2013-10-05, 18:26
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Men jag är inställd på att inget parti åker ut, annars bäddar det nog för besvikelse.
Instämmer, man måste skilja på vad man vill och vad man tror. Det är intressant med Fp, de brukar åka upp och ner men hålla sig mellan 5-7%. Nu har de legat runt 5% ett par gånger ska bli intressant att se om det är en trend, lite tidigt att utläsa något än. Personligen tror jag varken Ullenhag eller Malmström är någon större tillgång för Fp om vi pratar opinionssiffror. Det bästa för Fp är om de båda inte öppnar munnen.
2013-10-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
C kan man väl ändå ha ganska goda förhoppningar om att det tar slut för redan i nästa års val? Jo det tycker jag nog allt man kan ha! KD tror jag klarar sig en period till men C...nej Annie är för dålig.

Ja, hon kan inte klaga på att hon inte nått ut med sin politik. Det är precis vad hon har. Centern har haft god mediaexponering under de senaste utspelen. Anledningen till att det går dåligt är att politiken i sig är kass.

Dags för centern att släppa sitt gamla kärnkraftsmotstånd och sluta med invandringspolitiska dårskaper framförda av transsexuella stureplanspersoner.

I centern finns mycket folk med valkar i nävarna som står för en verklighetsnära syn på politiken. Släpp fram dem så kommer det att gå bättre.
2013-10-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
I centern finns mycket folk med valkar i nävarna som står för en verklighetsnära syn på politiken. Släpp fram dem så kommer det att gå bättre.
Gör det? Jag vet inte. Staffan Danielsson är detn enda C-gubbe som vågat stå för vad han tycker, fast han vågar inte riktigt det heller. Hans blogg är 75% att han ber om ursäkt för att han finns, 25% stå upp för vad han tycker: http://staffandanielsson.blogspot.se

C är helt förryckta om du frågar mig... de har satsat allt på ett kort. Invandring in i väggen eller ut ur riksdagen är de enda två kvarstående alternativen, verkar det som.
2013-10-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Gör det? Jag vet inte. Staffan Danielsson är detn enda C-gubbe som vågat stå för vad han tycker, fast han vågar inte riktigt det heller. Hans blogg är 75% att han ber om ursäkt för att han finns, 25% stå upp för vad han tycker: http://staffandanielsson.blogspot.se

C är helt förryckta om du frågar mig... de har satsat allt på ett kort. Invandring in i väggen eller ut ur riksdagen är de enda två kvarstående alternativen, verkar det som.

Det vore en Gudi behaglig gärning om vi kunde bli av med ett eller två av idiotgängen. SD:s vågmästarpositionen är inte vatten värd, utan det är den metapolitiska fronten som betyder något. Ryker till exempel Centern är det en signal till karriäristerna i de övriga partierna att det är nya tider nu, och det går inte att repetera nittiotalsfloskler och tro att väljarna låter sig nöja. Samtidigt trycker utvecklingen i övriga EU på. Sverige ses inte längre som föredöme, utan driftkucku.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-10-05 kl. 20:16.
2013-10-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det vore en Gudi behaglig gärning om vi kunde bli av med ett eller två av idiotgängen. SD:s vågmästarpositionen är inte vatten värd, utan det är den metapolitiska fronten som betyder något. Ryker till exempel Centern är det en signal till karriäristerna i de övriga partierna att det är nya tider nu, och det går inte att repetera nittiotalsfloskler och tro att väljarna låter sig nöja. Samtidigt trycker utvecklingen i övriga EU på. Sverige ses inte längre som föredöme, utan driftkucku.

/SD-trollet

Vore bättre att bli av med Mp. Men det är att hoppas på alldeles för mycket. De kvinnliga kärnväljarna i innerstädernas hippaste kvarter är helt känslostyrda och mycket mycket svåra att nå med argument. Dock inte helt fel om centern försvinner som politisk kraft.

