2013-10-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Det här var ju för övrigt ett annat gammal kul inlägg från dig BehindRayban och egentligen borde vi kanske inte vara såna ovänner som vi så snabbt blev, eftersom vi tycks dela vissa åsikter trots allt. Men misskrediteringar av folk och fä genom att benämna dem "fyllon" reagerar jag spontant emot. Det är snarare en instinktiv reaktion än ett inlärt beteende. Däremot har jag lite svårt att tänka mig att Boboslacke, Frånstedt och Jallai skulle tillhöra några "kommunistiska kretsar." Det tror jag är en mycket stark förenkling av hela saken. Tror du t.ex Frånstedt hade fått jobb på Securitas om han hade varit kommunist? Den här trion är nog ute i annat ärende, förutom inkomstbringande bokförsäljning, men vad har jag absolut ingen aning om. Jag är ju gubevars bara en felklippt, bulldoppande humanist och inte någon som är barnsligt förtjust i nya bandvagnsmodeller. Därav min totala okunskap.

1. Det är väl ändå en ganska snäll beskrivning jämfört med "lögnaktig pajas lika trovärdig som Bagdad Bob".

2. Ifall du läser det övriga som jag skrev om Jallai så kommer du att inse hur begränsad dennes kompetens är i sammanhanget av dennes försök att uttala expertis. I övrigt kan man ju inte förebrå denne för att han "hittar kända vrak", "säljer böcker" osv. osv. det är en del av dennes nye framtvingade levnadsförhållanden.

3. Huruvida Frånstedt är kommunist är det ingen som vet och jag har aldrig uttalat. Däremot finns det tonvis med kommunister i bevakningsbranschen både på Securitas och deras konkurrenter, därom råder det inget tvivel utan handlar om PK politik från bolagen, då dessa fått sina tillstånd indragna annars. Man får inte diskriminera politiskt i Sverige enligt lagen.

4. Regimbyte, som vanligt.
Citera
2013-10-02, 09:04
Medlem
Citat:
Jag är helt säker på att du kan "walk-the-walk", men härinne i forumet sysslar vi med "talk-the-talk" om det faktumet har gått dig förbi. Och varför ska du (och Boboslacke) få ha monopol på att debattera kaxigt? Att gömma sig bakom ett par solglasögon är väl nästan det fegaste man kan göra.

1. Jag tycker inte att jag debatterar kaxigt.

2. Du borde pröva ett par solglasögon.

Citat:
Men du, har du någon fräsch och pigg teori om varför en RAF-medlem isåfall skulle ha "missats" av Holmér, Ölvebro, Näss och övriga hundratals utredare som har jobbat med MOP i över 30 år? Jag menar, RAF:s organisation var ju knappast okända för mordutredarna och borde ha varit något av det första de utredde kan man väl tro? Visst finns det viss likhet med "Grundmann", men jag hävdar fortfarande att jag tycker fantombilden föreställer en så alldaglig person att denne liknar väldigt många andra "långskalliga" människor som rasbiologen Herman Lundborg skulle ha uttryckt det. Jag tycker t.o.m fantombilden nästan ser ut som en avtecknat fotografi hämtad från ett gammalt unket rasbiologiskt register. Och vad fantombildens skjortkrage anbelangar, så är det väl ganska osannolikt att tecknerskan kunde se och lägga en liten skjortsnibb (!) på minnet förutom hela ansiktet? Det låter konstigt. Tycker inte också du det??

http://www.theapricity.com/snpa/lundman-races.htm

1. Kanske för att de var regerade av vänsterpartiet?, kanske för att de inte kunde få någon fälld alls, de omnämnda ansågs vara *jävligt* besvärliga rent juridiskt då deras domstolsbeteende förorsakade massvis med nya lagar för domstolsförfarande och kunde dra ut på tiden i åtskilliga år samt kosta enorma belopp (MG hade 15 advokater sysselsatta i två år när han friades för mord på polisman men dömdes för delaktighet i själva organisationen. Sedan släpptes denne MG efter 4år i bur pga. dålig hälsa). Den andra personen misstänktes för 2 spektakulära mord liknande MOP men några bevis kunde aldrig framställas annat än indiciemässigt. Sedan misstänktes grupperingen för ett annat mord närmast identiskt MOP på en sosse i Tyskland, men där kunde inte heller några bevis framläggas även om av de *kända* RAF medlemmarna utanför Östtyskland så verkar enbart dessa två ha varit i full frihet så att säga. RAF kan väl ha haft ett tiotal svenska medlemmar och något hundratal sympatisörer sett till pressklipp från tiden.

