2013-10-01, 16:47
Bannlyst
Det finns ett annat kriminalfall jag snart följt i trettio år, och jag måste först påpeka att jag inte har någon insyn i utredningen eller direkt känner någon av de inblandade parterna, däremot har jag hört initierat snack kring fallet i många år och utifrån förklaringarna så förstår jag att fallet ska vara polisiärt uppklarat och att många människor vet sanningen men inte vågar engagera sig eller lägga energi på det hela.

Men när trettio år har passerat så känner jag att åsikten om att det hela skulle vara polisiärt uppklarat faller.

På trettio år händer mycket på flera olika plan (socialt, ekonomiskt, kulturellt osv) så varför skulle lojaliteten vara så stark kring ett brottsfall efter trettio år när inte ens diktaturer kan hålla den mörkaste sanning borta från dagens ljus?

Med tiden förfaller och falsifieras väl ALLA konspirationsteorier?

Det som lever kvar är myter som byggts upp kring enkla fall där förklaringarna är rätt så simpla.

Finns det inte en risk att varenda nytt spår kring Palme-fallet är rena myterna? Beaktar ni tidsaspekten?

Vill ha en kritisk diskussion och höra era argument.
Citera
2013-10-01, 16:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
.....Det betyder att även om det finns många konspirationsteorier, så kan mordet ha utförts av någon ensam gärningsman. Leif GW tror på någon i Palmes närhet. Det är jag inte övertygad om. Kan ha varit i periferin, som man inte tänker på. En uppfattad ogärning mot någon som vill hämnas? Däremot kan händelsen med de stulna handlingarna beträffande sonens USA stipendium och straffskatten dagarna innan kanske ge en ledtråd i mordet. Även samtalet under lunchen som gjorde Palme upprörd, samma dag. Ingen vet vem som ringde eller vad som gjorde honom så upprörd.
Minst fyra olika scenarier tävlade mot varandra för att få Palme avrättad i den statskupp som sedan skulle kunna mörkläggas totalt. Självklart vet man på centralt håll vem Palme pratade med och vad som gjorde honom upprörd. Mycket sannolikt blev han "erbjuden" få välja mellan att ta tillbaka sitt överklagande i skattemålet och låta domen bli verkställd eller att låta hemliga aktörer utradera hela ärendet. Ingetdera var tänkbart för OP men för LP och familjefriden skulle det betyda allt vilket hennes kollegor i socialfascistiska psykstyret förstod att utnyttja för sitt vinnande koncept bakom statskuppen.
Citera
2013-10-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Svar på Nr 1: Stopp och belägg! Du har helt fel! Gunnar Wall har skrivit en rad succéböcker och belönades 1998 med Guldspaden för bästa undersökande journalistisk i bokform.
Gunnar Wall är den erkänt mest välinformerade och insatte personen utanför palmeutredninge
n när det gäller palmemordet. Det har han även bevisat i sin bok "Mordgåtan Olof Palme - makten, lögnerna och tystnaden". Boken har fått fantastiskt bra kritik, exempelvis:
"Denna bok är den bästa som hittills skrivits om mordet på Olof Palme.."
Ingemar Krusell, spaningsledare i Palmeutredningen
"Nog den bästa genomgången av utredningarna kring mordet på Olof Palme."
Kjell-Olof Feldt, svensk finansminister 1982-90

1. Hur kan detta föreligga angående något som du uppenbarligen inte vet något om?, ditt inlägg låter som ett uppenbart trollpåstående.

2. Vad Kjell-Olof Feldt har att säga i frågan är väl egalt, man kan väl anta att Kjell-Olof Feldt säkerligen var mycket glad åt en journalistisk sammanställning som inte pekade i hans riktning. I övrigt vet ju ingen av de personer som du flummar om något om utredningen.
Citera
2013-10-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Jag vet inte om studenter idag får lära sig allt om hur lagen fungerar men det fick inte jag och mina studiekompisar göra då vi gick på universitetet 1987-1991. Humanistiska ämnen med fördjupning i idéhistoria. Det ledde onekligen till en kunskapsbrist kan jag tycka men å andra sidan så har man ju full tillåtelse att förkovra sig i den saken senare i livet om man nu är så pass intresserad. Huvudsaken är ju att vi t.ex förhindras ta arbete som jurister och som tjänstemän med myndighetsansvar med vår utbildning.

