Enligt GW, som idag gästade Malou von Sivers i TV4, är 20th Century Fox i full gång med att göra film (eller teveserie) om Evert Bäckström - eller som han heter over there -
Everett Backstrom!
-Jag har sett pilotavsnittet, hävdade GW, för dagen iklädd svart linnekavaj, svart t-tröja, svarta byxor samt svarta skor. Ingen väst, inte minsta lilla shade i jaktgrönt. Vad är det som händer?
(Apropå linne: I senaste GW-romanen
"Den sanna historien om Pinocchios näsa" dressar den gode Bäckström upp sig i gul linnekostym med en färgglad sidennäsduk i kavajens bröstficka, blå linneskjorta, Rolexklockan i vitt guld som han fått i "gåva" samt på fötterna handsydda, italienska skinnskor. Allt detta
innan han beger sig till platsen för ett gruvligt mord - till råga på allt med ett förnöjt leende på läpparna. Offret är nämligen Everts hatobjekt nummer ett!)
-Produktionen beräknas komma igång efter nyår, sa GW.
Om projektet verkligen sätts i sjön, blir GW snorrik. Visst, han är förmögen redan nu, men här talar vi om rik som en krösus. För de pengarna vill han alltså starta en detektivbyrå, typ Ture Sventon med temlor och allt, där de allra bästa utredarna skulle samlas och lösa brott på löpande band. Inga större problem med rekryteringen, trodde GW. Enbart lönen skulle ju bli betydligt generösare (med tanke på amerikapengarna, då) än den statliga och snålt tilltagna.
GW gjorde dessutom ett avslöjande av privat karaktär: Ibland när min fru blir sur på mig, kallar hon mig Bäckström!
Sa han - omåttligt förtjust!