Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Fast det såg ut som om de hade rätt stora problem att träffa på strax över 300 meter, på det avståndet skall man väl hålla strax över en snusdosa i träffbild med tre skott...
Jag tycker personligen att det är rätt skönt att ha möjligheten att vrida upp till åtminstonde sex gångers förstoring om man skall skjuta en kalv på 150 meter. Känns enklare att placera skottet.
Det var drygt 400m (440yrd). Missarna i början gick dels på att inskjutningen gjordes på 100yrd, men ett annat problem är att just distansen mellan 300 och 400m är eldprovet för de flesta skyttar, optik, montage och vapen, snusdosor ska mycket till på 400, ens med förstorande optik och bra vapen.
Jag tycker testet var helt klart imponerande. Absolut bör man välja förstorande optik om man uteslutande eller till övervägande delen skjuter väldigt långt, men jag vill hårdnackat mena att de flesta jägare och hobbyskyttar skjuter på avstånd mellan tio och 200m, och inom det intervallet är icke-förstorande rödpunkt helt underbart, dels för att det inte begränsar siktfältet men också för att det inte är ljuskänsligt: ser du målet med blotta ögat så kan du också skjuta.
PS: med det sagt så är det förstås smak och behag. Man skjuter ofta bättre med det man trivs med. Jag kan förstå att man föredrar en större bild av målet, men personligen känner jag mig lugnare med en mindre bild där inte darrandet vid skytte från sämre stöd blir lika störande.