2013-10-04, 12:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalhistoria.

Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Jag tror nog att CL varit sjukpensionär långt innan CL började engagera sig i föreningar för personer med psykiska åkommor. Den där föreningen består nog till större delen av sjukpensionärer. Engagemanget är alltså ett ideellt engagemang.

För övrigt är jag tveksam till sådana här trådar där någon ska jagas för ett brott begånget för länge sedan. Det finns alltid en ursäkt för att bedriva drev, antingen har den dömde inte fått tillräckligt med straff, eller gärningen var så hemsk att den förordar ett drev eller så har personen inte dömts osv. Jag är övertygad om att CL var skyldig till dådet, jag kan känna en viss tveksamhet över att bedriva ett drev.

De som har engagerat sig i denna förening består till större delen av just personer som är sjukpensionärer.

När jag startade den här tråden som ligger under Kriminalhistoria så var det inte för att jaga "Plåtslagarens grabb". Jag har långt innan att den misstänktes namn lades ut i tråden känt till namnet. Detta genom en mängd olika PM.

I detta bestialiska mord fick GM inget straff alls. Nu är detta iofs ingen anledning till att "jaga" den här personen. Däremot måste man kunna diskutera mordet på Reijo Daag. Hade detta skett idag så hade tråden blivit en verklig megatråd.
Citera
2013-10-04, 12:42
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När jag startade den här tråden som ligger under Kriminalhistoria så var det inte för att jaga "Plåtslagarens grabb". Jag har långt innan att den misstänktes namn lades ut i tråden känt till namnet. Detta genom en mängd olika PM.
Jo, du är skicklig på att gräva upp gamla kriminalfall, det kräver många timmar stirrandes på KBs mikrofilmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I detta bestialiska mord fick GM inget straff alls. Nu är detta iofs ingen anledning till att "jaga" den här personen. Däremot måste man kunna diskutera mordet på Reijo Daag. Hade detta skett idag så hade tråden blivit en verklig megatråd.
Som sagt, det finns alltid en ursäkt att jaga någon för ett brott. Inte tillräckligt straff, inte dömd osv. Även om jag inte tror det varit din avsikt.

Mordet skedde för snart svindlande fyrtio år, tror knappast att CL är farlig för sin omgivning eller att någon tjänar något på att CL straffas. Jag förstår att fallet är intressant att diskutera och bör få diskuteras, det är bara vissas motiv till deltagande i tråden och konsekvenser för CL som jag kan ställa mig tveksam till. Med det fria ordet kommer oundvikligt negativa konsekvenser för CL, även om jag anser att det fria ordet är viktigare.

Hade detta skett idag hade säkert tråden varit längre...men fallet hade inte fått särskilt mycket uppmärksamhet ändå. Två pojkar bråkar i skogen, den ene knivhugger den andre till döds. Sådana fall brukar inte ens nå rikstidningarna.

Och en sak kan vi vara säkra på, hade CL dömts för mordet år 1976 så hade den här tråden funnits ändå och det hade funnits folk som inte hade tyckt att straffet var tillräckligt - oavsett vad straffet hade bestått av.
Citera
2013-10-04, 20:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mappen
Efter att ha pratat med en del som tom kände Reijo, så vet jag med säkerhet att mordet skedde en bit från "mast 1". Har även varit där och tittat. Vägen som går in vid mast 1 går runt och ut vid mast 2 och kallas obehagligt nog för "dödens väg". Precis som jag skrev tidigare så är det gamla kortet med cykeln tagit ut mot Sven Eriksson väg. Det ljusa fält man ser ca 60 m framför cykeln är där masten står fast den är lite mer åt höger.

Okej!
Mordet har alltså skett någonstans längs med skogsvägen vid "Mast 1"? Det vita som syns i bakgrunden på "cykelbilden" i tidningen Xtra Borås är alltså är det vita skjulet vid masten och alltså inte något press/polisfordon eller något hustak?

Det låter helt rimligt...

