2013-09-07, 08:37
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Hursomhelst så känner jag väl att jag borde se dessa filmer snart i vilket fall... Vilka är era erfarenheter av dessa. Pieta blev som jag minns det mer eller mindre idiotförklarad, men hur många har sett Kotoko här, och vad finns att säga om den?

Kotoko är ganska påfrestande att se. Den är något av en tillbakagång till hans tidigare stil med skakig kamera och höga ljud medan handlingen är en förlängning av nyare filmer som Vital och Nightmare Detective. Han fortsätter att gräva sig in i psyket istället för att i första hand ägna sig åt kroppen och Kotoko handlar om en ensamstående mamma med psykiska problem. Hon ser ibland två versioner av människor hon möter, en ond och aggressiv och en vanlig men hon kan inte avgöra vilken av dem som är verklig. Den handlar om tillit och rädsla och konsekvenserna bristen av det kan få. Både personligt och i en större omfattning. Det är en rörande film, Cocco (handlingen bygger på hennes liv då hon lider av något liknande) är utmärkt i huvudrollen, men nästan lite för övertygande vilket gör Kotoko jobbig att se. Den rör upp känslor, men de flesta känns dubbeltydiga, man vill att det ska gå bra för Kotoko men man litar inte på henne.
Citera
2013-09-07, 11:29
Medlem
Petterrors avatar
Har planer på att se The scent of green papaya senare idag, vad är åsikterna kring den, ni som sett den?
Citera
2013-09-07, 13:02
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Kotoko är ganska påfrestande att se. Den är något av en tillbakagång till hans tidigare stil med skakig kamera och höga ljud medan handlingen är en förlängning av nyare filmer som Vital och Nightmare Detective. Han fortsätter att gräva sig in i psyket istället för att i första hand ägna sig åt kroppen och Kotoko handlar om en ensamstående mamma med psykiska problem. Hon ser ibland två versioner av människor hon möter, en ond och aggressiv och en vanlig men hon kan inte avgöra vilken av dem som är verklig. Den handlar om tillit och rädsla och konsekvenserna bristen av det kan få. Både personligt och i en större omfattning. Det är en rörande film, Cocco (handlingen bygger på hennes liv då hon lider av något liknande) är utmärkt i huvudrollen, men nästan lite för övertygande vilket gör Kotoko jobbig att se. Den rör upp känslor, men de flesta känns dubbeltydiga, man vill att det ska gå bra för Kotoko men man litar inte på henne.
Tackar så hemskt för det utlåtandet! Härlig analys, du har en slags förmåga att få allt att låta instressant!

Har Doften av Grön Papaya osedd. Det enda jag vet är att det är Tran Anh Hung's första långfilm och jag hoppas att den ska vara bra i alla fall!
Citera
2013-09-07, 13:04
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Har planer på att se The scent of green papaya senare idag, vad är åsikterna kring den, ni som sett den?

Helt ok, vad jag minns. Har du sett Cyclo av samma regissör? Mycket bättre film i min mening.
Citera
2013-09-07, 14:42
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har Doften av Grön Papaya osedd. Det enda jag vet är att det är Tran Anh Hung's första långfilm och jag hoppas att den ska vara bra i alla fall!
Såg den nyss. Tycker det var en helt okej film. Långsam film som var ganska händelselös men ett fint kameraarbete och foto. Kunde varit lite mer djupdykning i karaktärerna. Betyget blir en svag 3a av 5.
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Har du sett Cyclo av samma regissör? Mycket bättre film i min mening.
Ja, den har jag sett. (Den enda jag hade sett av Anh Hung innan The scent of green papaya)
Jag tycker också att den är mycket bättre.

**
Har planerat att se fler filmer av regissören i fråga i framtiden. Bla Norwegian wood, som jag hört/läst blandade åsikter om.
Citera
2013-09-07, 17:03
Medlem
alprazolam_s avatar
Jag ska försöka se Wild Animals av den gode Ki Duk här i dagarna. Kanske redan ikväll, får se. Det är bara den och någon enstaka film till av honom som jag inte sett... Återkommer med rapport!
Citera
2013-09-07, 22:11
Medlem
NirvanAs avatar
Såg Poongsan (skriven av Kim ki-duk) och kan säga den var sevärd, rätt så spännande, om än inte tillräckligt djup i karaktärer och story. Men gillar alltid koreanska filmer där det händer en massa mellan Nord och Syd.

3/5 får den av mig.
Citera
2013-09-08, 12:12
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Såg Poongsan (skriven av Kim ki-duk) och kan säga den var sevärd, rätt så spännande, om än inte tillräckligt djup i karaktärer och story. Men gillar alltid koreanska filmer där det händer en massa mellan Nord och Syd.

3/5 får den av mig.
Håller med dig här! Tyckte också den var spännande och bra! +1
Citera
2013-09-08, 15:07
Bannlyst
Ja Pieta är inte mycket att hänga i granen.
Citera
2013-09-08, 15:56
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ja Pieta är inte mycket att hänga i granen.
Wild Animals verkar inte heller vara speciellt välslipad, men ska se bägge två ändå. Typ bara dem som jag inte sett av honom...
Citera
2013-09-08, 17:32
Medlem
Rakiis avatar
Drog hem Akihabara Geeks som jag ska se om en stund, är en dokumentär om de som bor i Akihabara och är excentriska nördar.

http://www.imdb.com/title/tt2137700/
Citera
2013-09-09, 11:34
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Drog hem Akihabara Geeks som jag ska se om en stund, är en dokumentär om de som bor i Akihabara och är excentriska nördar.

http://www.imdb.com/title/tt2137700/
Ah! Tackar för det tipset!

Själv har jag lite bestyr här med saker och ting. Jag känner verkligen att jag både vill och måste se lite mer gamla asiatiska filmer, men samtidigt har jag haft spring i benen och varit allmänt rastlös i några dagar här nu. Jag samlar på MoC och andra äldre Japanska filmer och har en del jag inte sett, men har problem då de flesta är jäkligt långa. Har bland annat ett par melodramer av Ozu som jag skulle vilja se, bland annat hans sista svartvita film, men dom är så jäkla långa. 2:20 verkar som man får räkna med, och då är frågan om man delar upp dem i två sittningar eller hur man ska göra. Grejen är dock att jag helst ser en film i en enda sittning

Jaja, i alla fall så började jag se en koreansk skräckis som heter Nightmare igår kväll som jag tänkte se klart i kväll, och nu ska jag precis börja se An Autumn Afternoon av Ozu som klockade in strax under 2h. 114 minuter närmare bestämt. Tror verkligen på denna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in