2013-10-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Människan har inte kapacitet för hat och illvilja, eller vad menar du? Man får ju skilja på tanke och handling. Det är självklart att de flesta har en empatisk spärr och ett konsekvenstänk, annars skulle samhället urarta i kaos.

GM verkar vara i total avsaknad av någon sådan spärr. Någon koppling är borta i hans hjärna. Uppenbarligen.
Citera
2013-10-02, 18:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag utgår från att tidpunkten är rätt, i så fall är tidigare information i tråden (2012-12-06) direkt felaktig. Diskussion om älskarinna och barn är därför tämligen irrelevant. Å andra sidan uppstår frågan om vad som utlöser gärningen nu, halvannat år efter skilsmässan.
EDIT: Eller inte? Har "älskarinnan" också löst upp relationen? Var det henne han sökte på Öland?

Du har källhänvisningen vilket du kan kontrollera. Jag skrev domslutets datum, och målnumret har 11 i slutet så man lade in om skilsmässa 2011. Det fanns inget mer på just den domstolen i ärendet i alla fall, så vad man surrat om innan i tråden kanske är mer skvaller och lösa rykten inte vet jag.

Ingen protesterade eller vägrade utan saken va ett gemensamt beslut.
Citera
2013-10-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Det undrar jag med. Leasingbil på firman kanske? Han har väl tankat och ätit? För han har väl inte packat matsäck för en dag vid havet?
Jag fattar inte varför han åkte dit. Vad det havet han var ute efter finns det hela vägen ner. Jag undrar också när han skar sig? På Dalarö? I Bilen på väg till Öland? När han kom till Öland?
Det finns ju fartkamror på väg till Öland, har han fastnat där?
Eller körde han lugnt, nöjd med sig själv och sitt dagsverke? Kände han sig fri?

Det här nog det mest oplanerade beteendet. Detta hade han inte förutsett - att vara en föraktad barnamördare på flykt. Jag tror han bara drog så långt bort som möjligt och kanske valde just en ö han inte hade några naturliga kopplingar till.

Men att skilja sig från sin mobiltelefon det smärtade för djupt. Fåfängan fångade honom.
Citera
2013-10-02, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Det undrar jag med. Leasingbil på firman kanske? Han har väl tankat och ätit? För han har väl inte packat matsäck för en dag vid havet?
Jag fattar inte varför han åkte dit. Vad det havet han var ute efter finns det hela vägen ner. Jag undrar också när han skar sig? På Dalarö? I Bilen på väg till Öland? När han kom till Öland?
Det finns ju fartkamror på väg till Öland, har han fastnat där?
Eller körde han lugnt, nöjd med sig själv och sitt dagsverke? Kände han sig fri?
Sist jag körde finns det ett gäng fartkameror på 136. Ingen söder om Färjestaden, ingen norr om Borgholm, så jag tror inte han fastnat där.
Citera
2013-10-02, 18:22
Medlem
Hur många mil är det mellan de aktuella orterna eller snarast i ca körtimmar. Antar han körde försiktigt.
Citera
2013-10-02, 18:30
Medlem
Lotta och Jonas har under många år haft det välfigt bra och han har varit väldigt fäst och beroende av henne. Han är en otrygg natur med humör som lätt går nedåt men då Lotta är positiv och handlingskraftig och de älskade varandra på riktigt. Han var engagerad i barnen. Han var snäll ch trevlig och skötte om hus och hem. Ingen visste nåt om svartsjuka men Lotta var självständig och med på utekvällar ensam. Jag tyckte nog han var en toppenkille och pratade mycket med honom. Hjälpsam gald kramig. Kunde även vara ledsen men det tolkade jag som om han var känslosam, en kaffe en halvtimme och sen var det bra. De hade okej ekonomi och han pratade väl om Lotta och familjen.
När historien med nya ivinnan kom ut hart det overkligt. Lotta och han jobbade på det och det gick upp och ner. Hon förlät om det varit nog där. I ett fyllejidder blev barnet till och då ville lotta ha skilsmässa och varannan helg. Det kändes hemskt för Jonas som ville få komma och gå för att hon inte ska ha första tjomg med barnen. När det stod klart att det logiska var varannan helg med de barnen samt all pvrig tid med de andra kände han att Lotta fick för mycket space och det klarade han inte. Lotta är hans ett två och tre. Han blev arg för en fjantgrej och skaffade älskarninna och trodde de akulle Lotta till Psyk, inget har gått som han tänkt sig. Han tar sitt eget värde på tok för stort
Citera
2013-10-02, 18:40
Medlem
Rebellion79s avatar
Lergigan & theralen menade jag. Skrev fel tidigare. Aja, rätt så oviktigt.
Citera
2013-10-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Människan har inte kapacitet för hat och illvilja, eller vad menar du? Man får ju skilja på tanke och handling. Det är självklart att de flesta har en empatisk spärr och ett konsekvenstänk, annars skulle samhället urarta i kaos.

Ja, det var det jag menade. Att bli bitter eller arg är väl naturligt men för att begå sådana här handlingar måste man vara störd.

MEN: Detta är inte vad lagen om rättspsykiatrisk tvångsvård i allmänhet anser vara "allvarlig psykisk störning".

EDIT: Jag sätter alltså tre bananer på att han kommer att dömas till fängelse.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-02 kl. 18:47.
Citera
2013-10-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
GM hotade redan sin första fru på samma sätt just när han hade vårdnaden över barnen när dom var små. Då var det "något" som gjorde att han inte fullföljde tanken. Oklart vad men hon kontaktade polisen och visade SMS:et. Kan ha varit det som avgjorde?

I det här fallet tror jag han skickade SMS:et i efterskott.

Hans mobiltrafik torde ha en del att förtälja.

Jag tror han planerade detta i detalj, men något gick "fel" - ett barn överlevde.

Tack och lov.

Ren spekulation - jag vet. Men jag tror han hade tänkt sig ett annat scenario - där han inte hann rädda barnen men försökte och själv blev skadad. Heroisk insats skulle nog bättre stämma in i hans självbild.

Ja det där verkar ju stört, även det.
Citera
2013-10-02, 18:49
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sist jag körde finns det ett gäng fartkameror på 136. Ingen söder om Färjestaden, ingen norr om Borgholm, så jag tror inte han fastnat där.
Hela E22 då? Mellan Södertälje och Kalmar?

Från Dalarö till E22 finns flera olika vägar att köra.
Citera
2013-10-02, 18:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
Lergigan & theralen menade jag. Skrev fel tidigare. Aja, rätt så oviktigt.

En del kan tvångsmedicineras till apstadiet. Sen stjäls det en hel del narkotikaklassade mediciner på RPK.
Handel med knark förekommer också enligt medias rapporter.
Men visst har man olika medicineringar på fängelseanstalterna och häktet än just RPK:
Där avgör ansvarig läkare vilken medicinering som är lämplig, och jag tror nog inte denna mannen får så lätta mediciner som allergipreparat.
Citera
2013-10-02, 18:55
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur många mil är det mellan de aktuella orterna eller snarast i ca körtimmar. Antar han körde försiktigt.

Uppskattningsvis borde det ta ca 5 timmar med bil sträckan Dalarö-Öland. Körde han direkt efter det att han tuttat på huset var det nog bilfritt hela resan. Man undrar isf vad han gjorde där på Öland under hela dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in