1. Humanistiska ämnen med idehistoria är inte juridik. Särskilt inte akademisk juridik, som inte alltid har genomslag i svenska tings och hovrätter men däremot oftast HD och alla övriga rätter.

2. Då får ni väl rösta in egna politiker som fixar saken, ifall det är ett större problem för er än för allmänheten. Jag kan tycka jurister i tjänstemannarollen utanför domstolar suger totalt, i alla avseende, juridik, ledarskap etc. Vanligtvis handlar det om att någon politiker tillsatt en polare tillsatt en jurist som denne har förtroende för som chef för någon verksamhet varefter denne anställer jurister för sakens skull. När sedan politikern flyttas bort så är polarna kvar men saknar lojalitetsband till juridiken och tjänar enbart sig själva.

Citat:
Och visst skulle jag kunna ägna vissa dagar och vissa kvällar åt att begära ut handlingar samt överklaga avslagningar från PU, men faktum är att jag nog tycker det finns roligare grejer att syssla med. Kalla det lättja snarare än rädsla. Och jag skulle aldrig drömma om att be någon som betecknar någon som "fyllo" härinne skrida till ett sådant verk å mina vägnar. En sådan personlighetskaraktär tycks sakna såväl vanlig hyfs som bildning, vilket humanistiska studier nog faktiskt kan hjälpa till att förbättra. Humanistiska studier rekommenderas således och som sagt, om Jöken (juridisk översiktskurs) finns kvar nuförtiden, kan man ju alltid komplettera sina brister i juridik efteråt. Om lust och vilja finnes vill säga.

Det som är intressant var ändå att Gunnar Wall uppger/uppfattar att det mesta materialet som finns i PU:s arkiv är hemligt. Och så var det liksom inte mer med det.

1. Ditt råd är förstås förkastligt eftersom JÖK:en inte innehåller den information som du rekommenderar. Ta en JIK istället så lär du dig mer, men läs inte på SU för där har de bara haft politiker anställda som lärare sedan åttiotalet.

2. Det har han bara hittat på baserat på hans svar, han har inte ens eftersökt informationen.
Citera
2013-10-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skulle inte förvåna mig om det finns sådana uppgifter dolda i PU.
Annette Kohuts förhör skulle kunna peka i den riktningen.
Sedan har vi ju Sigge Cedergrens joggande man norrut på Luntmakargatan.
Men han ses tio minuter efter MOP och sen ser ju Sigge ingen WT.

Om jag inte är felunderrättad har Kohut rapporterat om aktiviteter i området i samband med att hon var utanför huset!
Citera
2013-10-01, 18:20
Medlem
massepojkens avatar
För er som vill andas lite äkta Palmeluft kan jag berätta att hans fd Radhus nu är till salu i Vällingby.
3.250.000 om jag inte missminner mig. Tornedalsgatan 18.

Lycka till!
Citera
2013-10-01, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Humanistiska ämnen med idehistoria är inte juridik. Särskilt inte akademisk juridik, som inte alltid har genomslag i svenska tings och hovrätter men däremot oftast HD och alla övriga rätter.

2. Då får ni väl rösta in egna politiker som fixar saken, ifall det är ett större problem för er än för allmänheten. Jag kan tycka jurister i tjänstemannarollen utanför domstolar suger totalt, i alla avseende, juridik, ledarskap etc. Vanligtvis handlar det om att någon politiker tillsatt en polare tillsatt en jurist som denne har förtroende för som chef för någon verksamhet varefter denne anställer jurister för sakens skull. När sedan politikern flyttas bort så är polarna kvar men saknar lojalitetsband till juridiken och tjänar enbart sig själva.