Citat:
Har även mer uppgifter angående morddagen.
Enligt info så var det ett disko i kyrkans församlingshem, som vid den tiden var den byggnaden som ligger vid vattenkraftverket i Rydboholm. Tydligen populärt, för det var många ungdomar både från Viskafors och Rydboholm där..

Syftar du på de vita träbyggnader som nyligen (och kanske än idag) tillhörde textilhögskolan, eller syftar du på den verkstadsliknande byggnaden? (Jag syftar på församlingshemmet som du nämner).

Citat:
Vad jag förstått så var Reijo på detta diskot. Glömde tyvärr att fråga om GM var där också.
Men det kan ju vara en del av förklaringen hur Reijo hamnade vid "mast 1". Iom att den närmsta vägen hem därifrån för Reijo är Sven Eriksson vägen.

Är Sven Ericsons väg verkligen den närmaste vägen till Gamleboden och Lars väg? Visst, Sven Ericsons väg börjar ju vid vattenkraftverket men vägen går ju inte speciellt rakt.

Till Fagersbergsvägens början är det några hundra meter från vattenkraftverket, men å andra sidan är Fagersbergsvägen betydligt rakare...

I vilket fall så skiljer det nog bara några hundratals meter avståndsmässigt mellan de båda alternativen.

Men tack för din information om "Mast 1" och "Mast 2". Jag visste inte att dessa båda master "bands ihop" av en skogsväg, så långt gick jag aldrig in på dessa båda vägar.
Citera
2013-10-05, 00:58
Medlem
Citat:
Jo, du är skicklig på att gräva upp gamla kriminalfall, det kräver många timmar stirrandes på KBs mikrofilmer.
Som sagt, det finns alltid en ursäkt att jaga någon för ett brott. Inte tillräckligt straff, inte dömd osv. Även om jag inte tror det varit din avsikt.

Mordet skedde för snart svindlande fyrtio år, tror knappast att CL är farlig för sin omgivning eller att någon tjänar något på att CL straffas. Jag förstår att fallet är intressant att diskutera och bör få diskuteras, det är bara vissas motiv till deltagande i tråden och konsekvenser för CL som jag kan ställa mig tveksam till. Med det fria ordet kommer oundvikligt negativa konsekvenser för CL, även om jag anser att det fria ordet är viktigare.

Hade detta skett idag hade säkert tråden varit längre...men fallet hade inte fått särskilt mycket uppmärksamhet ändå. Två pojkar bråkar i skogen, den ene knivhugger den andre till döds. Sådana fall brukar inte ens nå rikstidningarna.

Och en sak kan vi vara säkra på, hade CL dömts för mordet år 1976 så hade den här tråden funnits ändå och det hade funnits folk som inte hade tyckt att straffet var tillräckligt - oavsett vad straffet hade bestått av.
Min avsikt med att hålla tråden vid liv är givetvis att belysa Karl-Ingemars brott samt att upplysa mänskligheten om exakt vad för människa Catrhrine Lofor* är (*=d) . Mycket av det du skriver synes sakna substans och bäring på det aktuella ämnet.
Citera
2013-10-05, 11:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Min avsikt med att hålla tråden vid liv är givetvis att belysa Karl-Ingemars brott samt att upplysa mänskligheten om exakt vad för människa Catrhrine Lofor* är (*=d) . Mycket av det du skriver synes sakna substans och bäring på det aktuella ämnet.

Mm, en 'konsumentupplysning' skulle vi kunna kalla det. Det är icke ovanligt när någon uppbart skyldig kommer undan (på det ena eller andra sättet), att det blir så på forat. Jag gör det själv, då och då. (hänger ut d.v.s., inte kommer undan för mord)

Rätt eller fel?
Citera
2013-10-05, 11:13
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Jo, om det är unga pojkar så är det alltid en faktor som gör att fallet hamnar i större media.

