• 1
  • 2
2013-10-03, 17:06
Medlem
Hejsan, jag r vldigt dlig nr det kommer till bilar, men jag har en vn som r riktigt vass p detta..

Det r s att jag har tittat p en Citroen C4, javisst jag vet det r inte den bsta bilen men tyvrr har jag inte s mkt pengar att lgga ut p en bil, den ser bra ut, jag tycker om den helt enkelt..

Jag var inne p en bilverkstad fr att kolla s att det inte r fel p bilen.. MEN,, det enda "felet"

r att den hr olje sticken, som mtar oljan var HELT tom??????

Bilen har sttt i garaget 4 mnader, r det normalt att den r helt tom d??

Vi provkrde bilen 15 min ungefr, till bilverkstaden, och drefter kollade dom oljan, d visade den 0...

efter 20 min nr bilgaren har krt hem bilen, ringer han och sger att nu visar den att oljan r full..

d r min frga(or)

1. r det s att man behver kra bilen en viss tid, s att "olje trycket" blir normalt, eller vad det nu kan bero p. Och det r drfr den har visat sig vara 0?

mste tillgga, att olje lampan, inte var p. och bde jag bilgaren sg chockade ut nr mekanikern visade stickan, det inte visade sig vara ngon olja..

2. eller r det s oavstt hur lnge bilen har sttt, s ska olje mtaren visa att det finns olja till motor. = Det r ngot dolt fel p motorn, pgav de s slukar en olja?

Bilen r 2008 Model citroen c4, har endast haft en bilgare, och gtt endast 70.000Km..

Blir lite misstnksam nr han ringer 20 min efter, och sger att nu visar stickan att det r olja i bilen..
finns ju en stor mjlighet att han har fyllt p oljan sjlv.

r stort tacksam fr svar, och sjlvklart kan ni stlla ytterligare frgor s ska jag frska svara s gott jag kan p det.!

TACK TACK!!
Citera
2013-10-03, 17:54
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccoman
Det r s att jag har tittat p en Citroen C4, javisst jag vet det r inte den bsta bilen men tyvrr har jag inte s mkt pengar att lgga ut p en bil,

Vad bra att du erknner detta direkt d vissa p forumet inte tycks inse fakta.

Citat:
r att den hr olje sticken, som mtar oljan var HELT tom??????

Bilen har sttt i garaget 4 mnader, r det normalt att den r helt tom d??

Nej sjlvklart inte, olja frsvinner inte av sig sjlv nr bilen str still. Dock innebr det inte ndvndigtvis att det inte finns ngon olja alls bara fr att du inte ser det p stickan, det kan ligga under stickans niv. Men i vrsta fall s har du ingen olja, oavsett s ska du sjlvklart inte kra runt p detta vis.

Citat:
Vi provkrde bilen 15 min ungefr, till bilverkstaden, och drefter kollade dom oljan, d visade den 0...

efter 20 min nr bilgaren har krt hem bilen, ringer han och sger att nu visar den att oljan r full..

Nej, om det inte fanns olja frn brjan kommer det inte finnas efter att du krt 15min. Du har nog kollat p fel stlle, alternativt har nsta person kollat p fel stlle.
Citera
2013-10-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Vad bra att du erknner detta direkt d vissa p forumet inte tycks inse fakta.

Nej sjlvklart inte, olja frsvinner inte av sig sjlv nr bilen str still. Dock innebr det inte ndvndigtvis att det inte finns ngon olja alls bara fr att du inte ser det p stickan, det kan ligga under stickans niv. Men i vrsta fall s har du ingen olja, oavsett s ska du sjlvklart inte kra runt p detta vis.

Nej, om det inte fanns olja frn brjan kommer det inte finnas efter att du krt 15min. Du har nog kollat p fel stlle, alternativt har nsta person kollat p fel stlle.

Hmm.. Vad kollat p fel stlle??
Sjlvklart ska inte bilen kras nr oljan r under MIN nivn, till och med under, i och med att det inte syntes till alls..

men sjlva "olje facket" dr stickan sitter i, det r vl dr man kollar oljan? Den visade ingen olja alls... gr vl inte att kolla fel??
Samt att jag var inne p en bilverkstad, och det var en kunnig mekaniker som visade olje stickan...

