2013-04-08, 23:32
Medlem
Det verkar som ganska klart protestbeteende. Är katten generellt skygg och otrygg så är hon troligen stressad också, vilket inte alls hjälper med att hon är lägst i rang.

Jag tror att omplacering är ett alternativ för att lugna ner henne. Hon verkar inte ha speciellt bra psyke.

Eftersom du har haft problem med henne förut och veterinären har kollat igenom henne så är det definitivt psykologiskt, vilket innebär att om hon inte slutar vid en omplacering så är det nog dags för henne att få kila vidare. Uppenbarligen mår hon inte bra, annars skulle hon inte göra ifrån sig som hon gör.
Citera
2013-10-07, 12:00
Medlem
Gör ett försök att återuppliva tråden lite.

Imorse när jag vaknade tyckte jag att det luktade hemskt i min lägenhet och trodde att det berodde på att jag varit slarvig med att diska. Satte mig på mattan för att leka med min skygga lilla katt och lukten förvärras, så jag kollade i transportburen som stod på golvet.

Katten har då bajsat två gånger inne i transportburen och även kissat! Slängde filten och skurade hela transportburen, men undrar varför katten gjorde så? Och ska jag nu plocka bort buren helt eller ställa tillbaka den när den är ren?
Citera
2013-10-07, 12:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetlanaSparkles
Gör ett försök att återuppliva tråden lite.

Imorse när jag vaknade tyckte jag att det luktade hemskt i min lägenhet och trodde att det berodde på att jag varit slarvig med att diska. Satte mig på mattan för att leka med min skygga lilla katt och lukten förvärras, så jag kollade i transportburen som stod på golvet.

Katten har då bajsat två gånger inne i transportburen och även kissat! Slängde filten och skurade hela transportburen, men undrar varför katten gjorde så? Och ska jag nu plocka bort buren helt eller ställa tillbaka den när den är ren?

Hon kanske inte gillar transportburen? Påminner henne om otrevliga resor? Vore jag du skulle jag inte ha den framme. Det kanske räcker med det, testa?

Annars är vanligaste orsaken till att katter kissar och bajsar på fel ställe att lådan inte är till belåtenhet. Ny sorts sand? Ny sorts rengöringsmedel? Varit sen att göra rent?
Citera
2013-10-07, 13:21
Medlem
Är jourhem till katten i fråga och han har varit här i en vecka nu. Har inte bytt sort på sanden (hade en tråd om detta och beslöt mig för att behålla samma) och har varit väldigt noga med att rengöra.

Men filten i buren luktade kiss eller nåt annat äckligt från katthemmet, men han har skitit i buren totalt i en vecka och nu helt plötsligt var det en bajsattack mot buren.

Gick till djuraffären och köpte Feliway och hoppas att det kommer hjälpa, men nu dammsög jag lägenheten så katten ligger under soffan och gömmer sig.
Citera
2013-10-07, 14:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Är jourhem till katten i fråga och han har varit här i en vecka nu. Har inte bytt sort på sanden (hade en tråd om detta och beslöt mig för att behålla samma) och har varit väldigt noga med att rengöra.

Men filten i buren luktade kiss eller nåt annat äckligt från katthemmet, men han har skitit i buren totalt i en vecka och nu helt plötsligt var det en bajsattack mot buren.

Gick till djuraffären och köpte Feliway och hoppas att det kommer hjälpa, men nu dammsög jag lägenheten så katten ligger under soffan och gömmer sig.

Jaaa den tråden ja, jag var ju där och skrev!

Du skriver roligt, att han skitit i buren en vecka och sen bajsattack.
Bajsattack! Det nyaste inom katt-terrorism!

Men jag vet inte alls vad man ska kunna råda dig till.... Feliway är bra.

Kanske tyckte katten också filten var äcklig, påminde om katthemmet dit han inte vill tillbaks? Kattlogik är inte lätt att begripa sig på. "Om jag skiter och pissar rejält i den läskiga buren försvinner den," nåt sånt kanske?

Vänta och se vad som händer?

Alla mina katter är förresten rädda dammsugaren och två av dem så rädda att de gömmer sig.
Citera
2013-10-07, 14:51
Medlem
Hahaha! Ja de var den bästa beskrivningen! Men han var framme tills jag avbajsade lägenheten och sen dess har han legat och surat under soffan.

Men tjejen i djuraffären sa att buren skulle bort, men de från katthemmet sa att jag skulle ställa tillbaka buren för det är bättre att han bajsar i buren än på golvet. Vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst!
Citera
2013-10-07, 15:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Hahaha! Ja de var den bästa beskrivningen! Men han var framme tills jag avbajsade lägenheten och sen dess har han legat och surat under soffan.

Men tjejen i djuraffären sa att buren skulle bort, men de från katthemmet sa att jag skulle ställa tillbaka buren för det är bättre att han bajsar i buren än på golvet. Vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst!

