2013-10-10, 18:22
Medlem
Summerbirds avatar
Nej, det är inte bara du. Jag är precis likadan.
Citera
2013-10-10, 18:28
Medlem
3lysiums avatar
Fritid är hundra gånger viktigare än jobb. Love yourself!
Citera
2013-10-10, 18:33
Medlem
oyegies avatar
Håller med fritid är så värdefullt man behöver inte planera utan bara gör saker när man själv tycker nackdelen är ju dock den låga inkomsten man får vilket gör en lite begränsad.
Citera
2013-10-10, 18:51
Medlem
masavaras avatar
Jo, gud förbannat nog måste man prioritera bort jobb.
Fem veckors semester? Fnys! Utöver det brukar det bli 3-4v sjukskrivning och kanske 3-4v obetald ledighet varje år.
Citera
2013-10-10, 19:06
Medlem
Tricket är att du kapar ner tiden på allt. Exempelvis tiden det tar från att ha vaknat till att vara på jobbet. Måste du pendla massor så tar det ju redan massa tid. När jag vaknade till jobb har jag förr (när jag hade ett och samma jobb att gå till och visste hur lång tid det tog att ta sig dit osv) kört på ca 15-20 minuters fixande och sen direkt ut genom dörren. Frukost blev det inte alltid men någon frukt att ha med sig och så räcker gott till en början. Annars en snabb macka medan man pillar med att göra sig klar.

När du kommer hem ser du till att göra allt nödvändigt först och sen har du din lediga tid kvar att disponera som du vill. Matlagningen får du se till går smidigt, storhandla under helger, gör storkok, planera i förväg osv.

För att hitta tid till träning kan du helt enkelt fara direkt från jobbet till gymmet, så spiller du ingen onödig tid på att åka runt. Och, tränar du så blir du oftast piggare och kommer inte att sova bort en timme det första du gör när du väl är hemma.

Skit i TV:n, läs mailen på jobbet och plötsligt har du en massa tid över.

Jag håller dock med om att det skulle vara jävligt mycket skönare att jobba typ 75% men behöver man pengar så måste man jobba, om man inte kan dra in de extra pengarna via någon hobby (svart eller inte).
Citera
2013-10-10, 19:13
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ok, så vad ska jag göra de två timmar som jag har till förfogande som ger mig någon form av avkoppling. Svara på det?

Åk till en sjö och fiska?

Om du någonsin i framtiden tänkt skaffa barn kan du ju glömma allt vad fritid är oavsett om du jobbar 50% eller 100%. Lär dig att prioritera din tid ordentligt redan nu så blir det lättare sedan.
Citera
2013-10-10, 19:16
Medlem
MuscleSharks avatar
Vill du inte jobba 100%, då gör du inte det.
Alternativt skaffa ett jobb som är mer som en fritid för dig.
Jag brukade jobba 7 till 4 100%, med skit jobb. Tråkigt som fan, och på kvällen hade man ingen ork att göra någonting.
Nu jobbar jag hemifrån och har mycket fritid. Då och då jobbar jag borta, men bara när jag känner för det.
Det kan dock hända att jag jobbar ifrån hemmet under flera månader 100%, för att sen inte jobba något alls.
Dock så har jag ingen familj att tänka på. Men det har inte du heller om jag inte såg fel? Så jag tycker du ska passa på att göra roliga saker i livet när du väl kan. Man lever bara 1 gång lixom.

Alla människor är inte lika. Vi har inte heller samma prioriteringar i livet.
Vissa tycker det är helt ok att jobba hela dagarna, andra tycker det inte men gör det ändå. Sen har vi dom som avskyr det och helt och hållet inte orkar med det.
Citera
2013-10-10, 19:44
Medlem
En spontan tanke är väl att, om möjligt, ha ett eget "konsultföretag" där man tar olika projekt. Kanske att man jobbar stenhårt några månader med nåt projekt, efter avslutat projekt kan man ta ledigt några dagar/nån vecka beroende på hur hårt man jobbat. Åka på en resa, upplevelse, bjuda ev. familj på något kul.
Ser man till att kanske jobba hårt ett tag först för att få bra referenser och bra rykte i branschen så borde det inte vara några större problem att få uppdrag även om man inte jobbar 150 % konstant.

Nu vet jag absolut inte hur det funkar med konsultföretag eller så, då jag själv endast är en liten student. Men det är i alla fall en liten tanke och fundering värd att tänka på
Citera
2013-10-10, 19:48
Medlem
Tjennstroums avatar
Vad gör du med förtjänsten? Lägger du den på hög? Ett problem i fall den inte räcker till alltför bra är att du säkert kostar på dig en massa prylar. Slutar du köpa nya möbler, kläder, ny platt-tv, mobiltelefon med höga IQ-värden, läsplatta, bärbar dator, pekdator, smink (har hört att stockholmare köper sådant), tv-spelskonsol, spel och allt annat man inte hade för ett par decennier sedan så skulle du enkelt ha råd att ta en helgresa till kontinenten, fara till en sjö och fiska med mera. Då skulle du säkert också ha möjlighet att arbeta deltid eftersom dina utgifter drastiskt gått ned. Det stora felet alla spådamer och -gubbar gjorde för i runda slag 100 år sedan när de förutspådde en fyra timmars arbetsvecka var folkets efterfrågan på "högre levnadsstandard" som det heter.
Citera
2013-10-10, 19:59
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
En Sjuksköterska som endast jobbade med döende, Sa att den mest återkommande frasen hos folk som låg för döden var,
" Jag ångrar att jag jobbat så mycket "
btw jag håller med dig.
Jag har hört samma grej bara det att det mest åtkommande skulle vara att människor inte satsat på att göra saker de vill göra eller drömmer om.

Skulle vara kul om någon visste var det kom ifrån så man kunde få veta hur det var egentligen...
Citera
2013-10-10, 20:27
Medlem
joims avatar
Jag hade velat jobba 24/7, har inget liv ändå, inga intressen mer än att knarka, vilket jag slutat med för att orka jobba. Var oftast själv eftersom jag hatar att umgås med folk som sysslar med droger, förlorare hela bunten. Jag mår bättre nu än tidigare, jobb>knark.
Citera
2013-10-10, 20:40
Bannlyst
Livet är redan maxat finns ingen tid för fritid då får du prioritera bort något annat.Man har inte så mycket val som man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in