck.

Jag vet inte om jag förstår hur du menar. Jag har i alla fall svårt att se hur du ska kunna hitta ett uttryck som framhäver det senare utan att i någon mening lägga mer tyngd på det. Ska det senare ledet inte framhävas utan tonvikten ska vara jämnt fördelad får du väl snarare dra till med något i stil med ”... människor, däribland/till exempel barn”, vilket å andra sidan verkar rätt meningslöst.

Vad är det du vill säga? Att du tycker lite bättre om att arbeta med barn än med andra människor? Att du tycker om att arbeta lika mycket med barn som med andra människor? Att du tycker om att arbeta med människor och att du arbetar mest med barn? Något annat?
Citera
2013-10-12, 13:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Jag vet inte om jag förstår hur du menar.

Nog förstår du väl vad flashfever menar? Sedan är det ju en helt annan sak att det inte är så.

"Inte minst" skulle man ju, rent teoretiskt, kunna se som nummer 9 i en rankning av 10, dvs att man ser att arbeta med barn som det ).e valet. "Framför allt" måste ju alltid bli främst rankad eftersom det är framför allt [annat].

Det är alltså ett teoretiskt sätt att se på den bokstavstrogna innebörden i uttrycken. Nu fungerar ju inte uttryck på det sättet.
Citera
2013-10-12, 16:31
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nog förstår du väl vad flashfever menar?
Nej, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in