2. Kan inte säga att jag håller med er, men förstås skulle skjortsnibbarna kunnat vara just ett resultat av att det är ett foto som ritats av. Att förväxla svartvita fotografier med rasbiologi är nog inte särskilt "vetenskapligt" förövrigt.
Citera
2013-10-02, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag tycker inte att jag debatterar kaxigt.

2. Du borde pröva ett par solglasögon.

1. Kanske för att de var regerade av vänsterpartiet?, kanske för att de inte kunde få någon fälld alls, de omnämnda ansågs vara *jävligt* besvärliga rent juridiskt då deras domstolsbeteende förorsakade massvis med nya lagar för domstolsförfarande och kunde dra ut på tiden i åtskilliga år samt kosta enorma belopp (MG hade 15 advokater sysselsatta i två år när han friades för mord på polisman men dömdes för delaktighet i själva organisationen. Sedan släpptes denne MG efter 4år i bur pga. dålig hälsa). Den andra personen misstänktes för 2 spektakulära mord liknande MOP men några bevis kunde aldrig framställas annat än indiciemässigt. Sedan misstänktes grupperingen för ett annat mord närmast identiskt MOP på en sosse i Tyskland, men där kunde inte heller några bevis framläggas även om av de *kända* RAF medlemmarna utanför Östtyskland så verkar enbart dessa två ha varit i full frihet så att säga. RAF kan väl ha haft ett tiotal svenska medlemmar och något hundratal sympatisörer sett till pressklipp från tiden.

2. Kan inte säga att jag håller med er, men förstås skulle skjortsnibbarna kunnat vara just ett resultat av att det är ett foto som ritats av. Att förväxla svartvita fotografier med rasbiologi är nog inte särskilt "vetenskapligt" förövrigt.

"Ser ut som" skrev jag. Ta av dig solglasögonen inomhus i varje fall, så bli det lättare för dig att läsa exakt det som står.

Har du förresten möjligen något emot Gunnar Walls "mötesscenario"? Skulle verkligen vilja höra dina synpunkter kring den teorin. Själv tycker jag att just den teorin är ganska spännande. Det var väl så mycket konstigt som hände under kalla kriget och som vi väl knappt vet något om ens idag?
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-02 kl. 09:49.
Citera
2013-10-02, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Det finns ett annat kriminalfall jag snart följt i trettio år, och jag måste först påpeka att jag inte har någon insyn i utredningen eller direkt känner någon av de inblandade parterna, däremot har jag hört initierat snack kring fallet i många år och utifrån förklaringarna så förstår jag att fallet ska vara polisiärt uppklarat och att många människor vet sanningen men inte vågar engagera sig eller lägga energi på det hela.

Men när trettio år har passerat så känner jag att åsikten om att det hela skulle vara polisiärt uppklarat faller.

På trettio år händer mycket på flera olika plan (socialt, ekonomiskt, kulturellt osv) så varför skulle lojaliteten vara så stark kring ett brottsfall efter trettio år när inte ens diktaturer kan hålla den mörkaste sanning borta från dagens ljus?

Med tiden förfaller och falsifieras väl ALLA konspirationsteorier?

Det som lever kvar är myter som byggts upp kring enkla fall där förklaringarna är rätt så simpla.

Finns det inte en risk att varenda nytt spår kring Palme-fallet är rena myterna? Beaktar ni tidsaspekten?

Vill ha en kritisk diskussion och höra era argument.

Tycker ditt inlägg var intressant men det tycks jag väl vara rätt ensam om att tycka härinne eftersom den kritiska diskussionen uteblir? Kanske bekräftar t.o.m ointresset att det är "mytbildning" och inte "fakta"" som det produceras mest av härinne? De mest trovärdiga signaturerna tycker jag är de som stannar upp och djupstuderar de vittnesmål och uppgifter som verkligen är styrkta och verifierade samt de signaturer som lämnar källhänvisningar till alla uppgifter som postas. Inte för att jag är ett dugg bättre själv men ändå. Så tycker jag.
Citera
2013-10-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Cover-UP . Han fick en massa pärmar av PUs Åke Röst med olika förhör och uppslag. Verkar ha varit väldigt lite systematik i det som gavs ut. Snarare är en salig blandning som skapade förvirring-

Men guldkorn finns Rolf Dahlgrens berättelse, Skandias säkerhetschef Per Häggströms dialog med utredande polisen Erik Skoglund, han som får gå på semester.
Dessutom Matti-breven och GMPs rekonstruktion som visar upp över ett tjog förut inte kända vittnen från morddygnet. Finns även i andra boken Palmemordet, Ett kalejdoskop som utkom 2002.