Jag har frgat runt lite, och vissa sger att det kan vara s att nr man inte kr en bil p ngra mnader, kan oljan sjunka ihop.. Drfr ska man kra bilen en lite lngre strecka, eller helt enkelt kra i upp och ner fr backe, fr att "f oljan att aktiveras eller ngot liknande"...

urskta min basiska frklaring.. :P knner mig som min mamma nr hon ska frklara ngot p datorn.. stora lol verallt
Citera
2013-10-03, 18:01
Medlem
toby79s avatar
Ett tips om du inte skiter ut pengar nr du gr morgontoaletten r att inte kpa en citroen som inte har full garanti. Du kommer plja ner en jvla massa pengar p allt skit som kommer krngla. Det r en sak om du r duktig p bilmek, men r du inte det s kommer du f betala dyrt varenda gng ngon ljlig givare ger med sig och det kommer dom gra i en rasande takt.

r bilen du tittat p dessutom behftad med fel frn brjan s r du en naiv idiot om du kper den. Och det r du vl inte? Titta p ngot annat.
Bilar finns det gott om.
Senast redigerad av toby79 2013-10-03 kl. 18:04.
Citera
2013-10-03, 18:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Hmm.. Vad kollat p fel stlle??
Sjlvklart ska inte bilen kras nr oljan r under MIN nivn, till och med under, i och med att det inte syntes till alls..

men sjlva "olje facket" dr stickan sitter i, det r vl dr man kollar oljan? Den visade ingen olja alls... gr vl inte att kolla fel??
Samt att jag var inne p en bilverkstad, och det var en kunnig mekaniker som visade olje stickan...

Jag har frgat runt lite, och vissa sger att det kan vara s att nr man inte kr en bil p ngra mnader, kan oljan sjunka ihop.. Drfr ska man kra bilen en lite lngre strecka, eller helt enkelt kra i upp och ner fr backe, fr att "f oljan att aktiveras eller ngot liknande"...

urskta min basiska frklaring.. :P knner mig som min mamma nr hon ska frklara ngot p datorn.. stora lol verallt
Dina vnner mste vara pantade! Lyssna inte p dom. Oljan kollas nr motorn har varit avstngd och den ska inte sjunka ihop. Hur r det ens mjligt? Nivn ska vara rtt nr bilen r ostartad.
Citera
2013-10-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Dina vnner mste vara pantade! Lyssna inte p dom. Oljan kollas nr motorn har varit avstngd och den ska inte sjunka ihop. Hur r det ens mjligt? Nivn ska vara rtt nr bilen r ostartad.

Ja men bilen har ju sttt i garaget i flera mnader utan att ngon har krt den.. Kanske drfr den behver en runda eller tv??

Nej jag skiter absolut inte ut pengar.. men jag befinner mig inte i sverige.

Jag har tittat p ett 30 tal bilar, i ungefr 2 mnader nu, och denna man, samt bil r det BSTA jag hittat tills..

mste tillgga att de flesta bilarna hr, har ingen service bok. ngot som denna man har kunnat bevisa..

Men som sagt, som det ser ut just nu s sger ju ni att jag ska skita i bilen..

finns tyvrr inte mycket bttre bilar att hitta........... :/

Jag befinner mig i RUMNIEN.. bara massa jvla lurare hr.. som kper bilar i tyskland som frsker slja de fr 2-3000 E dyrare.

Denna man har varit den enda garen.. han har varit rlig med allt, och han har varit hjlpsam, samt att vi tog bilen till en mekaniker som vi sjlva fick vlja.....
Citera
2013-10-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ja men bilen har ju sttt i garaget i flera mnader utan att ngon har krt den.. Kanske drfr den behver en runda eller tv??

Jag har tittat p ett 30 tal bilar, i ungefr 2 mnader nu, och denna man, samt bil r det BSTA jag hittat tills..

mste tillgga att de flesta bilarna hr, har ingen service bok. ngot som denna man har kunnat bevisa..

Jag befinner mig i RUMNIEN.. bara massa jvla lurare hr.. som kper bilar i tyskland som frsker slja de fr 2-3000 E dyrare.

Denna man har varit den enda garen.. han har varit rlig med allt, och han har varit hjlpsam, samt att vi tog bilen till en mekaniker som vi sjlva fick vlja.....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=242838

Detta r ett liknande exempel?????
Citera
2013-10-03, 18:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ett tips om du inte skiter ut pengar nr du gr morgontoaletten r att inte kpa en citroen som inte har full garanti. Du kommer plja ner en jvla massa pengar p allt skit som kommer krngla. Det r en sak om du r duktig p bilmek, men r du inte det s kommer du f betala dyrt varenda gng ngon ljlig givare ger med sig och det kommer dom gra i en rasande takt.

r bilen du tittat p dessutom behftad med fel frn brjan s r du en naiv idiot om du kper den. Och det r du vl inte? Titta p ngot annat.
Bilar finns det gott om.
Totalt jvla struntprat. Krnglar inte mer n nt annat europeiskt.
Slde fr ett litet tag sen en C4 -06 vi haft i 2 r och 5000 mil, det enda som inte var service som krnglade p den var ac-kondensorn. I vrigt fungerade den klockrent hela tiden.
Finns dessutom belagt p mnga stllen att vr inte p nt stt var unik.
Givarna till Citron kommer frn precis samma stlle som givarna till tyska och svenska bilar s det r ingen skillnad p funktionen.

