Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Om du menar andra samhällen utan stat så finns det ju inga sådana utom dom som befinner sig på stenåldersnivå.
Amerikanska "vilda" västern var på sina ställen ett statslöst samhälle, se
An American Experiment in Anarcho-Capitalism: The Not So Wild, Wild West. Och just nu skall det finnas
en del statslösa samhällen i sydostasien, dock vet jag inte så mycket om dessa, men deras tekniska nivå verkar runt medeltiden - fast den lär väl ha gått uppåt, som i Afrika, de senaste tio-tjugo åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Jag vet inte heller varför du säger att personer i anarkokapitalistiska samhällen har rätt till ersättning, eftersom det i avsaknad av en stat inte finns något som försäkrar den rätten. Det vill säga: du har bara de rättigheter som är försäkrade via våld, och om det inte finns en stat som gör det åt dig står man sig ju slätt som ensam person mot en större organisation, även om man äger ett hagelgevär.
Det är så, för att det är hur anarkokapitalismen definieras - det är ett samhälle där folk har den rättigheten, bl.a.. Men, din poäng är inte en fråga om definitionen av ord, utan hur man kan förvänta sig att den här rätten skulle existera under ett samhälle med bara polycentriska och marknadsmässiga institutioner. Jag säger att det skulle bli så eftersom det är min, och många andras, förutsägelse/gissning om hur ett sådant samhälle skulle utvecklas. Det är egentligen ganska självklart, för frågan går att formuleras om såhär: "Om A, i koalition med vilka som helst [det handlar alltså inte om att man är ensam med sin hagelbössa], kan bevisa att B slagit denne och sedan tar en viss summa pengar från B som täcker kostnaden som B orsakat, hur många skulle höja en röst för att hindra detta?" Det är ytterst få som skulle göra det, vilket man ser bevis på i alla "primitiva" rättssystem där rätten till kompensation (wergeld i det germanska systemet) är en fundamental del av lagen.
För att förstå det här systemet, pröva att läsa del tre av David Friedmans
The Machinery of Freedom, min och discardeds podcast
om marknadslag eller det han och jag
skrivit om det (sök på marknadslag).
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Jag läste länken om ett libertarianskt rättsväsende. Det dyker ju upp en hel del strukturella frågor, bland annat hur man hanterar organiserat missbruk av sagda rättsväsende, och hur man skulle undvika att det urartade till rent "mob rule" och lynchningar och liknande. För ett exempel på det förstnämnda kan man ju ta vilket samhälle som helst som baseras på en gruva eller liknande - gruvan är den största arbetsgivaren och gruvans ägare betalar 70% av det lokala säkerhetsföretagets (det finns bara ett just här) intäkter. Det hotas om strejk i gruvan. Gruvans ägare föreslår i ett möte med säkerhetsföretaget att man det vore inte helt fel om arbetarnas ledares hus brann ner. Detta skulle kunna hända även i ett modernt land, men skillnaden är att en relativt oberoende poliskår skulle vara svårare att påverka till något sådant än ett vinstdrivande företag.
Du har helt och hållet missförstått hur ett polycentriskt samhälle skulle se ut. Du har bara bytt ut en privat polis mot staten som aktör och tror att det är vad jämförelsen är. Men jämförelsen är istället en där det finns en stor mängd privata företag som konkurrerar med varandra om att tillhandahålla säkerhet, inte en monopolist. Om du inte har det i bakhuvudet kan du inte göra en vettig analys av systemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
På tal om vinstdrivande förresten, pengars värde försäkras genom statens våldsmonopol (du kan som privatperson bara betala skatt med kronor eller euro, eller konstigt nog i frimärken). Vad skulle hända om en affär nekar dig att betala för varor för att dom inte gillar dig personligen? I Sverige är det förbjudet utom av rätt specifika skäl. Jaja det är lite off topic, åter till polisen.
Det skulle vara lagligt; all form av bojkottning är tillåtet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Men det är så det går även med den gigantiska summa pengar som öses in till polisen som det är idag: jag tror att en privatfinansierad polis med samma kapacitet som den statliga skulle lida av samma problem, möjligtvis i något mindre skala, men avsaknaden av politisk styrning skulle höja risken för korruption desto mer.
Du tror att en privat organisation som kan producera samma output som staten har, med samma input, (d.v.s. deras kapacitet är lika hög) skulle ha samma problem som staten. Självklart, men ointressant.
