2013-10-07, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående det, av mig, fetade: Tyvärr är det nog så, ändå, att personlighetsstörda inte är mottagliga för behandling. (det finns visserligen framgångsfall med behandling av instabil emotionell personlighetsstörning på vissa behandlingshem i Sverige men det här nog till undantagen och är helt OT i den här tråden).

Den enda framkomliga vägen är, enligt dem som arbetar med detta, är att försöka få dem att se att deras handlingsmönster skadar och sårar andra. Oftast inser narcissister inte detta och ingen förändring kommer till stånd.
När jag läste om detta för ett antal år sedan fick jag lära mig att det stora problemet är att behandlingen ofta framstår som synnerligen effektiv. Många narcissister är mycket lyhörda och anpassningsbara och vet exakt hur de ska bete sig för att framstå som friska. De är inte alls botade, utan anpassar strategin för att på ett utilitaristiskt sätt maximera den egna lyckan.
Citera
2013-10-07, 09:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
När jag läste om detta för ett antal år sedan fick jag lära mig att det stora problemet är att behandlingen ofta framstår som synnerligen effektiv. Många narcissister är mycket lyhörda och anpassningsbara och vet exakt hur de ska bete sig för att framstå som friska. De är inte alls botade, utan anpassar strategin för att på ett utilitaristiskt sätt maximera den egna lyckan.

Varför använder du begreppet "frisk" om personlighetsstörningar? Störningar betraktas av sjukvården inte som en sjukdom. Personlighetsstörda är inte sjuka. "Sjuk" används numera lite slarvigt, jag gör det själv också, men man måste här vara nog med vad som är vad. En störd är inte sjuk, och kan således inte bli frisk heller, eftersom de redan är det.

Vad för slags behandling syftar du på? Exempel?
Citera
2013-10-07, 09:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Varför använder du begreppet "frisk" om personlighetsstörningar? Störningar betraktas av sjukvården inte som en sjukdom. Personlighetsstörda är inte sjuka. "Sjuk" används numera lite slarvigt, jag gör det själv också, men man måste här vara nog med vad som är vad. En störd är inte sjuk, och kan således inte bli frisk heller, eftersom de redan är det.

Vad för slags behandling syftar du på? Exempel?

Fast vänta lite nu Cinnabar....

Hen skrev "Många narcissister är mycket lyhörda och anpassningsbara och vet exakt hur de ska bete sig för att framstå som friska. De är inte alls botade"

Inte alls att de är friska
Citera
2013-10-07, 10:05
Bannlyst
Här händer det grejer eventuella diagnoser delas ut och sen säger man att dessa personer
är obehandlingsbara, för så säger google. Största problemet till varför det sägs så kan man se
här i tråden, personerna med personlighetsstörningar ses som ett objekt. För att behandla
människor med denna störning måste man se dessa som ett subjekt, där börjar man.
Jag skriver inte under på att alla dessa personer är obehandlingsbara då det finns olika grader
av denna störning. Största delen av "forskningen" runt personer med med personlighetsstörningar
är gjorda på interner och därför ser statistiken inge vidare ut men det säger inte allt.

Denna Pappas ålder talar också till att han är behandlingsbar, ju äldre du
blir desto mer avtar "psykopat-dragen". Huruvida man lägger ner resurser på att "bota"
denna person bekommer inte mig men att säga att inte familjen/släkten behöver det i sina svar
kan inte tråden avgöra tack och lov.
Citera
2013-10-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Instämmer om det där med kunskap, kan inte minnas att jag läste något om personlighetsstörningar i gymnasiet, men de kanske inte var "uppfunna" då? Det narcissisten sysslar med är egentligen avancerad mobbing.

Precis som psykopaten måste n-typen bli överbevisad om sin skuld, innan de medger något felsteg, så hur nära de står varandra känslomässigt är inte helt klart. Båda typerna måste bli överbevisade om sin skuld innan de erkänner något felsteg, men jag tror att n-typen har känslor för sin närmaste familj och att insikterna gradvis kommer att knäcka gm.

Nja psykiatriska diagnoser stöps om då och då. Antsocial personlighetsstörning kommer väl närmast "psykopati" om man vill diagnostisera.

Men som jag skrev tidigare så är personlighetsstörningar sällan renodlade utan ha inblandning av varandra. Det narcissistiska inslaget hos "psykopater" verkar, även den vara ganska stor. (Är min, fortfarande begfänsade, erfarenhet.)

(Att jag citerar "psykopat" beror på att det inte är en diagnos utan det är isf. "antisocial peronlighetsstörning", enligt både ICD och DSM https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

EDIT: Mer kunskap : https://sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsst%C3%B6rning
Citera
2013-10-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Ja, precis. Du beskriver, bättre, det jag menade.
Citera
2013-10-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
---
blir desto mer avtar "psykopat-dragen". Huruvida man lägger ner resurser på att "bota"
denna person bekommer inte mig men att säga att inte familjen/släkten behöver det i sina svar

Han kommer aldrig bli "frisk" eller "botad" oavsett psykisk diagnos. Men kanske medicineras så han blir ofarlig ute i samhället den dag dom släpper ut honom.
Citera
2013-10-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Här händer det grejer eventuella diagnoser delas ut och sen säger man att dessa personer
är obehandlingsbara, för så säger google. Största problemet till varför det sägs så kan man se
här i tråden, personerna med personlighetsstörningar ses som ett objekt. För att behandla
människor med denna störning måste man se dessa som ett subjekt, där börjar man.
Jag skriver inte under på att alla dessa personer är obehandlingsbara då det finns olika grader
av denna störning
. Största delen av "forskningen" runt personer med med personlighetsstörningar
är gjorda på interner och därför ser statistiken inge vidare ut men det säger inte allt.