Att det saknas olja r ju inte s roligt, men med tanke p vilka rd TS har ftt frn sina bekanta brjar man ju undra lite om det verkligen utfrdes p korrekt stt? Bilen borde dessutom varnat fr lg oljeniv om s var fallet eftersom det sitter elektronisk givare.
Citera
2013-10-03, 18:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:

Ska inte spela ngon som helst roll. Nr du startar motorn s kommer oljepumpen att pumpa runt oljan till de stllen som ska ha smrjning, att kra i backar, eller hoppa p alla fyra gr varken till eller frn. Syns det ingen olja s finns det max s mycket olja att den inte nr upp till stickan.

Att en bil har servicebok har ingen som helst sexuell betydelse och det speglar sig mycket vl i det hr fallet.Slr vad om att skitbilarna du tittat p tminstone har en skvtt olja p stickan och olja i motorn r som blod r fr hjrtat.

Citroen r mycket trevliga bilar och har ofta en massa finesser direkt frn start s att sga, men allt gr frr eller senare snder och d kommer utgifterna. Det som rddar r allts om det finns garanti p de delarna och det gr det inte p en gammal cittra i Sverige och kanske frmodligen inte heller som ny i Rumnien. Okej, det sista var frdomsfullt, men det kan skert ligga ngot i det nd.

Titta p ngot annat r allts ett rd som str fast fr den bilen kommer st dig dyrt.
Citera
2013-10-03, 18:26
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Slde fr ett litet tag sen en C4 -06 vi haft i 2 r och 5000 mil, det enda som inte var service som krnglade p den var ac-kondensorn. I vrigt fungerade den klockrent hela tiden.
Finns dessutom belagt p mnga stllen att vr inte p nt stt var unik.
Givarna till Citron kommer frn precis samma stlle som givarna till tyska och svenska bilar s det r ingen skillnad p funktionen.

Att det saknas olja r ju inte s roligt, men med tanke p vilka rd TS har ftt frn sina bekanta brjar man ju undra lite om det verkligen utfrdes p korrekt stt? Bilen borde dessutom varnat fr lg oljeniv om s var fallet eftersom det sitter elektronisk givare.
D har du nog haft tur. Det r dock inte bara givarna jag hakar upp mig p, utan hela mrket bilens innehll som helhet. Vet folk som haft sin bil p verkstad mer n de haft den utanfr och citroen som verkstad r ett skmt. tminstone dr jag huserar.
Citera
2013-10-03, 18:48
Medlem
Det kan inte vara som p min bil d? Det rkar ocks vara en Cittra, en C5:a. Dr r alltid oljestickan torr nr man drar ur den, sen stter man i den och drar ur den igen, och d gr det fint att lsa av oljenivn. P nt stt blir rret dr oljestickan sitter helt tomt p olja nr man kr, och frblir tomt tills man lyfter p stickan och slpper in luft uppifrn. Det blir allts en luftpelare som hindrar oljan att komma in i rret. Troligtvis beror det p att oljerret r lite vl lngt och sticker ner lngre n p andra motorer.
Den hr egenheten har jag haft p nn annan Cittra jag gt ocks, och dessutom lst om det, s det r inget jag inbillar mig.

C4 r en helt ok bil som inte gr snder mer n nn annan valfri bil frn exempelvis Tyskland. Titta p t.ex. BMW som hller p att bli en riktig skitbil med ondligt mnga krngliga och dyra elfel.
Citera
2013-10-03, 19:54
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Jag bara vntade p att du skulle dyka upp och frsvara den franska flaggan och inte blev jag besviken

Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det kan inte vara som p min bil d? Det rkar ocks vara en Cittra, en C5:a. Dr r alltid oljestickan torr nr man drar ur den, sen stter man i den och drar ur den igen, och d gr det fint att lsa av oljenivn.

Det r ju ltt att prova fr TS. Har dock aldrig varit med om ngon bil med detta fenomen men s r ju mrket med stort C knt fr lite udda lsningar s det kan mycket vl vara p detta vis.

Servicebok r alltid trevligt men det r ingenting man ska hnga upp sig p. Jag har sett fullstmplade bcker p rishgar och avsaknaden av bok p prlor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in