2013-10-10, 02:58
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jo, det fungerar i praktiken. Jag har aldrig påstått att det inte kan växla snabbt. Man kan vela fram och tillbaka, men man styrs hela tiden av sin vilja. Man går aldrig emot sin vilja (när alla variabler är inräknade).

Du läser ju inte det jag skriver. Jag har flera gånger förklarat tydligt att ett val ofta består av många variabler. Du vill inte slå sönder din lägenhet, men du vill ha en miljon och det väger tyngre, alltså vill du mer än vad du inte vill.

Börjar bli svettigt. Jag är osäker.

Jo klart man kan gå emot sin vilja. Ex. du är på en begravning och säger "kul att få komma". En felsägning som kan verka sårande för en anhörig att få höra. Knappast blev det som du ville. Viljan styr inte dig. Den vägleder bara.

Helst av allt vill jag både få en miljon och slippa slå sönder min lägenhet, men det är ju inget alternativ vad jag vet även om det skulle kunna vara det. Då kan man välja att avvakta. Därför många kan fastna i en konstig kroppställning.
Citera
2013-10-10, 03:08
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Jo klart man kan gå emot sin vilja. Ex. du är på en begravning och säger "kul att få komma". En felsägning som kan verka sårande för en anhörig att få höra. Knappast blev det som du ville. Viljan styr inte dig. Den vägleder bara.

Helst av allt vill jag både få en miljon och slippa slå sönder min lägenhet, men det är ju inget alternativ vad jag vet även om det skulle kunna vara det. Då kan man välja att avvakta. Därför många kan fastna i en konstig kroppställning.
Att säga fel innebär inte att man går emot sin vilja. Om jag snubblar på tröskeln har jag inte heller gått emot min vilja. Som jag skrev tidigare, om man vill och inte vill exakt lika mycket så gör man ingenting.

Det är vanligt att troll fastnar i konstiga kroppställngar klockan tre på natten när de sitter vid en dator.

Du borde sova. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 09:36
Medlem
Bertil85s avatar
Ett till exempel om "fri vilja" är den om nålen och tråden.

Du försöker trä en tråd genom nålsögat på nålen. Detta är; när din så kallade vilja; har gått igenom.

Men om jag tar person x och y igen; så kan person x försöka dra igenom tråden men fallerar när följande sker; person y håller för nålsögat och person x kan inte få igenom sin vilja att föra igenom tråden i nålsögat.

Ett till bevis för att fri vilja ej existerar.
Citera
2013-10-10, 14:07
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ett till exempel om "fri vilja" är den om nålen och tråden.

Du försöker trä en tråd genom nålsögat på nålen. Detta är; när din så kallade vilja; har gått igenom.

Men om jag tar person x och y igen; så kan person x försöka dra igenom tråden men fallerar när följande sker; person y håller för nålsögat och person x kan inte få igenom sin vilja att föra igenom tråden i nålsögat.

Ett till bevis för att fri vilja ej existerar.

Men förstår du inte att du kan ha en vilja utan att det du vill händer? Låt oss säga att du vill ha samlag med Paris Hilton, det betyder inte automatiskt att du kommer ha sex med henne, men din vilja är fortfarande där.

Det BaalZeBub's skriver om komplexa system och kaosteori är rationellt, men det bevisar fortfarande inte att fri vilja existerar eller inte.
Senast redigerad av morpdeus 2013-10-10 kl. 14:09.
Citera
2013-10-10, 14:29
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det BaalZeBub's skriver om komplexa system och kaosteori är rationellt, men det bevisar fortfarande inte att fri vilja existerar eller inte.
Sant. Konstigt att gå emot något när man helt saknar argument. Men jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 15:09
Medlem
Bertil85s avatar
Till dig som tror på fri vilja.

Du får inte alltid din vilja igenom; då det aldrig finns fria val.
Ett nej är ett nej; och ett ja är ett ja.

Valet att välja fritt finns inte heller; då det finns val som du ej får välja fritt om.

Fri vilja är inget mer än ett rundresonemang; som religioner; med ledare; som till exempel kristendomen; med flera; försöker "lära" ut.

Ingen är fri att välja över någon annan; om denna motsäger sig det.

Det finns ingen fri vilja.
Citera
2013-10-10, 15:59
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Till dig som tror på fri vilja.

Du får inte alltid din vilja igenom; då det aldrig finns fria val.
Ett nej är ett nej; och ett ja är ett ja.

Valet att välja fritt finns inte heller; då det finns val som du ej får välja fritt om.

Fri vilja är inget mer än ett rundresonemang; som religioner; med ledare; som till exempel kristendomen; med flera; försöker "lära" ut.

Ingen är fri att välja över någon annan; om denna motsäger sig det.

Det finns ingen fri vilja.
Ordet du söker här är bestämma. Du borde lära dig det svenska språket ordentligt innan du försöker filosofera.
Senast redigerad av G.U.D. 2013-10-10 kl. 16:07.
Citera
2013-10-10, 16:14
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.U.D.
Ordet du söker här är bestämma. Du borde lära dig det svenska språket ordentligt innan du försöker filosofera.

Bestämma är att "ge svaren"; utan den andres samtycke.

Medan välja; så tar man svaren; från någon annan.
Citera
2013-10-10, 16:19
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Bestämma är att "ge svaren"; utan den andres samtycke.

Medan välja; så tar man svaren; från någon annan.
Vad tjänar alla dina semikolon för syfte? Är det en del i din trollning? Lite kul att du försöker driva med folk men ändå lyckas ha rätt i sak. Men jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 16:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vad tjänar alla dina semikolon för syfte? Är det en del i din trollning? Lite kul att du försöker driva med folk men ändå lyckas ha rätt i sak. Men jag är osäker.

Tack!

Du är osäker; ta en funderare?

Jag driver inte med folk; utan det är något som inte riktigt stämmer; hos någon av er; som ej ser mitt bevis för att fri vilja; inte finns.
Citera
2013-10-10, 16:44
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Tack!

Du är osäker; ta en funderare?

Jag driver inte med folk; utan det är något som inte riktigt stämmer; hos någon av er; som ej ser mitt bevis för att fri vilja; inte finns.
Anser du att du har fri vilja om du befinner dig ensam i ett rum och har ett glas vatten där, och du är törstig, och du dricker vattnet? Är det fri vilja? Jag anser att det inte är det, men vad anser herr Semikolon? Jag är osäker.
Citera
2013-10-10, 16:44
Medlem
G.U.D.s avatar
Tanken att vilja inte existerar är en väldigt deprimerande syn på livet. Kan det vara så alla viljelösa människor resonerar, att man bara är en passagerare som följer det minsta motståndets lag?

Exempel på motsatsen är idrottsmän som har alla oddsen mot sig, men trots det lyfter sig ur sin misär med ren viljekraft och når framgång.

Och vilja är inte samma som att välja mellan t ex alternativ a), b) och c). Man kan i det läget säga att jag skiter fullständigt i de alternativen, inget av dem intresserar mig för jag har en bättre idé eller jag vill något annat men vet inte vad.

Viljelöshet och brist på fantasi kanske hänger ihop? En viljelös människa sitter apatisk framför TV:n och matas med färdiga alternativ som någon annan har hittat på och tror att det är allt som finns, alternativ a), b) och c). En människa utan själ.

Hur förklarar ni viljeförnekare människor som går i bräschen för andra och åstadkommer helt otroliga saker, som t ex Einstein?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in