Gudars skymning vad det partiet har kostat svenskarna i välfärd, utveckling och framsteg. Bara en sån sak som att Tok-Olle avgick på Öresundsbron..
2013-10-06, 07:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Vore bättre att bli av med Mp. Men det är att hoppas på alldeles för mycket. De kvinnliga kärnväljarna i innerstädernas hippaste kvarter är helt känslostyrda och mycket mycket svåra att nå med argument. Dock inte helt fel om centern försvinner som politisk kraft.

Gudars skymning vad det partiet har kostat svenskarna i välfärd, utveckling och framsteg. Bara en sån sak som att Tok-Olle avgick på Öresundsbron..
Att miljöpartiet är så stort är lite märkligt pga deras rätt extrema ståndpunkter i många frågor, men jag tror det beror på:
a) Inga andra partier pratar miljö, och miljöfrågorna oroar Svensson.
b)de andra partierna är helt enkelt politiskt svaga. T.o.m. Clodius övervägde i ett svagt ögonblick att rösta MP i brist på bättre.

Detta parti kan komma att diktera svensk politik efter nästa val!
2013-10-06, 08:05
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Att miljöpartiet är så stort är lite märkligt pga deras rätt extrema ståndpunkter i många frågor, men jag tror det beror på:
a) Inga andra partier pratar miljö, och miljöfrågorna oroar Svensson.
b)de andra partierna är helt enkelt politiskt svaga. T.o.m. Clodius övervägde i ett svagt ögonblick att rösta MP i brist på bättre.

Detta parti kan komma att diktera svensk politik efter nästa val!

Så stort är det inte. MP låg högt i mellanvalsundersökningarna förra valet också och överskattades med ca en procent i undersökningarna strax innan valet också. Jag är inte säker att MP får mycket mer än man fick förra valet, dvs. 7,3%.

2009 fick die Grüne 10,7% i tyska valet exempelvis så dagens MP-nivåer får man nog leva med. Trevligt nog tappade de till 8,4% i valet nu senast.
2013-10-06, 09:38
Medlem
Framgår Sd:s siffror i Novus undersökning som redovisades idag? Kan inte hitta dem.
2013-10-06, 09:46
Moderator
v50s avatar
Svensk väljaropinions senaste väljarindex som är en sammanvägning av ett par olika mätinstituts mätningar från september utförd av Novus på SR/Ekots uppdrag.

S: 33,9 % (+1,0)
MP: 9,7 % (-0,1)
V: 6,7 % (-0,2)

SD: 9,3 % (+0,2)

M: 25,6 % (+-0)
FP: 5,9 % (-0,2)
C: 3,6 % (-0,6)
KD: 4,0 % (+0,1)

S+V+MP 50,3% (+0,7)

M+FP+C+KD 39,1% (-0,7) exkluderar man C som ligger under 4% får alliansen 35,5% (39,1 - 3,6)

Citat:
Svensk väljaropinion är ett väljarindex sammanställt av Novus för Ekot. Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos vägs samman.
Resultaten i publicerade mätningar vägs samman efter antalet intervjuer i respektive undersökning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5665608
Senast redigerad av v50 2013-10-06 kl. 09:53.
2013-10-06, 10:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Svensk väljaropinions senaste väljarindex som är en sammanvägning av ett par olika mätinstituts mätningar från september utförd av Novus på SR/Ekots uppdrag.

S: 33,9 % (+1,0)
MP: 9,7 % (-0,1)
V: 6,7 % (-0,2)

SD: 9,3 % (+0,2)

M: 25,6 % (+-0)
FP: 5,9 % (-0,2)
C: 3,6 % (-0,6)
KD: 4,0 % (+0,1)

S+V+MP 50,3% (+0,7)

M+FP+C+KD 39,1% (-0,7) exkluderar man C som ligger under 4% får alliansen 35,5% (39,1 - 3,6)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5665608
Tack. Bra info. Det hoppar så mycket i de enskilda opinstitutens undersökningar. Bra med en sammanslagning. I SR:s första slide ser man en tydlig trend att de två stora blocken ökar respektive minskar sedan början på året.