Varför tror du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Jag håller ärligt talat inte EU som att ha makt över Sverige eftersom vi tekniskt sett kan strunta i vad EU säger. Det skulle naturligtvis få konsekvenser, men inte våldsbaserade sådana, vilket betyder att vi kan strunta i konsekvenserna också (förutom att länder till slut eventuellt skulle vägra handel med oss).
Vi, vilka vi? Jag är inte med i svenska staten. Polycentrism innebär inte att maktkonflikter skulle lösas med våld - det skulle inte fungera i längden - istället löses de genom avtal. Svenska staten och EU har vissa avtal med varandra och i många frågor böjer sig svenska staten inför EU:s makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Jag läste ditt utlägg om polycentrisk ordning jämfört med mer monocentriska... statsskick. Jag håller till viss del med, men måste påpeka två saker: För det första, varje gång det har funnits mer än ett maktcentra har situationen under längre eller kortare tid normaliserats till att bara ha ett sådant. Ofta på diverse blodiga sätt.
Det stämmer inte med EU. Det stämmer inte med internationella handelsrelationer. Men även om det är sant så spelar det ingen roll för frågan om marknadslag är det bästa systemet eller inte - lika lite som frågan om det är bra med tullar eller inte påverkas av att alla stater idag har tullar.
Det går att säga monocentriska ordningar. Att säga ett monocentriskt statsskick, om man menar en monocentrisk ordning, är redundant - och ifall man menar att staten är väldigt toppstyrd så heter det istället att den är monolitisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Det finns historiker som säger att den enda anledningen till att systemet med livegna inte infördes i norden var att det inte behövdes, eftersom landet ändå var så eländigt att det fanns ingenstans att fly även om man skulle vilja, vilket säger något om den grad av rånare, banditer och utpressare de personer var, som medeltidens statskonstruktioner bestod av. Jag pratar alltså här om den period som det talas lite tyst om eftersom det blir så tydligt vad en stat egentligen är när man läser om det: tidig medeltid i Europa, typ 500-1100.
Jag har hört motsatsen ifrån Eli Heckscher och jag tror även det lärdes ut när jag läste ekonomisk historia. Nämligen att livegenskap inte infördes i Sverige för att folk kunde fly undan så lätt ifrån det - finns massa vattendrag som är lätta att röra sig på, de frös ganska ofta under medeltiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Som du påpekar fanns det frihet, men den slog åt båda hållen. Det fanns ingen som skyddade dig mot rövare och rånare förutom adelsmannen i sitt slott, och om du accepterade (eller föddes in i) hans "beskydd" så var det ju som att acceptera att bli rånad via skatten istället.
Frihet slår inte åt båda hållen - att bli rånad är att bli kränkt, att bli berövad en del av sin frihet. Men ja, adelsmännen var rövare och ondskefulla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Ja, Sverige krigade mycket under den tiden. Men vad skulle vi annars göra? Gustav II Adolf kunde välja mellan att stöda tyskarnas uppror eller låta dom förlora, vilket skulle leda till att Sverige (tillsammans med några få andra länder) skulle bli isolerat och utfryst. På kort sikt skulle det ha lett till att en massa svenskar överlevde, på lång sikt skulle det nog lett till att en massa svenskar aldrig fötts för att landet inte var rikt nog att försörja dom. Diverse invasioner från andra länder skulle vara ett ännu större problem och skulle nog ha begränsat svenskars rättigheter ännu mer än vad som skedde.
Likt hälften av Europa var utfryst för att de brutit sig loss från den sanna kyrkan, menar du? Jag tror du missat en viktig detalj när det gäller det kriget - ingen, inte en enda hertig, stad, kurfurste eller adelsman bad slaktarn från norr att komma ner och förstöra deras landområden (vilket han gjorde, han härjade och förstörde i hela riket).
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Nu kan man ju säga att "ja men även de var ju kungamakter/centraliserade stater vilket är det jag argumenterar emot" - jovisst, men som sagt, större maktcentra kommer alltid att bli till, oundvikligt, och kommer efter hand att konkurrera ut svagare sådana.
Det är först nu som du säger att det är oundvikligt. Tidigare har du bara sagt att det är en trend i historien. Men hur kan du säga att det är oundvikligt när du inte förstår hur marknadslag fungerar? Hur kan du påstå att det systemet skulle falla undan för några lagar som du sett verka i system X-Z, men inte i det här? För att verkligen förstå om det stämmer måste du göra en analys av vad marknadslag innebär och hur den
måste operera enligt samma lagar (vilka de nu är) som du menar att tidigare samhällen har opererat under.