Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Här händer det grejer eventuella diagnoser delas ut och sen säger man att dessa personer
är obehandlingsbara, för så säger google. Största problemet till varför det sägs så kan man se
här i tråden, personerna med personlighetsstörningar ses som ett objekt. För att behandla
människor med denna störning måste man se dessa som ett subjekt, där börjar man.
Jag skriver inte under på att alla dessa personer är obehandlingsbara då det finns olika grader
av denna störning. Största delen av "forskningen" runt personer med med personlighetsstörningar
är gjorda på interner och därför ser statistiken inge vidare ut men det säger inte allt.
Denna Pappas ålder talar också till att han är behandlingsbar, ju äldre du
blir desto mer avtar "psykopat-dragen". Huruvida man lägger ner resurser på att "bota"
denna person bekommer inte mig men att säga att inte familjen/släkten behöver det i sina svar
kan inte tråden avgöra tack och lov.
Angående min fetning: INGEN har en fläckfri personlighet, i själv verket. Vi har alla litet fransar i kanten, så, absolut, en del personlighetsstörda är behandlingsbara (de lindrigare falenl). Det handlar om vanlig personlig utveckling!
"Störd personlghet" definierar vi väl som en personlighet som skadar, antingen den störde själv eller personer i dess omgivning.
Problemet är att de malignt störda (om uttrycket tillåts) inte själva är motiverade att utvecklas. de är nöjda med sin personlighet och alltså inte nåbara för något förändringsarbete.
Jag har själv fler saker som stör min personlighet. Men jag jobbar på dem . . . . omss . . .