2013-10-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Varför tror du det?

För att OM man inte blir godkänd där så måste man vänta 1 år innan man kan söka igen

Och för de är de ända jag hört som folk har haft problem med, men samtidigt så skriver man ju inte så mycket om folk de gick bra för.. Det är ju bara de som de gick skit för som man hört talas om.

Tror och hoppas dock att det kommer gå väldigt bra.
2013-10-11, 14:20
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youknowme4ever
För att OM man inte blir godkänd där så måste man vänta 1 år innan man kan söka igen

Och för de är de ända jag hört som folk har haft problem med, men samtidigt så skriver man ju inte så mycket om folk de gick bra för.. Det är ju bara de som de gick skit för som man hört talas om.

Tror och hoppas dock att det kommer gå väldigt bra.
Undrade mer ifall du trodde det var en svag punkt hos just dig.

Har du inga problem i hemmet och kan prata med människor samt hålla igång en dialog med en främling så behöver du nog inte oroa dig.
2013-10-11, 14:56
Medlem
Sök till GMUn, se till att träna och var motiverad. Sen sök till Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur som "Jägare". Det är den enda utbildningen i Sverige som grundutbildar Jägarsoldater nu för tiden. Först gör du 3 månader GMU, sen 12 månader Jägarutbildning.

Vill man bli en individuellt god soldat, då är det jägartjänst som bör sökas. Först övas man till en fullgod krigare själv, sen sätter man samman grupper som har en sanslös effektivitet i kriget.

Självklart är det bra bara man söker GMU på något förband. Men jag kan rekommendera att söka till Jägarbataljonen i Arvidsjaur.

I framtiden lär vi behöva våra soldater. Gör en insats.
2013-10-11, 15:59
Medlem
OggeOJs avatar
Sökte till markstrid i Boden omgång 2 i mars '14, mest för att jag inte är säker på att jag klarar av jägarutbildningen i Arvidsjaur. Om det nu skulle visa sig att det inte är några problem, går det att söka till den eller vill de att man ska ha gjort GMU i just Arvidsjaur?

Har läst på Soldf forum om att de helst ser att man har gjort det på förbandet och inte längre ner i landet.
2013-10-11, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Sökte till markstrid i Boden omgång 2 i mars '14, mest för att jag inte är säker på att jag klarar av jägarutbildningen i Arvidsjaur. Om det nu skulle visa sig att det inte är några problem, går det att söka till den eller vill de att man ska ha gjort GMU i just Arvidsjaur?

Har läst på Soldf forum om att de helst ser att man har gjort det på förbandet och inte längre ner i landet.
Spelar ingen roll det är meriterande men inte ett krav att ha gjort gmu på ajb. Klarar du förtesterna så klarar du förtesterna, då spelar det ingen roll om du är flottist eller markstridare
2013-10-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Spelar ingen roll det är meriterande men inte ett krav att ha gjort gmu på ajb. Klarar du förtesterna så klarar du förtesterna, då spelar det ingen roll om du är flottist eller markstridare

Största fördelen är att officerarna vet vem du är. Även om du skulle ha en dålig dag och lyckats bli sjuk under uttagningen så kanske du varit en stjärna hela GMU-utbildningen. Då är det klart att det tas hänsyn till detta. Så länge du klarar kravnivån vill säga.
2013-10-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ

Man klarar det man vill klara! Vad skulle kunna stoppa dig? Det finns få saker som hindrar en motiverad soldat. Möjligtvis invalidisering p.ga. skada.

Om man vill bli jägare är det bara att söka. Du kommer få en upptrappning under GMUn som gör att "extratesterna" BÖR gå betydligt bättre än om du gör GMU på annat förband. Plus att du kommer stifta bekantskap med dina nya kollegor som också vill genomgå grundutbildningen till Jägare.
2013-10-11, 17:38
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Man klarar det man vill klara! Vad skulle kunna stoppa dig? Det finns få saker som hindrar en motiverad soldat. Möjligtvis invalidisering p.ga. skada.

Om man vill bli jägare är det bara att söka. Du kommer få en upptrappning under GMUn som gör att "extratesterna" BÖR gå betydligt bättre än om du gör GMU på annat förband. Plus att du kommer stifta bekantskap med dina nya kollegor som också vill genomgå grundutbildningen till Jägare.

