Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
De äger en hel del redan internationellt. Och med tanke på vad Blocket tjänar nu så har de råd att satsa och att köpa, i den mån det finns starka aktörer att köpa.
Köp av domäner är något man gjorde 1999, idag kan du och jag bygga samma system som nästan vilken site som helst och ha den igång på några timmar. Att expandera genom att köpa kommer bli väldigt dyrt och GS har nog inte råd med detta, att slå ihop ett antal aktörer till en kan även leda till stora IM förluster vilket är anldeningen till att ebay fortfarande har kvar tradera namnet.
"Den totala omsättningen för annonser hittills i år för dagspress har fallit med 20 procent jämfört med samma period 2012. Allra värst är det för kvällstidningarna, som tappat nästan en tredjedel av annonspengarna.
Istället väljer företag att annonsera på internet, direkt på sajter och genom så kallade sponsrade sökningar i sökmetoder, där ett företag kan betala för att på sin sajt presenterad för internetanvändare som söker på ett visst ord. "
Ser inte så bra ut just nu. Att tidingar behövt annonser är rätt så självklart men det är lika självklart att företag som annonserar söker efter mer effektiva kanaler att nå potentiella kunder. Mardrömmen jag ser framför mig är att dagspressen snart kommer vara likt
Sverigehäftet med ett par korta artiklar bland alla annonser. En minskning av den här storleken kan f ö vara hela vinsten vissa tidningar haft då det för de flesta bolag är de sista kronorna som står för runt 50% av den faktiska vinsten i bolagen. Täckningsbidrag i all ära men i verkligheten är det sällan intressant att ha ett stort täckningsbidrag, där gäller det att hitta de sista kronorna man kan krama ur något och de verkar nu försvinna.