2013-10-10, 16:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo ordet fullkomlig innebär precis det....en omnipotent gud kan göra allt och det inkluderar trolleri. Men du har kanske insett det orimliga i allmäktiga gudar? Varför då hänga kvar i sagovärlden?
För att han är skuldsatt. I eller utanför sekten, men spår försvinner inte, det vet ju om inte andra "de troende".
Citera
2013-10-10, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Varför skulle gud kunna " trolla fram alting färdigt " istället för att skapa det bara för att han är fullkomlig ? Att man producerar något perfekt innebär inte att man knäpper på fingrarna och trollar fram det...

Vad är det du gör nu? Försökar få 'gud' till att bli så diffus, att han kan anpassas till alla situationer.

Men det låtar faktisk som om det är demiurgen du talar om.
Citera
2013-10-10, 16:11
Medlem
Golachabs avatar
Kan ibland tycka att de som individer får ta mycket skit av andra. Visst kan dörrknackandet kännas påträngande men det är inte värre än man gör det till. Jag fick besök av några vittnen idag och jag var på väg till en restaurang för lunch och dejt. Så jag var lite stressad och sade detta till dem. De erbjöd sig att skjutsa mig dit vilket de gjorde också (annars hade jag blivit försenad och fått en arg kvinna som mottagande). Efter att fått tidskrifterna nämndes inget som var pådyvlande.
Citera
2013-10-10, 16:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Kan ibland tycka att de som individer får ta mycket skit av andra. Visst kan dörrknackandet kännas påträngande men det är inte värre än man gör det till. Jag fick besök av några vittnen idag och jag var på väg till en restaurang för lunch och dejt. Så jag var lite stressad och sade detta till dem. De erbjöd sig att skjutsa mig dit vilket de gjorde också (annars hade jag blivit försenad och fått en arg kvinna som mottagande). Efter att fått tidskrifterna nämndes inget som var pådyvlande.
Precis, sekter vet när "tiden är inne va...

låt mig förtydliga, varje person har sitt intryck av sekterister, de är sammantaget som ett gummiband, eller fläktrem. Att de tycker sig klara av att stretcha ut i rymden, nej.. de är alltså inte så fokuserade på rymd, utan håller sig till jordelivets förlopp, med asakomplexet, att krampaktigt hålla i, då de enl mig inte förstår sig på blö.a kommunikation. Kritik, jajamensan. Sekt är sekt. Sekt är bara en etikett, men ibl finns faktiskt innebörd också.
Citera
2013-10-10, 16:27
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Precis, sekter vet när "tiden är inne va...

låt mig förtydliga, varje person har sitt intryck av sekterister, de är sammantaget som ett gummiband, eller fläktrem. Att de tycker sig klara av att stretcha ut i rymden, nej.. de är alltså inte så fokuserade på rymd, utan håller sig till jordelivets förlopp, med asakomplexet, att krampaktigt hålla i, då de enl mig inte förstår sig på blö.a kommunikation. Kritik, jajamensan. Sekt är sekt. Sekt är bara en etikett, men ibl finns faktiskt innebörd också.
Jag tycker att rädslan för sekter och inflytande nästan kan bli sektristiskt när dett yttrar sig i vissa individer. Dvs de är på ett personligt plan nästan som bibel/koran/dhammapada-viftaren. Speciellt när man kan vara anonym.
Citera
2013-10-10, 20:20
Medlem
Citat:
Varför skulle gud kunna " trolla fram alting färdigt " istället för att skapa det bara för att han är fullkomlig ? Att man producerar något perfekt innebär inte att man knäpper på fingrarna och trollar fram det...

Umm? Göra sin himmelska son till ett embryo och plantera det i en livmoder är nog trolleri, för att bara nämna ett exempel.

F ö betyder fullkomlig = felfri
Producenten måste vara felfri för att kunna skapa en felfri produkt.
Omöjligt med trial and error alltså
Citera
2013-10-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ja jag är säker på det...Den reviderade versionen av nya testamentet har släppts på engelska på www.jw.org och registret bak har ett avsnitt som handlar om guds namn i de grekiska skrifterna.

Dom har förändrat en hel del...Dom översätter numera ord som Gehenna/Sheol/Hades och har en fotnot där dom är..Dom använder inte heller ordet " själ" för Nephesh lika ofta utan återger det med andra översättningar som " Life " tillexempel.

Jag personligen tycker om att jämföra vad som står i olika bibelöversättningar. De kan vara väldans häftiga

Efter att ha sett hur JV har hanterat texterna hittills är förtroendet för deras översättningar = 0
Konstigt förresten att det ska behövas så många revideringar.
Gud påstås ju leda arbetet varje gång.
Vet han inte hur han vill ha texten?
Citera
2013-10-10, 20:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag tycker att rädslan för sekter och inflytande nästan kan bli sektristiskt när dett yttrar sig i vissa individer. Dvs de är på ett personligt plan nästan som bibel/koran/dhammapada-viftaren. Speciellt när man kan vara anonym.
Kan hålla med, då sekt lätt kan tolkas till religionsfolk elleer hur jag barnsligare ska uttrycka det, består av personer, enl vissas intelligens tolkas det som att en person är därmed sekterism när den inte är i kollektivet eller i gruppen. Något jag sågar, sådan s.k verfifiering är ingen verifiering, utan lystnad.

Därför är vissa sekter för evigt klassade tror jag. Går över till Heavens Gate som jag vet var aktiv i Sverige, är de icke-sekterister idag? nej, de sekteriserade allt de kom åt, för så fungerar sekterism per sem, man finfördelar "det osynliga" man har dessutom annan definition på ORD, och menar inte språk, utan just definition. För normal individ är en sten en sten, en tuss bomull är bomull och inte ett ägg... osv .

