2013-10-10, 11:02
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
De betalar inte för domänen eller tekniken, utan för marknadsandelen. I övrigt ett mycket bra inlägg.
Vilken marknadsandel? Tron att du kan köpa marknadsandelar gäller inte längre. De tidigare konglomeraten provade strategin att köpa sig in på marknaden och samtliga kollapsade när de inte längre kunde köpa dessa andelar, det samma ser man på internet. Köper jag en site med 1.000.000 medlemmar måste jag fortfarande räkna hem kostnaden för köpet och hur är tanken att jag skall göra det? Få varje medlem att ge mig en viss summa?

Kostnaderna för att driva sajter går upp varje år och kräver inte sällan att man investerar pengar löpande, att endast köpa upp kundsegment gör ingentig för köparna. Så länge de inte har en affärsmodell där de gör vinster hjälper det inte att ha 100.000.000 kunder/medlemmar. I slutändan handlar det om att ha större inkomster än utgifter och med tanke på hur framtiden ser ut är det svårt att se hur blocket skall överleva på sikt. Att skapa en annonsmarknad är inte svårt och det finns idag redan fria tjänster för detta, vad kommer ske när de tappar besökare på Aftonbladet som drar stora mängder trafik till blocket?

Framtiden ser inte ljus ut och det enda som behövs är att ett par av er som hatar ljugmedia slutar använda blocket. En marknad likt blocket bygger på att det finns köpare och säljare av en massa underliga prylar och går dessa vidare till andra sajter tappar de mycket av attraktionskraften.
Citera
2013-10-10, 11:42
Bannlyst
Senaste nytt..

TV4 lägger ned lokalnyheterna i Stockholm. Det har en indirekt påverkan på tidningsdöden eftersom Nyhetsbolaget tvingas sparka 15 journalister och Nyhetsbolaget jobbar även med nyheter till Bonniers tidningar..

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3777206.ece

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3777196.ece

Citat:
Bekräftat: TV4 Stockholm skrotas

I ett pressmeddelande med rubriken "TV4 rustar för starkt nyhetsår" bekräftar kanalen att Stockholmsredaktionen läggs ner.

Stockholm är redan väl bevakat av riksredaktionen. Det är anledningen till att TV4 Stockholm nu läggs ner, enligt ett pressmeddelande från TV4.

Citat:
15 tjänster försvinner när TV4 Stockholm läggs ner, kan Dagens Media avslöja. Personalen kommer att informeras klockan 10.00 i dag.

Kommer det här som en överraskning?

– Ja, vi är tagna på sängen. Det är väldigt märkligt att TV4, som planerar att göra en miljard i vinst om några år, inte har den publicistiska ambitionen att man ska ha lokala nyheter från Stockholm, i ett medium som fortfarande är så starkt som tv-mediet är.

Facket är kritiska till utvecklingen.

– Det här är en fråga som måste ställas till Casten Almqvist (TV4-gruppens vd) och Viveka Hansson (programdirektör TV4). Men det verkar ju mer och mer som att TV4 bara ska leverera vinster till Bonnier så att koncernen ska hålla sig flytande. Därför gör man de här publicistiska valen.

Fler tidningar inför betalvägg på Internet som en sista desperate åtgärd när tidningarna blöder..
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3777065.ece

Citat:
EK-koncernen, där bland andra Katrineholms-Kuriren och Eskilstuna-Kuriren ingår, lanserar en betalvägg.

– Att kalla det för en ödesfråga är kanske lite att ta i, men vi kan inte fortsätta skänka bort vårt innehåll, säger tidningens chefredaktör Elisabet Bäck till Dagens Media.

De som är prenumeranter kommer få full tillgång till sajten, och nya besökare kan testa för nio kronor i månaden i två månader.

Elisabet Bäck hoppas på att erbjudandet ska locka runt 800 kunder.

Idag har sajten ungefär 25 000 unika besökare i veckan, något som antagligen kommer påverkas av betalningsmodellen.

– Det är jättesvårt att veta i förväg, men kanske landar vi på 15 000 i veckan istället.

Hur det kommer påverka annonseringen på sajten är dock inget som oroar Elisabet Bäck. Det långsiktiga målet är att visa annonsörerna att vem som klickar är viktigare än hur många.

– Vi måste flytta fokus från att enbart räkna klick till att mäta kvaliteten på klicken, för att kunna visa annonsörer hur och att de effektivt når sin målgrupp.

9 kr * 800 kunder = 7200 kr i månaden i ökad intäkter.. känns som att fler journalister kommer få sparken om det är affärsmodellen som ska rädda tidningen.. och samtidigt kommer annonsintäkterna med all sannolikhet minska då antalet läsare minskar..

Helsingborgs Dagblad ville ansöka om 400000kr i bidrag men får nej..
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/10/hd-och-hd-far-inte-pengar-for-samarbete

Citat:
Det blev inget kommunalt bidrag för ett samarbete över sundet för Helsingborgs Dagblad.

Helsingör Dagblad och Helsingborgs Dagblad får inte de 400 000 danska kronor tidningarna ansökt om. Pengarna skulle gå till en projektledare som skulle resa mellan länderna och skriva om de bägge grannstäderna.