Jaha, undrar vad han ligger där och funderar på....Eller väntar han på att han ska kunna komma fram och bajsa igen eller vad? Nä men ärligt: Antagligen vet han med sig han gjort nåt dumt.

Vi får ha omröstning om buren.

Jag röstar bur bort! och tvätta med lite ättika där buren stod.
Citera
2013-10-07, 15:19
Medlem
Har ekparkett så tror att det är rätt dumt att hälla ättika på golvet...

Buren torkar i badkaret just nu och har inte bestämt vad som är bäst. Risken finns ju att han bajsar sönder massa fler filtar och det känns ju onödigt. Har tittat på honom under soffan och han ser bara dryg och trött ut...

Men jag provar att inte ställa tillbaka buren och hoppas att inte hitta bajs imorgon igen!
Citera
2013-10-07, 15:37
Medlem
Ja ordet bajsattack osv. var lite kul Läste om dammsugare och kan tillägga att min katt flyr fältet bara jag drar ut sladden till dammsugaren. Jag har aldrig gjort något som skrämt katten, inte medvetet iaf. men den är det värsta katten vet.

Läs denna sida om katter som lägger avföring på fel ställen.
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Det finns många orsaker som du får göra "felsök" på, men om katten är sjuk eller har ont i samband med att avföringen ska ut så måste ju en vet. titta på katten, det är väl i princip det enda allvarliga du måste utesluta.

Jag är kluven om du ska ta bort kattburen eller ha den kvar. Det kan vara så att den är en trygg plats för din katt och att den därför sökte sig till den, men å andra sidan kan det varit en slump eller ......fråga katten (skojar) Låter du den stå framme så lägg in en dagstidning eller offra en liten handduk du sen kan koka ren och ha kvar om den skulle behövas till katten igen.

Såg att du skulle testa Feliway och det tror jag är bra. När du tittar på katten så blinka ofta och långsamt mot den, det är vänligt och kan lugna katten. Den kanske är otrygg än så länge och allt du kan göra för att lugna den är bra. Försök också dra din hand mot kattens nos, över kinden upp mot öronen, där sitter många doftkörtlar som naturligt avger samma ämnen som finns kemiskt i Feliway. Det uppmuntrar katten att använda nosen, du luktar av din katt (vilket människor inte känner) det kan uppmuntra katten att börja stryka sig så mot lite föremål om du har tur, och det är en naturlig Feliway-effekt.

Ditt parkettgolv tål ju inte vad som helst, men en lätt fuktad trasa med ättika kan du nog våga dig på att torka med, det behöver inte ligga kvar någon pöl av ättika. Även bikarbonat kan man strö över och låta ligga kvar ett bra tag för att sen torka eller dammsuga bort det. Men prova kanske på en liten dold yta om det blir märken i trägolvet, men jag tvivlar på det.
Citera
2013-10-07, 15:48
Medlem
Kan inte röra katten öht. Försökte för tre dagar sedan men bara ett finger landade på pälsen fick han total panik och gömde sig i flera timmar efter det så det kommer inte att funka här.

Tror inte att katten är sjuk iom att allt har fungerat så bra fram tills nu.

Katten har endast gått fram till buren och luktat på dörren och sen gått därifrån, han sover under soffan, i soffan eller på mattan i vardagsrummet.
Citera
2013-10-07, 15:58
Medlem
Citat:
Kan inte röra katten öht. Försökte för tre dagar sedan men bara ett finger landade på pälsen fick han total panik och gömde sig i flera timmar efter det så det kommer inte att funka här.

Tror inte att katten är sjuk iom att allt har fungerat så bra fram tills nu.

Katten har endast gått fram till buren och luktat på dörren och sen gått därifrån, han sover under soffan, i soffan eller på mattan i vardagsrummet.

Oj det var en skyggis. Köp genast Feliway. Det är ju i sådana här situationer man ska prova det. Jag har aldrig själv använt det men vad man läst så ska det funka på de flesta katter, men det blir oftast ingen markant skillnad som vi människor kan uppfatta. Men vi vet ju som sagt inte vad katterna känner och upplever så använd det ihållande så att säga nu i början.

Som sagt, blinka långsamt mycket och ofta åt katten, flörta med den så du får skavsår i ögonen typ. Lägg ut något mjukt för katten att ligga på där den verkar vilja gömma sig, katten får själv bestämma vart den vill ligga. Locka den med godbitar eller leksaker och försök då att röra den så den vänjer sig vid beröring.
Citera
2013-10-07, 16:02
Medlem
Den har under veckan kommit fram mer och mer och verkar vara nyfiken på vad jag gör. Eller gjorde snarare fram tills idag för idag verkar han ha gått flera steg tillbaka och har sedan 12 tiden legat under soffan och vägrat att komma fram.

Försökte ju röra katten men den fick ju total panik så det gick inte. Har börjat klappa på den med leksak på pinne och den verkar börja vänja sig så smått med det, men tycker även att det är lite läskigt...

Vågar ju inte proppa i hur mycket skräp som helst i katten heller med risk att den bajsar på sig igen nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in