• 1
  • 2
2013-10-07, 22:45
Medlem
hubbes avatar
Hej!

Idag så var jag och tittade det på olika kikarsikten, en sak som jag märkte var att i dom flesta så var jag tvungen att ha huvudet i en onaturlig vinkel för att kunna se tydligt/klart.
I nästa alla sikten som jag provade så blev det så att jag nästa bara såg svart och en väldigt liten bild av det som jag siktade på (hoppas att ni förstår vad jag menar).

Vad beror det på? Är det pga att jag har glasögon eller är jag helt enkelt vindögd?
Citera
2013-10-07, 22:54
Medlem
Draedons avatar
Det beror på att siktet inte sitter korrekt enligt dina förutsättningar. Annat montage och/eller en ställbar kolvkam är lösningen.
Citera
2013-10-08, 20:31
Medlem
tittade du åt rätt håll?

nej men olika sikten har olika ögonavstånd och olika grad av vingelgsmån

sen just större förstoring desto mindre vingelmån
Citera
2013-10-08, 20:44
Medlem
Som tidigare nämnt är höjd samt avstånd kikare->öga viktigt.
Citera
2013-10-08, 21:56
Medlem
Kuivakangass avatar
Ett rödpunktssikte typ Aimpoint har inte detta problem, du kan titta igenom det från nästan vilken vinkel som helst, vilket är en extrem fördel vid snabba skott.

Å andra sidan har du oftast ingen förstoring i ett rödpunktssikte.
Citera
2013-10-09, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Ett rödpunktssikte typ Aimpoint har inte detta problem, du kan titta igenom det från nästan vilken vinkel som helst, vilket är en extrem fördel vid snabba skott.

Å andra sidan har du oftast ingen förstoring i ett rödpunktssikte.

Funkar på långt håll ändå om man kan knepet att fokusera på rödpunkten med båda ögonen. Upp till ca 100 m är det målet man skall fokusera på dock.
Citera
2013-10-09, 02:32
Medlem
WaS-ToYs avatar
Min erfarenhet säger att om det blir mest svart i siktet när man kikar så sitter det för långt bort från ögat. Svårare än så är det inte faktiskt och jag som inte är så värst stor har ofta det problemet och får alltid korta kolven om det ska vara ett sikte påmonterat.

Sen ska man inte alls behöva luta huvudet eller modifiera på annat vis, men sånt kan i regel justeras med olika klackar samt att man bygger på kolven i sid/höjdled så att den passar en själv.
Citera
2013-10-09, 09:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cFlakBash
Funkar på långt håll ändå om man kan knepet att fokusera på rödpunkten med båda ögonen. Upp till ca 100 m är det målet man skall fokusera på dock.

Mål: Ø20cm, avstånd: 600m. http://www.youtube.com/watch?v=IWJE7Kpz0C4
Ja, skulle absolut säga att det funkar på längre avstånd också!
Själv skjuter jag sällan eller aldrig på över 200m och skulle aldrig drömma om att gå tillbaka till förstorande riktmedel.
Citera
2013-10-09, 18:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Själv skjuter jag sällan eller aldrig på över 200m och skulle aldrig drömma om att gå tillbaka till förstorande riktmedel.
Fast det såg ut som om de hade rätt stora problem att träffa på strax över 300 meter, på det avståndet skall man väl hålla strax över en snusdosa i träffbild med tre skott...

Jag tycker personligen att det är rätt skönt att ha möjligheten att vrida upp till åtminstonde sex gångers förstoring om man skall skjuta en kalv på 150 meter. Känns enklare att placera skottet.
Citera
2013-10-09, 18:41
Medlem
Draedons avatar
Ska man bara jaga älg så funkar ju aimpoint bra, det blir ju sällan några jättelånga håll och träffområdet är väldigt stort. Jag vill dock ändå ha möjlighet till förstoring, kör på en 3-9 nu men hade nog hellre valt 1,5-5 eller 2-7.
Citera
2013-10-09, 20:15
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast det såg ut som om de hade rätt stora problem att träffa på strax över 300 meter, på det avståndet skall man väl hålla strax över en snusdosa i träffbild med tre skott...

Jag tycker personligen att det är rätt skönt att ha möjligheten att vrida upp till åtminstonde sex gångers förstoring om man skall skjuta en kalv på 150 meter. Känns enklare att placera skottet.

Det var drygt 400m (440yrd). Missarna i början gick dels på att inskjutningen gjordes på 100yrd, men ett annat problem är att just distansen mellan 300 och 400m är eldprovet för de flesta skyttar, optik, montage och vapen, snusdosor ska mycket till på 400, ens med förstorande optik och bra vapen.

Jag tycker testet var helt klart imponerande. Absolut bör man välja förstorande optik om man uteslutande eller till övervägande delen skjuter väldigt långt, men jag vill hårdnackat mena att de flesta jägare och hobbyskyttar skjuter på avstånd mellan tio och 200m, och inom det intervallet är icke-förstorande rödpunkt helt underbart, dels för att det inte begränsar siktfältet men också för att det inte är ljuskänsligt: ser du målet med blotta ögat så kan du också skjuta.

PS: med det sagt så är det förstås smak och behag. Man skjuter ofta bättre med det man trivs med. Jag kan förstå att man föredrar en större bild av målet, men personligen känner jag mig lugnare med en mindre bild där inte darrandet vid skytte från sämre stöd blir lika störande.
Senast redigerad av Dainea 2013-10-09 kl. 20:52.
Citera
2013-10-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Fräckt! En annan sak, om man beräknar storleken på sin punkt i moa vid olika avstånd och sedan hittar en yttre gräns för sin ammunition enligt: http://www.realguns.com/calc/exteriorballistics
så kan man få till ett intressant och användbart resultat och få ut det precisa inskjutningsavståndet för att alltid ligga inom ett visst träffområde avvägt mot kulbanan.

Ex: aimpoint micro 2 moa ger på 100 m 2x27.9 mm, 200 m 2x2x27,9 mm osv. Välj t.ex 4 tum i kalkylatorn och mata in favoritkulan och vilken fart den har osv och den hasplar ur sig ett precist inskjutningsavstånd för att alltid ligga inom 4 tum. Har märkt att min skjuter bra med runt 165m inskjutningsavstånd så då är det bara att hoppa över till http://www.hornady.com/ballistics-re...ics-calculator
och mecka in alla värden för att se ungefär hur mycket över jag bör skjuta in på 100 m för att få just 165 m som inskjutningsavstånd. Resultatet är att aimpointen nu ligger pang på upp till 200 m på allt från räv och uppåt. Bara att inte glömma att fokusera även vänsterögat på punkten ifall viltet verkar vara längre bort än på inskjutningsbanans 100 metare.
Senast redigerad av cFlakBash 2013-10-10 kl. 01:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in