Citat:
Ursprungligen postat av
daemon3.14
Läs artikeln, den visar på några exempel där folk inte levde under en stat. Och en stat är inte detsamma som ett samhälle med lagar - men om du skulle definiera en stat på det sättet så skulle ett anarkokapitalistiskt samhälle ha en stat, men den definitionen går emot idén om att staten är ett våldsmonopol.
... (för långt) ...
Det finns en sådan mekanism, men det är sant jag har inte skrivit ned den. Har tänkt göra det men det finns så mycket att skriva om och tiden är dyrbar. I vilket fall kan du inte säga att det skulle vara oundvikligt genom att du också bevisar att en sådan maktansamling är oundviklig. Uppenbarligen går inte historien alltid mot mer makt i färre händer (se Sovjet), och det är i folks rationella intresse att det inte sker i framtiden heller. Du behöver bevisa att folk inte skulle samarbeta i ett system med marknadslag med att förhindra att någon makt skapas. Eller bevisa att makten skulle uppstå. Det är det jag menar med att du inte förstår marknadslag - du bara förutsätter att den fungerar på ett visst sätt, men du lägger inte fram några bevis för det.
Att leva under våldsmonopol krävs, enligt mig, för att det ska finnas lagar över huvud taget, eftersom det måste finnas något som upprätthåller lagarna i en absolut mening (annars är dom inte lagar). Att å andra sidan upprätthålla ett våldsmonopol under någon längre tid kräver, återigen enligt mig (jag kan inte peka på några källor annat än den massa av anekdoter som är den mänskliga civilisationens hela historia), att någon sorts struktur finns för att behålla det - och de regler som denna struktur agerar efter är per definition lagar.
Det vill säga våldsmonopol = lagar. Likhetstecknet går åt bägge hållen. Det enda jag ser i ett samhälle av typen som denna tråd handlar om är folks godtycke i varje situation. Nu är det ju på sätt och vis delvis det som anarki är, men i så fall tycker jag inte att man ska låtsas att lagar skulle finnas ändå.
Och med lagar menar jag även sådana saker som äganderätt. Rättigheter över huvud taget kan inte garanteras utan lagar. Ett samhälle utan lagar skulle i bästa fall hantera rättigheter som traditioner, och traditioner kan ju frångås och ignoreras utan vidare om situationen tillåter.
Ja, det finns många bevis på att vältaliga personer kan göra lite som dom vill i ett samhälle där vältalighet respekteras högt. Rätt mycket av politiken i antikens Grekland och Rom gick i stort sett ut på att man generade sin motståndare i debatter så mycket att han helt enkelt vart tyst. Och då menar jag inte bara beskyllningar om dennes avsaknad av manlighet eller fallenhet för sex med småbarn, utan verkliga retoriska knep angående dennes argument för sin sak. Nu kan man ju argumentera att dessa samhällen inte var anarkistiska. Men dom var ju betydligt närmare det än moderna stater är.
Angående rik mot fattig så beror det väl på hur mycket den rike vill betala för att folk ska hjälpa honom istället. Det är ju så det går till på alla möjliga nivåer: den rike/starke köper in hjälp från en del av populationen för att dominera resten. Jag har inga direkta exempel från så primitiva samhällen som du säkert vill ha exempel från, eftersom sådana vanligen inte brydde sig så mycket om att skilja på saga och verklighet när dom skrev ner sin historia.
Ja, ett litet, isolerat samhälle. Det finns massor av mindre städer där något liknande skulle kunna ske. Naturligtvis är det inte Stockholm eller New York jag pratar om, i Sverige skulle det väl snarare vara någonting i Norrland. Dåliga kommunikationer förutom de som gruvbolaget (eller liknande) hanterar, så liten marknad att mer än en eller absolut max två vapenaffärer vore ohållbart, och ja varför inte ett enda säkerhetsbolag?
Varifrån kommer tanken att det skulle finnas fler säkerhetsbolag förresten? Ska du köpa säkerhet idag så är det ju Securitas eller G4S som gäller. Det finns väldigt bra anledningar till att existerande säkerhetsföretag är giganter med hundratusentals anställda, nämligen att man vill ha garantier från bolaget att dom rycker ut när dom ska, att dom har välutbildad personal, att dom har en separat struktur för att fixa kontrakt osv.