Orsaken är att ett sådant stöd inte är lagligt.

Skånska Dagbladet sparkar sin VD och har nu sparkat så många journalister att kontorslokalerna ekar tomma. Kontoret är nu överflödigt och tidningen satsar nu på att bli hotell.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/10/skanskans-vd-far-sparken

Citat:
Skånskans vd får sparken

Skånska Dagbladets vd Joakim Radermacher får sparken. Kristyngda Skånskan inrättar i stället en publishertjänst.

Joakim Radermacher har bara suttit ett drygt år på posten. Situationen för tidningen har blivit alltmer prekär ekonomsikt, inte minst sedan det står klart att det framtida presstödet mer än halveras.

http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2013/10/10/skanska-dagbladet-blir-hotellagare/

Citat:
Skånskan krymper och behöver inte så mycket utrymme i sin fastighet längre. Och den yta som blir över förvandlas till hotell.

Ännu ett hotell är på väg att byggas i Malmö, i delar av de lokaler som Skånska Dagbladet tidigare använt men som tidningsföretaget inte längre behöver, meddelar tidningen Fastighetsvärlden.

Totalt ska det nya hotellet bestå av drygt 7000 kvm varav 3200 kvm i en helt nybyggd del.

Processen är nyligen påbörjad och målet är att hyreskontakt för hotellet ska kunna tecknas under hösten, vilket ger möjlighet att öppna hotellet hösten 2015. Skånska Dagbladet kommer att finnas kvar i kvarteret men i mer anpassade lokaler.
Citera
2013-10-10, 12:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Fler tidningar inför betalvägg på Internet som en sista desperate åtgärd när tidningarna blöder..
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3777065.ece

9 kr * 800 kunder = 7200 kr i månaden i ökad intäkter.. känns som att fler journalister kommer få sparken om det är affärsmodellen som ska rädda tidningen.. och samtidigt kommer annonsintäkterna med all sannolikhet minska då antalet läsare minskar..

Även om de 800 tecknar en helårsprenumeration så blir det bara 1,8 Mkr mer i intäkt, och lite mindre netto, tidningen ska ju tryckas och delas ut också. Plus att annonsörerna får sämre valuta för pengarna och antagligen blir mer ovilliga att annonsera på sajten. Men de har väl ganska små intäkter från hemsidan redan, gissar jag.
Att jämföra med Eskilstuna-Kuriren Media AB förlust på 5 Mkr år 2012, de har gått med förlust åratal innan dess.
Nej, Elisabeth Bäck, det här hjälper inte mot tidningsdöden.
http://www.allabolag.se/5565221727/Eskilstuna-Kuriren_Media_AB
Citera
2013-10-10, 12:53
Medlem
BasRs avatar
"Hur det kommer påverka annonseringen på sajten är dock inget som oroar Elisabet Bäck. Det långsiktiga målet är att visa annonsörerna att vem som klickar är viktigare än hur många.

– Vi måste flytta fokus från att enbart räkna klick till att mäta kvaliteten på klicken, för att kunna visa annonsörer hur och att de effektivt når sin målgrupp."

Tycker denna är lite humor, så annonsörens avslutningsfrekvens ska alltså stiga för att man inför en betalvägg på sidan som publicerar annonserna
Citera
2013-10-10, 17:18
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Hur jävla dumma i huvudet är Metro egentligen? Jag bläddrade igenom dagens metro på väg till jobbet eftersom jag kan tycka att deras jobbsektion och kolumner är underhållande eftersom de är så jävla korkade och då såg jag den här skiten http://www.metro.se/nyheter/menstroja-vacker-beundran-och-avsky/EVHmji!tLLcVlvWopBvE/ .

Metro som är en tidning som endast är beroende av annonser har en jävla bild av en onanerande mensfitta, hur in i helvete tänker de där? Tror de att deras annonsörer blir glada när folk som läser på jobbet får se en tecknad mensfitta och associerar det med deras produkt. Dock så måste jag säga att skiten från den idiotiska genus"experten" var ganska roligt att läsa.
Citera
2013-10-10, 18:24
Medlem

Herre Gud Min Skapare, att hon inte skäms över att prata om 7200 kr/mån i ökade intäkter eller fickpengar skulle jag vilja säga.

Jag vet inte hur många anställda det finns på just den tidningen men säg 40 st med en lönekostnad, inte lön, på säkert 350 kr/h.

Fem minuters nedskärning av kaffepausen per dag ger således en ökad arbetsinsats på:

40*350*22/12 = 25 667 kr/mån. Således lättare att få en mångdubblad höjning av inkomsterna genom att chefen ryter till när de anställda hänger vid kaffebryggaren alltför länge.

Välkomna in i den brutala globaliserade marknadsekonomin hälsar jag härmed alla anställda inom mediebranschen!
Citera
2013-10-10, 20:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Herre Gud Min Skapare, att hon inte skäms över att prata om 7200 kr/mån i ökade intäkter eller fickpengar skulle jag vilja säga.

