Citat:
Jag vet inte om jag förstår hur du menar. Jag har i alla fall svårt att se hur du ska kunna hitta ett uttryck som framhäver det senare utan att i någon mening lägga mer tyngd på det. Ska det senare ledet inte framhävas utan tonvikten ska vara jämnt fördelad får du väl snarare dra till med något i stil med ”... människor, däribland/till exempel barn”, vilket å andra sidan verkar rätt meningslöst.
Vad är det du vill säga? Att du tycker lite bättre om att arbeta med barn än med andra människor? Att du tycker om att arbeta lika mycket med barn som med andra människor? Att du tycker om att arbeta med människor och att du arbetar mest med barn? Något annat?
Vad är det du vill säga? Att du tycker lite bättre om att arbeta med barn än med andra människor? Att du tycker om att arbeta lika mycket med barn som med andra människor? Att du tycker om att arbeta med människor och att du arbetar mest med barn? Något annat?
Avsikten var att fördela tonvikten jämnt över de båda, men det var, efter det du skrivit kanske inte ett så bra exempel eftersom barn ingår i kategorin människor. Men om jag skriver så här:
Meningen med livet för mig är allt levande ... människor, växter men inte minst alla djur.
Här får "inte minst" enligt mig betydelsen av en påminnelse om djuren, det vill säga det ligger en betoning på människor och växter och för att neutralisera det hela höjer man "värdet" av djur med "inte minst" till samma nivå som människor och växter.
Byter man däremot ut inte minst till framförallt eller i synnerhet så tycker jag att det blir det motsatta och sätter en särskild tyngd på "djur" där djur plötsligt går om de andra i värde.
Men åter, det kanske är en felaktig upplevelse som jag har.