Heter den andra verkligen "Ett kalejdoskop" och utkom 2002. Jag trodde jag hade alla Anérs Palme-böcker. 2002 kom ju "Palmegåtan - mot en lösning".
Citera
2013-10-02, 13:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Heter den andra verkligen "Ett kalejdoskop" och utkom 2002. Jag trodde jag hade alla Anérs Palme-böcker. 2002 kom ju "Palmegåtan - mot en lösning".
Du har så rätt. Kalejdoskopet fanns i undertexten. Det var den jag menade.
Citera
2013-10-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja nu var det inte detta jag syftade på utan andra iakttagelser under kvällen om aktiviteter i kvarteret. Uppgifter som begravdes när andra krafter grep in och hemligade hennes förhör samtidigt som utredaren fick ta semester och sedan aldrig återkom till utredningen igen.

Utredaren hette som sagts Skoglund och har senare sagt att är det så man vill ha det
kring MOP så "skiter jag i det hela".
De aktiviteter som Kohut iakttagit i kvarteret torde röra sig om den kuppförsvarsövning
som pågick denna kväll och som numera är icke-existerande eftersom försvarets hemliga
delar såg till att den mörklades totalt.
Citera
2013-10-02, 16:42
Medlem
Citat:
"Ser ut som" skrev jag. Ta av dig solglasögonen inomhus i varje fall, så bli det lättare för dig att läsa exakt det som står.

Har du förresten möjligen något emot Gunnar Walls "mötesscenario"? Skulle verkligen vilja höra dina synpunkter kring den teorin. Själv tycker jag att just den teorin är ganska spännande. Det var väl så mycket konstigt som hände under kalla kriget och som vi väl knappt vet något om ens idag?

1. Vad är det du tycker att jag inte förstår?

2. Problemet med "mötesscenariot" är helt enkelt "platsen" "syftet" och "miljön" i kombination. Ifall man med "mötesscenariot" menar de kommit överens med någon okänd eller för dem känd person om ett möte så är platsen synnerligen illa vald. Först är det inför offentligheten, dvs. total insyn så skulle det vara överlämning av hemlisar är platsen ytterst dålig. Sedan är det syftet, ett sådant möte skulle inte ha något annat syfte än att möjligen undkomma dåtidens buggar. Sedan är det "miljön", en kall fuktig Stockholmsnatt innebär att minsta försening skulle göra situationen närmast olidlig för den väntande, trots allt handlar det om personer som ofta kan vara försenade. Därutöver talar resten av familjens utsagor för att detta inte stämmer, de hade inte kommit överens om något möte.

3. Ifall man med "mötesteorin" menar att de slumpmässigt stötte en "palmehatare" på gatan som sedan "enligt internetteorier" skulle ha spenderat 40s på att undersöka att det verkligen var landets statsminister som stod framför honom och inte någon lookalike eller skådis med peruk så är det ju ett dråp det handlar om och därmed en devalvering av straffsatsen. Ett ändå ganska, för att inte säga mycket osannolikt scenario.

4. Snarare verkar de olika vittnesmålen från typ 5-10 olika personer tyda på att makarna Palme förföljdes av någon form av terrorkommando kanske från RAF, personbeskrivningarna stämmer ju in beskrivningsmässigt på några medlemmar och själva förfarandet verkar ju passa som hand i handske på just den metodik som RAF använde vid avrättningar, nämligen att följa personen från deras hem ifall de inte kunde genomföra dådet i hemmet, omringa personen på avstånd i grupper om 4-8 personer och sedan skicka in attentatsmännen 1 och 1 mot personen när tillfälle ges. Vilket förstås sker efter att de yngre i familjen Palme lämnat makarna Palme och efter att de stannar till vid skyltfönstret.
Citera
2013-10-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vad är det du tycker att jag inte förstår?

2. Problemet med "mötesscenariot" är helt enkelt "platsen" "syftet" och "miljön" i kombination. Ifall man med "mötesscenariot" menar de kommit överens med någon okänd eller för dem känd person om ett möte så är platsen synnerligen illa vald. Först är det inför offentligheten, dvs. total insyn så skulle det vara överlämning av hemlisar är platsen ytterst dålig. Sedan är det syftet, ett sådant möte skulle inte ha något annat syfte än att möjligen undkomma dåtidens buggar. Sedan är det "miljön", en kall fuktig Stockholmsnatt innebär att minsta försening skulle göra situationen närmast olidlig för den väntande, trots allt handlar det om personer som ofta kan vara försenade. Därutöver talar resten av familjens utsagor för att detta inte stämmer, de hade inte kommit överens om något möte.

