2008-05-18, 11:58
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det ser ju lite kul ut att reklamen för Thomas Bodströms deckardebut ligger i anslutning till artikeln iallafall. Från justitieminister till deckardebutant och sedan GW:s rader om författare som super.

Haha...lysande iakttalgelse
Citera
2008-05-18, 14:23
  #98
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Ja om man läser dagens Expressen så finner man en märklig artikel signerad
Leif GW själv.


Sen avslutar GW med att berätta att han är alkis och alla stora nobelpristagare i litteratur har varit alkisar.

Vad menar Leif GW?

Förbereder han sig för att emottaga Nobelpriset i litteratur?
Har han helt flippat ut?

http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1165181/leif-gw-persson-jag-sager-upp-mig

Lite ot så ifrågsasätter jag om verkligen alla utom tre nobelpristagare var alkoholister. Gäller det Selma Lagerlöf, Sigrid Undset och Pearl Buck också? Eller den indiske pristagaren Rabindranath Tagore? Eller hörde de till de som var "ännu värre"?
Citat:
Socialläkaren Nils Bejerot, legendarisk narkotikaforskare, hedersman och hängiven nykterist, genomförde på sjuttiotalet en mindre sociologisk undersökning om detta där han granskade alkoholvanorna hos samtliga nobelpristagare i litteratur. Alla utom tre visade sig vara alkoholister eller i vart fall "alkoholproblematiker" och med de tre som inte var det, var det ännu värre enligt Nisse. Ingen av dem skulle egentligen ha fått Nobelpriset eftersom de skrev så "förbannat usla böcker".
Nå, om alla nobelpristagare i litteratur skriver usla böcker så kan det ju inte vara så svårt för Leif GW att få det.
Men jag antar att han nämnde det bara för att visa vilket fint sällskap han befinner sig i. Alla genier super.
Citera
2008-05-18, 15:48
  #99
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Lite ot så ifrågsasätter jag om verkligen alla utom tre nobelpristagare var alkoholister. Gäller det Selma Lagerlöf, Sigrid Undset och Pearl Buck också? Eller den indiske pristagaren Rabindranath Tagore? Eller hörde de till de som var "ännu värre"?

Nå, om alla nobelpristagare i litteratur skriver usla böcker så kan det ju inte vara så svårt för Leif GW att få det.
Men jag antar att han nämnde det bara för att visa vilket fint sällskap han befinner sig i. Alla genier super.

Syftningen i texten var lite klurig men han menar att de som inte var alkisar skrev urusla böcker.
Citera
2008-05-18, 21:09
  #100
Medlem
Tuesdays avatar
Rikspolischefen och facket i attack mot Leif G W Persson

Citat:
Rikspolischefen Bengt Svenson tillbakavisar stora delar av den kritik som Leif G W Persson framförde och Polisförbundets ordförande välkomnar avhoppet.
- Han har inte åstadkommit något, säger Jan Karlsen, till DN.se.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=771082

Inte oväntat efter GW:s Expressen-krönika.
Citera
2008-05-18, 21:26
  #101
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Pitbull skrev:

Lite ot så ifrågsasätter jag om verkligen alla utom tre nobelpristagare var alkoholister. Gäller det Selma Lagerlöf, Sigrid Undset och Pearl Buck också? Eller den indiske pristagaren Rabindranath Tagore? Eller hörde de till de som var "ännu värre"?

Jag håller nog med dig. Sant är att nästan alla amerikanska pristagare drack häftigt, från Sinclair Lewis och Eugene O'Neill till John Steinbeck och Ernest Hemingway. Pearl Buck och IB Singer är två amerikaner som hållt sig nyktra, precis som båda svenskarna Eyvind Johnson och Harry Martinson.

GW skarvar nog lite för att verkal lite coolare. Annars kan man ju bara hålla med de som tycker att det inte är en dag för tidigt han säger upp sig. För något år sedan beklagade han sig över att han inte hade något att göra på jobbet. Sitta och klia sig i öronen i Efterlyst verkar ju vara hans huvudskaliga sysselsättning.