Absolut. Tror att det enda som gör att jag tvivlar är att jag inte vet huruvida det kan vara astråkigt i det militära - å andra sidan binder man ju inte upp sig med GMU. Ska tänka på att det går att byta när kallelsen kommer.
2013-10-11, 20:11
Bannlyst
Jag var på rekryttest idag och fejlade hos psykologen för att jag var för ärlig, ångrar mig som fan. Borde fan ha ljugit, gubbfan skulle ändå inte fatta det. Jag sa att min mamma drabbades av bröstcancer i februari men hon har blivit opererad och mår bra nu vilket är sant. Därför drar han direkt slutsatsen att jag är för psykiskt ostabil för GMU pga det som har hänt. Fick en 3:a. För övrigt är jag MYCKET fysiskt aktiv och tränar regelbundet på gym. Har också ägnat mig mycket åt cykling och andra konditionssporter, men aldrig i lag vilket också var en av anledningarna till varför han inte tyckte jag var lämplig. När jag var 17 och gick på en hälsokontroll hade jag 70% bättre lungkapacitet än genomsnittet för min ålder och kön och ändå tycker gubbjäveln att jag inte är lämplig. Är också social och har inga problem att skapa kontakter. Jag gjorde inte ens det fysiska testet eftersom jag gick till psykologen innan och där bedömde idioten att jag inte var lämplig och han sa att jag kunde göra de fysiska testerna om jag ville men att jag ändå inte kommer bli antagen denna gång vilket resultat jag än får.
Senast redigerad av okini 2013-10-11 kl. 20:22.
2013-10-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okini
Jag var på rekryttest idag och fejlade hos psykologen för att jag var för ärlig, ångrar mig som fan. Borde fan ha ljugit, gubbfan skulle ändå inte fatta det. Jag sa att min mamma drabbades av bröstcancer i februari men hon har blivit opererad och mår bra nu vilket är sant. Därför drar han direkt slutsatsen att jag är för psykiskt ostabil för GMU pga det som har hänt. Fick en 3:a. För övrigt är jag MYCKET fysiskt aktiv och tränar regelbundet på gym. Har också ägnat mig mycket åt cykling och andra konditionssporter, men aldrig i lag vilket också var en av anledningarna till varför han inte tyckte jag var lämplig. När jag var 17 och gick på en hälsokontroll för ett jobb hade jag 70% bättre lungkapacitet än genomsnittet för min ålder och kön och ändå tycker gubbjäveln att jag inte är lämplig. Därför gjorde jag inte ens det fysiska testet eftersom jag gick till psykologen innan och där bedömde idioten att jag inte var lämplig och han sa att jag kunde göra de fysiska testerna om jag ville men att jag ändå inte kommer bli antagen denna gång vilket resultat jag än får.
Var det verkligen därför du fick en trea? Lägger de så stor vikt på sånt? Jag tränar lagsport nu så det måste väl vara en fördel då?
2013-10-11, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Var det verkligen därför du fick en trea? Lägger de så stor vikt på sånt? Jag tränar lagsport nu så det måste väl vara en fördel då?

Självklart är det en stor fördel att du tränar lagsport. Men det borde inte vara nästan uteslutande för att göra militärtjänst tycker jag. Speciellt inte när man ändå är fysiskt stark och vältränad. Och ja han gav mig en trea på psykolog testet eftersom han anser att det som hände min mamma i våras kommer påverka hela min militärutbildning. Fan asså va sur man blir.
Senast redigerad av okini 2013-10-11 kl. 20:24.
2013-10-11, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okini
Jag var på rekryttest idag och fejlade hos psykologen för att jag var för ärlig, ångrar mig som fan. Borde fan ha ljugit, gubbfan skulle ändå inte fatta det. Jag sa att min mamma drabbades av bröstcancer i februari men hon har blivit opererad och mår bra nu vilket är sant. Därför drar han direkt slutsatsen att jag är för psykiskt ostabil för GMU pga det som har hänt. Fick en 3:a. För övrigt är jag MYCKET fysiskt aktiv och tränar regelbundet på gym. Har också ägnat mig mycket åt cykling och andra konditionssporter, men aldrig i lag vilket också var en av anledningarna till varför han inte tyckte jag var lämplig. När jag var 17 och gick på en hälsokontroll hade jag 70% bättre lungkapacitet än genomsnittet för min ålder och kön och ändå tycker gubbjäveln att jag inte är lämplig. Är också social och har inga problem att skapa kontakter. Därför gjorde jag inte ens det fysiska testet eftersom jag gick till psykologen innan och där bedömde idioten att jag inte var lämplig och han sa att jag kunde göra de fysiska testerna om jag ville men att jag ändå inte kommer bli antagen denna gång vilket resultat jag än får.
Hade du förklarat att du blivit ännu psykiskt starkare av den olyckliga sjukdom din mor fått och arbetat utifrån det hade du fått med stor sannolikhet ett väldigt högt psykiskt betyg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in