Citat:
Ursprungligen postat av
L.V.X.
Ja, precis.
Jag kan hålla med dig till viss del då bodyhorror-genren desperat behöver duktiga filmskapare och på så sätt är det tråkigt att två bra filmskapare "överger" den... Samtidigt så gillar jag Cronenbergs nyare filmer riktigt mycket;
Eastern Promises tycker jag är fullkomligt fantastisk. Då är det ju missvisande av mig att säga att jag tycker Cronenberg gjort fel eftersom jag uppskattar det han gör nu minst lika mycket som hans tidigare verk. Sen är det ju, för Cronenberg åtminstone, en naturlig progression i karriären då åtminstone jag alltid sett bodyhorror som en allegori för olika former av mental ohälsa. I hans senare verk så är det ju mer konventionella skildringar av psyket som visas.
Cronenbergs son Brandon(?) gjorde ju en väldigt intressant, om än skakig, debut inom bodyhorror-genren med
Antiviral. Estetiskt väldigt vacker och innehar en scen som är bland det absolut bästa inom bodyhorror, alla kategorier. Det räcker inte hela vägen eftersom den är så fruktansvärt långsam men man får ha överseende med debuter och jag är väldigt intresserad av vad som kommer härnäst. Kan tyvärr inte uttala mig om Tsukamoto då jag bara sett några av hans tidigare filmer.
Att bodyhorror behöver nytt blod råder det dock ingen tvekan om och inom en såpass smal subgenre märks det tydligt när markbrytande regissörer som Cronenberg och Tsukamoto lämnar scenen.