Citat:
Jaha. Ok, du säger nu att du aldrig sagt att våld inte skulle finnas i polycentriska samhällen. Men samtidigt säger du ju "Polycentrism innebär inte att maktkonflikter skulle lösas med våld - det skulle inte fungera i längden - istället löses de genom avtal."
Vilket är samma sak som att säga att våld inte finns.
Naturligtvis pratar vi inte om brottslingar här, utan om våld utövat för att lösa en maktkonflikt, antingen det gäller krig, att få folk att betala in skatt, eller att skjuta killen som påstår att du stal hans bil i ett anarkokapitalistiskt samhälle (det var ju egentligen din bil, åtminstone efter att du tagit den - och det finns inget rimligt sätt att slå fast äganderätten).
Vilket är samma sak som att säga att våld inte finns.
Naturligtvis pratar vi inte om brottslingar här, utan om våld utövat för att lösa en maktkonflikt, antingen det gäller krig, att få folk att betala in skatt, eller att skjuta killen som påstår att du stal hans bil i ett anarkokapitalistiskt samhälle (det var ju egentligen din bil, åtminstone efter att du tagit den - och det finns inget rimligt sätt att slå fast äganderätten).
Nej, jag syftade på hot mot de som bröt mot lagen - vilket jag skrev tidigare. Jag börjar tröttna på att du inte läser vad jag skriver ordentligt. Fortsätt och jag lägger ned debatten. Och jo, det går att bestämma hur man skall lösa konflikter mellan två parter utan att den ena skall dominera den andra, det finns tusentals exempel på det i historien.
Citat:
Feodalism är inte detsamma som marknadslag. Men även för de under medeltiden så löste de väldigt många sådana här konflikter fredligt. I vilket fall bevisa att folk skulle ha incitamenten att göra det under marknadslag.
Citat:
Ang. tullar: det är allmänt accepterat inom nationalekonomi, och är en av anledningarna till att öht. ha tullar. Men ponera: EUs tullar tas bort. Den europeiska marknaden fylls av billiga produkter från Asien och liknande. Företag här får inte sina saker sålda och går på knä, sparkar folk. Höjd arbetslöshet. Samtidigt flödar pengar ut ur Europa. Dålig bytesbalans dvs. ökad inflation på samtliga europeiska valutor, främst Euro.
Du trollar bara - den politiska åsikt som flest nationalekonomer delar är att tullar är dåliga.
Citat:
Skulle inte vilja säga att han var en mindre figur. Det var ju en viss konflikt om vem som egentligen skulle styra Brandenburg. Georg Wilhelm var ju sagolikt dålig på i stort sett alla delar av sin regim. Jag tror (men kan inte bevisa) att de delar av Brandenburgs styrande skikt som inte stödde kurfursten såg en bra chans att få honom utbytt.
Yeah, right, med din historiska kunskap så var det väl snarare tvärtom.
Citat:
Alright, nu vet jag om att du är ett troll. Tack för att du iaf gjorde det tydligt.
Citat:
Javisst, självklart framhåller jag argument som talar för min sak, såsom du framhåller sådana som talar för din sak. Är detta något konstigt?
Jag tycker att det är lite roligt att du inte ens sa nåt om den principiella gång mot färre maktcentra under mycket lång tid som jag faktiskt påvisade, utan föredrar att titta på en kortare kollaps som framkallats av att ett enormt stort maktcentra satte press mot ett annat enormt stort sådant. Det är lite som att jag säger att här finns det en skog, och du säger nej, det är ett träd bara, strunt i alla träd som finns runt det.
Jag tycker att det är lite roligt att du inte ens sa nåt om den principiella gång mot färre maktcentra under mycket lång tid som jag faktiskt påvisade, utan föredrar att titta på en kortare kollaps som framkallats av att ett enormt stort maktcentra satte press mot ett annat enormt stort sådant. Det är lite som att jag säger att här finns det en skog, och du säger nej, det är ett träd bara, strunt i alla träd som finns runt det.Det var inte vad jag skrev. Vad jag skrev var "titta inte på exemplet som talar emot min tes, utan bara exemplen som styrker den!". Alltså, klassiskt confirmation bias; du vägrar titta på/förstå information som talar emot din tes.
Visst, världshistorien går mot färre politiska enheter de senaste tusen åren i Europa. Men frågan var om Sovjet och det var något som du då och nu blankt stirrar bort.
EDIT: Kan svara generellt på ditt sista inlägg här: jag har redan poängterat det om monopol vs våldsmonopol; utbildning är vanligt i samhällen utan skolplikt (om man jämför samhällen som är lika rika med de som har skolplikt lär sig folk mer i samhällena utan skolplikt); Rom har inte den kunskap eller teoretiska förståelse som finns nu.
Senast redigerad av daemon3.14 2013-10-06 kl. 21:56.
Senast redigerad av daemon3.14 2013-10-06 kl. 21:56.