Angående min fetning: INGEN har en fläckfri personlighet, i själv verket. Vi har alla litet fransar i kanten, så, absolut, en del personlighetsstörda är behandlingsbara (de lindrigare falenl). Det handlar om vanlig personlig utveckling!

"Störd personlghet" definierar vi väl som en personlighet som skadar, antingen den störde själv eller personer i dess omgivning.

Problemet är att de malignt störda (om uttrycket tillåts) inte själva är motiverade att utvecklas. de är nöjda med sin personlighet och alltså inte nåbara för något förändringsarbete.

Jag har själv fler saker som stör min personlighet. Men jag jobbar på dem . . . . omss . . .
Citera
2013-10-07, 10:46
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast vänta lite nu Cinnabar....

Hen skrev "Många narcissister är mycket lyhörda och anpassningsbara och vet exakt hur de ska bete sig för att framstå som friska. De är inte alls botade"

Inte alls att de är friska
Nä, nu får du nog ta och läsa Cinnabars inlägg igen.
Citera
2013-10-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När jag började söka efter andra fall där en fader dödat egna barn var det i föreställningen
att sånt här ohyggligt sker ganska sällan, både här i landet och utrikes.
Men ställdes snart inför dokumentation som visar ett helt annat förhållande; att det händer
skrämmande ofta. Någonstans. Ja, mest hela tiden faktiskt även om fenomenet är
mer sällsynt förekommande just i vårt rike.
En far kastar sin 4-åriga dotter över ett broräcke, en annan bjuder på kakor först och
sedan skär han halsen av dottern och sonen. I ett fjärde fall huggs det besinningslöst med
kniv och två andra oskyldiga barn stryker med under ett oerhört lidande.
En far sätter sina tre barn i bilen och kör ner med dem i ett vattendrag så att de drunknar
Själv överlever han dock.
Och nu en 40-årig svensk pappa som låter sina avkommor dö en kvalfylld död i lågorna
i en liten fritidsstuga utanför huvudstaden.

Och i de flesta fallen handlar det uppenbarligen om att genom dödandet av barnen så
vet gärningsmännen/fäderna att de gör mödrarna illa så mycket det bara går, mödrar som
av olika orsaker inte längre vill leva i en relation med dessa män.
Hämndlystnaden och hatet hos den bortvalde förefaller vara helt enormt.
Det sker ingen besinning. Man stoppar inte. Man fullföljer vansinnet. Man dödar hänsynslöst
och vållar livslånga trauman för andra.
I vissa fall tycker man sig kunna spåra graden av det hat den "bortvalde" mannen erfar
i själva utförandet av dödandet. När man hugger ihjäl barnen så är det lika mycket riktat
mot mamman; detta är den ursinniga vreden vederbörande känner gentemot expartnern,
varje hugg är utdelat mot henne också i samma stund det sker.
Barnet är plötsligt förvandlat till en tingest. Att använda som ett verktyg i hämndakten.
Pappan har klivit ur sin mänsklighet och barnet blir inte heller mänskligt för honom.
En mördande pappa har hamnat i en avgrund och går inte att nå någonstans längre.

Antalet fall överraskade mig alltså. Jag hade inte trott att de var så många på långa vägar.
Det skrämmer och det inger beklämning.

Hur förhindra att det ska ske igen? Det går väl inte? Det är bara att vänta in nya liknande
fall där andra "kränkta" och hatfyllda personer som inte förmår hantera separationer
på ett vettigt sätt, agerar som mordiska vettvillingar och skapar tragedier och död.

Ska man kanske råda alla kvinnor som överväger att ta sig ur relationer med män som
uppvisar svåra narcissistiska eller rent psykopatiska personlighetsdrag och där vardagen
kanske är kantad med fysiskt våld och psykisk terror, att för allt i världen stanna kvar
och inte göra allvar av sina planer? Härda ut i helvetet och ge fan i att lämna?
För annars så kan kvinnan själv mista livet på ett våldsamt sätt eller så går det ut över
ett barns liv istället?

Det är synd om människorna skrev Strindberg.
Men det är inte synd om alla dessa människor som skapar helveten åt andra att leva i.
Det kan det aldrig vara.

Ännu ett fasansfullt mord utfört av en make och far:
https://www.flashback.org/t1911754
Citera
2013-10-07, 11:50
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du förstår säkert att jag menade ett mentalt staket.
Visst förstår jag det.

Så då är vi överens?
Han särar sina familjer vid otroheten. Skyller på dem. Men antagligen är det för att han hade det jobbigt med äktenskapet i och med att han var otrogen och ville inte familj 1 skulle veta hans tillkortakommanden. Så han särar dem.
12 sep kommer bilden upp som visar att de faktiskt träffar varandra ändå. Helt naturligt.
18 sep blir det en bakgrundsbild.
Nästa gång han har barnen är helgen 27 sep Då brinner det.

Den han skickade SMS:et till är inte med på bild! En pik?
Citera
2013-10-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beato
Ännu ett fasansfullt mord utfört av en make och far:
https://www.flashback.org/t1911754

Nu handlar det om just det här dådet. I den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in