Nu är ju säkerhetsbolag främst (i Sverige enbart) inriktade på beskydd av sina skyddsobjekt. Vilket oftast är företagsanläggningar, köpcentra osv., men även om man utökade detta till att omfatta bostäder och vägar (dvs. trafiktjänst) så skulle ju samma krav, de på utbildning och liknande, finnas kvar, det vill säga företagen skulle fortfarande klara sig bättre i den storlek de är nu.
Självklart beror effektivitet på organisering. Men för vissa uppgifter kräver den effektivaste möjliga organisationen en omfattande storlek. För andra krävs en mycket mindre storlek. Just de uppgifter som det är allra viktigast att staten utför - militärt försvar, upprätthållande av rättssäkerhet osv. - kräver en rätt stor organisation för att allt ska flyta på bra, eller ibland för att det ens ska vara möjligt att göra.
Hmm. Om du inte har en stat har du ingen möjlighet att garantera att du har insyn i företagets affärer. Eller snarare, företag kan ju fuska ändå, men det vore lagbrott (jag har ju redan förklarat hur "lagar" inte är lagar utan en stat"). Så nej du. Dessutom skulle ju folk som jobbar i ett korrupt företag ha allt att vinna på att det inte kommer ut eftersom dom själva drar nytta av korruptionen.
Jo, om du är svensk medborgare är du en del av staten. Du kan påverka ungefär lika mycket som jag kan. Vilket ju bara är rättvist eftersom det är ett antal miljoner som ska dela på kakan.
Om jag säger så här istället då: Reinfeldt är i samma sits som dig, förutom att han ansträngde sig lite för att fixa jobb som statsminister. Nu skulle du kunna säga att nej, han sitter ju och drar i snörena och det är vi andra som rycker till när han gör det. Ja, fast samtidigt är det ju bokstavligt talat så att du kan starta ett eget parti och bli statsminister. Det har hänt förr. Du kan få exempel om du vill. De personer som lyckas är inte magiska, utan det krävs bara att folk vill rösta på dom.
Här skrev du att medeltiden var polycentrisk:
Citat:
Ursprungligen postat av
daemon3.14
Det finns flera exempel på polycentriska samhällen som haft äganderätt utan stater - hela medeltiden är ett exempel på ett polycentriskt samhälle.
Och om det är ok att det finns hot om våld måste man ju ha ett våldsmonopol, annars skulle det bara bli så att den som hotar mest vinner. Och eftersom det bästa sättet att hota mest är att säga åt andra att inte hota någon med våld, vilket ger våldsmonopol... Ja du.
EU har bara funnits ett litet tag.
I vissa fall gör tullar ett område rikare, eller snarare det konserverar områdets existerade rikedom. Tullar kan vara kraftigt dämpande på både inflation och arbetslöshet.
Gustav II Adolf var gift med prinsessan av Brandenburg (Maria Eleonora) och ang. Wikipedia säger den
detta:
Citat:
Especially the weak electorate of Brandenburg was torn apart by a quarrel between the Protestant and Catholic parties. The Brandenburg minister and diplomat Baron Samuel von Winterfeld influenced Gustavus Adolphus to support and protect the Protestant side in Germany.
Hmm, ok, att säga att Brandenburg bad om hjälp är kanske att överdriva. Istället kan man väl säga att högt uppsatta personer i Brandenburg bad om hjälp...
Ja, det hade varit fred, men Sverige (som redan var protestantiskt) skulle ju ha varit i en helt annan situation. Det fanns redan en stortysk flottstyrka i Östersjön, och med tiden skulle den säkert kunnat mäta sig med den svenska, vilket skulle göra Sverige oförmöget att konkurrera med Polen och Ryssland.
Hmm. Men jag ber ju dig att förklara hur marknadslag fungerar. Själv säger jag bara att det är oundvikligt att makt samlas på ett ställe för att det bara krävs att det gör det
en gång. Förr eller senare skulle det hända, det har ju dessutom varit så (nästan) överallt och i alla tider.
Ja, Sovjet ramlade sönder, under långvarigt tryck från USA och andra västländer, vilka till viss del ju är att anses som satellitstater till USA. Så man ska nog inte titta så noga på hur Sovjetunionen föll sönder till 15 länder utan istället hur västeuropa, Japan, Sydkorea, Australien m.fl. långsamt drogs in i den amerikanska maktsfären. Nu menar jag inte ens att detta skedde under kalla kriget, utan att det var (är) en naturlig process som pågått ungefär de sista hundra åren.
Det är stora skeenden och de händer långsamt. Att ta över en gruvby däremot tar nog inte lång tid.