Citat:
Ursprungligen postat av
KarlDenSistaGustaf
Skulle Folkpartiet ha drivit skolpolitik på senare år? Det har jag inte märkt. Det var före 2006 som Folkpartiet förde skolpolitik senast.
Skolpolitiken har legat i limbo länge nu. Allahiansen är oeniga i massor av frågor, bl.a. skolpolitiken, och dom kommer aldrig att enas här.
Allahiansen för skolpolitik endast under valrörelser.
Jag tycker det enda man hör Björklund prata om är skolan och skolpolitik fast jag kanske börjar få selektiv hörsel och hör bara det jag vill höra.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Folkpartiet sa redan från början (2006) att de är medvetna om att de aldrig kommer att få cred under sin regeringstid för att ha lyft skolan, det är förändringar som beräknades ta 10-12 år för att få genomslag - slutet av 2010-talet eller senare. Om man genomför ny läroplan, nytt betygssystem och ny lärarutbildning blir eleverna inte smartare en vecka efteråt. Skolresultaten har sjunkit successivt under LÅNG tid, det är bara att det inte uppmärksammades särskilt mycket under sosseåren 95-06. Men efter att FP gjort en så stor grej av det så har det blivit en massa "Jaha, hur går det med skolresultaten då? Hur går det? Hur går det?"-tjat och då får som vanligt sittande regering skulden.
Folkpartiet ska bort pga sin livsfarliga godhetsapostel-invandringspolitik (som i sin tur fortsätter sabba eventuella förbättringar av skolan), det kan alla vara överens om. Men huruvida skolreformerna har gjort skolan bättre eller sämre går tyvärr inte att mäta än så länge. Rätt ska vara rätt.
(Det är inte FP som säger att det kommer att dröja till slutet av 2010-talet innan förändringarna får genomslag, det är förre generaldirektören för Skolverket, professor Thullberg, som gjort den analysen).
Ja det tar tid att ända en skolpolitik, en intressant detalj är ändå att sist man ändrade i skol-/utbildningsplanen var 1994, alltså under dåvarande borgerlig regering så den så kallade flumskolan är ett resultat av de politiska beslut som borgarna fattade då även om man inte vill kännas vid det idag utan skyller allt på oppositionen.
Sedan är de ganska naturligt att folk förknippar skolan och dess resultat med Björklund och Alliansen då skolan är FP:s hjärtefråga och var och varannan intervju man hör från Björklund handlar om just skolpolitik i någon form.
Så även om det kommer ta x antal år till innan resultaten kommer visa sig med de senaste ändringarna som alliansen gjort inom skolan så är det FP som får ta smällen över de sjunkande resultaten då folk förknippar skolan och FP så starkt med varandra.