2013-10-08, 11:29
Bannlyst
Dagspressen har tappat 20 % av annonsintäkterna i år..

http://www.journalisten.se/nyheter/dagspressen-har-tappat-var-femte-annonskrona

Citat:
Dagspressen har tappat var femte annonskrona

Reklamköpen i dagspress har minskat med 20 procent hittills i år. Förklaringen är både konjunkturiell och strukturell, enligt Staffan Slörner, VD på Sveriges Mediebyråer.

Är dina medlemmar oroliga över nedskärningarna på redaktionerna?

- Det tror jag att man är. Det är en svår balansgång tidningarna befinner sig i.
Citera
2013-10-08, 12:04
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Dagspressen har tappat 20 % av annonsintäkterna i år..

http://www.journalisten.se/nyheter/dagspressen-har-tappat-var-femte-annonskrona
Det här citatet ur artikeln är också rätt kul:
Citat:
- Återhämtningen som marknaden totalt ser har inte hunnit till printmedierna än. Det kan hända att den gör det, att de ligger lite senare i konjunkturförbättringen. Man kan i alla fall hoppas det om man jobbar på printmedier, säger Staffan Slörner.
Hoppas inte för mycket Staffan.
Citera
2013-10-08, 20:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det här citatet ur artikeln är också rätt kul:

Hoppas inte för mycket Staffan.
Ja - jag reagerade också på det citatet. De har tappat 20% i år och pratar om att högkonjunktur kommer nästa år till dagspressen. Skygglappar...

Men det är möjligt att de snarare menar att annonsintäkterna hittils i år har upprunnit till 80% av fjolårets och att det därmed kan bli ca 90% innan året är till ända. Men om de verkligen menar att dagspressen tappar 20% i annonsintäkter på ett år så är det brutalt - oavsett konjunktur.
Citera
2013-10-08, 20:42
Medlem
henki420s avatar
Fast det är naturligt att annonsintäkterna går ner med sjunkande upplagor. De hänger ihop.
Citera
2013-10-09, 09:44
Medlem
02-02-2012s avatar
"Särskilt tror finansjätten att Schibsteds satsningar på webben kommer att vara framgångsrika. År 2017 bedömer man att koncernens webbplatser kommer att stå för 82 procent av rörelsens resultat."

Det här var intressant att läsa, inte nog med att de ser en målkurs på 490 NOK så ser de en framtid för sitt innehav? Frågan är då om de just nu passar på att köpa upp aktien till reapris eller om de sitter och hoppas att någon annan skall gå in och "sitta lung i båten". De har rätt i att större delen av resultatet kommer att komma från webben men 82% är inte bra om man funderar ett par sekunder på hur lite de kommer tjäna på webben. Blocket är väl enda bolaget som kan tänkas ha en framtid och frågan är hur länge de dras med övriga förlustbolag inom koncernen. Min gissning är att dagens köpare kommer vakna upp en dag och få veta att Goldman Sachs dragit sig ur Schibstedt.

Ser en styckning av Schibstedt i framtiden där förlustbolagen säljs av som avdrag till företag som gjort stora vinster. Det är fortfarande möjligt så länge man driver en versamhet i dem.
Citera
2013-10-09, 09:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
"Särskilt tror finansjätten att Schibsteds satsningar på webben kommer att vara framgångsrika. År 2017 bedömer man att koncernens webbplatser kommer att stå för 82 procent av rörelsens resultat."

Det här var intressant att läsa, inte nog med att de ser en målkurs på 490 NOK så ser de en framtid för sitt innehav? Frågan är då om de just nu passar på att köpa upp aktien till reapris eller om de sitter och hoppas att någon annan skall gå in och "sitta lung i båten". De har rätt i att större delen av resultatet kommer att komma från webben men 82% är inte bra om man funderar ett par sekunder på hur lite de kommer tjäna på webben. Blocket är väl enda bolaget som kan tänkas ha en framtid och frågan är hur länge de dras med övriga förlustbolag inom koncernen. Min gissning är att dagens köpare kommer vakna upp en dag och få veta att Goldman Sachs dragit sig ur Schibstedt.

Ser en styckning av Schibstedt i framtiden där förlustbolagen säljs av som avdrag till företag som gjort stora vinster. Det är fortfarande möjligt så länge man driver en versamhet i dem.