Jag vet inte hur många anställda det finns på just den tidningen men säg 40 st med en lönekostnad, inte lön, på säkert 350 kr/h.

Fem minuters nedskärning av kaffepausen per dag ger således en ökad arbetsinsats på:

40*350*22/12 = 25 667 kr/mån. Således lättare att få en mångdubblad höjning av inkomsterna genom att chefen ryter till när de anställda hänger vid kaffebryggaren alltför länge.

Välkomna in i den brutala globaliserade marknadsekonomin hälsar jag härmed alla anställda inom mediebranschen!
Nja, fem minuters mindre kaffepaus ger nog inga pengar till tidningen. Journalisterna kostar inte mindre för det och de producerar heller inte någon vinst under de tillkommande fem minuterna. Men att skicka hem personalen fem minuter tidigare varje med motsvarande lönesänkning skulle vara en bra affär.
Citera
2013-10-10, 20:26
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nja, fem minuters mindre kaffepaus ger nog inga pengar till tidningen. Journalisterna kostar inte mindre för det och de producerar heller inte någon vinst under de tillkommande fem minuterna. Men att skicka hem personalen fem minuter tidigare varje med motsvarande lönesänkning skulle vara en bra affär.

Det är väl det som borde komma nu, arbeta lika mycket men få lägre lön, eller gå ner på deltid. Bästa vore ju om man endast fick betalt för skriven artikel. Det var väl Opelpersonalen som gick med på lägre lön för att rädda sitt företag. Nu får vi se hur lojala journalister är, annars finns det jobb i demensvården, det skulle vara en lämplig "välkommen till verkligheten" för landets sk journalister.
Citera
2013-10-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Nu blir detta svårt OT men du menar att fem minuter med jobb före kaffepausen är värda mer än fem minuter under kaffepausen, så fungerar det riktigt inte....

Alla ut mot kund debiterbara sekunder och minuter är precis lika mycket värda under en rationell arbetsdag. Alla icke debiterbara sekunder och minuter tyder på att något är galet och åtgärder måste vidtas.

Journalisterna kanske kan städa personaltoaletterna/utrymmen i.st.f att dricka kaffe?
Citera
2013-10-10, 21:26
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasR
Tycker denna är lite humor, så annonsörens avslutningsfrekvens ska alltså stiga för att man inför en betalvägg på sidan som publicerar annonserna
Man kan og lungt säga att det endast är via riktade annonser som de kan tänkas få någon betalning värd att nämna. 1000 klick från randoms man inte vet vilka de är har inget värde, 10 st från folk man vet vilka de är har ett värde. Frågan är bara om dessa tidningar är bereddapå vad som kommer när de delar med sig av informationen de har om sina läsare till 3:e part. Nog för att det kommer finnas ett avtal som skyddar dem men hur reagerar deras prenumeranter på att deras information blir en handelsvara?

För er som inte vet har Aftonbladet redan sålt informationen de hade om sina PLUS medlemmar (en klubb som fanns för runt 10 år sedan) och alla var inte så glada över detta när de förstod varifrån informationen kom.
Citera
2013-10-10, 21:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det är väl det som borde komma nu, arbeta lika mycket men få lägre lön, eller gå ner på deltid. Bästa vore ju om man endast fick betalt för skriven artikel. Det var väl Opelpersonalen som gick med på lägre lön för att rädda sitt företag. Nu får vi se hur lojala journalister är, annars finns det jobb i demensvården, det skulle vara en lämplig "välkommen till verkligheten" för landets sk journalister.
Opel har en produkt folk kan tänkas vilja ha, vem vill ha Expressen?

Det enda journalisterna bör fokusera på nu är att inte bli den sista som får gå för det kommer bli betydligt kämpigare än om man är bland de första. Allt handlar om att vara före alla andra när man skall söka nytt jobb, är man en i mängden är det oftast de som redan har ett arbete som får tänsten. Det skall bli kul att se hur många som fortsätter kalla sig journalister när de knallar till socialen och vill ha bidrag. Ser ett par arga bloggar framför mig om hur jobbigt det är att försöka förklara för en handläggare att man inte är en av alla andra kunder...
Citera
2013-10-10, 21:42
Medlem
JosefSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasR
"Hur det kommer påverka annonseringen på sajten är dock inget som oroar Elisabet Bäck. Det långsiktiga målet är att visa annonsörerna att vem som klickar är viktigare än hur många.

– Vi måste flytta fokus från att enbart räkna klick till att mäta kvaliteten på klicken, för att kunna visa annonsörer hur och att de effektivt når sin målgrupp."

Det är stor humor. Hur tänkte hon där?

Jag hoppas att även Expressen och Aftonbladet inför en betalvägg inom en snar framtid. Ju fortare desto bättre.
Deras förljugna propaganda tid är snart förbi och äntligen över.

Denna tråden är alltid en glädje att läsa. Hur dessa svenskfientliga s.k "journalisterna" äntligen får möta verkligheten. Personligen så önskar jag dessa legoknektar allt ont och jag finner en glädje i att läsa hur dåligt dessa s.k "journalisterna" mår idag på deras redaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in