Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Humanistiska ämnen med idehistoria är inte juridik. Särskilt inte akademisk juridik, som inte alltid har genomslag i svenska tings och hovrätter men däremot oftast HD och alla övriga rätter.
2. Då får ni väl rösta in egna politiker som fixar saken, ifall det är ett större problem för er än för allmänheten. Jag kan tycka jurister i tjänstemannarollen utanför domstolar suger totalt, i alla avseende, juridik, ledarskap etc. Vanligtvis handlar det om att någon politiker tillsatt en polare tillsatt en jurist som denne har förtroende för som chef för någon verksamhet varefter denne anställer jurister för sakens skull. När sedan politikern flyttas bort så är polarna kvar men saknar lojalitetsband till juridiken och tjänar enbart sig själva.
1. Ditt råd är förstås förkastligt eftersom JÖK:en inte innehåller den information som du rekommenderar. Ta en JIK istället så lär du dig mer, men läs inte på SU för där har de bara haft politiker anställda som lärare sedan åttiotalet.
2. Det har han bara hittat på baserat på hans svar, han har inte ens eftersökt informationen.
Är humanistiska studier med idéhistoria inte juridik? Menar du verkligen det? Slösade jag bort fyra hela år på humanisthuset läsandes astråkiga källskrifter, när jag trodde jag kunde få ett attraktivt jobb som sugande idiotjurist i nån kommunal förvaltning? Aajjaj.
Men du, till skillnad från dig som har skrivit raderna här nedan misstänker jag att Saudiaffären sved mer lite här och lite där än vad du vill låta påskina. Den FOI-anställdes avslöjande hade inte blivit något "case" överhuvudtaget om denne inte hade haft något att berätta för hela världen. Hämtat från tråden om KSI-chefens död:
"1. Det har aldrig funnits någon "Saudiaffär" i sammanhanget. Hela caset som körts i massmedia hittades på av en FOI anställd som troligtvis fått kängan under relativt förnedrande omständigheter och valde att hämnas genom att starta eget på stället för att starta lite trubbel. Vanligtvis brukar sådant genomföras genom användning av skrivmaskiner och myndighetens brevpapper. Sten Stollefors tyckte att scenen var så lämpligt ordnad att han i sammanhanget kunde hoppa av ett jobb som han helt enkelt inte var skapt för.
2. Enda sättet att få det överstliga försvinnandet till att vara något annat än en drunkningsolycka är förstås att påvisa att KSI-översten hade sällskap i båten som dränkte denne. Annars är självmord inte alls ovanliga i sådana befattningar men brukar utföras med tjänstevapen mot huvudet, vanligt "fyllovis i förtvivlan över att politikerna inte tar deras arbetsuppgifter på allvar eller typ agerar mot förväntningarna etc. dvs. typ ett uppdagande av att de ägnat sina liv åt något som bara värderas när hannibal står utanför portarna med mordbrand i sinnet. Ganska vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. "
Jag är glad att jag valde humaniora eftersom de studierna förhindrar mig att offentligt kalla en välrenommerad författare för fyllo. Och dessutom lär jag väl överleva dig också, eftersom då tydligen självmord medelst tjänstevapen är vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. Ja, inte kan man väl bli särskilt lycklig av att t.ex behöva diskutera hemvärnets nya bandvagnar på Flashback? Det förstår jag fullkomligt. Sedan är det ju så att man normalt numrerar texterstycken med siffrorna 1, 2 och 3 och inte 2, 1, 1. Men du kanske bara är lite full för tillfället?