Vad GS anser är att det är Blockets internationella expansion som ska driva omsättning och vinst framöver. Inte tidningarna. Jag kan hålla med om utsikterna för Blocket, de tjänar bra pengar och har en starkt position på marknaden som är svår att konkurrera ut.
Tidningarna är en helt annan historia.
Citera
2013-10-09, 10:08
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad GS anser är att det är Blockets internationella expansion som ska driva omsättning och vinst framöver. Inte tidningarna. Jag kan hålla med om utsikterna för Blocket, de tjänar bra pengar och har en starkt position på marknaden som är svår att konkurrera ut.
Tidningarna är en helt annan historia.

Det finns inte en marknad där du inte finner en "blocket"-site. En internationell expansion kräver att de går in och köper aktörer, vilket jag antar att de inte har råd med.
Citera
2013-10-09, 10:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det finns inte en marknad där du inte finner en "blocket"-site. En internationell expansion kräver att de går in och köper aktörer, vilket jag antar att de inte har råd med.
De äger en hel del redan internationellt. Och med tanke på vad Blocket tjänar nu så har de råd att satsa och att köpa, i den mån det finns starka aktörer att köpa.
Citera
2013-10-09, 11:55
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
De äger en hel del redan internationellt. Och med tanke på vad Blocket tjänar nu så har de råd att satsa och att köpa, i den mån det finns starka aktörer att köpa.
Kanske, men ändå litet tveksamt om Blockets eller för den delen Schibsteds kassaflöden räcker till utländska förvärv. Normalt köper man ju bolag som dessa med nytryckta aktier och det skulle betyda stor utspädning för Schibsted. Sannolikt måste man istället vända sig till Schibsteds ägare för att finansiera köpen genom att ge ut nya aktier i Schibsted. Kanske som sagt. Personligen tycker jag dock att expansionscaset snarare ser ut som något för ett större riskkapitalbolag.

Å andra sidan, hur mycket ytterligare kan man krama ur en mogen handelsplats för begagnade varor? Blocket har i princip monopol i Sverige så egentligen kan det bara bli sämre. Nya nischade platser dyker upp, många gratis. Begagnade kläder från Polarn o. Pyret t.ex. handlas knappast över Blocket längre sedan bolaget startat en egen plats som det inte kostar att annonsera på. Oerhört smart sätt att skapa ett värde för kunderna på PoP. Mer sådant lär följa. Blev litet OT nu är jag rädd.
Citera
2013-10-09, 18:59
Medlem
Citat:

Med stor sannolikhet finns samtliga Schibsteds tidningar på transferlistan. Men det saknas köpare. Tror därför mer på sotdöden, förlorade intäkter kompenseras med nerskärningar tills redaktionen består av tre personer som sitter och länkar youtube-klipp.
Citera
2013-10-10, 10:42
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Köp av domäner är något man gjorde 1999, idag kan du och jag bygga samma system som nästan vilken site som helst och ha den igång på några timmar. Att expandera genom att köpa kommer bli väldigt dyrt och GS har nog inte råd med detta, att slå ihop ett antal aktörer till en kan även leda till stora IM förluster vilket är anldeningen till att ebay fortfarande har kvar tradera namnet.
"Den totala omsättningen för annonser hittills i år för dagspress har fallit med 20 procent jämfört med samma period 2012. Allra värst är det för kvällstidningarna, som tappat nästan en tredjedel av annonspengarna.

Istället väljer företag att annonsera på internet, direkt på sajter och genom så kallade sponsrade sökningar i sökmetoder, där ett företag kan betala för att på sin sajt presenterad för internetanvändare som söker på ett visst ord. "

Ser inte så bra ut just nu. Att tidingar behövt annonser är rätt så självklart men det är lika självklart att företag som annonserar söker efter mer effektiva kanaler att nå potentiella kunder. Mardrömmen jag ser framför mig är att dagspressen snart kommer vara likt Sverigehäftet med ett par korta artiklar bland alla annonser. En minskning av den här storleken kan f ö vara hela vinsten vissa tidningar haft då det för de flesta bolag är de sista kronorna som står för runt 50% av den faktiska vinsten i bolagen. Täckningsbidrag i all ära men i verkligheten är det sällan intressant att ha ett stort täckningsbidrag, där gäller det att hitta de sista kronorna man kan krama ur något och de verkar nu försvinna.
Citera
2013-10-10, 10:52
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Köp av domäner är något man gjorde 1999, idag kan du och jag bygga samma system som nästan vilken site som helst och ha den igång på några timmar. Att expandera genom att köpa kommer bli väldigt dyrt och GS har nog inte råd med detta, att slå ihop ett antal aktörer till en kan även leda till stora IM förluster vilket är anldeningen till att ebay fortfarande har kvar tradera namnet.

De betalar inte för domänen eller tekniken, utan för marknadsandelen. I övrigt ett mycket bra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in