1. Ditt råd är förstås förkastligt eftersom JÖK:en inte innehåller den information som du rekommenderar. Ta en JIK istället så lär du dig mer, men läs inte på SU för där har de bara haft politiker anställda som lärare sedan åttiotalet.

2. Det har han bara hittat på baserat på hans svar, han har inte ens eftersökt informationen.

Är humanistiska studier med idéhistoria inte juridik? Menar du verkligen det? Slösade jag bort fyra hela år på humanisthuset läsandes astråkiga källskrifter, när jag trodde jag kunde få ett attraktivt jobb som sugande idiotjurist i nån kommunal förvaltning? Aajjaj.

Men du, till skillnad från dig som har skrivit raderna här nedan misstänker jag att Saudiaffären sved mer lite här och lite där än vad du vill låta påskina. Den FOI-anställdes avslöjande hade inte blivit något "case" överhuvudtaget om denne inte hade haft något att berätta för hela världen. Hämtat från tråden om KSI-chefens död:

"1. Det har aldrig funnits någon "Saudiaffär" i sammanhanget. Hela caset som körts i massmedia hittades på av en FOI anställd som troligtvis fått kängan under relativt förnedrande omständigheter och valde att hämnas genom att starta eget på stället för att starta lite trubbel. Vanligtvis brukar sådant genomföras genom användning av skrivmaskiner och myndighetens brevpapper. Sten Stollefors tyckte att scenen var så lämpligt ordnad att han i sammanhanget kunde hoppa av ett jobb som han helt enkelt inte var skapt för.

2. Enda sättet att få det överstliga försvinnandet till att vara något annat än en drunkningsolycka är förstås att påvisa att KSI-översten hade sällskap i båten som dränkte denne. Annars är självmord inte alls ovanliga i sådana befattningar men brukar utföras med tjänstevapen mot huvudet, vanligt "fyllovis i förtvivlan över att politikerna inte tar deras arbetsuppgifter på allvar eller typ agerar mot förväntningarna etc. dvs. typ ett uppdagande av att de ägnat sina liv åt något som bara värderas när hannibal står utanför portarna med mordbrand i sinnet. Ganska vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. "

Jag är glad att jag valde humaniora eftersom de studierna förhindrar mig att offentligt kalla en välrenommerad författare för fyllo. Och dessutom lär jag väl överleva dig också, eftersom då tydligen självmord medelst tjänstevapen är vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. Ja, inte kan man väl bli särskilt lycklig av att t.ex behöva diskutera hemvärnets nya bandvagnar på Flashback? Det förstår jag fullkomligt. Sedan är det ju så att man normalt numrerar texterstycken med siffrorna 1, 2 och 3 och inte 2, 1, 1. Men du kanske bara är lite full för tillfället?
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-01 kl. 18:33.
Citera
2013-10-01, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Det finns ett annat kriminalfall jag snart följt i trettio år, och jag måste först påpeka att jag inte har någon insyn i utredningen eller direkt känner någon av de inblandade parterna, däremot har jag hört initierat snack kring fallet i många år och utifrån förklaringarna så förstår jag att fallet ska vara polisiärt uppklarat och att många människor vet sanningen men inte vågar engagera sig eller lägga energi på det hela.

Men när trettio år har passerat så känner jag att åsikten om att det hela skulle vara polisiärt uppklarat faller.

På trettio år händer mycket på flera olika plan (socialt, ekonomiskt, kulturellt osv) så varför skulle lojaliteten vara så stark kring ett brottsfall efter trettio år när inte ens diktaturer kan hålla den mörkaste sanning borta från dagens ljus?

Med tiden förfaller och falsifieras väl ALLA konspirationsteorier?

Det som lever kvar är myter som byggts upp kring enkla fall där förklaringarna är rätt så simpla.

Finns det inte en risk att varenda nytt spår kring Palme-fallet är rena myterna? Beaktar ni tidsaspekten?

Vill ha en kritisk diskussion och höra era argument.