Hoppas han fortsätter skriva romaner, för de är ganska roliga.
Citera
2008-05-19, 08:54
  #102
Medlem
ChristianXs avatar
B&S -> Skvaller

/Mod
Citera
2008-05-19, 09:32
  #103
Medlem
En sak är säker och det är; att den här historien med GW som anhåller om nya arbetsuppgifter hos regeringen endast är i sin linda.
Rätt otroligt egentligen att GW anser sig stå över hela polisledningen och är sur för man inte följer hans rekommendationer.
Finns säkert en hel del annat som ännu inte kommit fram i ljuset.
Citera
2008-05-19, 10:26
  #104
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
En sak är säker och det är; att den här historien med GW som anhåller om nya arbetsuppgifter hos regeringen endast är i sin linda.
Rätt otroligt egentligen att GW anser sig stå över hela polisledningen och är sur för man inte följer hans rekommendationer.
Finns säkert en hel del annat som ännu inte kommit fram i ljuset.

Vad jag förstår så är hans professur kombinerad med en tjänst som styrelseledamot i Rikspolisstyrelsen. Dvs han är anställd av polisen och inte polishögskolan. Dock framgår det inte om han har den typen av professur som ger fasta forskningsmedel, eller om det bara är titeln professor som han fått. I det senare fallet så kan han inte räkna med att få några arbetsuppgifter av regeringen eftersom det är den högskola som anställer honom som står för detta.

Eftersom han räknar med nya arbetsuppgifter så har han förmodligen en professur med medel men samt även undervisningsskyldigheter fram tills han går i pension. Han kan välja att gå i pension och bli professor emeritus vilket innebär att han inte längre har undervisningsskyldigheter, men i övrigt kan fortsätta arbeta som professor med egna forskningsmedel.
Citera
2008-05-19, 11:25
  #105
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
En sak är säker och det är; att den här historien med GW som anhåller om nya arbetsuppgifter hos regeringen endast är i sin linda.
Rätt otroligt egentligen att GW anser sig stå över hela polisledningen och är sur för man inte följer hans rekommendationer.
Finns säkert en hel del annat som ännu inte kommit fram i ljuset.

Men har han inte rätt i sak då? Hur många poliser finns det som arbetar lokalt och som faktiskt kan påverka situationen? Det finns inte många och de som finns verkar ogärna vilja lämna bilen. De verkar tycka att det är roligare att patrullera med bilen på cyckelbanor och gångstigar. Ja, jag har sett detta vid åtskilliga tillfällen.

Att GW blir sur är inte så konstigt. Han tycker att han har lösningen på polisens problem och när de sedan struntar i det han säger så har han väl all rätt att bli förbannad.
Citera
2008-05-19, 11:35
  #106
Medlem
Oddballs avatar
Den gamla idioten/tullaren/rikspolischefen Björn Ericsson (numera landshövning neråt nånstans i landet) var ju en av de som tilldelade GW hans professur och han har ju beklagat sig flera gånger i tidningarna om hur mkt han ångrar sig för det tilltaget.

GW besatt en sådan tjänst där man inte kunde sparka honom, ungefär som vanliga poliser - så länge de inte gör nåt som är så inihelvete dumt och uppåt väggarna förstås.

Men jag tycker GW är en skön snubbe, skriver bra böcker och om Björn Ericsson ogillar honom så bara MÅSTE han vara bra...
Citera
2008-05-19, 11:51
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Men har han inte rätt i sak då? Hur många poliser finns det som arbetar lokalt och som faktiskt kan påverka situationen? Det finns inte många och de som finns verkar ogärna vilja lämna bilen. De verkar tycka att det är roligare att patrullera med bilen på cyckelbanor och gångstigar. Ja, jag har sett detta vid åtskilliga tillfällen.

Att GW blir sur är inte så konstigt. Han tycker att han har lösningen på polisens problem och när de sedan struntar i det han säger så har han väl all rätt att bli förbannad.

Jo han har givet rätt i den kritiken men han är inte unik om denna kritik.
I stort sätt alla poliser utanför tullarna har samma åsikt.
GW är osams med högre chefer och söker säkert stöd på gräsrotsnivå.
Återigen är tillsättningen av GW en gång i tiden högst märklig.
På vilka meriter då?
Att han på fyllan skvallrat ang Bordellhärvan..som var hemligtämplad info?
Nix det ligger en gris begraven här..
Citera
2008-05-19, 12:19
  #108
Medlem
Racooons avatar
Vad jag undrar:

Var han nykter när skrev sin krönika/uppsägning..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in