2013-10-11, 10:54
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Värdelös bok. Du blir inte bättre på matte av att lära dig exempeluppgifter. Gå igenom mattekurserna från gymnasiet på egen hand, samt läs lite SvD (understrecket bl.a.) och engelsk litteratur.

Såklart vill folk att det ska finnas ett färdigt paket som det bara är att köpa och sen lägga ner några timmar om dagen på. Vips så har man +1,6. Det är inte så det fungerar...

Hemsidan högskoleprovsguiden tror jag dock är lite av ett färdigt paket som du kan lägga ner några timmar om dagen på och sedan får ett riktigt grymt resultat. Där handlar det såklart även om att man måste göra felanalyser och dylikt. Har själv gått från 16/24 --> 24/24 på deras uppgifter men då har jag å andra sidan repeterat sedan juni.

Den kompletta guiden till högskoleprovet är skit. Om ni ändå ska dela på en kostnad är det smartare att dela på ett HPG-konto till vårprovet och sedan aktivt träna i några månader. Beror i och för sig på vilket resultat man vill ha.
Citera
2013-10-11, 11:04
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Hemsidan högskoleprovsguiden tror jag dock är lite av ett färdigt paket som du kan lägga ner några timmar om dagen på och sedan får ett riktigt grymt resultat. Där handlar det såklart även om att man måste göra felanalyser och dylikt. Har själv gått från 16/24 --> 24/24 på deras uppgifter men då har jag å andra sidan repeterat sedan juni.

Den kompletta guiden till högskoleprovet är skit. Om ni ändå ska dela på en kostnad är det smartare att dela på ett HPG-konto till vårprovet och sedan aktivt träna i några månader. Beror i och för sig på vilket resultat man vill ha.

Detta!

Har testat båda och hgpuiden rövknullar all konkurrens...
Citera
2013-10-11, 11:11
Medlem
moellers avatar
Problemet med boken är ju att det inte finns tillräckligt uppgiftsunderlag för att få den träning man behöver. Kvanten är helt överlägsen på HPG tycker jag. HPGs ordprogram är också väl utformat, även om inte jag använde det så mycket.
Citera
2013-10-11, 11:39
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Problemet med boken är ju att det inte finns tillräckligt uppgiftsunderlag för att få den träning man behöver. Kvanten är helt överlägsen på HPG tycker jag. HPGs ordprogram är också väl utformat, även om inte jag använde det så mycket.

Det här håller jag helt med om. Det du betalar för i HPG är ett tiotal exempeluppgifter, det som seriöst hjälper på hp är ju annars sjuka mängder plugg och genomgångna tal, där går boken på bet.
Citera
2013-10-11, 14:20
Medlem
Internetkrigares avatar
x är större än 0

kvantitet 1 : x

kvantitet 2 : roten ur x

min fråga är då, de e självklart att x är större än roten ur x om x är större än 1 men hur funkar det när x är mellan 0 o 1, någon som vill förklara detta fenomen?
Citera
2013-10-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
x är större än 0

kvantitet 1 : x

kvantitet 2 : roten ur x

min fråga är då, de e självklart att x är större än roten ur x om x är större än 1 men hur funkar det när x är mellan 0 o 1, någon som vill förklara detta fenomen?

Ett tal som är ex 0.5 blir mindre om du multiplicerar det med sig själv. Ex. 0.5*0.5 = 0.25 (tänk en halv 0.5a). Därför blir också roten ur detta tal större än talet i fråga eftersom tex x=0.25, och roten ur 0.25 = 0.5 (dvs vad gånger sig själv 2ggr = 0.25).
Citera
2013-10-11, 16:25
Medlem
Hur löser man följande uppgift? (Från NOG VT2009):

Ett fartyg utökar sin besättning med 10 personer. Matransonen per person
beräknas vara lika stor före som efter utökningen. Hur många personer
fanns i besättningen innan den utökades?
(1) Maten, som skulle ha räckt i ytterligare 20 dagar, kommer nu bara att räcka i
15 dagar.
(2) När besättningen utökats med 10 personer kommer den tid som maten räcker
att förkortas med 5 dagar.
Citera
2013-10-11, 17:33
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Hur löser man följande uppgift? (Från NOG VT2009):

Ett fartyg utökar sin besättning med 10 personer. Matransonen per person
beräknas vara lika stor före som efter utökningen. Hur många personer
fanns i besättningen innan den utökades?
(1) Maten, som skulle ha räckt i ytterligare 20 dagar, kommer nu bara att räcka i
15 dagar.
(2) När besättningen utökats med 10 personer kommer den tid som maten räcker
att förkortas med 5 dagar.

Här är en typisk NOG-uppgift som om man har god vana inte ens behöver räkna på, man kan direkt konstatera att svaret är 1. Info från 2 betyder inget då den inte kan ställas i relation till något, i info 1 kan du ställa 20 dagar i relation till 15 dagar, och sedan jämföra med ökningen på 10 man och därefter räkna fram hur många som var på fartyget från början.
Citera
2013-10-11, 17:49
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Här är en typisk NOG-uppgift som om man har god vana inte ens behöver räkna på, man kan direkt konstatera att svaret är 1
Visst, men frågan var: Hur löser man den?

1 säger att tiden som maten räcker är nu 25% kortare (15/20 = 0,75). Eftersom matransonen per person är oförändrad så måste 10 personer motsvara 25% av det nya antalet i besättningen så om vi kallar detta x så är 10 = 0,25x och följaktligen x-10 = 40-10 = 30.

E: Jag antar att han menade hur man räknar ut svaret frågan.
Senast redigerad av lakritc 2013-10-11 kl. 17:52.
Citera
2013-10-11, 18:55
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico

Fast hpguiden är bra pga. alla testuppgifter. Själva undervisningsmaterialet är lite sisådär om man ser det i förhållande till kostnaden.
Citera
2013-10-11, 20:39
Medlem
Precis som lakritc så ville jag veta hur man räknar ut den. Visst så ska man undvika att räkna på NOG uppgifterna då mkt som möjligt för att spara tid på provet men i detta fall ville jag öka förståelsen och därför frågade jag om hjälp.

Tack för hjälpen båda två.
Citera
2013-10-12, 16:10
Medlem
Ännu en NOG-fråga som irriterar mig, denna gången från VT08:

En ädelsten kan säljas antingen slipad eller oslipad. Ädelstenen minskar i vikt när den
slipas. Hur många procent ökade priset på ädelstenen genom slipningen?
(1) Efter slipningen vägde stenen 30 procent mindre än före slipningen.
(2) Efter slipningen ökade stenens pris per viktenhet med 350 procent.

Svar: C

Hur räknar man ut det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in