Frågan är, om vi säger att GM-killen är den som pekats ut här i tråden... vad hade vederbörande fått för straff om han dömts 1976?
Citera
2013-10-05, 14:53
Medlem
Enligt uppgift så skall GM varit tillbaks i Rydboholm för ca 10 år sen pga modern var dålig. Inte så långt ifrån brottsplatsen faktiskt. Tydligen så bodde GMs mor på äldreboendet i Rydboholm. Där hade GM visat film och berättat från alla sina resor inför personal och boende. Stämningen hos GM var mycket glad och positiv.

Verkar inte ha varit mycket ånger där! Otäck människa.

Det kanske går att få fram när GMs mor avled för att veta ungefärligt när detta besök hände.
Citera
2013-10-05, 22:02
Medlem
Citat:
Enligt uppgift så skall GM varit tillbaks i Rydboholm för ca 10 år sen pga modern var dålig. Inte så långt ifrån brottsplatsen faktiskt. Tydligen så bodde GMs mor på äldreboendet i Rydboholm. Där hade GM visat film och berättat från alla sina resor inför personal och boende. Stämningen hos GM var mycket glad och positiv.

Det kanske går att få fram när GMs mor avled för att veta ungefärligt när detta besök hände.
Enligt en artikel i SVD från 2008 så dog modern för 4 år sedan, så detta bör ju ägt rum runt 2004.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/friskare-och-stoltare-som-roster-i-radion_2201699.svd
Vore intressant att höra om detta från någon som arbetade på äldreboendet och fick äran att beskåda spektaklet.

Som tidigare nämnts verkar CL gått under jord. Nya operationer månne?
Kommer ihåg att CL, på sitt nu nedstängda Facebook-konto, var vän med en asiatisk (typ indisk eller thailändsk) skönhetskirurg.

Var har pengarna kommit från till alla dessa resor och operationer. Stort skadestånd?
Citera
2013-10-05, 23:24
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

Modern avled den 8/8 2004 enligt Sveriges Dödbok.
Citera
2013-10-05, 23:55
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equimanthorn
Var har pengarna kommit från till alla dessa resor och operationer. Stort skadestånd?
Könsbyten bekostas av landstingen (dvs skattebetalarna), tiden före och efter är sjukersättningsgrundande.

Att resa är det inte så svårt att få råd till om man är ensamstående och har någon form av arbete eller arv och sparar.

Skadeståndet för den tid CL satt häktad lär knappast ha varit särskilt stort, på sin höjd tiotusen kronor, antagligen ännu mindre.
Citera
2013-10-06, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM hade varit glad och positiv.

Citat:

Enligt Aurora så avled modern 8/8 2004, så kanske detta besök skedde under juni eller juli samma år.

Jaså GM hade visat film och berättat från sina alla resor för personal och boende. GM hade också varit mycket glad och positiv.

Undrar hur mycket GM har tänkt på detta som skedde på Sven Erikssons väg för över 37 år sedan? Har denna händelse fått honom/henne att må psykiskt dåligt? Något måste detta ha påverkat även en person som "Plåtslagarens grabb" verkar vara?

Vad tror ni?
Citera
2013-10-06, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nedstängt Facebook-konto.

Citat:
Ursprungligen postat av Equimanthorn
Enligt en artikel i SVD från 2008 så dog modern för 4 år sedan, så detta bör ju ägt rum runt 2004.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/friskare-och-stoltare-som-roster-i-radion_2201699.svd
Vore intressant att höra om detta från någon som arbetade på äldreboendet och fick äran att beskåda spektaklet.

Som tidigare nämnts verkar CL gått under jord. Nya operationer månne?
Kommer ihåg att CL, på sitt nu nedstängda Facebook-konto, var vän med en asiatisk (typ indisk eller thailändsk) skönhetskirurg.

Ja det vore det faktiskt.

Undrar om någon vet när detta Facebok-konto stängdes ned?

Som Flakmopedisten också skrev, så kan inte skadeståndet ha blivit så stort även om h*n satt anhållen och häktad under ca en månads tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in