Sekt = sekt, vad de gör, t.ex vad gjorde sekteristerna i Utah.. ja de3 gjorde vad de lykades med. De kan mycket. Det vet jag och jag skulle önska att inte veta.
Citera
2013-10-10, 20:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
För att Jehovas vittnen är påträngande. En dag förra sommaren plingade det på min dörrklocka. Jag öppnade och möttes av en äldre man tillika Jehovas vittne. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte är intresserad av något de har att erbjuda eftersom jag inte är religiös och heller inte vill vara religiös. Han accepterade det jag sade och gick därifrån.

En vecka senare plingar det än en gång på min dörrklocka. Döm min förvåning när det är samma man som står där. Han började prata men avbröts av att jag frågade honom vad hans djävla problem var. Lite argt fortsatte jag att fråga om han inte kommit ihåg att han stört mig en vecka tidigare. "Oh, nej. Jag pratar med så många att det är omöjligt för mig att komma ihåg alla". Det hade aldrig slagit det rynkiga, blodtransfusionsavböjande gamla blockmongot att man kanske skulle skriva ner de personer som säger att de inte vill ha med dem att göra.

Jag tycker inte om religiösa människor och jag tycker inte om människor som ringer på min dörr (om de inte har en pizza med sig eller är inbjudna). Jehovas MongoVittnen ligger med andra ord rätt illa till... Därför tycker i alla fall inte jag om dem...
De vill fånga upp vad de ser som "fallna änglar" ett synnerligen underligt språkbruk, när de skriver, om jag har rätt för mig, så behöver de komplettera med citat.. men ur sin hemliga bank, något som stärker min övertygelse om att de har så många lik begravna att jag nog måste öka på med nollor, det är mer än tusentals, så är jag mild.
Citera
2013-10-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
De vill fånga upp vad de ser som "fallna änglar" ett synnerligen underligt språkbruk, när de skriver, om jag har rätt för mig, så behöver de komplettera med citat.. men ur sin hemliga bank, något som stärker min övertygelse om att de har så många lik begravna att jag nog måste öka på med nollor, det är mer än tusentals, så är jag mild.

Tvivlar starkt på att dom (JV) vill fånga upp nåt som kallas "fallna änglar" alltså Demoner.
Citera
2013-10-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Efter att ha sett hur JV har hanterat texterna hittills är förtroendet för deras översättningar = 0
Konstigt förresten att det ska behövas så många revideringar.
Gud påstås ju leda arbetet varje gång.
Vet han inte hur han vill ha texten?

Förändringarna som har gjorts är på grund av att.

1:Språken har förändrats sedan 80 talet och en ny version som håller jämna steg behövs. I NWT engelska från 80 talets revidering så står det " ass " istället för " donkey " tex. Idag så kommer ju unga personer att skratta när dom ser " you should not covet your neighbours ass "..Det lägger in förvirring och humorik där det inte är passande.

2:Vissa uttryck så som " själ " för att översätta Nephesh passar inte då ordet " själ " eller " Soul " har fått en betydelse som inte passar med vad det hebreiska ordet Nephesh betydde (Google Nephesh så får du mera information) så numera så översätter dom Nephesh till vad som är mest logisk på engelska medans dom har en fotnot som säger *Or soul.

3:Många oöversatta ord såsom Sheol/Hades och Gehenna har nu blivit översatta till vad som passar bäst in medans en fotnot anger att det var översatt från Sheol/Hades/Gehenna. Detta kanske även gäller andra ord som " Tartarus ".

4om har gjort den reviderade versionen mycket mera lätt tillgänglig för dom som bara har den utan att ha någon att studera med. Dom har lagt till frågor och visat vad bibeln lär innan Genesis.

5et är mycket mera advancerat för dom som är mera bibel vana...I slutet hittar du bilder på gamla skriftrullar plus förklaringar till varför " jehova " används..Varför Jehova används i NT eller greiska testamentet och andra vanliga frågor.

Jag tycker att den reviderade versionen är superb..Fantastisk..Men det går bra med vilken som helst ^^
Citera
2013-10-10, 22:49
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Förändringarna som har gjorts är på grund av att.

1:Språken har förändrats sedan 80 talet och en ny version som håller jämna steg behövs. I NWT engelska från 80 talets revidering så står det " ass " istället för " donkey " tex. Idag så kommer ju unga personer att skratta när dom ser " you should not covet your neighbours ass "..Det lägger in förvirring och humorik där det inte är passande.

2:Vissa uttryck så som " själ " för att översätta Nephesh passar inte då ordet " själ " eller " Soul " har fått en betydelse som inte passar med vad det hebreiska ordet Nephesh betydde (Google Nephesh så får du mera information) så numera så översätter dom Nephesh till vad som är mest logisk på engelska medans dom har en fotnot som säger *Or soul.

3:Många oöversatta ord såsom Sheol/Hades och Gehenna har nu blivit översatta till vad som passar bäst in medans en fotnot anger att det var översatt från Sheol/Hades/Gehenna. Detta kanske även gäller andra ord som " Tartarus ".

4om har gjort den reviderade versionen mycket mera lätt tillgänglig för dom som bara har den utan att ha någon att studera med. Dom har lagt till frågor och visat vad bibeln lär innan Genesis.

5et är mycket mera advancerat för dom som är mera bibel vana...I slutet hittar du bilder på gamla skriftrullar plus förklaringar till varför " jehova " används..Varför Jehova används i NT eller greiska testamentet och andra vanliga frågor.

Jag tycker att den reviderade versionen är superb..Fantastisk..Men det går bra med vilken som helst ^^
En nyfiken fråga på detta. När anses nyrevideringen vara klar och när kommer den svenska nyrevideringen? Finns det något sagt om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in