När jag följde det tyska valet så fick jag intrycket av att undersökningarna som gjordes var mer konsistenta. De överensstämde väl med valresultatet också. Undersökningarna jag tog del av var nära innan valet så folk kanske hade bestämt sig i stor utsträckning men det fick mig ändå att undra om just de svenska opinstuten är dåliga?
2013-10-06, 10:22
Medlem
longbow4ys avatar
Valresultatet 2014 kan bli en riktig skräll om nuvarande opinionstrend fortsätter.
Tar Novus senaste som exempel och dubblar trenden:
Moderaterna 26,5% (1,9) blir 28,4%
Folkpartiet 4,6% ((-1,9) blir 2,7%
Centerpartiet 3,4% (-1,2) blir 2,2%
Kristdemokraterna 4,3% (-0,3) blir 3.99%
Socialdemokraterna 35,1% (0,8) blir 35,9
Vänsterpartiet 6,7% (-0,6) blir 6,1%
Miljöpartiet 8,3% (-0,3) blir 8%
Sverigedemokraterna 10,0% (1,5) blir 11.5%

Men i riksdagen blir fördelningen med ett sådant projicerat utfall på grund av 4% regeln ca:
Moderaterna 31,5%
Socialdemokraterna 40%
Vänsterpartiet 6,7%
Miljöpartiet 9%
Sverigedemokraterna 12,8%

Undrar om inte Socialdemokraterna i det läget försöker bilda en minoritetsregering då moderaterna är tydliga med att de inte vill ta stöd av SD.
Varför skall då S bry sig om att ta med MP och V i regeringen?
2013-10-06, 11:07
Medlem
medelklassmans avatar
Ännu inget trendbrott för alliansen, snarare fortsatta bekymmer och ett Sd som synes väletablerade kring 10% och ett S som allt tydligare tar kommando i debatten.

Och allt efter en period som skulle vara någon slags kick-off inför valåret med ett intetsägande men Pr-skapande Obamabesök, en valfläskspäckad budget med regn över tilltänkta alliansväljare.

Snarare regnar det exkrementer från himlen ner på den sorgsne och passive Nero Reinfeldt

Bakläxa i valbudgeten gällande den höjda brytpunkten för statlig skatt

Bokföringskaos inom biståndsindustrins penningslukande komplex med underliga turer kring avgående minister Carlssons och hennes löneutbetalningar

Zigenargate med registervård

Ministerbyte med följande inkvisitationsdrev ( en var ju hör och häpna både kristen och tyckte visst att det var sorgligt att det utförs +30' aborter om året) och spekulationer om varför, syftet och nyttan med det.

Dödskampen och opinionsraset för tidigare två partier, handlar numera om tre allianspartier.....

Alliansens kollaps och passivitet gynnar inte bara de rödgröna utan det är säkert många alliansväljare som ser alliansens svaga handlingskraft, oförmågan att stå upp för borgerliga värderingar och deras ängsliga pk utspel som något negativt.

Då ligger steget nära att börja fundera på att gå över till Sd - om inte annat för att visa de jävlarna i alliansen att de är helt fel ute.

M som organisation mår knappast bra - avhoppen står som spön i backen och en alltmer fanatisk Reinfeldt beroende jasägarfalang tar över allt fler nyckelposter.
Hur stämningen är i de döende borgerliga småpartierna kan man ju bara gissa - och stora stygga M som sitter på plånboken och säger nej till allt som de små inbillar sig skulle kunna rädda dem från den stora evigheten?

Sd väl etablerade kring 10%
S tar position och ökar sitt förtroende inom en rad nyckelområden där alliansen tidigare dominerat.

Alliansen har lyckats göra sig ovän med både de väljare som tillkommit från de rödgröna blocket och sina egna kärnväljare och ett ökande Sd tar uppenbarligen numera fler alliansväljare än de gör från S.

Trianguleringeringens och passivitetens nota skall nu betalas.
Senast redigerad av medelklassman 2013-10-06 kl. 11:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in