Intressant att läsa tyckte jag. Ja, jag har nog funderat ibland när jag har läst om författare som gärna diskuterar och "avtäcker" gamla myter och konspirationer OM man i själva verket använder dessa, och tar avstamp i dem, för att bedriva någon slags nutida "propaganda" eller vad man nu skall kalla det.
Citera
2013-10-01, 18:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om jag inte är felunderrättad har Kohut rapporterat om aktiviteter i området i samband med att hon var utanför huset!

Ja, hon nämner enligt Sven Aner en röd bil hon ser när hon själv lämnar Skandia-Huset. Skulle vara mycket intressant att läsa samtliga vittnesmål med henne. Finns mer än ett frågetecken att räta ut.
Citera
2013-10-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, hon nämner enligt Sven Aner en röd bil hon ser när hon själv lämnar Skandia-Huset. Skulle vara mycket intressant att läsa samtliga vittnesmål med henne. Finns mer än ett frågetecken att räta ut.

Tja nu var det inte detta jag syftade på utan andra iakttagelser under kvällen om aktiviteter i kvarteret. Uppgifter som begravdes när andra krafter grep in och hemligade hennes förhör samtidigt som utredaren fick ta semester och sedan aldrig återkom till utredningen igen.
Citera
2013-10-01, 19:11
Medlem
Citat:
Är humanistiska studier med idéhistoria inte juridik? Menar du verkligen det? Slösade jag bort fyra hela år på humanisthuset läsandes astråkiga källskrifter, när jag trodde jag kunde få ett attraktivt jobb som sugande idiotjurist i nån kommunal förvaltning? Aajjaj.

1. Du behöver egentligen bara läsa 15 eller 30hp för att titulera dig jurist. Men vanligtvis menas med jurist en juris kandidat examen. Humanistiska studier med idéhistoria har inte juridik som huvudämne.

Citat:
Men du, till skillnad från dig som har skrivit raderna här nedan misstänker jag att Saudiaffären sved mer lite här och lite där än vad du vill låta påskina. Den FOI-anställdes avslöjande hade inte blivit något "case" överhuvudtaget om denne inte hade haft något att berätta för hela världen. Hämtat från tråden om KSI-chefens död:

1. Jag tror att du är ett totalt desperat politikertroll som vill trolla lite om vad som helst i tron att det ska få politiska efterverkningar så att du kan känna dig mäktig.

Citat:
"1. Det har aldrig funnits någon "Saudiaffär" i sammanhanget. Hela caset som körts i massmedia hittades på av en FOI anställd som troligtvis fått kängan under relativt förnedrande omständigheter och valde att hämnas genom att starta eget på stället för att starta lite trubbel. Vanligtvis brukar sådant genomföras genom användning av skrivmaskiner och myndighetens brevpapper. Sten Stollefors tyckte att scenen var så lämpligt ordnad att han i sammanhanget kunde hoppa av ett jobb som han helt enkelt inte var skapt för.

1. Ovanstående är förstås en korrekt beskrivning av hela affären. Sten Tolgfors vs. den svenska officerskåren var en match som Sten "tomhylsan" stollefors förlorade även om förlusterna till näringslivet från officerskåren verkar ha varit massiva (i några fall tom. eko-brottsliga). Hela skandalen var för Sten Tolgfors ett utmärkt och eftersökt tillfälle att avgå med äran i behåll.

Citat:
2. Enda sättet att få det överstliga försvinnandet till att vara något annat än en drunkningsolycka är förstås att påvisa att KSI-översten hade sällskap i båten som dränkte denne. Annars är självmord inte alls ovanliga i sådana befattningar men brukar utföras med tjänstevapen mot huvudet, vanligt "fyllovis i förtvivlan över att politikerna inte tar deras arbetsuppgifter på allvar eller typ agerar mot förväntningarna etc. dvs. typ ett uppdagande av att de ägnat sina liv åt något som bara värderas när hannibal står utanför portarna med mordbrand i sinnet. Ganska vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. "

1. Man kan ju förstås addera vanlig drunkningsolycka till klagomålen. I övrigt finns det ingen koppling mellan detta och FOI utan sådant är bara amsagor för bebisar som vill trolla om sådant.