3. Ifall man med "mötesteorin" menar att de slumpmässigt stötte en "palmehatare" på gatan som sedan "enligt internetteorier" skulle ha spenderat 40s på att undersöka att det verkligen var landets statsminister som stod framför honom och inte någon lookalike eller skådis med peruk så är det ju ett dråp det handlar om och därmed en devalvering av straffsatsen. Ett ändå ganska, för att inte säga mycket osannolikt scenario.

4. Snarare verkar de olika vittnesmålen från typ 5-10 olika personer tyda på att makarna Palme förföljdes av någon form av terrorkommando kanske från RAF, personbeskrivningarna stämmer ju in beskrivningsmässigt på några medlemmar och själva förfarandet verkar ju passa som hand i handske på just den metodik som RAF använde vid avrättningar, nämligen att följa personen från deras hem ifall de inte kunde genomföra dådet i hemmet, omringa personen på avstånd i grupper om 4-8 personer och sedan skicka in attentatsmännen 1 och 1 mot personen när tillfälle ges. Vilket förstås sker efter att de yngre i familjen Palme lämnat makarna Palme och efter att de stannar till vid skyltfönstret.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om det sk. mötesscenariot", låter troligt om det hela är en aktion iscensatt av personer i Palmes närhet (som GW tror). Kan även stämma om det som jag tror, att det hela är en konspiration med rötter i "företagarsverige", vilket också möjliggör ett mötesscenario (och koppling till företagarsverige) (Feldt?). Däremot tror jag inte på RAF, Palme ansågs ju stå tredje världen närmare än någon annan stadsman öht. Men det är klart, en order från östblocket kunde nog knappast ignoreras av dessa frihetshjältar". Nä, ett team freelancande fd. Mossadagenter är mitt tips.
Citera
2013-10-02, 19:48
Medlem
p.norths avatar
Angående "kuppövningen" som rådde den kvällen, kan den ha varit en låtsas aktion för det som egentligen skulle hända, att många av dom var omedvetna att det var Palme som var det tilltänkte offret. Eller så drog "baseboll/mördarligan nytta av situationen. Då är det ju frågan hur långt innan dom visste att paret Palme skulle gå ut just den kvällen. Jag har ju läst lite varstans och den uppfattningen så verkade några veta eller att det har antytts att "snart är Palme död" typ nån vecka innan. Verkar som man har dragit nytta av den här "kuppövningen" så man hittar kryphål i lagen och få det stämplat "rikets säkerhet" är jag ute och cyklar om jag har fått den uppfattningen om mordet, kan det ha skett så?
Citera
2013-10-02, 19:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Angående "kuppövningen" som rådde den kvällen, kan den ha varit en låtsas aktion för det som egentligen skulle hända, att många av dom var omedvetna att det var Palme som var det tilltänkte offret. Eller så drog "baseboll/mördarligan nytta av situationen. Då är det ju frågan hur långt innan dom visste att paret Palme skulle gå ut just den kvällen. Jag har ju läst lite varstans och den uppfattningen så verkade några veta eller att det har antytts att "snart är Palme död" typ nån vecka innan. Verkar som man har dragit nytta av den här "kuppövningen" så man hittar kryphål i lagen och få det stämplat "rikets säkerhet" är jag ute och cyklar om jag har fått den uppfattningen om mordet, kan det ha skett så?

Kuppövningen har länge diskuterats men det har aldrig gått att få fram vem eller vilka som låg bakom den eller deltog. Vore trevligt om någon kunde bidra med info om detta .

Alla deltagare kan inte varit medlemmar i en stämpling mot Olof Palme så någon information borde kunnat sippra fram.

Det närmaste jag kommit är Rolf Dahlgrens berättelse om resan med Hans Holmer i stockholms-city MOP-natten.

Sedan finns ju Jan Värnhalls plan om en attack mot Statsministern. Tyvärr ska ju han förstört den efter att rådgjort med chefen, Alf Karlsson.
Citera
2013-10-02, 20:01
Medlem
p.norths avatar
Det jag även menar är att vissa vittnesmål som hade ett samband till mordet att göra, eller binder till mordet så har man hänvisat till den här "kuppövningen" som gjorde att det blev hemlighets stämplade. Som tex Kohult..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in