Citat:
Jag är glad att jag valde humaniora eftersom de studierna förhindrar mig att offentligt kalla en välrenommerad författare för fyllo. Och dessutom lär jag väl överleva dig också, eftersom då tydligen självmord medelst tjänstevapen är vanligt bland statstjänstemän, militärer och jurister. Ja, inte kan man väl bli särskilt lycklig av att t.ex behöva diskutera hemvärnets nya bandvagnar på Flashback? Det förstår jag fullkomligt. Sedan är det ju så att man normalt numrerar texterstycken med siffrorna 1, 2 och 3 och inte 2, 1, 1. Men du kanske bara är lite full för tillfället?

1. Oj oj oj, nu är du verkligen i personlig affekt och ur balans.

2. Sifferuppställningarna är förövrigt ett utmärkt sätt för folk att hänga med i svängarna i komplexa stycken. Man kan säga att de gör det komplexa lättförståeligt och hanterbart för läsaren så att denne slipper ägna för mycket energi och hjärnkapacitet åt att minnas vad som skrevs för flera stycken sedan. En kunskap som förövrigt borde ingå i en fyra årsstudie av humaniora.

3. Blir man lycklig av att diskutera personbilar på flashback, lite grann faktiskt, när det tillkommer nya sköna prylar. Fast jag antar att man nog måste lekt med prylarna för att förstå det där.
Citera
2013-10-01, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du behöver egentligen bara läsa 15 eller 30hp för att titulera dig jurist. Men vanligtvis menas med jurist en juris kandidat examen. Humanistiska studier med idéhistoria har inte juridik som huvudämne.

1. Jag tror att du är ett totalt desperat politikertroll som vill trolla lite om vad som helst i tron att det ska få politiska efterverkningar så att du kan känna dig mäktig.

1. Ovanstående är förstås en korrekt beskrivning av hela affären. Sten Tolgfors vs. den svenska officerskåren var en match som Sten "tomhylsan" stollefors förlorade även om förlusterna till näringslivet från officerskåren verkar ha varit massiva (i några fall tom. eko-brottsliga). Hela skandalen var för Sten Tolgfors ett utmärkt och eftersökt tillfälle att avgå med äran i behåll.

1. Man kan ju förstås addera vanlig drunkningsolycka till klagomålen. I övrigt finns det ingen koppling mellan detta och FOI utan sådant är bara amsagor för bebisar som vill trolla om sådant.

1. Oj oj oj, nu är du verkligen i personlig affekt och ur balans.

2. Sifferuppställningarna är förövrigt ett utmärkt sätt för folk att hänga med i svängarna i komplexa stycken. Man kan säga att de gör det komplexa lättförståeligt och hanterbart för läsaren så att denne slipper ägna för mycket energi och hjärnkapacitet åt att minnas vad som skrevs för flera stycken sedan. En kunskap som förövrigt borde ingå i en fyra årsstudie av humaniora.

3. Blir man lycklig av att diskutera personbilar på flashback, lite grann faktiskt, när det tillkommer nya sköna prylar. Fast jag antar att man nog måste lekt med prylarna för att förstå det där.

Och du är helt klart ett troll i berusat tillstånd som dessvärre har lyckats hitta in i den här tråden efter att högljutt ha klampat runt i cirklar bland andra trådar härinne och gapat och svurit över alla sakers tillstånd. Kan du inte sno några nycklar, hoppa in i den roliga hemvärnsbilen och gå på lokal istället? Bärs, bilar och brudar du vet? Det kan väl passa en XXXXX? När siffror presenteras i logisk följd kan det underlätta läsandet ja, men inte när man slinter på tangenterna i berusat tillstånd och istället skriver 1-2-1. Då vet man helt säkert att det "bara" är en fyllkaja som sitter och har tråkigt och vill "liva upp stämningen lite" på klassiskt manér. Nog för att gubbarna och gummorna kan behöva liva upp sig lite i den här tråden och inte ta allt så förbannat gravallvarligt alla gånger men handen på hjärtat: det ÄR faktiskt lite opassande i just denna tråd. Hejdå!
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-01 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in